Whose protest? Post-capitalist transformation and antinomies of “grassroots” political struggle

 
PIIS086904990011119-2-1
DOI10.31857/S086904990011119-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Fellow
Affiliation: Institute of Philosophy and Law of the Ural Branch of the RASciences
Address: Russian Federation
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 5
Pages21-37
Abstract

The article raises the question of the role of protest activity in the formation of post-capitalist social relations. It is shown that today the intellectual discourse about post-capitalism is expanding, associated with the understanding of a number of socio-economic and technological transformations that indicate a deep crisis of capitalism and the formation of post-capitalist social relations. At the same time, the situation turns out to be contradictory, since it does not seem that the protest struggle in recent decades has acquired a distinctly class or concentrated anti-capitalist features. Protest movements increasingly clash with the interests of the “silent majority” or focus on local problems, ignoring ones that are more significant. Nevertheless, the author seeks to show that the contradictions of modern protest do not mean that capitalism is eternal, and the idea of post-capitalism has nothing to do with reality. Instead of capitalism, a new antagonistic socioeconomic formation appears, within which the pursuit of money is replaced by the “pursuit of personality”: for a bright individuality, popularity, public recognition, etc. People who predominantly adhere to post-materialist values are becoming the new dominant social stratum. Individuals who have lost their “traditional” class identity due to the rapid development of social media acquire new tools of political influence. This “class of popular persons” (the personaliat) is the main organizer and provocateur of street political activity today. However, as in the days of previous social revolutions, this does not mean that all representatives of society will benefit from the activities of the “new elites”.

Keywordsprotest, protest actions, post-capitalism, post-materialism concept, social revolution, Marxism, the personaliat, class struggle
Received02.09.2020
Publication date11.11.2020
Number of characters44495
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В последние годы появляется все больше научной и научно-популярной литературы, посвященной тематике посткапитализма (см., например, [Мейсон 2016; Срничек, Уильямс 2019]). Сюда по традиции входит обширный пласт марксистской литературы, ибо сам марксизм переживает своеобразный ренессанс [Бузгалин 2011]. Но тематика посткапитализма все чаще выходит за узкие рамки марксизма (о каких бы его формах речь ни шла), включает в себя смелые дискурсы, сочетающие изучение передовых технологий с исследованием противоречивых тенденций современного общества [Ореховский 2020]. Сам термин “посткапитализмˮ становится компромиссным, ибо больше ориентирует на внутренние трансформации капиталистической системы, постепенно перерождающейся в нечто иное, но пока еще не полностью выходящее за пределы имеющейся системы [Павлов 2020]. Так или иначе, поводов для энтузиазма достаточно. Здесь как большой набор “негативныхˮ повесток, среди которых многочисленные так и не решенные экологические проблемы, углубляющееся социально-экономическое неравенство в мировом масштабе и в рамках отдельных развитых стран [Пикетти 2016; Бранко 2017], процессы прекаризации [Стэндинг 2014], технологического замещения рабочей силы [Форд 2016; Бриньолфсон, Макафи 2017] и т.п., так и множащиеся “позитивныеˮ повестки. Среди последних в последнее время преобладают дискурсы о грядущем технологическом изобилии [Котлер, Диамандис 2017], которое в эпоху машин, искусственного интеллекта и роботов могло бы послужить основой для освобождения от бессмысленного (“мусорногоˮ) труда [Graeber 2018], о безусловном доходе как инструменте такого освобождения [Ван Парайс, Вандерборхт 2020], о расширяющемся производстве с “нулевыми предельными издержкамиˮ [Rifkin 2015] и т.д. Отмечаются структурные трансформации, означающие, что ключевым источником экономических благ становятся знания, специфика “производстваˮ которых противоречит механизмам извлечения прибавочной стоимости: творчество как спонтанный коммуникативный процесс, невозможность прямых инвестиций (скажем, в фундаментальную науку) с точно измеримым результатом и т.п. Приводятся также такие свойства знания, как неделимость, возможность практически бесконечной и почти бесплатной репликации, обобществления (см., например, [Бузгалин 2018]).
2 Если совместить “позитивнуюˮ и “негативнуюˮ повестки, то, казалось бы, мы уже должны стоять на пороге нового общества. К тому же на все это наслаиваются катастрофические последствия пандемии COVID-19. Однако вместо восстания рабочего класса, объединения бедных, угнетаемых, безработных, радеющих за справедливость, прекарно занятых и т.п. мы наблюдаем весьма специфическую картину. В США – движение Black Lives Matter и массовые протесты, перерастающие в беспорядки и погромы. В России – “восставшийˮ Хабаровск, где основная борьба развернулась по поводу дальнейшей судьбы обвиненного в убийствах и, соответственно, снятого с должности губернатора С. Фургала. Да, отчасти протест в тех же США можно объяснить социальной аномией; в конце концов, “левыеˮ прожилки в протестном дискурсе иногда встречаются, особенно это было заметно в Автономной зоне Капитолийского холма (Сиэтл). Но в целом борьба ведется скорее за исправление системы, а не за построение нового общества. “Левого поворотаˮ, таким образом, не происходит даже в ситуации, казалось бы, идеального шторма. Значит ли это, что современные протестные движения – просто нечто “предательскоеˮ? Или же стоит пойти дальше и вообще отбросить идею посткапиталистического общества?

