The COVID-19 Pandemic: Key Factors in Canada’s Social Policy Development

 
PIIS086904990017875-4-1
DOI10.31857/S086904990017875-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research fellow
Affiliation: IMEMO RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 6
Pages73-90
Abstract

Many studies focus on the COVID-19 pandemic, response mechanisms and response design. At the same time, it becomes more and more obvious that not only the study of economic policy and decisions made by the government in connection with the pandemic is acquiring relevance. As the spread of the disease continues, social problems and difficulties that political elites will have to deal with are exposed in Canadian society. Despite the fact that the government has taken unprecedented measures to expand assistance and social protection to the most vulnerable groups – low-income families, women, senior citizens, young people and children, low-skilled workers, self-employed, people with disabilities, etc. – the pandemic, however, has had a profound impact on society. The government will be forced to adapt its policies in the field of social protection and labor relations, in the field of health and education. This article seeks to explore the key social dimensions of the COVID-19 pandemic, as well as factors that can influence the political decisions of the Canadian elite in the near future.

KeywordsCanada, pandemic, COVID-19, social risks, social policy
Received29.07.2021
Publication date20.12.2021
Number of characters48686
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

«COVID-19 сравнивают с рентгеновским лучом,

2

обнаруживающим трещины в хрупком скелете обществ,

3

которые мы построили»

4

– генеральный секретарь ООН Антониу Гутерриш

5 Введение
6 Пандемия новой коронавирусной инфекции COVID-19 застала врасплох мировые правительства, стала угрозой физическому и психологическому здоровью граждан, стабильности и устойчивому развитию политических систем. Распространение новой коронавирусной инфекции COVID-19 еще продолжается, однако уже можно предварительно проанализировать эффективность государственного управления в период пандемии. Ключевыми факторами стали существующая система нормативно-правового регулирования, готовность системы общественного здравоохранения и государственного менеджмента, продуктивность политических решений правительства.
7 Политическая элита часто была вынуждена принимать непопулярные решения и искать компромисс между безопасностью в области общественного здравоохранения и социально-экономическими потребностями населения. Решения в сфере здравоохранения переходили в политическую плоскость, что возложило дополнительную ответственность на лиц, которые их принимают. Таким образом, речь уже идет не только о разработке политики для обеспечения общественного здоровья. На примере Канады можно наблюдать, что все решения в экономической и социальной сферах имеют политические последствия, скажутся на рейтингах одобрения представителей власти и приводят к обсуждению необходимости реформ в различных сферах системы управления в государстве, а также пересмотра межведомственного, межправительственного и межрегионального взаимодействия.
8 На долгосрочную перспективу приобретает актуальность страновое исследование не только экономических проблем, которые возникли в связи с пандемией и различными ограничительными мерами, введенными на федеральном и провинциальном уровнях. Важность приобретают связанные с ними гуманитарные и социальные аспекты жизни общества, которые значительно влияют на качество жизни общества, решения правительства – и будут иметь политические последствия для элит.
9 В сентябре 2020 г. ООН опубликовала доклад, который включал в себя всеобъемлющий план действий по реагированию на пандемию COVID-19 [Комплексное реагирование системы2020]. Одной из задач документа стало «преодоление серьезного и укоренившегося неравенства, которое проявилось в результате пандемии». В докладе говорится, в каких направлениях должны действовать национальные правительства, чтобы преодолеть кризис (обеспечение продовольственной безопасности; социально-экономическая защита беженцев, мигрантов, перемещенных лиц и других незащищенных групп, в том числе от насилия, дискриминации, ксенофобии, расизма и стигматизации; поддержание психического здоровья населения и др.). Также в нем выделены отдельные группы граждан, наиболее подверженные рискам в социальном плане – инвалиды, пожилые люди, дети и молодежь, женщины.Для Канады документ актуален, поскольку многие из обозначенных рисков, ранее не характерные для канадского общества, отчетливо проявились в результате кризиса и стали предметом исследования в Канаде и России.

Number of purchasers: 0, views: 564

Readers community rating: votes 0

1. Anti-Asian Discrimination: Younger Canadians Most Likely to be Hardest Hit by Experiences with Racism, Hate (2021). Angus Reid Institute (https://angusreid.org/anti-asian-discrimination/).

2. Beland D., Marier P. (2020) COVID‐19 and the Reform of Long‐Term Care Policy for Older People in Canada. Journal of Aging & Social Policy. no. 32 (4–5), pp. 358–364 (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08959420.2020.1764319).

3. Blame, Bullying and Disrespect: Chinese Canadians Reveal their Experiences with Racism during COVID-19 (2020). Angus Reid Institute (https://socialwork.ucalgary.ca/sites/default/files/2020-11/Discrimination_Against_Chinese_Canadians-by-Angus-Reid-Poll-2020.06.22.pdf).

4. Boadway R., Kuff K., Koebel K. (2018) Implementing a Basic Income Guarantee in Canada: Prospects and Problems. Memorial University of Newfoundland (https://www.mun.ca/econ/more/events/boadway-care-memorial.pdf).

5. Building A Foundation For Change: Canada’s Anti-Racism Strategy 2019-2022. Canadian Heritage (https://www.canada.ca/content/dam/pch/documents/campaigns/anti-racism-engagement/ARS-Report-EN-2019-2022.pdf).

6. Canada Emergency Response Benefit and EI Statistics. Government of Canada (https://www.canada.ca/en/services/benefits/ei/claims-report.html).

