Investment Regulations in the United States – Mexico – Canada Agreement

 
PIIS086904990015419-2-1
DOI10.31857/S086904990015419-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations Russian Academy of Science
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 3
Pages46-58
Abstract

This article focuses on the special feature of investment regulations contained in the United States–Mexico–Canada Agreement (USMCA). This agreement aims to replace and modernize the North American Free Trade Agreement (NAFTA). The author analyzes U.S. administration’s approach to the development of this agreement, as well as the new elements in USMCAs’ investment regulations. US administration’s approach is based on the US trade deficit indicator, which is used to measure the agreements’ success or failure. This approach might be counterproductive. Trade imbalances are determined by underlying macroeconomic fundamentals. Mostly, the relationship between saving and investment within each country plays a big part. The biggest change from NAFTA is the curtailment of investor-state dispute settlement (ISDS). The US administration argued that without the recourse to ISDS provided to companies overseas, companies would be more inclined to invest in the United States. Thus US investors loose robust international law protection. This agreement introduces new elements in the regulation of investments in the financial services sector, while focusing on expanding customer service capabilities and efficiency gains, taking into account the impact of technological innovations. The most important provisions are the prohibition of local data storage requirements, data protection and confidentiality of personal information exchange, the use and location of computing facilities by financial institutions.

Keywordsthe United States – Mexico – Canada Agreement, US Administration’s approach, trade deficit, investment regulations, investor-state dispute settlement
Received26.06.2021
Publication date27.06.2021
Number of characters34798
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 1 июля 2020 г. вступило в силу Соглашение США-Мексика-Канада (USMCA, the United States – Mexico – Canada Agreement), которое заменило Соглашение о Североамериканской зоне свободной торговли (NAFTA, the North America Free Trade Agreement). Объединив представителей развитых (США, Канада) и развивающихся стран (Мексика), стимулировав интеграцию, NAFTA внесло заметный вклад в расширение экономических взаимосвязей в регионе.
2 Анализируя результаты соглашения за 20 лет, Карла Хиллс (Carla Hills), которая занимала должность представителя США на торговых переговорах в период его подготовки, обращает внимание на создание регионального рынка объемом в 19 трлн долл. и 470 млн потребителей, а также более чем 4-кратный рост торговых потоков внутри региона. Рабочие места почти 6 млн американцев стали зависеть от торговли с Мексикой и еще 8 млн – от торговли с Канадой [Hills 2014, 122-123].
3 Вместе с тем реализация NAFTA переросла рамки исходного формата соглашения. Компании стран-членов не только повысили продажи, но и значительно увеличили масштабы совместного производства, расширилась также география зарубежных рынков. Мексика и Канада стали членами нового Всеобъемлющего и прогрессивного соглашения о Транстихоокеанском партнерстве (CPTPP, Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership). К новому соглашению подталкивали и современные реалии бизнеса, в фокусе которого уже были не только торговля и инвестиции, но и сопряженные с ними области.
4 В рамках данного исследования предполагается выделить специфику подхода к разработке USMCA, а также проанализировать основные нормы инвестиционного регулирования, зафиксированные в соглашении.
5 Специфика подхода к разработке USMCA
6 Соглашение о Североамериканской зоне свободной торговли во многом сформировалось под влиянием неолиберальных политических рецептов 1990-х гг. Данное направление отдавало предпочтение рыночным силам, а также устранению барьеров на пути торговых и инвестиционных потоков. Тесная взаимосвязь торговли и инвестиций, ее особая природа в современных условиях глобализирующейся мировой экономики определили комплексный подход к регулированию торговли и инвестиций в NAFTA. Целевое назначение подобной интеграции мер – извлечение выгоды из крупных рынков, формирующихся под влиянием либерализации торговли, которая стимулирует и либерализацию иностранных инвестиций.
7 NAFTA взяла за основу американоцентричную модель инвестиционных взаимосвязей и вполне успешно ее реализовывала, что подтверждает устойчивый рост инвестиционных потоков в рамках региона. Так, в течение 1997-2019 гг. прямые иностранные инвестиции (ПИИ) США в Канаде увеличились с 96,6 до 402,3 млрд долл., а канадские в США - с 78,6 до 580,8 млрд долл. В этот же период возросли и американские ПИИ в Мексике с 24,1до 100,9 млрд долл. Расширились и вложения мексиканских инвесторов в США с 4,1 до 42, 9 млрд долл. [Congressional Research Service 2020 10].