Number of purchasers: 0, views: 947

Readers community rating: votes 0

1. Abidin C. (2018) Internet Celebrity: Understanding Fame Online. Bingley: Emerald Publishing.

2. Bikbov A. (2016) Grammatika poriadka. Istoricheskaia sotsiologiia poniatii, kotorye meniaiut nashu real'nost' [Grammar of Order: A Historical Sociology of the Concepts That Change Our Reality]. Moscow: Izdatel'skii dom Vysshei shkoly ekonomiki (In Russ.)

3. Branko M. (2017) Global'noe neravenstvo. Novyi podkhod dlia epokhi globalizatsii [Global Inequality: A New Approach for the Age of Globalization]. Moscow: Izdatel'stvo Instituta Gaidara (In Russ.)

4. Brynjolfsson E., McAfee A. (2017) Vtoraia era mashin. Rabota, progress i protsvetanie v epokhu noveishikh tekhnologii [The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies]. Moscow: Neoclassic, АСТ (In Russ.)

5. Brooks D. (2013) Bobo v raiu. Otkuda beretsia novaia elita [Bobos in Paradise: The New Upper Class and How They Got There]. Moscow: Ad Marginem (In Russ.).

6. Buechler S. M. (1995) New Social Movement Theories. The Sociological Quarterly, no. 3 (36), pp. 441–464.

7. Bourmaud D., Lapina N.Iu. (2019) Dvizhenie “Zheltykh zhiletovˮ: vzgliad iz Rossii i Frantsii [Movement of “Yellow Vestsˮ: View from Russia and France]. Rossiia i sovremennyi mir, no. 3, pp. 37–63 (In Russ.).

8. Buzgalin A.V. (2018) Kreativnaia ekonomika: chastnaia intellektual'naia sobstvennost' ili sobstvennost' kazhdogo na vse? [Creative Economy: Private Intellectual Property or Ownership by Everybody of Everything?]. Sotsiologicheskie issledovaniia, no. 7, pp. 43–53 (In Russ.).

9. Buzgalin A.V. (2011) Sotsial'naia filosofiia XXI v.: renessans marksizma? [Social Philosophy of the XXI Century: the Renaissance of Marxism?]. Voprosy filosofii, no. 3, pp. 36–47 (In Russ.).

10. Cameron S. M. (2013). Postmaterialism in Times of Crisis. Paper presented at the European Consortium for Political Research General Conference, Bordeaux (https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/82449099-9a96-4739-a2ab-7d665b6c4b10.pdf).

11. Cohen J. (1982) Class and Civil Society: The Limits of Marxian Critical Theory. Amherst, MA: Univ. of Massachusetts Press.

12. Davydov D.A. (2020) Lichnost' i gosudarstvo v terniiakh postkapitalizma: Na puti k novoi antagonisticheskoi obshchestvennoi formatsii [Personality and State in the Thorns of Post-Capitalism: Toward a new antagonistic Formation]. Moscow: URSS (In Russ.).

13. Davydov D.A. (2018) Smozhet li kommunizm sovladat' s lichnost'iu? [Can the Communism Cope with Personality?]. Svobodnaia mysl', no. 5, pp. 23–34 (In Russ.).