7. Canada’s Poverty Reduction Strategy – An Update (2019). Employment and Social Development Canada (http://www12.esdc.gc.ca/sgpe-pmps/servlet/sgpp-pmps-pub?lang=eng&curjsp=p.5bd.2t.1.3ls@-eng.jsp&curactn=dwnld&pid=69053&did=5628).

8. Canadians Continue to Support Immigration, Despite Concerns it Would be Election Issue, New Poll Says (2019). The Globe and Mail. November 5, 2019 (https://www.theglobeandmail.com/politics/article-canadians-continue-to-support-immigration-despite-concerns-it-would/).

9. Choi K., Zajacova A., Haan M., Denice P. Data Linking Race and Health Predicts New COVID‐19 Hotspots (2020). The Conversation (https://theconversation.com/data-linking-race-and-health-predicts-new-COVID-19-hotspots-138579).

10. Clarke J. (2021) Impacts of the COVID-19 Pandemic in Nursing and Residential Care Facilities in Canada. Statistics Canada (https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/45-28-0001/2021001/article/00025-eng.htm).

11. COVID-19 in Canada: A One-year Update on Social and Economic Impacts (2021). Statistics Canada (https://www150.statcan.gc.ca/n1/en/pub/11-631-x/11-631-x2021001-eng.pdf).

12. COVID-19 in Canada: A Six-month Update on Social and Economic Impacts (2020). Statistics Canada (https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/11-631-x/11-631-x2020003-eng.htm).

13. Creating New Federal Accessibility Legislation: What We Learned (2017). Employment and Social Development Canada (http://www12.esdc.gc.ca/sgpe-pmps/servlet/sgpp-pmps-pub?lang=eng&curjsp=p.5bd.2t.1.3ls@-eng.jsp&curactn=dwnld&pid=58819&did=5091).

14. Godley J. (2018) Everyday Discrimination in Canada: Prevalence and Patterns. The Canadian Journal of Sociology / Cahiers Canadiens De Sociologie. vol. 43, no. 2, pp. 111–142 (www.jstor.org/stable/26633527 ).

15. Government of Canada Funds 49 Additional COVID-19 Research Projects – Details of the Funded Projects (2020). Government of Canada (https://www.canada.ca/en/institutes-health-research/news/2020/03/government-of-canada-funds-49-additional-covid-19-research-projects-details-of-the-funded-projects.html).

16. Indigenous Peoples in Canada. Amnesty International (Canada). (https://www.amnesty.ca/our-work/issues/indigenous-peoples/indigenous-peoples-in-canada).

17. Kompleksnoe reagirovanie sistemy Organizacii Ob"edinennyh Nacij na COVID-19: spasenie lyudej, zashchita obshchestva, bolee effektivnoe vosstanovlenie [United Nations Systematic Comprehensive Response to COVID-19: Saving People, Protecting Communities, More Effective Recovery] (2020). UN Official Site (https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/un_comprehensive_response_to_covid19_russian.pdf)

18. Levesque A., Theriault S. (2020) Chapter D-6: Systemic Discrimination in Government Services and Programs and Its Impact on First Nations Peoples During the COVID-19 Pandemic. Vulnerable. Ottawa: University of Ottawa Press. pp. 381–392.

19. Levesque A., Theriault S. (2020) Indigenous Communities at Increased Risk during the Coronavirus Pandemic. The Conversation (https://theconversation.com/indigenous-communities-at-increased-risk-during-the-coronavirus-pandemic-142027).

20. National Overview of the Community Well-Being Index, 1981 to 2016 (2019). Government of Canada (https://www.sac-isc.gc.ca/DAM/DAM-ISC-SAC/DAM-STSCRD/STAGING/texte-text/nat-overview-community-well-being-index-1981-2016_1578933849349_eng.pdf ).

21. OP LASER – JTFC Observations in Long Term Care Facilities in Ontario (2020). Joint Task Force (Central). 4th Canadian Division. Headquarters (http://www.documentcloud.org/documents/6928480-OP-LASER-JTFC-Observations-in-LTCF-in-On.html?_ga=2.162779068.1849292644.1608630269-315617870.1608630269).

22. Pison G. (2019) The Number and Proportion of Immigrants in the Population: International Comparisons. Population & Societies. Number 563. February 2019 (https://www.ined.fr/fichier/s_rubrique/28889/563.international.comparison.immigrants.2019.en.pdf).

23. Psihicheskoe zdorov'e [Psychological Health] (2018). WHO Official Site. (https://www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response)

24. Segal H.D (2016) Finding a Better Way: A Basic Income Pilot Project for Ontario. Discussion Paper. Government of Ontario (https://www.ontario.ca/page/finding-better-way-basic-income-pilot-project-ontario).

25. Statistics Canada (2020) Gross Domestic Product (GDP) at Basic Prices, by Industry, Monthly (x 1,000,000). (https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/en/tv.action?pid=3610043401).

26. Taylor‐Vaisey N. (2020) Pulling off a Bureaucratic Miracle: How the CERB Got Done. Maclean's. May 4, 2020 (https://www.macleans.ca/politics/ottawa/pulling-off-a-bureaucratic-miracle-how-the-cerb-got-done/).

27. Unemployment Rate (indicator) (2020). Organisation for Economic Co‐operation and Development (https://data.oecd.org/unemp/unemployment-rate.htm).

28. Wright A. (2020) A Bold Conservative Platform Would Include Universal Basic Income. Policy Options. September 2020 (https://policyoptions.irpp.org/magazines/september-2020/a-bold-conservative-platform-would-include-universal-basic-income/).

Система Orphus

Loading...
Up