Saint Petersburg as an object of regional policy in the “Spatial planning strategy development of Russia”

 
PIIS221979310008531-7-1
DOI10.37490/S221979310008531-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionIssue 1 (41)
Pages3-17
Abstract

In 2018, the Ministry of economic development of the Russian Federation prepared and approved the “Strategy of spatial development of the Russian Federation for the period up to 2025”. This “Strategy” was discussed in various institutions, departments and organizations, there were many comments made, but these comments addressed mainly private issues, the conceptual approaches of this strategy were discussed a little. It is safe to assume that these foundations will remain broadly unchanged when this strategy is adopted.

The inclusion in the practice of spatial-territorial approach in the implementation of the tasks of integrated socio-economic planning shows the need to move to other forms and models of territory development, taking into account the functional characteristics and specialization of the city districts. This approach should become a priority in the discussion and adoption of the strategy of socio-economic development of St. Petersburg.

The purpose of this work is to analyze the measures proposed by the “Spatial Development Strategy of Russia for the Period until 2025” for the development of St. Petersburg, the object of the study is the socio-economic space of the city, and the subject is the correlation of the proposed measures with real trends in the development of the city throughout last decades. Among the tasks, it is worth analyzing the dynamics of indicators of transport, social, and demographic development, which determined the transformation of the city economy and the correspondence of the proposed “cost-effective specializations” to the prevailing structural changes in industry.

The methodology used by the authors is based on approaches that are traditional for domestic economic geography. Economic-geographical methods and approaches for research of spatial development processes are preferable to purely economic ones.

Keywordsstrategy, spatial development, territory, industry, production, economic development
Received17.11.2019
Publication date13.05.2020
Number of characters54637
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Введение. При изобилии публикаций, посвящённых региональному развитию России «в общем», трудов, исследующих особенности пространственного развития С.-Петербурга, относительно немного. К их числу можно отнести исследования «бренда» С.-Петербурга и факторов, его определяющих [3]. Рассматриваются проблемы изменения численности населения С.-Петербурга и Ленинградской области как фактора экономического развития [1]. Определялось место С.-Петербурга как приморского города [4].
2 Проблемы трансформации места С.-Петербурга с географических позиций рассматриваются в числе прочих в статьях, посвящённых территориальным изменениям последних лет по России в целом (см., например, [2]). Очень интересные результаты, основанные на расчётах «индекса экономического развития» (ИЭР), были представлены в статье В. С. Тикунова и О. Ю. Черешни [7]. Согласно этим расчётам, С.-Петербург входит в первую десятку субъектов Федерации по ИЭР (индексу экономического развития), рассчитываемому по абсолютным показателям, занимая по состоянию на 2011 г. 6-е место с показателем ИЭР = 0,24 (ИЭР Москвы по тем же расчётам составляет 0,958).
3 Согласно ещё более интересным расчётам тех же авторов, посвящённым индексу уже не экономического, а социального развития, С.-Петербург относится к группе регионов с ИСР (индексом социального развития) «выше среднего», уступая при этом не только Москве, которая занимает третье место, но и Сахалинской области, Республике Саха (Якутия), Тюменской области, Магаданской области и Камчатскому краю. Первые же два места по ИСР, рассчитанному В. С. Тикуновым и О. Ю. Черешней, занимают Чукотский и Ямало-Ненецкий автономные округа [8]. Правда, в этом случае никак не получится ответить на вопрос, почему в желающих переселиться навсегда с Чукотки, Камчатки, Сахалина или Колымы в С.-Петербург недостатка нет, а вот в обратном направлении переезжать жить на якобы «социально развитый» Крайний Север мало кто торопится. Представляется, что обобщением такого рода расчётов и выводов по ним вполне может быть афоризм Козьмы Пруткова: «Если на клетке слона видишь надпись «буйвол», не верь глазам своим».
4 Но во всех этих исследованиях нет или очень мало того, что, по мнению авторов данной статьи, должно быть положено в основу любых программ пространственного развития, а именно тенденций. Если мы говорим о С.-Петербурге как объекте региональной политики, надо понимать, как менялось его значение на протяжении длительного времени.
5 Основная часть. Для общественной географии понятие «пространство» вообще является ключевым. Понимание того, что общество, как и природа, формирует пространственные структуры, которые развиваются по собственным закономерностям, отличает общественную географию от прочих социальных наук. И только опираясь на понятие «пространство», общественная география может хоть как-то бороться за свои позиции. В западной общественной географии понятие «пространство» является ключевым, и именно его использование служит основой для любых общественно-географических исследований, в т. ч. и проблем трансформации городского пространства (см., например, [11; 12]).

views: 1014

Readers community rating: votes 0

1. Akopyan E. A. (2018), Population as a key factor of economic development of the region (on the example of St. Petersburg and Leningrad region), Sociologiya i pravo, no. 3 (41), pp. 44–50. (In Russ.).

2. Klyuyev N. N. (2018), Industrial and transport development of the territory of Russia in the post-Soviet period, Geography and Natural Resources, no. 1. pp. 5–14. (In Russ.). DOI: 10.21782/GIPR0206-1619-2018-1(5-14)

3. Kulibanova V. V., Tehor T. R. (2017), Identification of the most important groups of stakeholders for the implementation of the territorial branding policy in St. Petersburg, Baltic region, vol. 9, no. 3, p. 128. (In Russ.).

4. Lachininskiy S. S., Semenova I. V. (2015), Positioning of the world seaside city of St. Petersburg in the Baltic region, Baltic region, no. 3 (25), pp. 62–75. (In Russ.).

5. Martynov V. L., Sazonova I. E. (2017), The main directions and features of the transport system of the North-West of Russia in the second half of 20 — early 21 centuries, Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Geografiya i geoekologiya, no. 2, pp. 6–22. (In Russ.).

6. Rybakov F. F. (2012), Structural changes in the industry of St. Petersburg, Problemy sovremennoy ekonomiki, no. 4, pp. 320. (In Russ.).

7. Tikunov V. S., Chereshnya O. Yu. (2015), Index of economic development of subjects of the Russian Federation, Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 5, Geografiya, no. 6, pp. 41–47. (In Russ.).

8. Tikunov V. S., Chereshnya O. Yu. (2016), Index of social development of regions of the Russian Federation, Izvestiya RAN. Seriya Geograficheskaya, no. 1, pp. 19–24. (In Russ.). DOI: 10.15356/0373-2444-2016-1-19-24.

9. Sherstobitov Yu.V. (2017), Position of Leningrad-St. Petersburg in the system of railway passenger transportation, Vestnik Moskovskogo gorodskogo pedagogicheskogo universiteta. Seriya: Estestvennyye nauki, no. 2 (26), pp. 34–47. (In Russ.).

10. Sherstobitov Yu.V. (2017), Position of Leningrad — St. Petersburg in the system of air passenger transportation, Geograficheskiy vestnik, no. 3 (42), pp. 5–17. (In Russ.).

11. Hudson R. (2005), Economic Geographies: Circuits, Flows and Space. London: Sage Publications. 242 p.

12. Neuhaus F. (2015), Emergent spatio-temporals dimensions of the City. Springer International Publishing Switzerland. DOI: 10.1007/978-3-319-09849-4_1

Система Orphus

Loading...
Up