Where Modern Economics Is Heading? Horizontal Progress, the Superiority of the Method and the Replacement of Theory with Discourse

 
PIIS086904990006636-1-1
DOI10.31857/S086904990006636-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior research fellow of Institute of Economics and Institute for Economic Forecasting, Russian Academy of Sciences
Affiliation:
Institute of economics, Russian Academy of Sciences
Institute for Economic Forecasting, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 5
Pages175-190
AbstractWithin the broader context of the discussion on where modern economics is heading I consider the progress of economic knowledge (modeling) and particularly address the recent attempt of Dany Rodrik to justify the “instrumentalistic&8j1; definition of the subject-matter of economics, withdraw theories in favor of the extensive development of particular models and promote the idea that the discipline makes progress horizontally. Proceeding from the thesis that “horizontal progress” is rather an attempt to describe the current practice of economic knowledge producing, and legitimate it as a part of academic and public discourse on the goals of economics, I analyze important changes in the practice of economic knowledge production and the reception of these changes by economists. It can be described as a fundamental shift from science, theory and explanation of Reality to craft (economics as a skill/art), tools (extensive development of universally applicable formal models) and the construction of reality (realities). Further, I consider the transformation of economics as a discipline and its epistemic culture under the influence of deep interaction/partial coalescence with the non-academic spheres of knowledge production, for instance with government (state administration). In concluding, I discuss the trajectory of economics development from the “effective theory” to trans-epistemic field located at the interface between the academic and political world, the business world and mass-media.    
Keywordshorizontal progress, economic knowledge, models, instrumentalism, model pluralism, economic theory, discourse, trans-epistemic field
Received26.09.2019
Publication date26.09.2019
Number of characters45526
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В данной статье в рамках более широкого контекста дискуссии о том, куда движется современная экономическая наука, хотелось бы поставить вопрос о том, как оценивать прогресс в развитии (теоретического) знания в экономике или, точнее говоря, в моделировании, к которому, по сути, свелось теоретическое знание.
2 В рамках классической научной парадигмы “прогрессˮ понимается как совершенствование нашего теоретического знания о предмете исследования, то есть в случае экономической теории как построение лучших моделей. Однако уже здесь возникает вопрос, что значит “лучшихˮ? Более точных, более универсальных, более полезных, обладающих большей объяснительной силой? Или общепринятых, часто цитируемых, успешно публикующихся, содержащих “вдохновляющие историиˮ? Любой возможный ответ с необходимостью отсылает нас к фундаментальному вопросу о целях экономического моделирования.
3 В контексте этих фундаментальных для экономической теории вопросов хотелось бы обратиться к недавней попытке “защитника мрачной наукиˮ Д. Родрика обосновать идею так называемого “горизонтального прогрессаˮ в моделировании, которое он считает основной целью занятий экономистов и экономической науки как сферы знания. В частности, он утверждает: “Знание аккумулируется в экономике не вертикально, когда лучшие модели сменяют худшие, а горизонтально, когда новые модели объясняют различные социальные проблемы, которые ранее не получали вниманияˮ [Rodrik 2015, p. 67]. Итак, суть прогресса не в замене старых моделей новыми, а в расширении возможных подходов и методов к объяснению социальных феноменов. Исходя из этого, задача развития экономического моделирования видится в том, чтобы обнаружив/идентифицировав проблему подобрать/создать для нее подходящую модель. Фактически, это ответ Родрика на вопрос о целях экономического моделирования и его ви́дение сути прогресса (чем больше возможный выбор, тем лучше).
4 Идея Родрика о “горизонтальном прогрессеˮ вызвала дискуссию, в частности, о том, можно ли считать экспансивное “горизонтальное развитие” прогрессом или особым видом научного прогресса, и как в контексте задач предсказания и определения экономической политики выбирать из имеющегося набора моделей, как идентифицировать правильную/подходящую к случаю модель [Aydinonat 2018; Kuorikoski, Lehtinen 2018]. Наконец, некоторые участники дискуссии [Grüne-Yanoff, Marchionni 2018] поставили вопрос о том, что “горизонтальный прогрессˮ возможен лишь при условии системы ограничений, которая будет направлять подобное экспансивное развитие, и о создании соответствующей процедуры отбора модели, соответствующей конкретной задаче/цели.
5 Данная дискуссия, безусловно, важна, однако она переводит предложенную Родриком идею развития экономического моделирования в сугубо прикладную и нормативную эпистемологическую плоскость, а значит, обсуждение вопросов об идентификации правильных моделей и создании процедур отбора моделей под задачу может длиться бесконечно. Вместо того чтобы обсуждать, правильно ли такое представление или пытаться сделать его нормативно значимым, гораздо интереснее посмотреть на идею “горизонтального прогрессаˮ в онтологическом, ценностном и институциональном контексте. Ведь, в конечном счете, предложенное Родриком ви́дение стало своеобразным ответом на мощную критику, которой подверглась экономическая теория в связи с мировым финансовым кризисом 2007–2009 гг.

