Shaping of the U.S. Regional Security Framework in the Indo-Pacific Region in 2012-2020

 
PIIS013128120018313-5-1
DOI10.31857/S013128120018313-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor, Department of theory and history of international relations
Affiliation: RUDN University
Address: 6, Miklukho-Maklaya str., Moscow, 117198, Russian Federation
Occupation: Assistant Professor, Department of theory and history of international relations
Affiliation: RUDN University
Address: 6, Miklukho-Maklaya str., Moscow, 117198
Occupation: Applicant at the Department of theory and history of international relations
Affiliation: RUDN University
Address: 6, Miklukho-Maklaya str., Moscow, 117198
Journal nameProblemy Dalnego Vostoka
EditionIssue 1
Pages81-95
Abstract

This article examines the transformation of the US approaches to the implementation of foreign policy in Indo-Pacific region. It is noteworthy that with the change in the approaches of the US leadership to the structuring of the regional subsystem through the creation and maintenance of allied relations with a number of states in the region, the goal remains unchanged — ensuring security in the region while maintaining US leadership. At the present stage, the implementation of this goal is hindered by the growing influence of China in the Indo-Pacific region.

The authors of the article focused on identifying criteria that allow assessing the current situation in the region and the effectiveness of existing cooperation between the United States and the countries of the Indo-Pacific region within the framework of organizations and agreements. The research was conducted on the basis of an analysis of the behaviour of some regional players who have agreements with the United States and position themselves as their allies. The criteria for the study were the following aspects: participation in military exercises, the deployment of military bases, signed defence agreements, the availability of information exchange in the field of military technology, the presence of nuclear weapons, the absence of territorial claims at sea and participation in shipping operations. The authors analysed national documents, according to them it was possible to characterize the attitude of countries to the United States, China, as well as to identify the point of view of regional players on the security architecture in Indo-Pacific region and threats significant for the stability of this structure. The study proposed by the authors makes it possible to study the problems of ensuring security in the region, to identify the peculiarities of US policy in the studied space, to determine the tools of the United States to maintain its positions in Indo-Pacific region, as well as to assess the readiness of the allied countries to confront China together with the United States. In conclusion, the authors assess the effectiveness of the transformation of the US-centered regional security system in Indo-Pacific region.

KeywordsUSA, China, AUKUS, regional security, FONOP
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR within research project № 20-514-93003 “Russia and China in the global political space: harmonization of national interests in global governance”.
Received11.12.2021
Publication date16.02.2022
Number of characters30677
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Как и любая социальная система, региональный порядок отражает атрибутивное свойство системы сохранять свою целостность при возможном изменении ее характеристик. В этом ключе закономерным видится изучение процессов структурирования регионального пространства, которые задают вектор развития той или иной подсистемы международных отношений. В связи с обострившейся стратегической конкуренцией между США и Китаем, экономический рост которого пропорционально отразился на конъюнктуре региональных связей, а также расширением спектра его национальных интересов, изучение процессов структурирования макрорегионального пространства Индо-Тихоокеанского региона (ИТР) выглядит весьма актуальным.
2 Выступая со времен Второй мировой войны архитектором регионального военно-политического ландшафта в регионе, США продолжают активно участвовать в проектировании функциональной специфики региона и выстраивании сети отношений с теми, кто согласен поддерживать предложенный дизайн взаимозависимости. Как правило, взаимодействие с последними протекает в «минилатеральных» форматах. За последнее десятилетие главной стратегической целью США в Азии было укрепление сотрудничества между союзниками и партнерами, дополняющего систему двусторонних союзов времен холодной войны сетью новых механизмов партнерства в области безопасности1. Эти действия направлены на стратегическое сдерживание Китая, экономический рост которого обостряет противоречия между двумя государствами2. Формат Австралии, Соединенного Королевства и Соединенных Штатов (AUKUS), созданный 15 сентября 2021 г., стал принципиально новым элементом американской стратегии и неожиданностью даже для союзников США. Таким образом, США идут по пути формализации минилатеральных союзов. При этом они рассматривают минилатерализм не как полную замену существующих союзов и институтов, а как их дополнение3. 1. Wuthnow, J. U.S. ‘Minilateralism’ in Asia and China’s Responses: A New Security Dilemma? // Journal of Contemporary China. 2019. Vol. 28. № 115. P. 1–18.

2. Виноградов А.В. Внутриполитические вызовы Китаю в начале XXI века // Сравнительная политика. 2017. № 3. С. 131–143.

