Geographical contours of the ecological civilization of Russia

 
PIIS221979310021297-9-1
DOI10.37490/S221979310021298-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Doctor of Biological Sciences, Professor, Leading Researcher, Laboratory of Ecology and Animal Protection
Affiliation: Pacific Institute of Geography Far Eastern Branch of Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Vladivostok
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No3/2022
Pages86-99
Abstract

The geographical environment and a person are in complex, contradictory, diverse relationships, where a person appears as a motivated social being, whose decisions and actions are mediated by the specifics of the spatial environment, the values of the social group, and the needs of the individual. Ecological civilization is a multi-valued concept with an intuitively perceived, but not scientifically formalized meaning, which in recent decades has received ideological and political predestination and practical implementation in Chinese transcription. In a linear perspective, the vector of progressive civilizational movement was designated in this way: from the primitive barbarism of the appropriating economy to the emergence of technology and language, from natural “getting used to” in the space of nature to an ever-decreasing dependence on natural conditions and biological resources to the auetoposis assertion of human life.

For the practical implementation of the civilizational approach, some results of the use of a geographical algorithm for assessing wildlife in Russia are proposed. Wildlife is a special image, a philosophical concept, a fundamental idea, a geographical image, a practical constructivist paradigm, practically unknown to the scientific community of Russia.

Quantitative information is given on the degree of conservation of wildlife, the maps show the dichotomy, the existence of cultural landscapes and urbanized territories and natural geosystems for the entire territory of Russia. The geographic contours of natural ecosystems in the physical-geographical countries and ecological-landscape macro-regions of Russia are shown.

Keywordswilderness cultural landscape, ecological civilization, Russia, GIS technologies, humanitarian geography, geographical ecology
AcknowledgmentThe research was carried out within the framework of the research topic 122020900184-5 "The ratio of natural and anthropogenic factors in the dynamics and evolution of multi–rank geosystems and their components in the land-ocean transition zone; development of methods and technologies for their diagnostics, monitoring and modeling"
Received29.07.2022
Publication date09.09.2022
Number of characters22658
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Постановка проблемы. Цивилизация как базовое логическое понятие, многозначный концепт, многосторонний и разноуровневый процесс, и в то же время и результат, определяющий конкретный этап, тип или ступень общественного развития выступает одной из наиболее спорных категорий научного и философского дискурса [15]. Системный подход успешно раскрывает смысловые диспозиции цивилизационной культуры в роли трансформации социального и культурного, но и не только природного, также ведёт и к завершению (обозначением смерти) самой культуры (О. Шпенглер) [17].
2 Детерминизм, по философскому определению, является концепцией «о самодостаточности природы и регулировании всех отношений в мире объектов однозначными причинно-следственными и функциональными законами» [13]. Научным основанием его служит то, что многообразие материальных форм приводит к многообразию пространственных структур, а диалектика протяжённости и дискретности формирует структуру пространства, уже не включающего в должной степени ценности цифрового общества [6].
3 В цивилизационном векторе [21; 24; 25] обязательно предусматривается телеологическая установка — стремление обеспечения жизнедеятельности людей идеальным продуктом, хранение и наследование, соответствие последствий реализации бессознательных и сознательных структур ментальности человечества. Цивилизация может быть раскрыта посредством отображения любой локальной умопостигаемой единицей исторического развития. Цивилизация может быть тесно спряжено с понятием «государство» — одним (цивилизация-государство) и несколькими, объединяемыми системным взаимодействием, отношениями, взаимосвязями в экономике, политике, культуре, этнической (суперэтнос) и географическими условиями, близкой социальной идеологией, нормами нравственности, морали, религиозными убеждениями и похожими самоидентификационными паттернами.
4 Культура человека формирует наглядно облик антропогенного ландшафта, а культурное наследие является частью культурного ландшафта, если таковой представлен объектами, где осуществляется традиционная и культурная деятельность. В структурализме цивилизация может быть обозначена как гетерогенный тип родовой сущности жизни людей, отделяющий первобытность (Л. Стросс, Б. Малиновский) и родоплеменные отношения (Л. Морган) от первой цивилизационной фазы, соотносимой нередко с Античностью [8]. В современном мире происходит всё более явное доминирование материальной, утилитарно-технологической общественной стороны над духовной, как и снижение роли традиционных запретов в гетерогенной социальной организации общества потребления [22].
5 В материалистической диалектике цивилизацию определяют как историческую формацию человечества (Ф. Энгельс), все процессы и результаты её подчинены причинно-следственным закономерностям [18]. И в то же время, рассматривая человеческую «сотворённость» цивилизации, следует учитывать, что образ природы в «Человеке» живёт, действует, реализует себя не в противостоянии объективной физической реальности, а «внутри» собственного персонального или по В. Н. Кобылянскому, «экоориентированного» мира [11].

