On Some Aspects of Geopolitical Relations in the Arctic

 
PIIS013128120005306-7-1
DOI10.31857/S013128120005306-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: China
Journal nameProblemy Dalnego Vostoka
EditionIssue 3
Pages120-129
Abstract

The article deals with the phenomenon of “cognitive dissonance” between regional and non-regional players on Arctic issues, its causes and consequences, as well as measures to reduce its degree. The main reason for these differences is national identity, the categorization of which creates differences between “us” and “them”. It is easier for countries with similar identities to perceive reality in the same way and to develop cooperation.

KeywordsArctic powers, extra-regional countries, cognitive dissonance, geopolitical relations, national identity, UN Convention on the Law of the Sea, Arctic Council
AcknowledgmentThis work was financially supported by the Foundation of the Shanghai Political and Law University. Project No. 18SHJD016 "Study of Chinese-Russian Arctic cooperation in the energy field within the framework of the" Belt and Path "strategy
Received11.06.2019
Publication date25.06.2019
Number of characters32769
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Акторов в арктическом регионе можно разделить на четыре группы: пять «официальных» арктических держав (РФ, США, Канада, Дания, Норвегия); приарктические страны (Исландия, Финляндия и Швеция); международные организации западных стран (ЕС и НАТО); другие неарктические страны, включая азиатские1. Между этими группами возникают сложные геополитические отношения. По мере продвижения проекта «Ледяной шелковый путь» в рамках инициативы «Пояса и Пути» приобретает актуальность вопрос регулирования отношений между арктическими и внерегиональными странами, которые находятся вверху и внизу пирамиды соответственно. 1. .Конышев В.Н., Сергунин А.А. Стратегии стран Восточной Азии в Арктике // Проблемы Дальнего Востока. 2012. № 6. С. 35–48.
2 Ярким примером служит развивающееся российско-китайское арктическое сотрудничество. В декабре 2015 г. премьер-министры РФ и КНР на 20й ежегодной встрече в совместном коммюнике изначально предложили проект «Ледового шелкового пути» в формате укрепления сотрудничества по использованию Северного морского пути (СМП), развития научных исследований по вопросам арктического судоходства2. В ноябре 2016 г. в совместном коммюнике по итогам 21й ежегодной встречи премьер-министров описание инициативы трансформировалось в «исследование перспектив совместного развития транспортного потенциала СМП»3. Совместное заявление РФ и КНР в 2017 г. снова указывало, что стороны будут укреплять взаимодействие в сферах использования СМП, проведения совместных научных экспедиций, освоения энергетических ресурсов, арктического туризма, охраны окружающей среды4. 2. .20я регулярная встреча глав правительств РФ и КНР // Сайт Правительства России. 17.12.2015. URL: http://government.ru/news/21123/ (дата обращения: 11.01.2019).

3. .Чжун э цзунли ди эршии цы динци хуйу ляньхэ гунбао: [Совместное коммюнике по итогам 21й ежегодной встречи премьер-министров РФ и КНР] // Синьхуа Ван. 8.11.2016. URL: http://www.xinhuanet.com/world/2016–11/08/c_1119870609.htm (дата обращения: 11.01.2019).

4. .Совместное заявление Российской Федерации и Китайской Народной Республики о дальнейшем углублении отношений всеобъемлющего партнерства и стратегического взаимодействия // Сайт Президента России. 04.07.2017. URL: http://www.kremlin.ru/supplement/5218 (дата обращения: 11.01.2019).
3 Однако на практике российско-китайское арктическое сотрудничество развивается невысокими темпами: установлены ограничения в определенных областях сотрудничества, незначительное количество государственных предприятий имеет допуск в Арктику, отсутствует правовой механизм регулирования существующих рисков и т.д. Ситуация у таких внерегиональных стран, как Япония, Южная Корея, Сингапур и Индия, еще хуже — реальное сотрудничество в Арктике практически не стартовало, несмотря на имеющиеся для этого значительные возможности и стремления. Автор полагает, что главным препятствием на начальных этапах сотрудничества является когнитивный диссонанс и низкое взаимное доверие.
4