3. Tow, W. Minilateral security's relevance to US strategy in the Indo-Pacific: challenges and prospects // The Pacific Review. 2018. Vol. 32. № 2. P. 1–13.
3 Теоретическим фундаментом для осмысления региональных процессов и причинно-следственных связей американской стратегии в ИТР стала теория транзита власти (power transition theory), предложенная А. Органски в 1958 г.4, и теория комплексов региональной безопасности Б. Бузана5. Согласно теории властного транзита, существует доминирующее государство, которое обладает наибольшим силовым потенциалом. На данный момент таким государством выступают США. Развивающиеся великие державы могут стать потенциальными претендентами на доминирующую позицию. На данном историческом этапе возможностями повысить свое положение в мировой иерархии обладает Китай. В таком случае при увеличении мощи Китая США могут потерять свой статус гегемона. Теория комплексов региональной безопасности подходит для анализа трансформаций системы безопасности в Азии, где происходит смещение фокуса Азиатско-Тихоокеанского дискурса к Индо-Тихоокеанскому, который охватывает большинство наиболее значимых для мировой торговли транспортных маршрутов и включает в себя крупнейшие развивающиеся страны. 4. Organski, A.F.K. World politics. New York: A. Knopf, 1958. P. 461.

5. Buzan B., Waever O. Regions and Powers: The Structure of International Security. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. 588 p.

Number of purchasers: 6, views: 113

Readers community rating: votes 0

1. Aggrawal V. Look West: The Evolution of US Trade Policy Toward Asia // Globalizations. 2010. Vol. 4. № 4.

2. Aleshin A.A. Vneshnepoliticheskaya strategiya Avstralii: srednyaya derzhava v vysokokonkurentnoj srede (Australia's Foreign Policy Strategy: an Average Power in a Highly competitive Environment.). Analiziprognoz. Zhurnal IMEMO RAN. 2020. № 2. (In Russ.).

3. Asia’s Slippery Slope: Triangular Tensions, Identity Gaps, Conflicting Regionalism, and Diplomatic Impasse Toward North Korea. Joint U.S.-Korea Academic Studies. Editor-in-Chief Gilbert Rozman. Princeton University, Korea Economic Institute of America, 2014. Vol. 25.

4. Asia-Pacific Regional Security Assessment 2020: Key Developments and Trends. The International Institute for Strategic Studies (IISS). London: Routledge, 2020.

5. Auslin, M.R. Asia’s New Geopolitics. Stanford: Hoover Institution Press Publication, 2020.

6. Balans sil v klyuchevyh regionah mira: konceptualizaciya i prikladnoj analiz (Balance of power in key regions of the world: conceptualization and applied analysis). Pod red. D.A. Degtereva, M.A. Nikulina, M.S. Ramicha. M.: RUDN, 2021. (In Russ.).

7. Batyuk V.I. Indo-Tihookeanskaya strategiya SShA i Evraziya (Indo-Pacific Strategy of the USA and Eurasia). Aktual'nye problemy Evropy. 2021. № 1. (In Russ.).

8. Buzan B., Waever O. Regions and Powers: The Structure of International Security. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

9. Chinoy S.R., Panda J.P. Asia Multipolarism and Multipolarity. New Delhi: KW Publishers, 2020.

10. Degterev D.A. Ocenka sovremennoj rasstanovki sil na mezhdunarodnoj arene i formirovanie mnogopolyarnogo mira (Assessment of the current balance of power in the international arena and the formation of a multipolar world). M.: RuScience, 2020. (In Russ.).

11. Degterev D.A., Ramich M.S. Strategicheskie treugol'niki kak instrument balansirovaniya v mirovoj politike (Strategic Triangles and Balancing in World Politics). Outlines of Global Transformations: Politics, Economics, Law. 2021. Vol. 14. № 3. (In Russ.).

12. Degterev D.A., Ramich M.S., Cvyk A.V. SShA — KNR: «vlastnyj tranzit» i kontury «konfliktnoj bipolyarnosti» (USA — China: "power transit" and contours of "conflict bipolarity"). Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Mezhdunarodnye otnosheniya. 2021. T. 21. № 2. (In Russ.).

13. Dower, John W. The San Francisco System: Past, Present, Future in U.S.-Japan-China Relations. The Asia-Pacific Journal. 2014. Vol. 12. № 2.

14. Hongsong L., Jamali A. India's Indo-Pacific Strategy: A Pragmatic Balancing between the United States and China. Pacific Focus. 2021. Vol. 35. № 2.

15. Hudajkulova A.V., Ramich M.S. “QUAD 2.0”: chetyrekhstoronnij dialog dlya kontrbalansirovaniya KNR v Indo-Tihookeanskom regione ("QUAD 2.0": Quadrilateral dialogue for balancing China in the Indo-Pacific region). Polis. Politicheskie issledovaniya. 2020. № 3. (In Russ.).

16. Ibragimov A.G. Sopernichestvo SShA i Kitaya v Yuzhno-Kitajskom more (US-China Rivalry in the South China Sea). Zhurnal politicheskih issledovanij. 2018. T. 2. № 4. (In Russ.).

