Coverage of health care services in Russia and European countries: a comparative analysis

 
PIIS086904990025069-7-1
DOI10.31857/S086904990025069-7
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Sector of Health Sociology, Sociological Institute of the Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of Sciences
Affiliation: Sociological Institute of the Federal Research Sociological Center of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, 199000, St. Petersburg, st. 7th Krasnoarmeyskaya, 25/14
Abstract

In the article, a comparative analysis of the universal health coverage (UHC) of the Russian population in the European context is carried out, using the concept of three-dimensional measurement, prepositional by Busse, Schrejogg, Guerik. As part of this doctrine, key indicators were used to determine the level of development of UHC: coverage of the population eligible for publicly funded medical services; coverage of medical services included in the package of state guarantees; and the cost of services for which patients are charged. The obtained results of the study allow us to come to the following conclusions. Medical care in Russia and European countries covers almost the entire population. Coverage of medical services, which demonstrates what kind of care is provided by the program of state guarantees, varies significantly in Russia and many European countries. In our country, much fewer medical services and goods are covered, which does not fully meet the needs of the population in medical care. The main reason for this situation is related to the fact that in Russia the state has spent insufficient funds on health care over the past twenty years, relying heavily on household spending.

Keywordscoverage of medical care, coverage of health services, population using free services, mechanism for distributing the costs of the population for medical needs, out-of-pocket payments.
Received01.04.2023
Number of characters23533
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Новые условия сохранения здоровья населения и проблемы, возникшие в здравоохранении, после вспышки и распространения пандемии COVID-19, заставляют пристально вглядеться в готовность и способность медицинской помощи противостоять новым угрозам и серьезным вызовам. В нашей стране продолжительность жизни населения снизилась за 2019-2020 гг. на 1,8лет и составила 71,54 года [Росстат 2021]. По данным Евростата это показатель тоже уменьшился в подавляющем большинстве европейских стран, но сокращение было не таким резким. Наибольшее снижение было зафиксировано в Испании на 1,6 года, Болгарии на 1,5 лет, Литве, Польше и Румынии на 1,4 года [Eurostat 2020]. Это явно свидетельствует о неблагополучии в предоставлении медицинской помощи. Но есть страны, в которых продолжительность жизни снизилась значительно меньше, так во Франции этот показатель упал на 0,7 года, в Германии 0,2 года, а в ряде государств люди стали жить даже чуть дольше, в Финляндии на 0,1 года, в Дании на 0,2, в Норвегии на 0,3 года [Там же]. Между тем, данные многочисленных исследований по улучшению всеобщего охвата услугами здравоохранения населения (ВОУЗ) показывают, что этот процесс (и усилия) сопровождается повышением показателей здоровья, в том числе, и ростом продолжительности жизни населения. Происходит это, главным образом, за счет обеспечения доступа всего населения к высококачественным медицинским услугам, в случае необходимости и без финансовых трудностей [WHO 2010]. Так в частности, отмечается положительная связь между ожидаемой продолжительностью жизни и рядом индикаторов, характеризующих ВОУЗ – охватом населения медицинскими услугами, общими расходами на здравоохранение. Существует четкая отрицательная корреляция между личными выплатами домохозяйств за получение медицинской помощи и ожидаемой продолжительностью жизни, поскольку защита от финансовых рисков связана с последствиями для здоровья [Ranabhat, Atkinson, Park, Kim, Jakovljevic 2018; OECD 2016]. Все это свидетельствует о большой важности для улучшения здоровья населения постоянного развития многообразных детерминант ВОУЗ.
2 Большой интерес к этой проблеме отразился в многочисленных исследовательских работах, основное внимание было сосредоточено на определении стратегии достижения всеобщего охвата, моделях организации здравоохранения, способе сбора и объединения средств для оплаты услуг, объеме пакета госгарантий [Чубарова 2022;Улумбекова, Гиноян, Калашникова, Альвианская 2019; Hogan, Sevens, Hosseinpoor, Boerma 2017].
3 В настоящем исследовании предпринимается попытка сравнения степени развития универсального охвата услугами здравоохранения населения России и европейских стран. В работе рассматриваются основные детерминанты и индикаторы ВОУЗ и анализируются особенности получения услуг здравоохранения в нашей стране.
4 Концептуальная основа измерения ВОУЗ основывается на трех параметрах оценки состояния здравоохранения, которая была выдвинута и разработана в работе Бусса с коллегами 2007 г. [Busse, Schreyögg, Gericke 2007]. Это исследование позволило выявить и сформулировать основные характеристики универсального охвата услугами здравоохранения, к их числу относится три измерения: кто охвачен; что охвачено; стоимость непокрытых услуг. При этом отмечается, что охват является результатом политики здравоохранения, реализующийся в данной стране.

1. Bojkov M..I. (2017) Analiz mekhanizmov normirovaniya truda spetsialistov stomatologicheskogo profilya // Klinicheskaya stomatologiya. № 2 (74). S. 50-52.

2. Katkova I. P. (2020) Rossijskoe zdravookhranenie v kontekste zadach dostizheniya vseobschej dostupnosti uslug zdravookhraneniya k 2030 godu // Narodonaselenie. T.23. №1. S. 135-147. DOI: 10.19181/population.2020.23.1.11.

3. Osnovnye napravleniya byudzhetnoj, nalogovoj i tamozhenno-tarifnoj politiki na 2022 god i planovyj period 2023 i 2024 godov. Ministerstvo finansov Rossijskoj Federatsii. Moskva. 2021. 75 c.