Когнитивный диссонанс в международных отношениях

5 Когнитивная психология — это психология, ориентированная на эксперимент и математическое моделирование мышления, занимающаяся исследованием познавательных процессов — памяти, внимания, чувств, представления информации, логического мышления, воображения, способности к принятию решений5. В 1956 г. Гаролд и Маргарет Спроут опубликовали монографию «Гипотезы отношений человек-среда в китайской международной политики», в которой рассматриваются когнитивный бихевиоризм (cognitive behaviorism) и гипотезы отношений между человеком и окружением в контексте международной политики6. С тех пор «когнитивная психология» нашла свое применение в исследованиях международных отношений, особенно в таких проблемах, как международные кризисы, мир и разрешение конфликтов, переговоры и политика альянсов7. 5. .Когнитивная психология // Большая российская энциклопедия. URL: https://bigenc.ru/psychology/text/2077286 (дата обращения: 11.01.2019).

6. .Sprout Harold, Sprout Margaret. Man-milieu relationship hypotheses in the context of international politics. Princeton: Center for International Studies. 1956.

7. .Инь Цзиу. Жэньчжи синьли сюэ чжи юй гоцзи гуаньси яньцзю: цзиньбу цзи ци вэньти: [Когнитивная психология в исследованиях международных отношений: прогресс и проблемы] // Вайцзяо пинлунь. 2006. № 4. С. 101–110.

Number of purchasers: 3, views: 822

Readers community rating: votes 0

1. . Konyshev V.N., Sergunin A.A. Strategies of East Asian Countries in the Arctic // Problems of the Far East. 2012. ¹ 6. P. 35–48.

2. . 20 I have a regular meeting of the heads of government of the Russian Federation and the PRC 12/17/2015. URL: http://government.ru/news/21123/ (appeal date: 11.01.2019).

3. . Zhong E Tsungli Di Ershii Tsiny Dintsi Huy Lianhe Gunbao: [Joint Communique on the 21st Annual Meeting of the Prime Ministers of the Russian Federation and the People's Republic of China] // Xinhua Wang. November 8, 2016. URL: http://www.xinhuanet.com/world/2016–11/08/c_1119870609.htm (appeal date: 11/01/2019).

4. . Joint Statement of the Russian Federation and the People’s Republic of China on the further deepening of the relations of a comprehensive partnership and strategic interaction // Website of the President of Russia. 04.07.2017. URL: http://www.kremlin.ru/supplement/5218 (appeal date: 11/01/2019).

5. . Cognitive psychology // Great Russian Encyclopedia. URL: https://bigenc.ru/psychology/text/2077286 (access date: 11.01.2019).

6. . Sprout Harold, Sprout Margaret. Man-milieu relationship hypotheses in the context of international politics. Princeton: Center for International Studies. 1956

7. . Yin Jiu. Renzhi xinli xue zhi yu goji guanxi yangju: jinbu ji qi wenti: [Cognitive psychology in the study of international relations: progress and problems] // Weijiao Pinlun. 2006. No. 4. P. 101–110.

8. . Simon Herbert. Syandai Jueze Lilun de Jishi: [Modern Theory of Management Decisions] / trans. on whale. lang Yang Li, Xu Li. Beijing, 1989. pp. 45–64.

9. . Hopple Gerald. Biopolitics, Political Psychology and International Politics. London: Frances Pinter Publisher. 1982. P. 38–40.

10. . Festinger Leon. A Theory of Cognitive Dissonance. California: Stanford University Press. 1957.

11. . Qin Yatsin. Zhuti jian zhenzhi tei yu zhungo de weijiao juetse: [Cognitive dissonance between the subjects and China’s foreign policy decision] // Weijiao Pinlun. 2010. No. 4. P. 3–7.

12. . Schneider L.B. Professional identity. Moscow: MOSU, 2001.

13. . Kochetkov V.V. Identity in international relations: theoretical foundations and role in world politics // Vestnik MGU. Series 25: International Relations and World Politics. 2010. No. 1. P. 5–26.

14. . United Nations Convention on the Law of the Sea. URL: https://www.un.org/depts/los/convention_agreements/texts/unclos/unclos_r.pdf (reference date: 01/13/2019).

