Glass from the 2017 and 2019 excavations in the Russian museum and park complex in Jericho

 
PIIS086960630007222-3-1
DOI10.31857/S086960630007222-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Archaeology RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 4
Pages144-157
Abstract

The article presents glass finds from the 2017 and 2019 excavations on the Russian land lot in Jericho. The assemblage (84 fragments) comprises diverse assortment of vessels recovered mostly from the dated loci of the Umayyad and Mamluk periods. Most of vessels are free-blown and only some are mold-blown. Plain forms sometimes decorated with applied colored threads and pinched ornamentation represent Umayyad glass that continued traditions of the Byzantine period. Later the assortment changed: in fashion are marvered decoration, enameled and gilded vessels and glass bracelets. Publication of glass finds from Jericho is of interest for all glass researchers because glasswork of numerous Syro-Palestinian glass-making centres was widely distributed in the Mediterranean, Scandinavia and Rus.

KeywordsJericho, glass, Late Byzantine period, Umayyad period, Mamluk period
Publication date25.11.2019
Number of characters32675
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Силикатные индустрии поздней античности и средневековья обычно изучаются раздельно, что не вполне верно. Их совместное рассмотрение, особенно в сложном процессе трансформации технологий и форм, тесно связанных и с утилитарными функциями предметов, образом жизни и вкусами населения Палестины в эпоху этноконфессионального перелома, предоставляет особые возможности и для изучения самого процесса, и для правильного построения камеральной обработки и анализа комплексов в целом. Изучение керамики и стекла как единого информационного ресурса при раскопках Иерихона византийского и омейядского периодов доказывает это – возможно, благодаря тому, что здесь изучаются материалы долго существовавшей производственной зоны, производившей керамику и, вероятно, имевшей дело с металлургией.
2 Конечно, такая версия комплексного подхода предполагает предварительную работу по анализу каждой общности отдельно с привлечением свойственных только ей аналогов и литературы. Именно поэтому статья о стекле рассматривается как первая в цикле новых работ по керамическому производству в Иерихоне. Обратимся к материалу. Публикуемое стекло происходит из раскопок Российско-палестинской экспедиции ИА РАН в 2017 и 2019 гг. на Русском участке в Иерихоне (Беляев, 2016). Коллекция небольшая (84 фрагм.), но содержит разнообразный ассортимент стеклянных изделий, происходящих из слоев омейядского и мамлюкского времени. Следует особо отметить, что мамлюкские слои содержат значительную примесь материала поздневизантийского/омейядского1 времени, что можно объяснить наличием многочисленных мусорных ям, выкапывание которых приводило к смешению материала из разных слоев. Это до некоторой степени уменьшает его стратиграфическую ценность. 1. Поздневизантийский период на территории Палестины заканчивается в 636 г.
3 Стекло из раскопок Иерихона уже служило объектом довольно подробной аналитической публикации (Golofast, 2016b), поэтому для настоящей статьи выбраны только наиболее интересные или впервые встреченные в ходе раскопок экземпляры, для которых подобран необходимый круг аналогий.
4
image1

Рис. 1. Стекло поздневизантийского и омейядского времени. 1–5 – сосуды, декорированные спиралевидно напаянными цветными нитями стекла; 6–8 – лампады с центральной трубкой для фитиля; 9 – ампула; 10 – кубок с “выщипами”; 11, 12, 15 – косметические трубочки; 13 – чаша, выдутая в форму; 14 – сосуд со складкой на внешней поверхности. Fig. 1. Glass of the Late Byzantine and Umayyad periods

5 За редким исключением выявленные сосуды поздневизантийского и омейядского периодов выполнены в технике свободного выдувания. Среди них выделены декорированные накладными нитями стекла и сосуды с “выщипами”. Отдельные группы составляют осветительные приборы, косметические трубочки и ампулы.
6 Украшение сосудов спиралевидно напаянными цветными нитями стекла считается характерной чертой стиля Палестины византийского и особенно омейядского периодов, когда такая орнаментация становится особенно разнообразной и богатой. Однако, как показали раскопки слоя разрушения 749 г. в Бет Шане, к концу омейядского периода она теряет свою популярность и в более позднее время, хотя и используется, но значительно реже (Stern, 2001. P. 263; Hadad, 2005. P. 24, 25, 76). Таким образом, расцвет этого стиля приходится на первую половину омейядского периода.

Number of purchasers: 0, views: 1994

Readers community rating: votes 0

1. Alexandre Y., 2012. The Glass Finds. Mary’s Well, Nazareth. The Late Hellenistic to the Ottoman Periods. Y. Alexandre, G. Bar-Oz, A. Berman, N. RabanGerstel, eds. Jerusalem: Israel Antiquities Authority, pp. 89–106.