4. Otchet o rezul'tatakh deyatel'nosti Federal'nogo fonda obyazatel'nogo meditsinskogo strakhovaniya v 2020 godu. M. 2021.

5. Rasporyazhenie Pravitel'stva RF ot 17 noyabrya 2008 g. N 1662-r. O Kontseptsii dolgosrochnogo sotsial'no-ehkonomicheskogo razvitiya RF na period do 2020 goda. (https://base.garant.ru/194365/).

6. Rosstat. Zdravookhranenie v Rossii. Stat.sb. M. 2021. 171 s.

7. Rosstat (2021) Prodolzhitel'nost' zhizni po Rossii za 2020 (http://www.statdata.ru/spg_russia_ussrhttp://www.statdata.ru/spg_russia_ussr).

8. Ulumbekova G.Eh., Ginoyan A.B., Kalashnikova A.V., Al'vianskaya N.V. (2019) Finansirovanie zdravookhraneniya v Rossii (2021–2024 gg.) // ORGZDRAV: novosti, mneniya, obucheniya. Vestnik VShOUZ. T. 5. № 4. S.4-19.

9. Chubarova T.V. (2022) Obespechenie dostupnosti zdravookhraneniya v Rossii: instrumenty gosudarstvennoj politiki // Gosudarstvennoe upravlenie. Ehlektronnyj vestnik. Vypusk № 95. S. 93-107. DOI: 10.24412/2070-1381-2022-95-93-107.

10. Anell A, Glenngård AH, Merkur S. (2012) Sweden: Health system review // Health Systems in Transition. No.14(5). P.155–159.

11. Auraaen A., Fujisawa R., Lagasnerie G., Paris V. (2016) How OECD health systems define the range of goods and services to be an financed collectively // OECD Health Working Paper. No.90. 114 P.

12. Baeten R., Spasova S., Vanhercke B., Coster S. (2018) Inequalities in access to healthcare. A study of national policies. European Social Policy Network (ESPN). European Commission. Brussels. 71 P. Doi 10.2767/371408.

13. Busse R., Schreyögg J, Gericke CA. (2007) Analyzing changes in health financing arrangements in high-income countries: a comprehensive framework approach. Health, nutrition and population (HNP) discussion paper. Washington DC: World Bank. 40 P.

14. Eurostat 2020 Life expectancy at birth (https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_03_10/default/table?lang=en).

15. European Observatory on Health Systems and Policies Publications Country Health Profiles L: (https://www.euro.who.int/en/about-us/partners/observatory-old/publications/country-health-profiles).

16. Gibis B., Koch-Wulkan P.W., Bultman, J. (2004) Shifting criteria for benefit decisions in social health insurance systems. In: Saltman, R.B., Busse, R., Figueras, J. (eds.) Social health insurance systems in western Europe. Buckingham: Open University Press. P. 189-206.

17. Hogan D., Stevens G., Hosseinpoor A., Boerma T. (2017) Monitoring universal health coverage within the Sustainable Development Goals: development and baseline data for an index of essential health services // Lancet Global Health. No.6e. P.152–168. DOI: 10.1016/S2214-109X(17)30472-2.

18. OECD (2019) Health for Everyone?: Social Inequalities in Health and Health Systems, OECD Health Policy Studies, OECD Publishing, Paris. (https://doi.org/10.1787/3c8385d0-en).

19. OECD (2021) Health Statistics.

20. OECD (2022) Health Statistics.

21. Palma W., Webb E., Hernández-Quevedoc C., Scarpetti G., Lessof S., Siciliani L., Ginneken E. (2021) Gaps in coverage and access in the European Union// Health Policy. No.125. P. 341–350. DOI: 10.1016/j.healthpol.2020.12.011.

22. Paris V., Hewlett E., Auraaen A., Alexa J., Simon L. (2016) Health care coverage in OECD countries in 2012 // OECD Health Working Papers. No. 88. 72 P.

23. Polain M., Franken M., Koopmanschap M., Cleemput I. (2010) Drug reimbursement systems: international comparison and policy recommendations. Health Services Research (HSR). Brussels. 151 P.

24. Ranabhat C., Atkinson J., Park M., Kim C., Jakovljevic M. (2018) Health Coverage on Life Expectancy at Birth (LEAB) and Healthy Life Expectancy (HALE): A Multi-Country Cross-Sectional Study // Frontiers in Pharmacology. No. 9. P. 960-972. doi: 10.3389/fphar.2018.00960.

25. Rice T., Quentin W., Anell A., Barnes A., Rosenau P. Unruh L, Ginneken E. (2018) Revisiting out-of-pocket requirements: trends in spending, financial access barriers and policy in ten high-income countries // BMC Health Services Research. No.18. P. 371.

26. Somanathan A., Sheiman I., Salakhutdinova S., Buisman L. (2018) Universal Health Coverage in Russia: Extending Coverage for the Poor in the Post-Soviet Era // Universal Health Coverage Study Series. No. 37. World Bank Group, Washington. 48 P.

27. Schreyögg J., Stargardt T., Velasco-Garrido M., Busse R. (2005) Defending the «Health Benefit Basket» in nine European countries. vidence from the European Union Health BASKET Project. Evidence from the European Union Health BASKET Project // Eur J Health Econ [Suppl 1] No. 6. P.2–10. DOI 10.1007/s10198-005-0312-3.

28. WHO (2010) The world health report. Health systems financing: the path to universal coverage. Geneva, World Health Organization.

29. WHO (2022) Global Health Expenditure Database WHO. Health System Financing Profile by country. (https://apps.who.int/nha/database/country_profile/Index/en).

Система Orphus

Loading...
Up