The South Caucasus as one of the priority geopolitical regions of the post-Soviet space for Russia: geographical analysis

 
PIIS221979310028578-8-1
DOI10.37490/S221979310028578-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor, Department of Geography
Affiliation: Smolensk State University
Address: Russian Federation, Smolensk
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 20. No1/2024
Pages3-20
Abstract

The article is focused on identifying the properties of the territory of the countries of the South Caucasus / Transcaucasia (Armenia, Azerbaijan, Georgia, Abkhazia, South Ossetia), influencing Russian foreign policy. Based on an assessment of the geopolitical situation of the region and content analysis of the official document regulating the modern foreign policy of Russia “The Concept of Russian Foreign Policy” (2023), four groups of interests are identified: military-political, territorial, social, economic. Military-political interests are considered through the prism of countries' membership in the Collective Security Treaty Organization and interaction with the North Atlantic Treaty Organization. Territorial interests are studied in the context of conflict that arose after the collapse of the USSR and associated with the need to legally determine the passage of state borders (in the Caspian Sea; delimitation of the Russian-Azerbaijani border; the formation of independent Abkhazia and South Ossetia; the formation of the unrecognized Republic of Artsakh). Social interests — from the point of view of the process of radicalization of Islam, the problem of “divided peoples”, de-Russification, economic migration of the population. Economic interests have been studied in a multidimensional way, both in the context of the influence of the transit status of countries on the functioning of transport systems in the region, and from the point of view of the distribution of Russian direct investment. In conclusion, it is emphasized that Russia and the countries of the South Caucasus remain part of the post-Soviet territory. The connection of their interests is largely of a conflicting nature, which is manifested both in integration processes oriented towards Russia and disintegration processes supported and actively used by other extra-regional states (Turkey, Iran, EU, USA). This, in turn, creates a geographical property of the region that it did not have during the Soviet period — transitivity. In the context of the reorientation of Russia's foreign policy and foreign economic activities towards Asian countries, it began to be used as the most effective tool to facilitate this process.

Keywordspost-Soviet territory, Near Abroad, geopolitical interests of Russia, South Caucasus, Transcaucasia
Received16.11.2023
Publication date28.03.2024
Number of characters35636
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Введение. В постсоветский период внешняя стратегия России регламентируется рядом документов. Это «Стратегический курс России с государствами-участниками Содружества Независимых Государств» (1995, 2005), «Военная доктрина Российской Федерации» (2010, 2014), «Стратегия национальной безопасности России» (2009, 2015, 2021), «Морская доктрина Российской Федерации» (2017, 2022). Но для географов наибольший интерес представляет «Концепция вешней политики Российской Федерации» (1993, 2000, 2003, 2016, 2023), поскольку она содержит хорошо прописанный региональный компонент. Все варианты «Концепции...» в качестве основного приоритета рассматривают страны Ближнего зарубежья (в значении «постсоветское пространство»). При этом первые два варианта документа (1993, 2000) не делали различий между странами и рассматривали Ближнее зарубежье как единый регион. И только начиная с 2008 г. «Концепция....» начинает фиксировать разные задачи для разных стран в пределах рассматриваемой территории. При этом из всех существующих геополитических регионов постсоветского пространства (Балтийский, Западный, Кавказский, Центральноазиатский) акцентируется внимание только на двух — Закавказье и Центральная Азия. В современной «Концепции...» (2023)1 определяются следующие направления деятельности в Закавказье:

– предотвращение и урегулирование вооруженных конфликтов;

– пресечение инспирирования «цветных революций»;

–углубление отвечающих интересам России интеграционных процессов в рамках СНГ, ОДКБ, ЕАЭС;

–предотвращение и пресечение недружественных действий иностранных государств и их объединений, провоцирующих дезинтеграционные процессы в ближнем зарубежье;

–поддержка Республики Абхазия и Республики Южная Осетия;

–укрепление сотрудничества в зоне Каспийского моря, исходя из исключительной компетенции прикаспийских государств.

1. Концепция внешней политики Российской Федерации / Министерство иностранных дел Российской Федерации. [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 20.07.2023).
2 Цель статьи. Поиск ответа на вопрос «какие свойства территории стран Закавказья способствуют решению поставленных задач?» — цель данного исследования.
3 Необходимо отметить, что в отличие от академической литературы, в официальных документах предпочтение отдается термину «Закавказье», что делается, по всей видимости, с учетом опыта существования на данной территории различных политико-территориальных образований в рамках Российского государства со схожими названиями (Закавказская демократическая федеративная республика, Закавказская Социалистическая Федеративная Советская Республика, Закавказский военный округ СССР и др.). Однако, учитывая современное разделение Кавказа государственной границей Россией на две части и их значительную взаимосвязанность в разных аспектах — Северо-Кавказский федеральный округ России и Республики Закавказья, в постсоветский период в аналитической литературе стали активно использоваться два термина – «Северный Кавказ» (Россия) и Южный Кавказ (Армения, Азербайджан, Грузия, Абхазия, Южная Осетия).

views: 48

Readers community rating: votes 0

1. Abdullaev R. S. (2021), Russian and Azerbaijani languages as objects of language policy in the Azerbaijan Republic, Politicheskaya lingvistika, no. 2 (86), pp. 134–145. (In Russ.).

