Geographical aspects of organizing industry exhibition activities in the Northwestern Federal District of Russia

 
PIIS221979310027262-1-1
DOI10.37490/S221979310027263-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Postgraduate student
Affiliation: Smolensk State University
Address: Russian Federation, Smolensk
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 20. No1/2024
Pages40-59
Abstract

The exhibition industry is a relatively new and dynamically developing type of economic activity. It has a great influence on the development of trade and economic relations, promotes goods, services, technologies, forms the image of the region and generally helps the development of individual sectors of the economy, regions and the country. The author sees the main task in identifying the geographical aspects of exhibition activities in the Northwestern Federal District as one of the most vulnerable in the conditions of modern sanctions policy.

The article formulates the results of the study, which are based on a database created by the author of 195 exhibitions held in the Northwestern Federal District and containing comparable information about each exhibition (venue, number of domestic and foreign exhibitors, visitors, specialization, trade policy, etc.).

Its analysis made it possible to determine the region’s position in the country’s industry exhibition activities; industry structure based on the comparative geographical characteristics of exhibitions in the service sector, industrial exhibitions, exhibitions of the agro-industrial complex (the leadership position of industrial exhibitions is noted in terms of the ability to influence the economy of the region), the geographical features of industry exhibition activities in the region are identified based on the ranking of the constituent entities of the Russian Federation according to the studied indicators. The calculation of the coefficients of specialization, localization and shower production in the sectoral exhibition activities of the district made it possible to develop a classification of subjects of the Russian Federation according to the level of activity of exhibition activities.

Keywordsexhibition activities, industry exhibitions, placement factors, Russia
Received28.11.2023
Publication date28.03.2024
Number of characters39670
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Выставочная индустрия — это совокупность предприятий, занятых организацией выставочно-ярмарочных мероприятий (включая деловую и околовыставочную программы), компаний, специализирующихся на оказании сопутствующих услуг, а также профильных общественных организаций, занятых регулированием коммуникации между участниками отрасли.
2 За рубежом выставочная индустрия является частью MICE индустрии (MICE — Meetings, Incentive, Conferences, Events), т. е. индустрии конгрессов, деловых встреч, выставок и других мероприятий [3]. Но базовое звено в индустрии — сама выставочная деятельность, которая понимается как предпринимательская деятельность в сфере выставочных услуг, осуществляемая для содействия становлению и развитию отношений торгово-экономического, научно-технического и инвестиционного сотрудничества1. 1. Краткий словарь терминов и ключевых понятий ивент индустрии. Индустрия встреч». Библиотека выставочного научно–исследовательского центра. Санкт–Петербург, 2018. [Электронный ресурс]: URL: >>>>
3 Главная движущая сила в проведении выставочного мероприятия — выставочная организация, в России это юридическое лицо, у которого ОКВЭД 82.3 указан как основной вид деятельности и таких организаций по данным исследования Российского союза выставок и ярмарок (РСВЯ) насчитывается более 3 тыс. При этом, количество компаний, у которых ОКВЭД 82.3 указан в качестве дополнительного вида деятельности, составляет более 40 тыс. Важную роль играют и другие участники выставочных мероприятий. К ним относятся: экспоненты (компании, демонстрирующие товары и услуги по тематике выставки) и посетители (лица, которые прибывают на выставку для ознакомления с экспонатами и образцами, а также для связи с экспонентами и сбора информации).
4 В России ежегодно проводится около 1700 отраслевых выставок. Выставочная деятельность по данным РСВЯ генерирует около 3,2 трлн руб. или 3 % ВВП страны. Объём выставочной деятельности оценивается в 182,1 млрд руб. (2021 г.). Сумма налогов, перечисленных в федеральный и региональные бюджеты выставочными компаниями, составляет более 13,8 млрд руб. (2019 г.)2. В России активно идёт процесс совершенствования нормативной базы выставочной деятельности: разработаны стандарты отрасли (ГОСТ 32608–2014 «Выставочная деятельность. Термины и определения», ГОСТ Р 56765–2015 «Выставочная деятельность. Основные положения»), утверждён Профессиональный стандарт «Специалист по выставочной деятельности в сфере торгово–промышленных выставок». В проекте находятся: новый ГОСТ «Выставочная деятельность. Термины и определения» и первый в России Федеральный закон «О выставочной, ярмарочной и конгрессной деятельности»3. 2. Проект Стратегии развития конгрессно–выставочной отрасли в Российской Федерации (от 29.09.2022 год), Российский союз выставок и ярмарок. [Электронный ресурс]: URL: >>>>

