Zapatistas' Uprising: Poor Mexican Indians against World Neoliberal Capitalism

 
PIIS086904990012705-7-1
DOI10.31857/S086904990012705-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor
Affiliation: Altai State Institute of Culture
Address: Russian Federation, Barnaul, 277, Yourina
Affiliation: Altai State Institute of Culture
Address: Russian Federation, Barnaul
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 1
Pages157-167
Abstract

The article briefly describes event history of anti-government protests (January, 1994) run by Mexican left-winged armed opposition group called “Zapatista Army of National Liberation” which had economically vulnerable minority of the Latin American country, communities of Indian indigenous peoples of Mexican state Chiapas, as its social support basis. The majority of today's observers tend to believe that Zapatistas' uprising was a turning point for regional public and political climate that encouraged ideological consolidation of world antiglobal forces. The paper considers an ideological core of Zapatism that includes along with philosophical maxims of classic version of Marxsims-Lininism also elements of Anarcho-Pacifism, Maoism, Gevarism, Anti-Americanism, Anticorporate activism in various degrees; the analysis is based on philosophical writings and political declarations by Subcomandante Marcos (political pseudonym), Zapatista Army of National Liberation's head. The Zapatistas chose world neoliberal capitalism that embraces principles of ethic and legal nihilism towards actors of global market as a target for strong criticism. According to Zapatistas' views, neoliberalism entails serious risks for sovereign states pushed away on periphery of world economics: such countries are seen by it as a light barrier on the way toward disgovernmentalization of the world society through selective liberalization and standardization of national sectoral legislations that will help to reach a strategic goal – radical growth of a role of market levers pressure which exactly will ignore basic political and economic needs of a state in favor of multinational corporations. So, neoliberal capitalism logically aimed at forced unification of government control models refusing local traditions of political culture in right to exist. Also, the paper states ideological congeniality between the leader of Zapatistas and several modern outstanding left philosophers (in particular, Jürgen Habermas (Germany), Michael Hardt (USA), Antonio Negri (Italy)) concerning several key fundamental for political philosophy issues. Differences between Zapatism and theory of Communism regarding question of tension in inter-racial/inter-ethnic communication and social structure of revolutionary forces in are outlined.

 

KeywordsZapatista Army of National Liberation, Zapatism, Subcomandante Marcos, Chiapas (a Mexican state), the Mexican Revolution (1910–1917), Mexican Anarcho-Communism, Neomarxsism, Mexican lefts-wingers, the left movement in the Third World countries
Received26.02.2021
Publication date03.03.2021
Number of characters28890
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Политическая история латиноамериканского макрорегиона – это летопись экспериментов в диапазоне от крайне «правых» до крайне «левых» проектов. Симон Боливар – центральная фигура войны за независимость испанских колоний в Америке 1808–1833 гг. и отец политической самостоятельности южноамериканского материка. Прозревая грядущий политический раскол в рядах государств, только что обретших под его руководством автономию, он убеждал страны составить единую федерацию («Пусть нашим девизом будет единство испанской Америки!»). Однако, встретив энергичную оппозицию в лице внутрипартийных сепаратистских сил, он оставил свои попытки1. Политической интеграции стран Латинской Америки на тот период препятствовали, как минимум, четыре причины: разность взглядов ведущих политических сил на предпочтительную форму государственного управления, отсутствие крепких межгосударственных хозяйственных связей, неготовность национальных властных элит «новорожденных» государств к утрате недавно приобретенной ими политической независимости, а также жесткая конкуренция между территориями за статус государства с функциями политического центра (государства-«объединителя»). 1.  Хотя проект нельзя назвать провальным: идея все же была реализована в Великой Колумбии (нынешние Венесуэла, Колумбия и Эквадор), просуществовавшей чуть более десятка лет (с 1819 до 1831 г.).
2 В начале XXI в. в отсутствие фундаментальных внутри- и межгосударственных противоречий пестрота политических предпочтений и симпатий народов латиноамериканского ареала оказалась почти полностью нивелирована2. Однако политологи настойчиво предостерегают от опасности исключения из числа акторов современного политического процесса сил, представляющих «освященный» местной исторической традицией «левый» радикализм. В целом ряде латиноамериканских государств партии явной или латентной социалистической ориентации периодически переживают электоральный успех, приобретая существенный политический вес (Аргентина, Боливия, Бразилия, Венесуэла, Колумбия, Чили и др.). В некоторых государствах продолжительное время действует вооруженное «ультралевое» подполье3, пользующееся поддержкой статистически значимой доли населения. О степени симпатий к «левым» проектам можно судить по тому факту, что идейная полемика в лагере латиноамериканских радикальных «левых» нередко оканчивается взаимными обвинениями сторон в недостаточной «левизне». 2.  Все суверенные государства Центральной и Южной Америки пытаются наследовать классической республиканской традиции: доминирующая форма политического управления – президентская республика.