Number of purchasers: 0, views: 576

Readers community rating: votes 0

1. Agreement between the United States of America, the United Mexican States, and Canada 7/1/20 Text. (https://ustr.gov/trade-agreements/free-trade-agreements/united-states-mexico-canada-agreement/agreement-between).

2. Baldwin T., Doria C., Franco F. (2018) The New NAFTA – the United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) Brings Future Changes to ISDS. October 4. Global Arbitration News. (https://globalarbitrationnews.com/the-new-nafta-20181004/).

3. Beckwith R.T. (2016) Donald Trump's 'America First' Foreign Policy Speech. Time. April 27. (https://time.com/4309786/read-donald-trumps-america-first-foreign-policy-speech).

4. Boehm E. (2019) Trump Trade Advisor Peter Navarro Says Trade Deficits Hurt Jobs and Growth. Here's Why He's Wrong. Reason. 5.30.2019 (https://reason.com/2019/05/30/trump-trade-advisor-peter-navarro-says-trade-deficits-hurt-jobs-and-growth-heres-why-hes-wrong/).

5. Brady-Lighthizer ISDS Exchange (2018) International Economic Law and Policy Blog. March 2. (https://worldtradelaw.typepad.com/ielpblog/2018/03/brady-lighthizer-isds-exchange.html).

6. Congressional Research Service. The North American Free Trade Agreement (NAFTA) (2017). May 24. 38 p.

7. Congressional Research Service. The United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) (2020). July 27. 44 p.

8. From Farms to Silicon Valley, U.S. Businesses Stand to Gain from USMCA. The Wall Street Journal. Dec. 10, 2019. (https://www.wsj.com/articles/from-farms-to-silicon-valley-u-s-businesses-stand-to-gain-from-usmca-11576008127).

9. Jagannathan M. (2017) Here are all the terrible things President Trump has said about NAFTA - before deciding to stick with it. New York Daily News. April 27. (https://www.nydailynews.com/news/politics/terrible-president-trump-nafta-article-1.3107104).

10. Laird I, Morris M. (2019). NAFTA Update a Step Backward for US Investors. Law 360. May 9, 2019. (https://www.law360.com/articles/1157475/nafta-update-a-step-backward-for-us-investors).

11. Schaap P. (2018) How the USMCA weakens protections for foreign direct investment. S&P Global Market Intelligence. Oct.18. (https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/trending/ff94cmo_higdnp3k8jeasq2).

12. Hills C.A. (2014) NAFTA’s Economic Upsides. The View from the United States. Foreign Affairs, vol. 93, № 1. pp.122-127.

13. Feldstein M. (2017) Inconvenient Truths about the US Trade Deficit.

14. April 25. Project Syndicate (https://www.project-syndicate.org/commentary/america-trade-deficit-inconvenient-truth-by-martin-feldstein-2017-04).

15. Bergsten C. F. (2017) 17-23 Trade Balances and the NAFTA Renegotiation. Peterson Institute for International Economics. June 2017 (https://www.piie.com/system/files/documents/pb17-23.pdf).

16. Hufbauer G. C., Lu Z. (2016) Macroeconomic Forces Underlying Trade Deficits. Peterson Institute for International Economics. March 31. (https://www.piie.com/blogs/trade-investment-policy-watch/macroeconomic-forces-underlying-trade-deficits).

17. Steil B., Smith E. (2016) Column: Trump’s trade policy is a recipe for recession, history says. PBS. October 14. (https://www.pbs.org/newshour/economy/column-trumps-trade-policy-recipe-recession-history-says).

18. Kent R., Morris D., Forrest S. (2018) NAFTA 2.0: Investment Protection and Dispute Settlement Under Chapter 14 of the United States-Mexico-Canada Agreement. WilmerHale. October 9 (https://www.wilmerhale.com/en/insights/client-alerts/20181009-nafta-2-0-investment-protection-and-dispute-settlement-under-chapter-14-of-the-united-states-mexico-canada-agreement).

19. USTR Releases NAFTA Negotiating Objectives. 07.17.2017. (https://ustr.gov/about-us/policy-offices/press-office/press-releases/2017/july/ustr-releases-nafta-negotiating).

20. Amadeo. K. (2021) The Problems with NAFTA. The Balance. February 01 (https://www.thebalance.com/disadvantages-of-nafta-3306273).

Система Orphus

Loading...
Up