15. . Tulupov D. Lessons of entertaining delimitation: how to divide the Arctic shelf correctly? 04/03/2015. URL: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/uroki-zanimatelnoy-delimitatsii-kak-pravilno-razdelit-arktich/ (appeal date: 13.01.2019).

16. . Krishtal A.G. Features of legal regulation on the Arctic continental shelf. St. Petersburg: Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, 2017. p. 47–53.

17. . Zagorsky A. Russia and China in the Arctic: Are the Disagreements Real or Imaginary? // World economy and international relations. 2016. T. 60. No. 2. P. 63–71.

18. . Ibid.

19. . Gavrilov V.V., Dremlyuga R.I., Kripakova A.V. Interpretation and application of Article 234 of the 1982 UN Convention on the Law of the Sea in the face of shrinking Arctic ice cover // Journal of Russian Law. 2017. No. 12. P. 151–160.

20. . Kraska James. The Law of the Sea and the Northwest Passage. International Journal of Maritime and Coastal Law. 2007. Vol. 22. No. 2. P. 257–281.

21. . Dai Zonghan. Yu lianhego haiyang fa gunue jianshi bei hàíäàdao falu zhenduan: [Consideration of legal disputes of the Arctic waterway from the point of view of the UN Convention on the Law of the Sea] // Bitsyao fa yanju. 2013. No. 6. P. 86–108.

22. . Sokolova E.L. The Institute of Historic Waters in Modern International Law. M .: MGIMO, 2014. P. 26.

23. . Sakharov A.G. Development of the Arctic Council as an “institution of regional management” // Bulletin of international organizations: education, science, new economy. 2015. No. 4. P. 72–92.

24. . Koivurova Tomi. Polar Regimes Learn From Each Other? // International Journal of Legal Information. 2005. Vol. 33. No. 4. P. 203–218.

25. . Declaration of the Arctic Ocean Conference: Ilulissat, Greenland, May 27–29, 2008 // Russian MFA website. 05/29/2008. URL: http://www.mid.ru/sovet-gosudarstv-barenceva/evroarkticeskogo-regiona-sber-/-/asset_publisher/0vP3hQoCPRg5/content/id/336068 (access date: 13.01.2019).

26. . Treaty between the Russian Federation and the Kingdom of Norway on the delimitation of maritime spaces and cooperation in the Barents Sea and the Arctic Ocean // Website of the President of Russia. September 15, 2010 URL: http://www.kremlin.ru/supplement/707 (appeal date: 13.01.2019).

27. . Nuuk Declaration on the occasion of the Seventh Ministerial Session of the Arctic Council, May 12, 2011, Nuuk, Greenland. URL: https://oaarchive.arctic-council.org/bitstream/handle/11374/779/Nuuk_Declaration_Eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 01/15/2019).

28. . Guo Peicing, Sun Kai. Beiji deprive de nuke biaozhun he zhungo de baji zanyu zhi lu: [“Nuuk criteria” of the Arctic Council and China's path to the Arctic] // Shijie Jinji Yu Zhenzhi. 2013. No. 12. P. 118–139.

29. . Zagorsky A. Decree. cit.

30. . Yang Ye, Gu Qiang. Zhong Ou Guangxi Zhong de Renzhi Chai Ji Qi Yingxiang Pingzia: [Cognitive dissonance in Chinese-European relations and its influence] // Zhejiang Shehui Kesue 2010. ¹ 4. P. 74–81.

31. . HM Government. Adapting to Change. UK policy towards the Arctic. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/251216/Adapting_To_Change_UK_policy_towards_the_Arctic.pdf (reference date: 01/20/2019).

32. . Zhongguo de Beiji Zhengce Buypu Shu: [The White Book of the PRC Arctic Policy] // Xinhua Wang. 01/26/2018 URL: http://www.gov.cn/xinwen/201801/26/content_5260930.htm#1 (access date: 01/20/2019).

33. . Wright david. The Dragon and the Great Power Road: China's Hawkish, Revisionist Voices within the Arctic Affairs. Calgary: Canadian Global Affairs Institute. 2018. P. 4–6.

Система Orphus

Loading...
Up