2. Aleksanyan L. (2021), Evolution of foreign policy of the countries of the South Caucasus: results and new challenges, Central Asia and the Caucasus, Russian Edition, vol. 24, iss. 4, pp. 66–80. (In Russ.).

3. Arbatova N. (2019), Three dimensions of post-Soviet “frozen” conflicts, Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 63, no. 5, pp. 88–100. (In Russ.).

4. Arkhipova E. V. (2017), Border security in the zone of the Azerbaijani-Russian border, Vestnik Volzhskogo Gosudarstvennogo Universiteta. Seriya 4, Istoriya. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 22, no. 1, pp. 88–98. (In Russ.).

5. Battalov A., Kozhirova S., Suleimenov T. (2021), The influence of Iran, Saudi Arabia and Turkey on the formation of the religious identity of Azerbaijan, Central Asia and the Caucasus, Russian Edition, vol. 24, iss. 3, pp.168–181. (In Russ.).

6. Butorov A. S., Pliev S. M. (2022), Features of Russian influence on ensuring regional security in the South Caucasus, Postsovetskie issledovaniya, no. 8 (5), pp. 780–786. (In Russ.).

7. Gadzhiev K. S. (2014), Pipeline diplomacy in the South Caucasus in the geopolitical dimension, Gorizonty ekonomiki, no. 4, pp. 13–21. (In Russ.).

8. Ganiev T., Karyakin V. (2021), Military power of the Turkish Republic in regional projections of cross-border military operations, Central Asia and the Caucasus, Russian Edition, vol. 24, iss. 3. pp. 53–72. (In Russ.).

9. Grimov A. (2022), Strategic defense review of Georgia for 2021–2025 (2022), Zarubezhnoe voennoe obozrenie, no. 11. pp. 30–31. (In Russ.).

10. Gegelashvili N. (2020), Georgia in the focus of US foreign policy priorities, Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 64, no. 1. pp. 119–128. (In Russ.).

11. Davtyan V. (2017), Transport and logistics situation in the South Caucasus: railway wars, Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, no. 7, pp. 93–100. (In Russ.).

12. Ivanov S. M. (2019), The situation in Transcaucasia and its influence on international and regional security, Mezhdunarodnaya zhizn', no. 3 pp. 114–119. (In Russ.).

13. Zhiltsov S., Tulinov B. (2023), Geopolitical transformation of the Caspian region: results and directions of development, Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 67, no. 2, pp. 130–138. (In Russ.).

14. Kurylev K., Galoyan N., Stanis D., Bredikhin A. (2018), Maintaining the balance of power in the South Caucasus, Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 62, no. 3, pp. 108–118. (In Russ.).

15. Malyshev D. V. (2017), Terrorist threat from the post-Soviet South (Central Asia and the Caucasus), Aktual'nye problemy Evropy, no. 4, pp. 163–187. (In Russ.).

16. Manakov A. G. (2021), Components of the territorial structure of the ethnocultural space of post-Soviet countries, Geographical bulletin, no. 2 (57), pp. 22–35. (In Russ.).

17. Manakov A. G., Khokhrin A. G. (2021), Russian language proficiency in the countries of the post-Soviet space: dynamics from 1989 to 2010, Izvestiya Russkogo geograficheskogo obshchestva, vol. 153, no. 2, pp. 3–17. (In Russ.).

18. Panteleev A. F., Zaalishvili N. A. (2022), Russian language in Georgia: problems and prospects, Scientific Thought of Caucasus, no. 3, pp. 105–111. (In Russ.).

19. Post-Soviet states: 25 years of independent development, vol. 2, South Caucasus (2017), A. B. Krylova (ed.), Moscow, 127 p. (In Russ.).

20. Pototskaya T. I. (2018), Geopolitics of Russia in the post-Soviet space, Saratov, 160 p. (In Russ.).

21. Pototskaya T. I. (2018), Geopolitical aspect of the modern transport and geographical position of Russia, Izvestiya RAN. Seriya geograficheskaya, no. 3, pp. 5–17. (In Russ.).

22. Pototskaya T. I. (2020), Legal status of the Caspian Sea: economic and geographical aspects, Rossiya i Aziya, no. 4 (13), pp. 36–46. (In Russ.).

23. Ramazanova D. Sh. (2018), Divided peoples of Dagestan (Lezgins, Tsakhurs, Avars): numbers and settlement at the end of the 19th – beginning of the 21st centuries, Istoricheskaya i social'no-obrazovatel'naya mysl', vol.10, no. 3/2, pp. 125–135. (In Russ.).

24. Sushchij S. Ya. (2020), Russian population of the Near Abroad: Geodemographic dynamics of the post-Soviet period, Demograficheskoe obozrenie, no. 2, pp. 6–30. (In Russ.).

25. Topilin A., Pogosyan G., Osadchaya G., Ryazantsev N. (2021), Socio-economic potential of the Armenian diaspora in the context of integration into the EAEU, Central Asia and the Caucasus, Russian Edition, vol. 24, iss. 3, pp.117–129. (In Russ.).

26. Yarlykapov A. (2023), Islam and conflict in the modern North Caucasus // Online resource “Electronic Minbar”. (In Russ.). URL: https://e-minbar.com (accessed 17.08.2023).

Система Orphus

Loading...
Up