17. Kanaev E.A., Sigutina A.N. Yapono-amerikanskij al'yans i problema Yuzhno-Kitajskogo morya: posledstviya dlya aziatsko-tihookeanskoj bezopasnosti (The Japan-US Alliance and the South China Sea issue: Implications for Asia-Pacific security). YuVA: aktual'nye problem razvitiya. 2017. № 34. (In Russ.).

18. Katkova E.Yu., Ponomarenko L.V., Eo Surin. Avstraliya — Yuzhnaya Koreya: formirovanie novoj osi sotrudnichestva v ramkah sistemy al'yansov v Indo-Tihookeanskom regione (Australia — South Korea: formation of a new axis of cooperation within the framework of the alliance system in the Indo-Pacific region). Voprosy istorii. 2020. № 9. (In Russ.).

19. Kennedy P. The Rise and Fall of the Great Powers. Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000. New York: Vintage Books, 1989.

20. Komissina I.N. Morskoj Shyolkovyj put' XXI v. — global'nyj geopoliticheskij proekt Kitaya (The Maritime Silk Road of the XXI century is a global geopolitical project of China). Problemy nacional'noj strategii. 2017. № 1 (40). (In Russ.).

21. Korolev A., Strel'nikova I. Territorial'nyj spor v Yuzhno-Kitajskom more: est' li svet v konce tunnelya ili perspektivy resheniya konflikta. Analiticheskij byulleten' (Territorial dispute in the South China Sea: is there light at the end of the tunnel, prospects for resolving the conflict.). CKEMI VSHE. 2021. (In Russ.).

22. Lebedeva N.B. Indijskij okean: vyzovy XXI v. i Indiya (ocherki mezhdunarodnyh otnoshenij) (Challenges of the XXI Century and India (essays on International relations)), otv. red. T.L. Shaumyan. M.: IV RAN, 2018. (In Russ.).

23. Mishin I.O. Nespokojnoe Yuzhno-Kitajskoe more: Novye protivorechiya 2020 goda (The troubled South China Sea: New contradictions of 2020). YuVA: aktual'nye problem razvitiya. 2020. № 3 (48). (In Russ.).

24. Mishin I.O. Politika SShA v Yuzhno-Kitajskom more vo vremya prezidentstva D. Trampa (US policy in the South China Sea during President Donald Trump). Puti k miru i bezopasnosti. 2020. № 1. (In Russ.).

25. Mosyakov D.V. Global'naya transformaciya Tihookeanskoj Azii i Rossiya (Global Transformation of Pacific Asia and Russia). Institut stran Vostoka. M.: Institut vostokovedeniya RAN, 2019. (In Russ.).

26. Organski, A.F.K. World politics. New York: A. Knopf, 1958.

27. Paik W, Park J. The QUAD’s Search for Non-Military Roles and China’s Strategic Response: Minilateralism, Infrastructure Investment, and Regional Balancing. Journal of Contemporary China. 2021. Vol. 30. № 127.

28. Stuart D. San Francisco 2.0: Military Aspects of the U.S. Pivot toward Asia. Asian Affairs: An American Review. 2012. Vol. 39. № 4.

29. Vinogradov A.V. Vnutripoliticheskie vyzovy Kitayu v nachale XXI veka (Domestic political challenges to China at the beginning of the XXI century). Sravnitel'naya politika. 2017. № 3. (In Russ.).

30. Volhonskij B.M. Indijskij okean kak arena geopoliticheskogo sopernichestva Kitaya i Indii (The Indian Ocean as an arena of geopolitical rivalry between China and India). Mezhdunarodnaya politika. Problemy nacional'noj strategii. 2014. № 1 (22). (In Russ.).

31. Wuthnow, J. U.S. ‘Minilateralism’ in Asia and China’s Responses: A New Security Dilemma? Journal of Contemporary China. 2019. Vol. 28. № 115.

32. Yunyushkina A.S., Shapovalova K.A., Kudakaev R.F., Pon'ka T.I. Pozicii Kitaya i SShA v Indo-Tihookeanskom regione (The positions of China and the United States in the Indo-Pacific region). Mezhdunarodnye otnosheniya. 2020. № 2. (In Russ.).

33. 范彦廷: “澳英美联盟”严重破坏亚太秩序 (Fan Yanting. "AUKUS" seriously disrupts international order in the Asia-Pacific). 中国国防报. 13.10.2021. 第004 版. (In Chin.).

34. 阎德学、李帅武: “印太战略” 升级版及其对中国的威胁 (Yan Dexue, Li Shuaiwu. The Renewed "Indo-Pacific Strategy" and Its Threat to China). 社会科学. 2021 年. 第11期. DOI: 10.13644/j.cnki.cn31–1112.2021.11.005. (In Chin.).

35. 张景全、潘玉: 美国“航行自由计划”与中美在南海的博弈 (Zhang Jingquan, Pan Yu. FONOP and U.S.-China rivalry in the South China Sea). 国际观察. 2016 年. 第 2 期. (In Chin.).

Система Orphus

Loading...
Up