3.  Например, колумбийская повстанческая экстремистская группировка «Революционные вооруженные силы Колумбии» (FARC), заявившая о своем возрождении в конце лета 2019 г. [Тарасенко 2019а; Тарасенко 2019b], «Народная армия Парагвая» (и ее фракция «Ассоциация вооруженных крестьян») и др.
3 Ведущие отечественные эксперты, специализирующиеся на оценке политической обстановки в странах современной Латинской Америки (как, например, В. Давыдов – научный директор Института Латинской Америки РАН), во второй половине 2010-х гг. констатировали завершение «левого поворота» в политическом настоящем Боливии, Венесуэлы, Коста-Рики, Мексики, Никарагуа, Уругвая, Чили [Давыдов 2007; Жирнов, Шереметев 2008]. «Левый» крен стал реакцией на провал неолиберальной модернизации экономических систем государств в 1990-х гг. [Пашенцев 2015], повлекший за собой грубую диспропорцию в доходах населения, колоссальный рост нормы безработицы, оперативное и беспорядочное свертывание масштабных государственных программ социальной поддержки малоимущих, установление оскорбительной и губительной экономической, валютной и энергетической зависимости от североамериканских соседей, утрату крупными латиноамериканскими государствами кредитоспособности и пр.

Number of purchasers: 0, views: 124

Readers community rating: votes 0

1. Vpervye kandidatom v prezidenty Meksiki stal predstavitel' korennykh narodov (2017) (https://regnum.ru/news/polit/2280832.html).

2. Davydov V.M. (2007) Latinoamerikanskij povorot. № 2. S. 10–15.

3. Zhirnov O.A., Sheremetev I.K. (2008) «Levyj povorot» v Latinskoj Amerike. Analiticheskij obzor. Moskva: INION RAN.

4. Interv'yu subkomandante Markosa Gabriehlyu Garsia Markesu (2001) (https://scepsis.net/library/id_579.html).

5. Markos (2002) Drugaya revolyutsiya: sapatisty protiv novogo mirovogo poryadka. Moskva: Gileya.

6. Markos (2014) Mezhdu svetom i ten'yu (https://scepsis.net/library/id_3579.html).

7. Markos (1999) Chetvertaya Mirovaya vojna (https://scepsis.net/library/id_576.html).

8. Morozov I.L. (2017) Ot Marksa do Markosa – poisk sub'ekta i strategii revolyutsii // Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 4. Istoriya. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheniya. T. 22. № 6. S. 8–21.

9. Morozov I.L. (2006) Popytka adaptatsii levoradikal'noj ideologii k realiyam sovremennogo mira: opyt sapatizma // Polis. Politicheskie issledovaniya. № 5. S. 129–143 (https://doi.org/10.17976/jpps/2006.05.09).

10. Pashentsev E.N. (2015) «Levyj povorot» i mediavojny v Latinskoj Amerike // Gosudarstvennoe upravlenie. Ehlektronnyj vestnik. № 51. S. 283–316. DOI:10.24411/2070-1381-2015-00056.