14. Desilver D. (2018) For Most U.S. Workers, Real Wages Have Barely Dudged in Decades (https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/08/07/for-most-us-workers-real-wages-have-barely-budged-for-decades/).

15. Florida R. (2016) Kreativnyi klass. Liudi, kotorye sozdaiut budushchee [The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life]. Moscow: Mann, Ivanov i Ferber (In Russ.).

16. Ford M. (2016) Roboty nastupaiut: Razvitie tekhnologii i budushchee bez raboty [Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future]. Moscow: Al'pina Didzhital (In Russ.).

17. Gorz A. (2010) Nematerial'noe. Znanie, stoimost' i kapital [The Immaterial: Knowledge, Value and Capital]. Moscow: Izdatel'skii dom Vysshei shkoly ekonomiki (In Russ.).

18. Graeber D. (2018) Bullshit Jobs. A Theory. New York: Simon & Schuster.

19. Greenspan R. E., Tenbarge K. (2020) BLM Protests Have Flipped the Script for Influencers Used to Walking the Line Between Losing Followers and Political Expression. Now, Creators say the Landscape has Shifted (https://www.insider.com/blm-george-floyd-protests-influencers-political-meghan-rienks-swoozie-fousey-2020-6).

20. Gundelach P. (1995) Grass-roots Activity / Van Deth J.W., Scarbrough E. (eds.) The Impact of Values. Oxford: Oxford Univ. Press, pp. 412–440.

21. Gurr T. R. (1970) Why Men Rebel. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.

22. Henn M., Oldfield B., Hart J. (2017) Postmaterialism and Young People’s Political Participation in a Time of Austerity. The British Journal of Sociology, no. 3, pp. 712–737.

23. Inglehart R. (1971) The Silent Revolution in Europe: Intergenerational Change in Post-Industrial Societies. The American Political Science Review, no. 4 (65), pp. 991–1017.

24. Inglehart R. (2008) Changing Values among Western Publics from 1970 to 2006. West European Politics, no. 1–2 (31), pp. 130–146.

25. Isaev L.M., Shishkina A.R. (2014) Soblaznennye revoliutsiei [Seduced by the Revolution]. Politiia: Analiz. Khronika. Prognoz (Zhurnal politicheskoi filosofii i sotsiologii politiki), no. 2, pp. 21–33 (In Russ.).

26. Kagarlitskii B.Iu. (2017) Mezhdu klassom i diskursom. Levye intellektualy na strazhe kapitalizma [Between Class and Discourse. How Left Intellectuals Serve Capitalism]. Moscow: Izdatel'skii dom Vysshei shkoly ekonomiki (In Russ.).

27. Kharkhordin O. (2018) Oblichat' i litsemerit': genealogiia rossiiskoi lichnosti [Reveal and Dissimulate: A Genealogy of the Russian Personality]. St. Petersburg: Evropeiskii universitet v Sankt-Petersburge (In Russ.).

28. Klein N. (2015) Doktrina shoka: rascvet kapitalizma katastrof [The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism]. Moscow: Dobraia kniga (In Russ.).

29. Kostelka F., Rovny J. (2019) It’s Not the Left: Ideology and Protest Participation in Old and New Democracies. Comparative Political Studies, no. 11 (52), pp. 1677–1712.

30. Kotler S., Diamandis P. (2018) Izobilie. Budushchee budet luchshe, chem vy dumaete [Abundance: The Future Is Better Than You Think]. Moscow: AST (In Russ.).

31. Liddiard P. (2019) The Trouble with Political Parties and the Rise of the Yellow Vests (https://www.wilsoncenter.org/publication/the-trouble-political-parties-and-the-rise-the-yellow-vests).

32. Lilti A. (2018) Publichnye figury: Izobretenie znamenitosti (1750–1850) [Public Figures: the Invention of Celebrity in the Eighteenth Century]. St. Petersburg: Izdatel'stvo Ivana Limbakha (In Russ.).

33. McCarthy J. D., Zald M. N. (1977) Resource Mobilization and Social Movements: A Partial Theory. American Journal of Sociology, no. 6(82), pp. 1212–1241.

