Christian burials with vessels in Moscow State: to the status of the issue

 
PIIS086960630009956-0-1
DOI10.31857/S086960630009956-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of archaeology Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 4
Pages179-190
Abstract

The article considers Christian burials with vessels of the late 14th – mid-17th centuries. During this period, burial vessels became an important part of the funeral rite of Muscovy. The volume of material sufficient for statistical processing made it possible to reveal the most characteristic features of the funeral ritual with a vessel in the grave. The following signs were selected for study: areas where such burials occur, persons who were buried this way the locations in which a vessel was placed in the grave. Archaeological evidence has confirmed the emergence of this burial tradition primarily in Moscow and the surrounding area. This burial rite was more common in monasteries and elite necropolises. Vessel was not a required object. They are more often found in male burials than in female ones. The results of the study indicate that in performing the funeral ritual people tried to adhere to a certain single tradition while clear canonical rules were lacking. Thus, it was the priest conducting the ceremony who decided whom with and where to place a vessel in the grave.

Keywordslate Middle Ages, Christianity, funeral rite, vessels
Received02.06.2020
Publication date15.12.2021
Number of characters33890
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Христианский средневековый погребальный обряд до сих пор остается во многих вопросах не полностью изученным, к одному из таких вопросов относятся захоронения с сосудами. Сведений об этом виде обряда в письменных источниках крайне мало, поэтому изучение христианского похоронного ритуала во многом зависит от археологических исследований. В данной статье археологические и исторические данные собраны для обобщенного анализа погребальной традиции захоронений с сосудами в московской Руси.
2 На христианские захоронения с сосудами отечественные исследователи обратили внимание еще в XIX в., так как традиция класть сосуд в погребение была тогда широко распространена в церковной практике, что, видимо, мешало глубже заинтересоваться смыслом обряда и его историей. Например, Д.В. Милеев, предположив, что у ног покойных ставили сосуды, наполненные елеем, этим и ограничился (Милеев, 1909. С. 124). В дальнейшем о сосудах, содержащих оливковое масло, будут писать многие исследователи, не задумываясь о том, насколько это подтверждается историческими, а тем более археологическими источниками.
3 На фоне крайне скудных и бессистемных описаний XIX – начала ХХ в. средневековых христианских захоронений, публикация об исследовании двух погребений в церкви Спаса на Бору в Древностях Российского Государства А.Н. Оленина с рисунками Г.К. Солнцева выделяется среди всех остальных, так как дает достаточно подробное для XIX в. описание захоронений и инвентаря с рисунками вещей и погребения. Именно А.Н. Оленин впервые объясняет, для чего предназначены сосуды в христианских погребениях: «Значение их такое же в чине отпевания, какое у Греков. После отпевания усопшего, наполнив их оставшимся от елеосвящения маслом с красным вином, изливали его на покойника, а самый сосудец клали ему в гроб» (Древности…, 1849. С. 165). Интересно отметить, что автор для разъяснения этой детали обряда обращается не к русской или греческой церковной литературе, а к немецкому археологическому исследованию XIX в. Однако самое главное в данном объяснении – это указание на прямое отношение обряда соборования к погребальному обряду и то, что освященный елей выливается на усопшего.
4 В 1901 г. во время раскопок на Лазаревском кладбище в г. Смоленске М.Н. Неклюдов и С.П. Писарев обратили внимание на обломки посуды, которые нашли «между гробами, извне ихъ», т.е. ни один сосуд не был обнаружен непосредственно рядом с умершим. Эти изделия исследователи разделили на три вида: канунницы, кадильницы, слезницы. Авторы объясняли, что наличие сосудов на кладбище связано в основном с народными суевериями. Все эти изделия оставляли там из страха принести новую смерть в дом, потому что нельзя брать вещи, имевшие отношение к покойнику или соприкасавшиеся с гробом, так как они принадлежали умершему. Слезницы в своей статье исследователи описывают как керамические воронки для сбора слез, а их появление на кладбище связывают с обычаем оплакивания, который завещан в древних письменных поучениях. По этой старой традиции слезы из глаз плачущего принадлежат умершему, соответственно сосуд тоже (Неклюдов, Писарев, 1901. С. 26, 27). В целом традиции, описанные авторами, относятся к «народной религии» и не имеют никакого отношения к христианскому погребальному обряду. Церковь, наоборот, всячески старалась бороться с вредными народными обычаями и предрассудками (Булгаков, 1913. С. 1293, 1294). В связи с тем, что статья посвящена только христианскому погребальному обряду этнографические термины и обычаи в ней не рассматриваются.

Number of purchasers: 0, views: 695

Readers community rating: votes 0

1. Belyaev L.A., 1991. The medieval necropolis of Kolomenskoye // Kolomenskoe. Materialy i issledovaniya [Kolomenskoye. Materials and research], 2. Moscow: Gosudarstvennyy muzey-zapovednik «Kolomenskoe», pp. 47–57. (In Russ.)