views: 287

Readers community rating: votes 0

1. Anuchin D. N. (1954), Geographic works, Moscow, Geografgiz,. 472 p. (In Russ.).

2. Bocharnikov V. N. (2018), Geocode of civilization and “deep ecology” in the era of globalization, Pskov Journal of Regional Studies, no. 1 (33), pp. 71–83. (In Russ.).

3. Bocharnikov V. N. (2014), Interdisciplinary approach to the problem of “nature-society-man”, Vladivostok, Dalnauka, 320 p. (In Russ.).

4. Bocharnikov V. N., Egidarev E. G. (2017), “Wild nature” as a strategic reserve of an element of Russian space, Astrakhan Bulletin of Ecological Education, no. 2 (40), pp. 11–21. (In Russ.).

5. Bocharnikov V. N., Egidarev E. G. (2015), “Wild nature” — a new environmental index, Problems of regional ecology, no. 5, pp. 75–80. (In Russ.).

6. Voskresensky A. A., Sultanov K. V., Sunyagina A. G. (2021), Transformation of values in modern digital society: cultural capital of the individual in the context of the post-material idea, Society. Wednesday. Development, no. 2 (59), pp. 62–66. (In Russ.).

7. Zamyatin D. N. (2003), Humanitarian geography: Space and language of geographical images, St. Petersburg, Aleteyya, 331 p. (In Russ.).

8. Ionov I. N., Khachaturyan V. M. (2002), The theory of civilizations from antiquity to the end of the 19th century, St. Petersburg, Aleteyya, 384 p. (In Russ.).

9. Isachenko A. G. (1971), Development of geographical ideas, Moscow, 416 p. (In Russ.).

10. Isachenko A. G. (2001), Ecological geography of Russia, St. Petersburg, St. Petersburg University Press, 327 p. (In Russ.).

11. Kobylyansky V. A. (2003), Philosophy of ecology: general theory of ecology, geoecology, bioecology, Moscow, 192 p. (In Russ.).

12. Kruzhalin V. I. (2001), Ecological geomorphology of land, Moscow, 169 p. (In Russ.).

13. Lebedev S. A. (2004), Philosophy of science: a dictionary of basic terms, Moscow, 316 p. (In Russ.).

14. Oleinikov Yu. V., Borzova T. V. (2013), Philosophical understanding of the global problem of interaction between society and nature, Philosophy and Society, no. 4 (72), pp. 62–79. (In Russ.).

15. Pavlenko Yu. V. (1998), Civilizational development of mankind as an integral process, Philosophy and Society, no. 3, pp. 155–189. (In Russ.).

16. Preobrazhensky V. S., Alexandrova T. D., Maksimova L. V. (1997), Geography in a changing world. Century XX. Encouragement to think, Moscow, 273 p. (In Russ.).

17. Pyatiletova L. V., Savina V. M. (2014), Age of civilization: to the question of reassessment of the cultural concept of Oswald Spengler, Concept, no. 2, pp. 51–55. (In Russ.).

18. Seleznev A. M. (2003), World-historical process as interaction of civilizations, Philosophy and Society, no. 4 (33), pp. 5–15. (In Russ.).

19. Spitsyn A. G. (2014), Problems of global ecology in the world politics of the XXI century, Bulletin of the Moscow State Linguistic University. Social Sciences, no. 23 (709), pp. 174–185. (In Russ.).

20. Comparative study of civilizations. Reader (1999), B. S. Erasov (comp.), Moscow, 555 p. (In Russ.).

21. Toynbee A. J., Huntington S. F. (2016), Challenges and responses. How civilizations perish, Moscow, Algorithm, 288 p. (In Russ.)

22. Fromm E. (2000), To have or to be, Moscow, AST, 320 p. (In Russ.).

23. Khromykh V. S. (2007), Some theoretical issues in the study of landscape dynamics, Bulletin of the Tomsk State University, no. 298, pp. 198–207. (In Russ.).

24. Huntington S. P. (1996), The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon and Schuster, 368 p.

25. Huntington S. P. (1993), The Clash of Civilizations?, Foreign Affairs, vol. 72, no. 3, pp. 22–49.

Система Orphus

Loading...
Up