34. Mason P. (2016) Postkapitalizm: Putevoditel' po nashemu budushhemu [PostCapitalism: A Guide to our Future]. Moscow: Ad Marginem (In Russ.).

35. Miklashevskaia A. (2016) “Arabskaia vesnaˮ oboshlas' v $614 mlrd OON otsenila ushcherb ot sobytii 2011 goda dlia ekonomiki regiona [“Arab Spring” Cost $ 614 Billion. The UN Estimated the Damage from the Events of 2011 for the Region's Economy] (https://www.kommersant.ru/doc/3141993) (In Russ.).

36. Norris P., Inglehart R. (2019) Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

37. Oizerman T.I. (2003) Marksizm i utopizm [Marxism and Utopianism]. Moscow: Progress-Traditsiia (In Russ.).

38. Orekhovskii P.A. (2020) Levaia utopiia v XXI veke [Leftist Utopia in the 21st Century]. Obshchestvennye nauki i sovremennost', no. 2, pp. 162–175 (In Russ.).

39. Pavlov A.V. (2020) Sotsial'no-filosofskie perspektivy bezuslovnogo bazovogo dokhoda [Socio-philosophical Perspectives of an Unconditional Basic Income]. Filosofskie nauki, no. 3, pp. 105–118 (In Russ.).

40. Piketty T. (2016) Kapital v XXI veke [Capital in the Twenty-First Century]. Moscow: Ad Marginem (In Russ.).

41. Quaranta M. (2015) Political Protest in Western Europe Exploring the Role of context in Political Action. Heidelberg: Springer.

42. Rifkin J. (2015) Zero Marginal Cost Society: The Internet of Things, the Collaborative Commons, and the Eclipse of Capitalism. New York: St. Martin's Griffin.

43. Rüdig W., Karyotis G. (2014) Who Protests in Greece? Mass Opposition to Austerity. British Journal of Political Science, no. 3 (44), pp. 487–513.

44. Runciman W. G. (1966) Relative Deprivation and Social Justice: A Study of Attitudes to Social Inequality in Twentieth-century England. Berkeley: Univ. of California Press.

45. Sokolova A., Golovina M., Semirkhanova E. (2014) “Vy nas dazhe ne predstavliaeteˮ: sotsial'nyi portret mitinguiushchikh v dinamike [“You Can't Even Imagine Us”: A Social Portrait of Protesters in Dynamics] A.S. Arkhipova (ed.) “My ne nemyˮ: antropologiia protesta v Rossii 2011–2012 godov [“We are not Dumb”: the Anthropology of Protest in Russia in 2011–2012]. Tartu: Nauchnoe izdatel'stvo ELM, pp. 83–122 (In Russ.).

46. Srnicek N., Williams A. (2019) Izobretaia budushchee. Postkapitalizm i mir bez truda [Inventing the Future. Postcapitalism and a World Without Work]. Moscow: Strelka Press (In Russ.).

47. Standing G. (2014) Prekariat: novyi opasnyi klass [The Precariat: The New Dangerous Class]. Moscow: Ad Marginem Press (In Russ.).

48. Stewart E., Ghaffary S. (2020) It’s Not Just Your Feed. Political Content has Taken Over Instagram. How Black Lives Matter Finally Pushed Instagram into Politics (https://www.vox.com/recode/2020/6/24/21300631/instagram-black-lives-matter-politics-blackout-tuesday).

49. Tilly Ch. (2004) Social Movements, 1768–2004. Boulder/London: Paradigm.

50. Van Parijs P., Vanderborght Y. (2020) Bazovyi dokhod: Radikal'nyi proekt dlia svobodnogo obshchestva i zdorovoi ekonomiki [Basic Income: A Radical Proposal for a Free Society and a Sane Economy]. Moscow: Izdatel'skii dom Vysshei shkoly ekonomiki (In Russ.).

51. Veblen T. (2016) Teoriia prazdnogo klassa [The Theory of the Leisure Class]. Moscow: Librokom.

52. Vráblíková K. (2015) Privileged Post-materialists or Excluded Radicals? Different Pathways of Protest Participation in a Case-control Study. Paper presented at the Goethe-Universität Frankfurt am Main, May 26 (http://www.vrablikova.info/pdf/vrablikova-privileged-postmaterialists-or-excluded-radicals.pdf).

Система Orphus

Loading...
Up