2. Belyaev L.A., 1995. Drevnie monastyri Moskvy po dannym arkheologii [Old monasteries of Moscow based on the archaeological data]. Moscow: IA RAN. 310 p.

3. Belyaev L.A., 2017. On the history and methods of studying the burial vessels of the late Middle Ages // De mare ad mare. Arkheologiya i istoriya: sbornik statey k 60-letiyu N.A. Krenke [De mare ad mare. Archaeology and history: to the 60th anniversary of N.A. Krenke]. Smolensk: Svitok, pp. 119–136. (In Russ.)

4. Belyaev L.A., Elkina I.I., 2016. The Romanovs dynasty tomb in the church of the Holy Spirit in the Novospassky Monastery: the 2014 excavations // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii [Brief Communications of the Institute of Archaeology], iss. 245, part II, pp. 131–149. (In Russ.)

5. Bulgakov S.V., 1913. Nastol'naya kniga dlya svyashchenno-tserkovno-sluzhiteley [A handbook for Orthodox priests]. 3rd edition. Kiev. 1772 p.

6. Drevnosti Rossiyskogo gosudarstva [Antiquities of the Rus state], I. Moscow, 1849. 188 p.

7. Dubynin A.F. Otchet o rabote Moskovskoy ekspeditsii za 1955 god [Report on the Moscow expedition activities during for 1955]. Arkhiv Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk [Archive of the Institute of Archaeology RAS], R-1, № 1110.

8. Engovatova A.V., 2005. Medieval town necropolis in the Dmitrov Kremlin // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii [Brief Communications of the Institute of Archaeology], 219, pp. 148–158. (In Russ.)

9. Engovatova A.V., Vasil'eva E.E., 2018. Monastery necropolis: the funeral rite // Arkheologiya Moskovskogo Kremlya [Archaeology of the Moscow Kremlin]. N.A. Makarov, V.Yu. Koval', eds. Moscow: IA RAN, pp. 106–115. (In Russ.)

10. Engovatova A.V., Zelentsova O.V., 2005. Investigation on the 16th–17th century area of the Trinity monastery of St. Sergius cemetery // Arkheologiya Podmoskov'ya: materialy nauchnogo seminara [Archaeology of Moscow vicinity: Proceedings of the academic seminar], 2. A.V. Engovatova, ed. Moscow: IA RAN, pp. 78–87. (In Russ.)

11. Fomin M.V., 2001. Pogrebal'naya traditsiya i obryad v vizantiyskom Khersone (IV–X vv.) [Burial traditions and rite in the Byzantine Chersonsos (the 4th–10th centuries)]. Khar'kov: Kollegium. 290 p.

12. Kiprian, 1880. The reply to Athanasius inquiring about some needful things // Russkaya istoricheskaya biblioteka [Russian historical library], 6. St. Petersburg, col. 243–270. (In Russ.)

13. Mileev D.V., 1909. The 1909 excavations in Kiev // Izvestiya Imperatorskoy Arkheologicheskoy komissii. Pribavlenie k vypusku 32-mu [News of the Imperial Archaeological commission. Addition to the 32nd volume]. St. Petersburg: Tipografiya Glavnogo Upravleniya Udelov, pp. 122–134. (In Russ.)

14. Neklyudov M.N., Pisarev S.P., 1901. O raskopkakh v Smolenske [On the Smolensk excavations]. Smolensk: Tipografiya P.A. Silina. 36 p.

15. Nifont, 1880. Inquiries of Kirik, Savva and Elijah with the replies of Nephon, the bishop of Novgorod, and other hierarchical personalities // Russkaya istoricheskaya biblioteka [Russian historical library], 6. St. Petersburg, col. 21–62. (In Russ.)

16. Panchenko K.I., 2016. Ceramic vessels of the 15th–16th centuries from the Trinity of St. Sergius Lavra burials // Arkheologiya Podmoskov'ya: materialy nauchnogo seminara [Archaeology of Moscow vicinity: Proceedings of the academic seminar], 12. A.V. Engovatova, ed. Moscow: IA RAN, pp. 547–554. (In Russ.)

17. Panchenko K.I., 2018. Ceramic vessels from the necropolis in the Chudov monastery of the Moscow Kremlin // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii [Brief Communications of the Institute of Archaeology], 251, pp. 158–167. (In Russ.)

18. Panova T.D., 1987. Medieval obsequies based on the archaeological materials from the Moscow Kremlin Cathedral of the Archangel cemetery // Sovetskaya arkheologiya [Soviet archaeology], 4, pp. 110–122. (In Russ.)

19. Panova T.D., 1989. Burial grounds in the Moscow Kremlin // Sovetskaya arkheologiya [Soviet archaeology], 1, pp. 219–234. (In Russ.)

20. Panova T.D., 2003. Kremlevskie usypal'nitsy. Istoriya, sud'ba, tayna [The tombs of the Kremlin. History, fate, mysteries]. Moscow: Indrik. 224 p.

