Small business adaptation to non-economic shocks: a longitudinal survey data

 
PIIS086904990021059-6-1
DOI10.31857/S086904990021059-6
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Higher School of Economics / Institute of Sociology
Address: Moscow, 3, Ivan Babushkin str., Apt. 100
Abstract

The article examines on the data of two waves (July - November 2021) of the longitudinal project started by the ‘Public opinion’ foundation (initial N = 750 people) the strategies and factors of adaptation of Russian small businesses to the shocks caused by the pandemic, and their dynamics. It is shown that (1) assessment of the situation in the economy and in the own business correlates with the business strategy be respondents: entrepreneurs aiming to grow are more often positive about the general economic situation than those who are focused on the stability or even on surviving.

(2) The motivation to do business affects the assessment of the situation and the response to it. Those conducting business for the purpose of self-realization more often than others do assess the state of affairs in their business positively, while those who conduct business out of necessity, more often evaluate it negatively.

(3) Contrary to the opinion of a high financial instability of small businesses, the negative dynamics of income in the previous quarter does not lead to the decision to close the business.

(4) Depending on the change of the current income, small entrepreneurs can quickly change the strategy, while the reduction in current income affects the change in strategy more strongly than their increase: small entrepreneurs with decreasing business income are more likely to change the strategy to a more conservative one ("stability" or even "survival"), while income growth to a lesser extent leads to a change in strategy to a more active one ("development").

At least the latter conclusion is new in the international scientific literature, which analyzes the behavior of entrepreneurs in conditions of external shock.

Keywordssmall entrepreneurship, pandemic, strategies, longitudinal survey, Russia
AcknowledgmentCenter of fundamental research, HSE university, project T-145 "Small business under the (post)pandemic reality" (2021)
Received08.07.2022
Number of characters38757
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Введение За последние 2 года возникла огромная литература о том, как пандемия коронавируса повлияла на макроэкономические условия деятельности и общее развитие малого предпринимательства (см. Fabeil et al., 2020; Bartik et al., 2020; Fairlie, 2020; Ratten, 2021 и др.), для каких категорий малого бизнеса она стала «окном возможностей» (Kuckertz et al., 2020; Liguori and Pittz, 2020), в какой мере она повлияла на ожидания бизнеса (Meyer et al., 2022), какие типы малых предпринимателей продемонстрировали большую устойчивость к воздействию пандемийных шоков, и почему (Castro et al., 2020; Belitski et al., 2022) и о др. аспектах воздействия коронавируса на функционирование малого предпринимательства. Между тем, пандемия – не одномоментный феномен. Первая растерянность сменялась лихорадочной сиюминутной адаптацией, а затем приходило осознание необходимости выработки долговременной стратегии; таким образом, эффекты, выявленные по горячим следам в 2020 г., могут выглядеть иначе через год или полтора. Далее, на эти процессы, безусловно, влияли отраслевые, национальные, гендерные факторы и особенности национальных политик по противодействию негативному воздействию пандемии на экономику в целом и малое предпринимательство в частности. Поэтому нужны, наряду с комплексным анализом, и исследования по отдельным сегментам и странам, в том числе по России – с ее особенностями роли и места малого предпринимательства в экономике (см., напр., Чепуренко, Образцова, 2020). Наконец, в силу того, что и сама пандемия, и вызванные ею изменения в институциональных условиях и их восприятие и аттитюды находились в процессе постоянной динамики, одномоментные срезы эмпирической информации недостаточны. Требуется длительное наблюдение за поведением акторов, их адаптацией, самовосприятием предпринимаемых действий. Такую возможность предоставляют только лонгитюдные исследования – затратные и трудоемкие. Их основной особенностью является использование постоянной выборки информантов, формируемой обычно с учетом структурных особенностей генеральной совокупности, которая становится панелью лонгитюда, т.е. источником данных о состоянии, самочувствии, ожиданиях и планах, оценке предшествующего периода и т.п. информации о состоянии наблюдаемых единиц. Такая методика отличается тем, что позволяет не только дать оценку текущего состояния выборки, но и отслеживать изменения этого состояния и выявлять факторы, лежащие в основе этих изменений. Между тем, таких исследований в период пандемии в международной литературе не обнаруживается. Данная статья представляет собой анализ первых результатов пионерского исследовательского проекта, начатого в 2021 г. Фондом «Общественное мнение» при содействии НИУ ВШЭ и направленного на создание базы данных для изучения адаптационных стратегий и поведения субъектов малого предпринимательства в условиях пандемии. Некоторые методические и содержательные результаты проекта уже представлены в отечественной литературе (см. Ослон и др., 2022а; Ослон и др. 2022б; Чепуренко и др., 2021). Как представляется, в нынешних условиях проект не утратил своей актуальности, поскольку с весны 2022 г. российский малый бизнес столкнулся с резким и неожиданным изменением всех условий хозяйственной деятельности, возникновения которых он точно так же не мог ожидать, как и прилёта «черного лебедя» коронавируса весной 2020 года.

