Structure and geography of the distribution of the incoming tourist flow in Portugal

 
PIIS221979310021030-6-1
DOI10.37490/S221979310021030-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD student of the Department of Geography
Affiliation: Pskov State University
Address: Russian Federation, Pskov
Occupation: Associate Professor of the Department of Economics and Tourism Organization
Affiliation: University of Economics, Varna
Address: Bulgaria, Varna
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No3/2022
Pages71-85
Abstract

Portugal was in the group of European countries in which the volume of inbound tourist flow collapsed most significantly during the COVID-19 pandemic. One of the reasons for this was the presence of only one land neighbor of the country — Spain, which at the same time is not even the leader in the number of overnight stays of foreign tourists in Portugal. This determines the relevance of studying the structure of the incoming tourist flow and the geographical features of the distribution of tourists from different countries in Portugal. The novelty of the study is determined by the use in the course of the analysis of the tourist attraction index, calculated as the ratio of the number of tourists arriving from a certain country and the size of its population.

Together with Spain, the leading group in terms of tourist flow to Portugal includes such countries as Great Britain, France and Germany. They are slightly inferior to Brazil and the United States. As a result of the study, four main models of the distribution of tourist flow across the country were identified: Spanish (neighboring), British (strong resort-oriented), German (weak resort-oriented) and Brazilian (“distant relative”). Thanks to the calculation of the tourist attraction index, it was possible to identify small countries for which travel to Portugal is significant, although they occupy a small share in the structure of the incoming tourist flow due to their small population. These are countries such as Ireland, Belgium, the Netherlands, Switzerland, Denmark, Malta and Finland. At the same time, Brazil and the United States are only in the third and fourth ten countries according to the rating in accordance with the value of the tourist attraction index.

Keywordstourism geography, Portugal, inbound tourist flow, model of tourist flow distribution, tourist attraction index
Received09.09.2022
Publication date09.09.2022
Number of characters12659
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Португалия выделяется среди стран Европы высокой долей туризма в валовом внутреннем продукте страны, т. е. туризм является одной из важнейших отраслей её экономики. Но в период пандемии COVID-19 Португалия оказалась в группе европейских стран, в которых наиболее значительно обрушился объём въездного туристского потока. В эту категорию стран вошёл целый ряд стран Южной Европы, ориентированных на въездной курортный туризм.
2 В более выгодном положении в период пандемии оказались некоторые страны, расположенные по соседству с крупными поставщиками туристов, с которыми не устанавливались жёсткие правила пересечения границы. Португалия не обладает выгодами такого положения, т. к. единственная соседняя страна — Испания — хотя и является достаточно многонаселённой, даже не является лидером по количеству ночёвок иностранных туристов в Португалии. Пандемийные ограничения привели, в первую очередь, к сокращению турпотока из других стран, как неевропейских, так и более удалённых стран Европы. В этой связи возникает интерес к изучению въездного потока туристов из разных стран в Португалию, имеющего ярко выраженную географическую составляющую.
3 Цель исследования — выявление географических особенностей распределения въездного туристского потока в Португалию.
4 Степень изученности проблемы. В работах, посвящённых развитию туризма в Португалии, наиболее традиционной тематикой является изучение возможностей развития различных, иногда очень специфических, видов туризма, например, гастрономического [1], бердвотчингового [5], сельского [18] и др. Часто уделяется внимание развитию туризма в разных районах Португалии, например, на о. Мадейра [3], в курортном регионе Алгарве [14; 15], на Азорских островах [13], в винодельческом регионе Дау [12], во втором городе страны — Порту [16]. Имеются исследования, посвящённые изучения опыта Португалии в преодолении кризисных явлений [10], влиянию COVID-19 на устойчивость туризма [11]. Изучение влияния пандемии COVID-19 на туризм Португалии и, в частности, на изменение величины въездного турпотока, обычно рассматривается в работах, изучающих эту проблему для всех стран Европы [2; 19].
5 Методика, новизна и информационная база исследования. Методика исследования географического распределения въездного турпотока в пределах конкретных стран разрабатывалась на примере разных государств. Можно отметить, например, работы, выполненные на уровне Исландии [4], Швеции [20], Финляндии [6], Эстонии [7], Австрии и Швейцарии [2], и др. Также отработана методика, позволяющая проследить изменения в структуре въездного и выездного турпотока отдельных стран, в т. ч. в период пандемии COVID-19, например, в Латвии и Эстонии [8; 9], в Эстонии и Финляндии [17], и в целом ряде других стран [2].
6 В данной работе для анализа значимости турпотока стран с малой численностью населения использован индекс туристского притяжения, рассчитываемый как отношение числа прибывших туристов из определённой страны и численности её населения. Выражается он в количестве поездок на 1000 жителей. Расчёт производится по формуле: ИТП=ТПстранаотпрстрананазнЧНстранаотпр где ИТП — индекс туристского притяжения; ТПстрана отпр -> страна назн — туристский поток из страны отправления в страну назначения; ЧНстрана отпр численность населения страны отправления.

views: 215

Readers community rating: votes 0

1. Berkasova L. V. (2019), Features of the development of gastronomic tourism in Portugal, Trends and problems in the development of the tourism and hospitality industry: Proceedings of the 6th Interregional scientific and practical conference with international participation, Ryazan, S. A. Yeseni Ryazan State University, pp. 59–62. (In Russ.).