Number of purchasers: 2, views: 1130

Readers community rating: votes 0

1. Angrist J.D., Pischke J.-S. (2010) The Credibility Revolution in Empirical Economics: How Better Research Design is Taking the Con out of Econometrics. Journal of Economic Perspectives, vol. 24, no. 2, pp. 3–30.

2. Aydinonat N.E. (2018) The diversity of models as a means to better explanations in economics. Journal of Economic Methodology, no. 25, pp. 237–251.

3. Boettke P.J., Leeson P.T., Smith D.J. (2008) The Evolution of Economics: Where We are and How We Got Here. The Long Term View, vol. 7, no. 1, pp. 14–22.

4. Bourdieu P. (1989) Distinction. A social critique of the judgement of taste. London: Routledge.

5. Coase R.H. (1994) Essays on Economics and Economists. Chicago: Univ. of Chicago Press.

6. Colander D. (2017) Economists should stop doing it with models (and start doing it with heuristics). Eastern Economic Journal, vol. 43, no. 4, pp. 729–733.

7. Colander D. (2005) The making of an economist redux. Journal of Economic Perspectives, vol. 19, no. 1, pp. 175–198.

8. Dijk T.A. van (2008) Discourse and Power. Contributions to Critical Discourse Studies. Houndsmills: Palgrave MacMillan.

9. Donato-Rodrıguez X., Zamora-Bonilla J. (2009) Credibility, Idealisation, and Model Building: An Inferential Approach. Erkenntnis, vol. 70, no.1, pp. 101–118.

10. Duvendack M., Pamer-Jones R., Reed W.R. (2017) What Is Meant by Replication and Why Does It Encounter Resistance in Economics? American Economic Review, vol. 107, no. 5, pp. 46–51.

11. Einav L., Levin J. (2014) Economics in the age of big data. Science. Vol. 346. Issue 6210. P. 1243089. DOI:10.1126/science.1243089.

12. Fourcade M. (2006) The construction of a global profession: The transnationalization of economics. American Journal of Sociology, vol. 112, no. 1, pp. 145–194.

13. Fourcade M., Ollion E., Algan Y. (2015) The Superiority of Economists. Journal of Economic Perspectives, vol. 29, no. 1, pp. 89–114.

14. Friedman M. (1970) Essays in Positive Economics. Chicago: Univ. of Chicago Press.

15. Gilboa I., Postlewaite A., Samuelson L., Schmeidler D. (2014) Economic Models as Analogies. The Economic Journal, vol. 124, no. 578, pp. F513–F533.

16. Grüne-Yanoff T., Marchionni C. (2018) Modeling model selection in model pluralism. Journal of Economic Methodology, no. 25, pp. 265–275.