11. Popova L.L. (2015) 20 let vosstaniya sapatistov v Meksike // Latinskaya Amerika. Vyp. 1. S. 59–63.

12. Tarasenko P. (2019a) «Dlya krajne pravykh politikov my vse – potentsial'nye terroristy»: [Kommersant]“'” pogovoril s byvshim bojtsom FARC o vozrozhdenii kolumbijskoj gruppirovki (https://www.kommersant.ru/doc/4079182).

13. Tarasenko P. (2019b). Partizany Kolumbii otryli topor vojny: bojtsy FARC vnov' berutsya za oruzhie (https://www.kommersant.ru/doc/4074947).

14. Furs V.N. (2000) Filosofiya nezavershennogo moderna Yurgena Khabermasa. Minsk: ZAO «Ehkonompress».

15. Khabermas Yu. (2008) Kantovskij proekt i raskolotyj Zapad // Raskolotyj Zapad. M.: Ves' mir. S. 103–187.

16. Khardt M., Negri A. (2006) Mnozhestvo: vojna i demokratiya v ehpokhu imperii. M.: Kul'turnaya revolyutsiya.

17. Ambrosi De la Cadena M. (2018) El Zapatismo como ‘resistencia crítica’ al neoliberalismo. Revista Chakiña, no. 4, pp. 28–42. DOI: https:// doi.org/10.37135/chk.002.04.03.

18. Berghe K., Maddens B. (2004) Ethnocentrism, Nationalism and Post-nationalism in the Tales of Subcomandante Marcos. Mexican Studies. Estudios Mexicanos, vol. 20, pp. 123–144. DOI: 10.1525/msem.2004.20.1.123.

19. Bowman P. (2005) 3Marxism(s) and Post-Marxism(s). The Year’s Work in Critical and Cultural Theory, vol. 13, pp. 38–59. DOI: 10.1093/ywcct/mbi003.

20. Davydov V.M. (2007) Latinoamerikansky povorot [Latin American Turn]. Ekonomicheskie strategii, no. 2, pp. 10–15. (In Russ.).

21. Evans B. (2009) Revolution without Violence. Peace Review: A Journal of Social Justice, vol. 21, no. 1, pp. 85–94

22. Furs V. N. (2000) Filosofiya nezavershyonnogo moderna Yurgena Habermasa [Philosophy of Jürgen Habermas' Unincompleted Project]. Minsk: Ekonompress. (In Russ.).

23. Habermas Jü. (2008) Kantovskij proekt i raskolotyj zapad [The Kantian Project and the Divided West]. Raskolotyj zapad [The Divided West]. Moscow: Ves' Mir, pp. 103–187. (In Russ.).

24. Hardt M., Negri A. (2006) Mnozhestvo: vojna i demokratiya v epohu imperii [Multitude: War and Democracy in the Age of Empire]. Moscow: Cultural Revolution. (In Russ.).

25. Interv'yu subkomandante Markosa Gabrielyu Garsia Markesu (2001) [Gabriel García Márquez interviewed [Zapatistas' Subcomandante] Markos]. (https://scepsis.net/library/id_579.html). (In Russ.).

26. Knight A. (2010) The Myth of the Mexican Revolution. The Past and Present Society, no. 209, pp. 223–273. DOI: doi:10.1093/pastj/gtq010

27. Krøvel R. (2010) Anarchism, The Zapatistas and The Global Solidarity Movement. Global Discourse, vol. 1, no. 2, pp. 20–40. DOI: 10.1080/23269995.2010.10707855

28. Markos (1999) Chetvyortaya Mirovaya vojna [World War IV]. (https://scepsis.net/library/id_576.html (In Russ.).

29. Markos (2002) Drugaya revolutsiya: zapatisty protiv novogo mirovogo poryadka [The other revolution: Zapatistas against the New World Order]. Moscow: Gilea. (In Russ.).

30. Markos (2014) Mezhdu svetom i ten'yu [Between the Light and the Darkness] (https://scepsis.net/library/id_3579.html). (In Russ.).