2. Types of tourism and geography of tourist flows in the mirror of the COVID-19 pandemic (2022), A. G. Manakov (ed.), Pskov, Pskov State University, 214 p. (In Russ.).

3. Goldin E. B. (2018), Madeira Archipelago: nature conservation and tourism, Geopolitics and Ecogeodynamics of Regions, vol. 4 (14), no. 4, pp. 148–158. (In Russ.).

4. Ivanov I. A. (2021), Regional and seasonal features of inbound tourism to Iceland, Geographic Bulletin, no. 3 (58), pp. 169–179. (In Russ.). https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-3-169-179.

5. Istomina E. A., Luzhkova N. M., Khidekel V. V. (2016), Planning the birdwatching tourism infrastructure of the RIA Formosa park (Portugal), Geography and Natural Resources, no. 4, pp. 182–190.(In Russ.). https://doi.org/10.21782/GIPR0206-1619-2016-4 (182-190).

6. Manakov A. G., Kondratieva S. V., Ivanov I. A. (2020), Structure and geography of the distribution of the inbound tourist flow in Finland, Geographic Bulletin, no. 1 (52). pp. 165–176. (In Russ.). https://doi.org/10/17072/2079-7877-2020-1-165-176.

7. Chuchenkova O. A. (2019), Geography of flows of international inbound tourism in Estonia in 2004–2018,Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya “Estestvenny`e i fiziko-matematicheskie nauki” [Bulletin of the Pskov State University. Series “Natural and physical and mathematical sciences”], no. 14, pp. 55–66. (In Russ.).

8. Chuchenkova O. A. (2021), Dynamics of the outbound tourist flow from Estonia and Latvia in the second decade of the 21st century, Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya “Estestvenny`e i fiziko-matematicheskie nauki” [Bulletin of the Pskov State University. Series “Natural and physical and mathematical sciences”], no. 17, pp. 50–60. (In Russ.).

9. Chuchenkova O. A., Manakov A. G. (2021), Change in the size and structure of the tourist flow in Estonia and Latvia in 2020, Baltic region — a region of cooperation. Materials of the V international scientific-practical conference, Kaliningrad, Immanuel Kant Baltic Federal University, pp. 120–124. (In Russ.).

10. Yakovleva N. (2015), Tourism industry in overcoming crisis phenomena. Experience of Portugal, Svobodnaya my`sl` [Free Thought], no. 5 (1653), pp. 177–188. (In Russ.).

11. Almei̇da F., Silva O. (2020), The Impact of COVID-19 on Tourism Sustainability: Evidence from Portugal, Advances in Hospitality and Tourism Research, vol. 8, no. 2, pp. 440–446. https://doi.org/10.30519/ahtr.775340.

12. Carvalho M., Kastenholz E., Carneiro M. J. (2021), Pairing Co-Creation with Food and Wine Experiences — A Holistic Perspective of Tourist Experiences in Dão, a Portuguese Wine Region, Sustainability, vol. 13, no. 23. https://doi.org/10.3390/su132313416.

13. Ferreira E. C. D., Baldacchino G. (2013), Competing Notions of Diversity in Archipelago Tourism: Transport Logistics, Official Rhetoric and Inter-Island Rivalry in the Azores, Island Studies Journal, vol. 8, no. 1, pp. 84–104.

14. Frank F., Pintassilgo P., Pinto P. (2015), Environmental Awareness of Surf Tourists: A Case Study in the Algarve, Journal of Spatial and Organizational Dynamics, vol. 3, no. 2, pp. 102–113.

15. Guerreiro M. M., Henriques C., Mendes J. (2019), Cultural and creative tourism: the case of ‘celebrations’ in the Algarve region, Journal of Spatial and Organizational Dynamics, vol. 7, no. 4, pp. 320–338.

16. Gusman I., Chamusca P., Fernandes J., Pinto J. (2019), Culture and Tourism in Porto City Centre: Conflicts and (Im)Possible Solutions, Sustainability, vol. 11, no. 20. https://doi.org/10.3390/su11205701.

17. Ivanov I. A., Terenina N. K., Golomidova E. S. (2021), Influence of the COVID-19 Pandemic on the Change in Volume and Spatial Structure of the Tourist Flow in Finland and Estonia in 2020, Regional Research of Russia, vol. 11, no. 3, pp. 361–366. https://doi.org/10.1134/S2079970521030059.

18. Kastenholz E., Fernández-Ferrín P., Rodrigues Á. (2021), Nostalgia, Sensations and Local Products in Rural Tourism Experiences in a Portuguese Schist Village, European Countryside, vol. 13, no. 3, pp. 599–621. https://doi.org/10.2478/euco-2021-0034.

19. Korinth B., Wendt J. A. (2021), The impact of COVID-19 pandemic on foreign tourism in European countries, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, vol. 35, no. 3, pp. 186–204. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.353.11.

20. Manakov A. G., Krasilnikova I. N., Ivanov I. A. (2021), Geography of Inbound Tourism and Transboundary Tourism-and-Recreation Region Building in Sweden, Baltic Region, vol. 13, no. 1, pp. 108–123. https://doi.org/10.5922/2079-8555-2021-1-6.

Система Orphus

Loading...
Up