2. Bass G.F., 1984. The Nature of the Serçe Limani Glass. Journal of Glass Studies, 26, pp. 64–69.

3. Belyayev L.A., 2016. Vizantiyskiy Iyerikhon. Raskopki spustya stoletiye [Byzantine Jericho. Excavation one century later]. Moscow: Indrik. 492 p.

4. Brosh N., 2014a. Mamluk Glass Bowl from Area J. Geva H. Jewish Quarter Excavations from the Old City of Jerusalem conducted by N. Avigad, 1969–1982, vol. VI. Areas J, N, Z and Other Studies. Final Report. Jerusalem, pp. 302–305.

5. Brosh N., 2014b. Mamluk Glass Workshops in Jerusalem – Marvered Glass. Proceed. of the 9th Intern. Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Basel, pp. 909–920.

6. Carboni S., 1994. Glass Bracelets from the Mamluk Period in the Metropolitan Museum of Art. Journal of Glass Studies, 36, pp. 126–129.

7. Carboni S., 2001. Painted Glass. Carboni S., Whitehouse D. Glass of the Sultans. New York: The Metropolitan Museum of Art; Corning: Corning Museum of Glass; Athens: Benaki Museum; New Haven: Yale Univ. Press, pp. 199–273.

8. Crowfoot G.M., 1957. Glass. Crowfoot J.W., Crowfoot G.M., Kenyon K.M. The Objects from Samaria. London: Palestine Exploration Fund, pp. 403–422.

9. Crowfoot G.M., Harden D.B., 1931. Early Byzantine and later Glass Lamps. The Journal of Egyptian Archaeology, vol. XVII, no. 3/4, pp. 196–208.

10. Duckworth Ch.N., Mattingly D.J., Chenery S., Smith V.C., 2016. End of the Line? Glass Bangles, Technology, Recycling, and Trade in Islamic North Africa. Journal of Glass Studies, 58, pp. 135–169.

11. Dussart O., 1998. Le verre en Jordanie et en Syrie du Sud. Beyrouth: Institut Français d’Archéologie du Proche-Orient. 336 p.

12. Freestone I.C., Jackson-Tal R.E., Tal O., 2008. Raw Glass and the Production of Glass Vessels at Late Byzantine Apollonia-Arsuf, Israel. Journal of Glass Studies, 50, pp. 67–80.

13. Golofast L.A., 1996. Glass bracelets of the 3rd–4th centuries from the excavation of Chersonesos // Khersonesskiy sbornik [Chersonese collection], VII. Sevastopol’: Akhtiar, pp. 183–185. (In Russ.)

14. Golofast L.A., 2016a. Pottery Assemblage. Belyayev L.A. Vizantiyskiy Iyerikhon. Raskopki spustya stoletiye [Byzantine Jericho. Excavations one century later]. Moscow: Indrik, pp. 359–465.

15. Golofast L.A., 2016b. Glass Finds. Belyayev L.A. Vizantiyskiy Iyerikhon. Raskopki spustya stoletiye [Byzantine Jericho. Excavations one century later]. Moscow: Indrik, pp. 466–477.

16. Golofast L.A., Voroshilov A.N., 2018. On the period of functioning of a pottery workshop in Jericho (based on the materials from 2017 excavations) // RA [Russian archaeology], 3, pp. 97–110. (In Russ.)

17. Gorin-Rosen Y., 1999. Glass Vessels from Recent Excavations in Ramla: A Preliminary Presentation. Ramla: The Development of a Town from the Early Islamic to Ottoman Periods. S. Gibson, F. Vitto, eds. Jerusalem: Israel Antiquities Authority, pp. 10–15.

18. Gorin-Rosen Y., 2000. The Glass Vessels from Khirbet Tabaliya. ‘Atiqot, 40, pp. 81–94.

19. Gorin-Rosen Y., 2010. The Islamic Glass Vessels. Gutfeld O. Ramla: Final Report on the Excavations North of the White Mosque. Jerusalem: Hebrew Univ. of Jerusalem, pp. 213–264. (Qedem, 51).

20. Gorin-Rosen Y., Katsnelson N., 2007. Local Glass Production in the Late Roman-Early Byzantine Periods in Light of the Glass Finds from Khirbat el-Ni‘ana. ‘Atiqot, 57, pp. 73–154.

21. Hadad S., 1998. Glass Lamps from the Byzantine through Mamluk Periods at Bet Shean, Israel. Journal of Glass Studies, 40, pp. 63–76.

22. Hadad S., 2005. Islamic Glass Vessels from the Hebrew University Excavations at Bet Shean. Jerusalem: Institute of Archaeology, Hebrew Univ. of Jerusalem. 201 p. (Qedem Reports, 8).

