Constitutional Reform in Russia: Substance, Directions and Implementation

 
PIIS086904990008510-3-1
DOI10.31857/S086904990008510-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Ordinary Professor Of the national research University "Higher school of Economics" (faculty of social Sciences)
Affiliation: National research University "Higher school of Economics" (faculty of social Sciences)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 1
Pages39-60
Abstract

A quarter of a century has passed since the Constitution of the Russian Federation was adopted in 1993, yet the issue of the results and the prospects for constitutional transformation has not disappeared from the political agenda. For some, the Constitution signifies an ultimate break up with the communist past and a legal foundation for the advancement of the Russian society toward democracy and the rule of law; for the others, it is exactly the Constitution that is the culprit for the authoritarian trend that has prevailed, and for the sustained stagnation in Russia’s economic, social and political development. The author of this paper is in the middle of these extreme viewpoints. He believes that the Constitution has truly played a pivotal role in Russia’s move toward democracy by establishing the basic principles of civil society and the rule of law, and in this respect, it remains of everlasting and paramount importance. Nevertheless, that does not mean that it should be utterly inaccessible for changes, especially given the elapsed time and the negative experience of the authoritarian transformation of the political regime, the amendments that were introduced between 2008 and 2014, and the current objectives of the democratic movement. The rationale for changes is to return to the constitutional principles, reaffirm their initial democratic meaning by rejecting the excessive concentration of the Presidential power, the results of counter-reforms and the adulteration through legislative and regulatory compliance practices. 

Some of the proposed remedies aim to establish a new form of government (Presidential - Parliamentary), which would necessitate Constitutional amendments — adjustments that would regulate the separation of powers and redistribution of authority. Others seek to transform the system without changing the text of the Constitution through legislative reforms, judicial interpretation and the policy of law. Yet, the third approach prioritizes institutional reforms. Not everything in social development depends on the provisions of the law, political improvisation and practice can prove just as critical. 

In their cumulative entirety such initiatives can help avoid the two extremes: that of constitutional stagnation gravitating toward the bureaucratic asphyxiation, and that of constitutional populism which has a tendency to destabilize the political system. In its practical activities to transform the political regime, the opposition ought to remember the maximum repeatedly confirmed by experience, — the further a party is from power, the more radical tend to be its constitutional proposals. Conversely, empowered groups tend to be more moderate in their initiatives. In Post Scriptum, the author analyses the whole bulk of the constitutional amendments proposed by the Russian President at the beginning of the year 2020 in order to understand their impact and potential influence on transformation of the established Russian constitutional and political system. 

KeywordsRussian constitution, Constitutional reform, political regime, form of government, federalism, separation of power, checks and balances, presidential prerogatives, constitutional amendments, political leadership, amendments to the Russian Constitution proposed in the year 2020.
Received01.03.2020
Publication date02.03.2020
Number of characters81631
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Говоря о конституционной реформе, важно разграничить три параметра ее проведения. Во-первых, следует различать понятия: “измененияˮ Конституции (собственно текста Основного закона) и “преобразованияˮ Конституции – гораздо более широкого понятия, означающего фактический пересмотр смысла конституционных норм без изменения текста (путем пересмотра конституционного и обычного законодательства, судебного толкования Конституции, вообще применения определенной политики права). Во-вторых, различать собственно юридические аспекты реформы и политические, то есть все то, что связано с существующим политическим режимом и его функционированием. В-третьих, нужно иметь в виду различие правовой нормы и ее реализации – норма может быть адекватной, а реализация отступать от нее и даже противоречить ей.
2 С этих позиций разработка программы конституционных реформ в России1 включает следующие вопросы: определение состояния российской политико-правовой системы и причин ее дисфункций; соотношение конституции и политического режима; форма правления; возможные конституционные поправки по линии разделения властей; преобразования, которые могут быть сделаны без изменения текста конституции; масштабы и инструменты трансформации конституционного строя; механизмы и субъекты преобразований в условиях смены лидерства. 1. При подготовке данного текста использованы выводы и рекомендации коллективного исследовательского проекта, отраженные в трудах, изданных под моей редакцией: [Основы… 2013; Конституционный мониторинг… 2014; Конституционные принципы… 2014. См. также: [Медушевский 2015].
3 Состояние российской политико-правовой системы Изучение переходных процессов делает необходимым различение двух ситуаций: 1) когда переход от авторитаризма к демократии опирается на сформировавшиеся ранее демократические ценности и институты (на время ограниченные авторитарным правлением), 2) когда эти институты не сформировались или были разрушены в предшествующий период, а их становление происходит в процессе трансформации. Если первая ситуация характерна для части стран Восточной Европы эпохи декоммунизации, то вторая – для России.
4 Конституция 1993 г. была реальным достижением переходного периода. Она символизировала отказ от номинального советского конституционализма и фиксировала международно-признанные гарантии прав человека (первые две главы). Но в то же время приняв модель президентско-парламентской республики, на деле она вводила сверхцентрализованный механизм власти, концентрируя ее в руках президента. В 1993 г. это казалось очень важным для преодоления кризиса, стабилизации вновь строящейся системы и поддержания рыночных экономических преобразований. Конституция, таким образом, не предопределяла авторитарный вектор развития, но и не исключала его. Развитие этого вектора стало результатом не столько конституционных норм, сколько общих социальных причин - спонтанной реакции общества на распад страны (дважды за одно столетие), несформированности демократических институтов, а также отсутствия последовательных институциональных реформ, в конечном счете, избрания правящей элитой курса на авторитарную модернизацию.

Number of purchasers: 1, views: 616

Readers community rating: votes 0

1. Konstitutsionnyy monitoring: Kontseptsiya, metodika i itogi ekspertnogo oprosa v Rossii v marte 2013 goda. (2014). [Constitutional monitoring: Concept, methodology and results of an expert survey in Russia in March 2013 ]. Moscow: IPPP.

2. Konstitutsionnye printsipy i puti ikh realizatsii: Rossiyskiy kontekst. Analiticheskiy doklad (2014) [Constitutional principles and ways of their implementation: Russian context. Analytical report]. Moscow: IPPP.

3. Medushevskiy A.N. (2019) Konstitutsiya i sotsial'nyy zapros na izmeneniya v sovremennom rossiyskom obshchestve [The Constitution and the social request for changes in modern Russian societety]. Sravnitel'noye konstitutsionnoye obozreniye, no. 1(128), pp.21-41.

4. Medushevskiy A.N. (2017) Politicheskaya istoriya russkoy revolyutsii: normy, instituty, formy sotsial'noy mobilizatsii v XX v. [The political history of the Russian revolution: norms, institutions, forms of social mobilization in the twentieth century]. Moscow – St.-Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ.

5. Medushevskiy A.N. (2015) Politicheskiye sochineniya [Political writings ]. Moscow – St.-Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ.

6. Milov V., Medushevsky A., Zaslavskiy I. (2018) Constitution and Economy After Putin. A Roadmap for a New Russia. Washington, Free Russia, 2018, ðp. 19–31 (http://www.4freerussia.org/constitution-and-economy-after-putin-a-roadmap-for-a-new-russia/).

7. Osnovy konstitutsionnogo stroya Rossii (2013) [Fundamentals of the constitutional system of Russia]. Moscow: IPPP.

Система Orphus

Loading...
Up