31. Morozov I.L. (2006) Popytka adaptatsii levoradikal’noy ideologii k realiyam sovremennogo mira: opyt zapatisma [An attempt to adapt the left-wing radical ideology to the realities of the modern world: the experience of Zapatism]. Polis. Politicheskie issledovaniya, no. 5, pp. 129–143. https://doi.org/10.17976/jpps/ 2006.05.09. (In Russ.).

32. Morozov I.L. (2017) Ot Marksa do Markesa – poisk sub’ekta i strategii revolutsii [From Marx to Marcos. Search of the Subject and the Strategy of Revolution]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 4. Istoriya. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 22, no. 6, pp. 8–21. (In Russ.).

33. Naidorf J., Martinetto A. B., Sturniolo S. A., Armella J. (2010) Reflexiones acerca del rol de los intelectuales en América Latina. Archivos Analiticos de Politicas Educativas, vol. 18, no. 25. DOI: 10.14507/epaa.v18n25.2010.

34. Orr-Álvarez B. (2017) Masking Revolution: Subcomandante Marcos and the Contemporary Zapatista Movement. Performing Utopias in the Contemporary Americas K. Beauchesne (eds.). New York: Palgrave Macmillan, pp. 111–129. DOI: 10.1057/978-1-137-56873-1_7.

35. Pashentsev E.N. (2015) «Levy povorot» i mediavoiny v Latinskoy Amerike [“Left Turn” and media wars in Latin America]. Gosudarstvennoe upravlenie. Electronnyi vestnik, no. 51, pp. 283–316. DOI:10.24411/2070-1381-2015-00056. (In Russ.).

36. Popova L.L. (2015) 20 let vosstaniya zapatistov v Meksike [The 20th Anniversary of the Zapatista's Uprising]. Latinskaya Amerika, is. 1, pp. 59–63. (In Russ.).

37. Rénique G. (2009) Introduction, Latin America today: The revolt against neoliberalism. Socialism and Democracy, vol. 19, no. 3, pp. 1–11. DOI: 10.1080/08854300500284561.

38. Sergi V. (2009) Zapatistas, EZLN, and the Chiapas Uprising. The International Encyclopedia of Revolution and Protest. Emmanuel Ness ed. […]: Blackwell Publishing. Pp. 1–8. DOI:10.1002/9781405198073.wbierp1638.

39. Tarasenko P. (2019a) «Dlya krajne pravyh politikov my vse – potencial'nye terroristy»: [“Kommersant”] pogovoril s byvshim bojcom FARC o vozrozhdenii kolumbijskoj gruppirovki [“All of us are would-be terrorists for Right-Wing persons”: “Commersant” had a talk with a former FARC fighter about resurrection of the Columbian militant group] (https://www.kommersant.ru/doc/4079182). (In Russ.).

40. Tarasenko P. (2019b) Partizany Kolumbii otryli topor vojny: bojcy FARC vnov' berutsya za oruzhie [Partisans of Columbia digged up a war axe: FARC's fighters turn to arms again] (https://www.kommersant.ru/doc/4074947). (In Russ.).

41. Thomassen L. (2006) Beyond Representation? Parliamentary Affairs, no. 60, pp. 111–126. DOI: 10.1093/pa/gsl051.

42. Vpervye kandidatom v prezidenty Meksiki stal predstavitel' korennyh narodov [A representative of indigenous peoples became a candidate for president of Mexico for the first time] (2017) (https://regnum.ru/news/polit/2280832.html). (In Russ.).

43. Zhirnov O.A., Sheremetev I.K. (2008) «Levyj povorot» v Latinskoj Amerike. Analiticheskij obzor [“Left Turn” in Latin America. Analytic Review]. Moscow: Institute of Scientific Information on Social Sciences of the Russian Academy of Sciences Publ. House. (In Russ.).

Subcomandante Marcos, Mexicam Neomarxists' Leader (Sub_pic.jpg, 21 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up