23. Isings C., 1957. Roman Glass from Dated Finds. Groningen: J.B. Wolters. 185 p.

24. Jackson-Tal R.E., 2007. Glass Vesselsfrom En-Gedi. Hirschfeld Y. En-Gedi Excavations II. Final Report (1996–2001). Jerusalem: Israel Exploration Society: Institute of Archaeology, Hebrew Univ. of Jerusalem, pp. 474–506.

25. Jennings S., 1997–1998. The Roman and Early Byzantine Glass from the Souk Excavations: an Interim Statement. Berytus, 43, pp. 111–146.

26. Katsnelson N., 2012. The Glass Finds. The Azor Cemetery. Moshe Dothan’s Excavations, 1958 and 1960. Jerusalem: Israel Antiquities Authority, pp. 183–189. (Israel Antiquities Authority Reports, 50).

27. Kogan-Zehavi E., 1998. The Tomb and Memorial of a Chain-Wearing Anchorite at Kh Tabaliya, Near Jerusalem. ‘Atiqot, 35, pp. 135–149.

28. Kramarovskiy M.G., 2009. A rare Seljuk (?) lamp of the 12th – early 13th century from the suburb of Solkhat // Antichnaya drevnost’ i sredniye veka [Antiquity and the Middle Ages], 39. Ekaterinburg: Izd. Ural. univ., pp. 301–313. (In Russ.)

29. Lester A., 1996. The Glass from Yoqne’am: The Early Islamic, Crusader and Mamluk Periods. Ben-Tor A., Avissar M., Portugali Y. Yoqne’am I: The Late Periods. Jerusalem: Institute of Archaeology, Hebrew Univ. of Jerusalem, pp. 202–217. (Qedem Reports, 3).

30. Lester A., 2004. The Glass. Stacey D. Excavations at Tiberias, 1973–1974. The Early Islamic Periods. Jerusalem: Israel Antiquities Authority, pp. 167–220. (Israel Authority Antiquities Reports, 21).

31. Meyer C., 1992. Glass from Quseir al-Qadim and the Indian Ocean Trade. Chicago: The Oriental Institute. 200 p. (Studies in Ancient Oriental Civilization, 53).

32. Patrich J., 1988. The Glass Vessels. Tsafrir Y. Excavations at Rehovot-in-the-Negev, 1. Jerusalem: Hebrew Univ. of Jerusalem, pp. 134–141. (Qedem, 25).

33. Pollak R., 2005. Tirat-HaCarmel – The Glass Vessels. Contract Archaeology Reports, 1. Haifa: Univ. of Haifa, pp. 5–28.

34. Shindo Y., 2001. The Classification and Chronology of the Islamic Glass Bracelets from al-Tur, Sinai. Cultural Change in the Arab World. T. Nishio, ed. Osaka: National Museum of Ethnology, pp. 73–100. (Senri Ethnological Studies, 55).

35. Spaer M., 1988. The Pre-Islamic Glass Bracelets of Palestine. Journal of Glass Studies, 30, pp. 51–61.

36. Spaer M., 1992. The Islamic Glass Bracelets of Palestine. Preliminary Findings. Journal of Glass Studies, 34, pp. 44–62.

37. Stern E.M., 2001. Roman, Byzantine and Early Medieval Glass. 10 BCE – 700 CE. Ernesto Wolf Collection. New York: Hatje Cantx. 427 p.

38. Tal O., Jackson-Tal R.E., Freestone I.C., 2008. Glass from a Late Byzantine Secondary Workshop at Ramla (South), Israel. Journal of Glass Studies, 50, pp. 81–95.

39. Tatton-Brown V.A., 1984. The Glass. Excavations at Carthage: the British Mission, vol. I, 1. The Avenue du President Habib Bourguiba, Salammbo: The Pottery and Other Ceramic Objects from the Site. H.R. Hurst, S.P. Roscams, eds. Sheffield, pp. 194–212.

40. Tatton-Brown V.A., 1999. The Islamic Lands and China. Five Thousand Years of Glass. H. Tait, ed. London: British Museum Press, pp. 112–143.

41. Walmsley A.G., 1992. The Social and Economic Regime at Fihl (Pella) between the 7th and 9th centuries. La Syrie de Byzance à l’Islam. VIIe–VIIIe siècles. Damas: Institut Franзais de Damas, pp. 249–261.

42. Weinberg G.D., Stern E.M., 2009. Vessel Glass. The Athenian Agora. Results of Excavations Conducted by the American School of Classical Studies at Athens, 34. Princeton, New Jersey: The American School of Classical Studies at Athens. 214 p.

43. Whitcomb D.S., 1983. Islamic Glass from al-Qadim, Egypt. Journal of Glass Studies, 25, pp. 101–108.

44. Winter T., 1998. The Glass Vessels from Horvat Hermeshit (1988–1990). ‘Atiqot, 34, pp. 173–177. (Hebrew; English summary).

Система Orphus

Loading...
Up