3. «Дорожная карта» развития выставочно-ярмарочной деятельности до 2025 года. Утверждена Распоряжением Правительства РФ от 16 июля 2022 года №1957–р. Правительство Российской Федерации. [Электронный ресурс]: URL: >>>>
5 В условиях политических и экономических санкций, ориентированных на изоляцию России, главным источником роста производительности труда должна стать инновационная экономика, с использованием современного отечественного и международного опыта [6]. В данном контексте выставки — это инструмент продвижения новых технологий, механизм пропаганды новых исследований и инновационных разработок, которые способствуют повышению конкурентоспособности выпускаемой продукции. Выставки и конгрессы — один из самых эффективных инструментов рекламы и продвижения продукции, услуг, предприятий, отраслей. И в этой функции трудно найти альтернативу конгрессно-выставочной деятельности. Перечисленные особенности в совокупности определяют актуальность изучения разных аспектов выставочной деятельности, в т. ч. и географических.

views: 27

Readers community rating: votes 0

1. Berezenko N. V. (2016), Congress and exhibition events as a mechanism for promoting innovative developments in the agro-industrial complex, Scientific Almanac, no. 2–2 (16), pp. 456–460. (In Russ.).

2. Vazhenin S. G., Tatarkin A. I., Gavrilova S. N. (2004), Exhibition business industry: (Business concept of the page and the functioning of the exhibition. complex in Yekaterinburg), Yekaterinburg, Institute of Economics of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences, 68 p. (In Russ.).

3. Voronova O. V., Lyashchuk A. S., Smirnova S. A., Belokurova M. E. (2019), Congress and exhibition activity as a sphere of foreign economic activity, Scientific Bulletin of the Southern Institute of Management, no. 4, pp. 103–108. (In Russ.).

4. Gomilevskaya G. A., Kushnareva I. Yu. (2013), Geopolitical and economic prerequisites for the development of congress and exhibition activities in Primorsky Krai, News of the Sochi State University, no. 4–1 (27), pp. 63–68. (In Russ.).

5. Gusev E. B. (2003), Fundamentals of exhibition activity, Moscow, LLC Publishing House of Russian Economy G. V. Plekhanov Academy of Sciences, 191 p. (In Russ.).

6. Zorkov V. S., Iovlev G. A. (2015), Foreign economic sanctions and modernization of agricultural production in Russia, Agro-food policy of Russia, no. 12 (48), pp. 13–17. (In Russ.).

7. Iskandarova A. A., Aleksushin G. V. (2020), Retrospective of trade and exhibition activities of Russia in the 19–20 centuries, Tourism industry: opportunities, forecasts, problems and prospects, Vol. 17, no. 2. pp. 250–255. (In Russ.).

8. Krepanova S. A. (2007), Advanced developments of Russia of the 19 century, Ekaterinburg, Kvadrat Publishing House LLC, 319 p. (In Russ.).

9. Kuznetsov S. V. (2016), Structural transformations of the economy of the North-West of Russia in the conditions of sanctions, Economics and management, no. 11 (133), pp. 11–19. (In Russ.).

10. Lachininsky S. S. (2022), Geo-economic risks of the regions of the Russian Baltics in the conditions of an escalating geopolitical situation, Baltic Region, vol. 14, no. 2, pp. 23–37. (In Russ.).

11. Nazarov A. D. (2020), The role of exhibition activity in the development Aviation and cosmonautics in modern Russia, Questions of Political Science, vol. 10, no. 2 (54). pp. 391–402. (In Russ.).

12. Nikitin A. A. (2004), Advanced developments of Russia of the 19 — early 20 century, Cherepovets, Polygraphist, 269 p. (In Russ.).