21. Panova T.D., 2004. Tsarstvo smerti. Pogrebal'nyy obryad srednevekovoy Rusi XI–XVI vekov [The domain of death. Funerary rite of the medieval Rus in the 11th–16th centuries]. Moscow: Radunitsa. 195 p.

22. Petr (Mogila), 1646. Trebnik [Ordinary], 1. Kiev. 946 p.

23. Poulou-Papadimitriou N., Tzavella E., Ott J., 2012. Burial practices in Byzantine Greece: archaeological evidence and methodological problems for its interpretation. Rome, Constantinople and Newly Converted Europe. Archaeological and Historical Evidence, I. Kraków, pp. 377–428.

24. Prilutskiy V., 1912. Chastnoe bogosluzhenie v russkoy tserkvi v XVI i pervoy polovine XVII v. [Private liturgy in the Russian church in the 16th and the first half of 17th century]. Kiev. 450 p.

25. Rabinovich M.G. Otchet ob arkheologicheskikh raskopkakh v ust'e Yauzy v 1946 g. [Report on the archaeological excavation in the Yauza river estuary in 1946]. Arkhiv Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk [Archive of the Institute of Archaeology RAS], R-1, № 70.

26. Rabinovich M.G., 1949. Moscow pottery // Materialy i issledovaniya po arkheologii Moskvy [Materials and studies on the archaeology of Moscow], II. A.V. Artsikhovskiy, ed. Moscow; Leningrad: Izdatel'stvo AN SSSR, pp. 57–105. (Materialy i issledovaniya po arkheologii SSSR, 12). (In Russ.)

27. Rikman E.A., 1955. Results of the archaeological surveys in Zaryadye district (based on the 1949–1951 excavation materials) // Kratkie soobshcheniya Instituta arkheologii [Brief Communications of the Institute of Archaeology], 57, pp. 83–91. (In Russ.)

28. Romanov V.V., Romanova E.A., 2007. Liturgic glazed vessels from the Tver excavation sites // Tverskoy arkheologicheskiy sbornik [Tver archaeological collection of papers], iss. 6, vol. II. Tver': Tverskoy gosudarstvennyy ob"edinennyy muzey, pp. 261–269. (In Russ.)

29. Rozenfel'dt R.L., 1968. Moskovskoe keramicheskoe proizvodstvo XІІ–XVІІІ vv. [Moscow pottery production of the 12th–18th centuries]. Moscow: Nauka. 125 p. (Arkheologiya SSSR. Svod arkheologicheskikh istochnikov, E1-39).

30. Stanyukovich A.K., 2006. A Syrian cup in the Russian prelate’s sarcophagus // Drevnosti i starina [Antiquities and antiquity], 02, pp. 14–15. (In Russ.)

31. Stanyukovich A.K., Zvyagin V.N., Chernosvitov P.Yu., Elkina I.I., Avdeev A.G., 2005. Usypal'nitsa doma Romanovykh v moskovskom Novospasskom monastyre [The Romanovs dynasty tomb in the Novospassky monastery, Moscow]. Kostroma: Liniya Grafik Kostroma. 397 p.

32. Veksler A.G. Otchet o naturnykh okhrannykh arkheologicheskikh issledovaniyakh, svyazannykh s restavratsiey i rekonstruktsiey s vossozdaniem Tsentral'nogo vystavochnogo zala «Manezh» v g. Moskve v 2004 g. [Report on the archaeological salvage research conducted wih regards to the restoration and reconstruction of the “Manezh” central exhibition centre in Moscow, 2004]. Arkhiv Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk [Archive of the Institute of Archaeology RAS], R-1, № 28665.

33. Veksler A.G. Otchet o spasatel'nykh arkheologicheskikh polevykh issledovaniyakh, svyazannykh s razvitiem Torgovogo doma «TsUM» po adresu: ul. Petrovka, vl. 2 v 2005 g. [Report on the archaeological salvage field studies conducted with regards to the development of the “TsUM” Trading House located at: Petrovka st., building 2 in 2005]. Arkhiv Instituta arkheologii Rossiyskoy akademii nauk [Archive of the Institute of Archaeology RAS], R-1, № 29035.

34. Veksler A.G., Berkovich V.A., 1999. Materials of the archaeological research on St Moses Monastery cemetery in Manezhnaya square, Moscow // Kul'tura srednevekovoy Moskvy: XVII vek [Culture of the medieval Moscow: 17th century]. L.A. Belyaev, comp., B.A. Rybakov, ed. Moscow: Nauka, pp. 181–225. (In Russ.)

35. Vorob'eva E.E., Kalygina Zh.S., 2013. Funerary vessels of the Tikhvin in the town of Tsarevokokshaysk: preliminary research results // Povolzhskaya arkheologiya [Archaeology of the Volga River region], 2 (4), pp. 279–290. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up