1. Oslon A.A., Galitskij E.B., Galitskaya E.G. Metodicheskij podkhod inFOM k tipologizatsii v zadache izucheniya potrebnostej malogo biznesa v gosudarstvennoj podderzhke // Monitoring obschestvennogo mneniya: Ehkonomicheskie i sotsial'nye peremeny. 2022a (v pechati). Oslon A. A., Nikiforova E. A., Bogomolova E. V., Petrenko E. S., Kot Yu. A. (2022b). Na puti k antikhrupkosti. Kak kompanii perezhivayut koronaVirus. M.: InFOM. Chepurenko A.Yu., Galitskij E.B., Dukhon A.B., Oslon A.A. Gosudarstvennaya politika v otnoshenii malogo predprinimatel'stva v period pandemii v otsenkakh benefitsiarov // Voprosy gosudarstvennogo i munitsipal'nogo upravleniya. 2021. № 4. S. 66-89. Chepurenko A.Yu., Obraztsova O.I. Predprinimatel'skaya aktivnost' v Rossii i ee mezhregional'nye razlichiya // Zhurnal Novoj ehkonomicheskoj assotsiatsii. 2020. T. 14. № 2. S. 199-211. Ajzen I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50 (2): p. 179—211. Ajzen I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, Vol. 32, p. 665—683. Bartik A. W., Bertrand M., Cullen Z., Glaeser E. L., Luca M., and Stanton C. (2020). The impact of COVID-19 on small business outcomes and expectations. Proceedings of the national academy of sciences, Vol. 117(30), p. 17656-17666. Belitski M., Guenther C., Kritikos A. S., and Thurik R. (2022). Economic effects of the COVID-19 pandemic on entrepreneurship and small businesses. Small Business Economics, Vol. 58(2), 593-609. Briguglio L., Cordina G., Farrugia N., and Vella S. (2009). Economic Vulnerability and Resilience: Concepts and Measurements, Oxford Development Studies, Vol. 37(3), p. 229-247. Carsrud A., Brännback M. (2011). Entrepreneurial Motivations: What Do We Still Need to Know? Journal of Small Business Management, Vol. 49(1), p. 9-26. Castro M.P., Zermeño M.G.G. (2020). Being an entrepreneur post-COVID-19–resilience in times of crisis: a systematic literature review. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, Vol. 13, p. 721-746. Cowling M., Liu W., Ledger A., and Zhang N. (2015). What really happens to small and medium-sized enterprises in a global economic recession? UK evidence on sales and job dynamics. International Small Business Journal, Vol. 33(5), p. 488-513. DeDee J.K., Vorhies D.W. (1998). Retrenchment activities of small firms during economic downturn: An empirical investigation. Journal of Small Business Management, Vol. 36(3), p. 46–61. Fabeil N.F., Pazim, K.H., and Langgat J. (2020). The impact of Covid-19 pandemic crisis on micro-enterprises: Entrepreneurs’ perspective on business continuity and recovery strategy. Journal of Economics and Business, 3(2). Fairlie R. (2020). The impact of COVID‐19 on small business owners: Evidence from the first three months after widespread social‐distancing restrictions. Journal of Economics & Management Strategy, Vol. 29(4), p. 727-740. Herbane B. (2010). Small business research: Time for a crisis-based view. International small business journal, Vol. 28 (1), p. 43-64. Kitching J., Blackburn R., Smallbone D., and Dixon S. (2009). Business strategies and performance during difficult economic conditions (project report). http://www.berr.gov.uk/files/file51879.doc Kuckertz A., Brändle L., Gaudig A., Hinderer S., Reyes C. A. M., Prochotta A., ... and Berger E. S. (2020). Startups in times of crisis – a rapid response to the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights, Vol. 13, e00169. Liguori E. W., Pittz T. G. (2020). Strategies for small business: Surviving and thriving in the era of COVID-19. Journal of the International Council for Small Business, Vol. 1(2), p. 106-110. Meyer B. H., Prescott B., and Sheng X. S. (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on business expectations. International Journal of Forecasting, Vol. 38(2), p. 529-544. Ratten V. (Ed.). (2021). COVID-19 and entrepreneurship: Challenges and opportunities for small business. Routledge. Sayal A., Banerjee S. (2017). Factors influencing performance of SMEs: Literature review and research propositions for SMEs. The Marketing Review, Vol. 17(1), p. 3-32. Shane S., Locke E.A., and Collins Chr. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, Vol. 13 (2), p. 257-279. Simpson M., Padmore J., and Newman N. (2012). Towards a new model of success and performance in SMEs. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 18 (3), p. 264-285. Smallbone D., Deakins D., Battisti M., and Kitching J. (2012). Small business responses to a major economic downturn: Empirical perspectives from New Zealand and the United Kingdom. International Small Business Journal, Vol. 30 (7), p. 754-777.

Система Orphus

Loading...
Up