13. Pavlova E. A. (2020), The role of business tourism and congress and exhibition industry in the Russian economy, Bulletin of the Al-Thai Academy of Economics and Law, no. 6–2, pp. 286–291. (In Russ.).

14. Pakhomova T. G., Yanina A. A. (2018), The role of exhibition activity in the development of tourism, Tourism industry: opportunities, priorities, problems and prospects, vol. 12, no. 1, pp. 94–98. (In Russ.).

15. Petelin V. G. (2012), Fundamentals of exhibition activity management, Moscow, LLC UNITY-DANA, 447 p. (In Russ.).

16. Potocka T. I. (2005), International jewelry exhibitions, Smolensk, Magenta Publishing House, 160 p. (In Russ.).

17. Pototskaya T. I. (2010), Jewelry exhibition movement of Russia, Branding in Russia and abroad, no. 1. pp. 47–52. (In Russ.).

18. Sadovnichaya A. V. (2017), Exhibition and fair activity as an effective organizational form of realization of strategic interests of the state, Managerial consulting, no. 7 (103). pp. 96–109. (In Russ.).

19. Sadovnichaya A. V. (2019), Strategizing exhibition and fair activities, Saint Petersburg, North–Western Institute of Management of the Russian Academy of National Economy and Public Administration under the President of the Russian Federation, 94 p. (In Russ.).

20. Sidorov I. V. (2022), Geographical aspects of exhibition activity in the oil and gas sector of Russia, Geographical Bulletin, no. 2 (61), pp. 34–47. (In Russ.).

21. Sidorov I. V. (2022), Geography of congress and exhibition activities in the agro-industrial complex of Russia, Bulletin of the Udmurt University. Biology series. Earth sciences, vol. 32, no. 3, pp. 390–401. (In Russ.).

22. Slinko O. V., Berezenko N. V., Kondratyeva O. V., Fedorov A. D. (2008), Experience of organizing and holding regional exhibitions in the agro-industrial complex, Moscow, Russian Research Institute of Information and Technical and Economic Research on Engineering and Technical support of agro-industrial complex, 80 p. (In Russ.).

23. Strachkova N. V., Ishchenko A. A. (2018), Tourist exhibitions as a tool for promoting a tourist product, Days of Science of the V. I. Vernadsky KFU: A collection of abstracts of participants at the IV scientific and practical conference of faculty, graduate students, students and young scientists, Simferopol, vol. 2, Sympheropol, V. I. Vernadsky Crimean Federal University, pp. 1158–1159. (In Russ.).

24. Suleymanova K. A. (2020), The impact of the COVID 19 coronavirus infection pandemic on the world exhibition industry, Economics and entrepreneurship, no. 2 (115), pp. 228–233. (In Russ.).

25. Suleymanova K. A. (2022), Modern congress and exhibition industry — prospects for development, Modern science: actual problems of theory and practice. Series: Economics and Law, no. 1, pp. 105–109. (In Russ.).

26. Fedorov G. M. (2022), The economy of Russia's regions in the Baltic: the level and dynamics of development, structure, foreign trade partnerships, Baltic Region, vol. 14, no. 4. pp. 20–38. (In Russ.).

27. Fedorov G. M., Katrovsky A. P., Lachininsky S. S. et al. (2021), Economic security of the regions of the Western Frontier of Russia, Kaliningrad, Immanuel Kant Baltic Federal University, 232 p. (In Russ.).

28. Frolov A. A., Bychkov I. G., Shcherbatsky V. B. (2014), Management of exhibition activities using information technologies, Yekaterinburg, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Professional Education Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, 100 p. (In Russ.).

29. Ishoraite M. (2016), Theoretical aspects of the marketing mix, International Research Journal–Granthaalayah, vol. 4, no. 6, pp. 25–37.

30. Lee K. K., Lee M. J., Yun S. H. (2013), Assessment of the economic impact of the congress and exhibition business using the regional input-output model: on the example of the Daejeon Conference Center in South Korea, Asia Pacific Journal of Tourism Research, vol. 18, no. 4, pp. 330–353.

31. Jan X. (2022) The impact of the Congress and exhibition industry on regional economic development based on Gray's relational model, Mathematical Journal, vol, pp. 1–8.

Система Orphus

Loading...
Up