Socio-geographical methods of scientific research of tourist services’ regional markets

 
PIIS221979310012061-0-1
DOI10.37490/S221979310012061-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor at the Department of Tourism and Recreation
Affiliation: Kyiv National University of Trade and Economics
Address: Ukraine, Kiev
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionIssue 2 (38)
Pages86-103
Abstract

The gnoseological essence of methodology of scientific research is revealed. The levels of methodological knowledge are determined. The systematization of different methods used for scientific research of regional tourism services markets is disclosed. The different general scientific and specific scientific methods are singled out. The peculiarities of single (based on research of component and territorial structures) and synthetics methods of research of regional tourism services markets are explored. The concrete formalized methods of regional tourism services markets economic efficiency estimation are proposed. The method of reduced expenditures is analyzed. The methods of profitability and tourist enterprises’ labor productivity estimation in regional markets of tourist services are revealed. The formalized approaches to calculations of resource ratio and returns of resources for different tourist enterprises are offered. The method of tourist enterprises’ economic efficiency estimation in the market of tourist services is developed. The gnoseological essence of constructing a gravitational model of the potential field is determined. The features of clustering the obtained results by the method of Kohonen’s self-organizing maps and neural networks are revealed. The usage of production-and-sales zoning formula in the research of regional markets of tourist services is substantiated. The features of tourist services’ regional specialization index calculations, as well as the features of the regional specialization efficiency index are revealed. The application of the territorial concentration index for investigation of tourist services’ regional markets is substantiated. The ratio of inter-regional service index of tourist enterprises development in the market is put into use. The standard coefficient of variation used to assess the level of sectoral uniformity of regional tourism services markets, as well as index of entropy used to assess the level of sectoral diversity in the market are proposed. The basic indices of graph theory are used to describe the spatial features of regional tourist services markets development (central level index, connectivity index, etc.). The necessity of using the method of the nearest neighborhood for the estimation of tourist services’ regional markets distribution is substantiated. The features of Voronoi method as well as and Thijsen polygons method are revealed. The different features of factor and cluster analysis methods usage for researches of tourist services’ regional markets are investigated. The main methods of forecasting the situation on the regional market of tourist services are systematized.

Keywordsmethodology, methods, regional tourism services markets, formalization, forecasting
Received09.01.2019
Publication date28.06.2019
Number of characters46168
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Введение. Актуальность темы. Региональные рынки туристских услуг являются сложными поликомпонентными объектами общественно-географических исследований. Их изучение требует разработки и применения целого ряда частных и комплексных методов. С их помощью исследователь сможет выявить отдельные существенные параметры формирования и развития региональных рынков туристских услуг (в разрезе компонентной и территориальной структуры), а также провести интегральную оценку эффективности их функционирования. Эта оценка проводится с целью поисков пути оптимизации взаимосвязей и взаимозависимостей элементов компонентной, территориальной и управленческой структуры региональных рынков туристских услуг, обеспечивающих формирование наибольшей экономической эффективности их функционирования. Именно поэтому научные методы исследования региональных рынков туристских услуг направлены на установление системно-структурных особенностей этих образований, формирующих дополнительный экономический эффект [1].
2 Анализ последних исследований и публикаций. Изучению и систематизации методов общественно-географических исследований посвящены труды многих учёных. В частности, заслуживают особого внимания научные подходы, предложенные Н. Д. Пистуном, С. И. Ищуком, А. Г. Топчиевым, Л. Г. Руденко, А. И. Шаблием, Е. Б. Алаевм и др. Методы исследований региональных рынков туристских услуг частично проанализированы в работах С. И. Ищука, К. В. Мезенцева, Г. П. Пидгрушного, В. Р. Хачатурова, М. Д. Шарыгина, А. Оре, М. Фуджиты и Ж. Ф. Тисса (M. Fujita, J.-F. Thisse). Однако комплексной систематизации и детальной характеристики особенностей применения отдельных методов исследования региональных рынков туристских услуг ещё детально не проводилось.
3 Формулировка целей статьи. Постановка задачи. Именно поэтому объектом данного исследования выступают отдельные методы общественно-географических исследований, а предметом — особенности их применения для анализа региональных рынков туристских услуг. Эта работа имеет целью раскрыть особенности применения различных методов исследования региональных рынков туристских услуг. Указанная цель раскрывается при решении следующих задач: анализ познавательной сущности методов научных исследований, их систематизация применительно к исследованиям региональных рынков туристских услуг, раскрытие особенностей применения и формализации единичных и синтетических методов исследования региональных рынков туристских услуг и определение особенностей их интерпретации в общественно-географических исследованиях.
4 Изложение основного материала. Важным этапом научного исследования региональных рынков туристских услуг является разработка методологии научных исследований и определения конкретных методов научного познания. Согласно общепризнанным толкованиям, термин «методология» означает учение о принципах построения, формах и способах научно-познавательной деятельности [8]. По мнению Н. Д. Пистуна, существует четыре уровня методологического знания.

views: 669

Readers community rating: votes 0

1. Білуха М. Т. Методологія наукових досліджень: Підручник. К.: АБУ, 2002. 480 с.

2. Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т. 1–3 / Редкол.: ... С. В. Мочерний (відп. ред.) та ін. К.: Видавничий центр «Академія», 2000.

3. Изард У. Методы регионального анализа: введение в науку о регионах. Пер. с англ. М.: Прогресс, 1966. 659 с.

4. Іщук С. І., Гладкий О. В. Київська господарська агломерація: досвід регіонального менеджменту: Монографія. К.: ВГЛ «Обрії», 2005. 240 с.

5. Кривенко К. Рентабельність // Економічна енциклопедія. К., Видавничий центр «Академія», 2002. Т. 3. С. 197–198.

6. Мезенцев К. В. Регіональне прогнозування соціально-економічного розвитку. К.: ВПЦ «Київський університет», 2004. 82 с.

7. Мезенцев К. В. Суспільно-географічне прогнозування регіонального розвитку: Монографія. К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. 253 с.

8. Пістун М. Д. Основи теорії суспільної географії: Навч. посібник. К.: Вища шк., 1996. 231 с.

9. Промышленный комплекс Киевского Приднепровья (экономико-географическое исследование) / М. М. Паламарчук, И. А. Горленко, Л. Г. Руденко и др.; Отв. ред. И. А. Горленко; АН УССР. Отд-ние географии ин-та геофизики. К.: Наукова думка, 1988. 252 с.

10. Україна: промисловість та інвестиційна діяльність: Атлас / за заг. ред. Руденка Л. Г. К.: ДНВП «Картографія», 2003. 80 с.

11. Философский энциклопедический словарь / Под ред. Е. Ф. Губского, Г. В. Кораблевой, В. А. Лутченко. М.: ИНФРА-М, 1999. 576 с.

12. Шарыгин М. Д., Григорьев В. С. Методика экономико-географического исследования промышленных и транспортных узлов. Пермь, 1981. 88 с.

13. Хачатуров В. Р., Астахов Н. Д., Григорьев В. В. Алгоритмы определения оптимальной совокупности отраслевых вариантов размещения предприятий с учетом эффекта агломерации. М.: ВЦ АН СССР, 1984. 22 с.

14. Хачатуров В. Р., Злотов А. В., Китьян Ш. П. Оптимизация структуры двух сетей с учетом эффекта агломерации. М.: ВЦ АН СССР, 1985. 27 с.

15. Fujita M., Thisse J.-F. Economics of Agglomeration: cities, industrial location and regional growth. Cambridge, Cambridge University Press, 2004. 466 p

Система Orphus

Loading...
Up