17. Hutchison T. (1998) Ultra-deductivism from Nassau Senior to Lionel Robbins and Daniel Hausman. Journal of Economic Methodology, vol. 5, no. 1, pp. 43–91.

18. Kapelyushnikov R.I. (2018) O sovremennom sostoyanii ekonomicheskoy nauki: polusociologicheskie nabljudeniya [On the current state of economic science: semi–sociological observations]. Kuda dvizhetsya sovremennaya ekonomicheskaya nauka? [Where is modern economic science going?] Moscow: Institut ekonomiki RAN, pp. 8–33.

19. Koshovets O.B. (2008) Ekspert i vosproizvodstvo nauchnogo znaniya [Expert and the production of scientific knowledge]. Ekonomika kak iskusstvo: metodologicheskie voprosy primeneniya ekonomicheskoy teorii v prikladnyh social'no-ekonomicheskih issledovaniyah [Economy as art: methodological issues in the application of economic theory to applied socio-economic research]. Moscow: Nauka, pp. 210–249.

20. Koshovets O.B., Ganichev N.A. (2018) Global'naya cifrovaya transformaciya i ee celi: declaracii, real'nost' i novyi mechanism rosta [Global Digital Transformation and Its Goals: Declarations, Reality and the New Growth Mechanism]. Economicheskaya nauka sovremennoy Rossii, no. 4, pp. 126–144.

21. Koshovets O.B., Orekhovskiy P.A. (2018) Diskurs “ekonomikiˮ protiv diskursa “ekonomicheskoy sistemyˮ: ot osmysleniya real'nosti k proizvodstvu smyslov [The discourse of “the economicsˮ against the discourse of “economic system“: from understanding Reality to the production of meaning]. Obshchestvennye nauki i sovremennost', no. 6, pp. 133–148.

22. Koshovets O., Varkhotov T. (2019) Neuroeconomics: New Heart for Economics or New Face of Economic Imperialism. Journal for Institutional Studies, vol. 11, no. 1, pp. 6–19.

23. Kuorikoski J., Lehtinen A. (2018) Model selection in macroeconomics: DSGE and ad hocness. Journal of Economic Methodology, no. 25, pp. 252–264.

24. Leamer E. (2012) The Craft of Economics. Ann Arbor: MIT Press.

25. Lucas R. (2011) What economists do. Journal of Applied Economics, vol. 14, pp. 1–4.

26. Maesse J. (2016) The power of myth. The dialectics between ‘elitism’and ‘academism’ in economic expert discourse. European Journal of Cross-Cultural Competence and Management, vol. 4, no. 1, pp. 3–20.

27. Maesse J. (2013) Spectral performativity. How economic expert discourse constructs economic worlds. Economic Sociology. The European Electronic Newsletter, vol. 14, no. 2, pp. 25–31.

28. McLure M. (2001) Pareto, economics and society: the mechanical analogy. London: Routledge.

29. Morgan M.S. (2014) What if? Models, fact and fiction in economics. Journal of the British Academy, no. 2, pp. 231–268.

30. Porter T.M. (1995) Trust in Numbers. The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life. Princeton: Princeton Univ. Press.

31. Rodrik D. (2015) Economic Rules: The Rights and Wrongs of the Dismal Science. New York: W.W. Norton.

32. Rosenberg A. (1992) Economics: Mathematical Politics or Science of Diminishing Returns? Chicago: Univ. of Chicago Press.

33. Ross D. (2018) Economics and allegations of scientism. Science Unlimited? Chicago: Univ. of Chicago Press, pp. 225– 245.

34. Ross D., Kincaid H. (2009) Introduction: The New Philosophy of Economics. The Oxford handbook of philosophy of economics. Oxford: Oxford Univ. Press, pp. 3–32.

35. Rubinstein A. (2006) Dilemmas of an Economic Theorist. Econometrica, vol. 74, no. 4, pp. 865–883.

36. Samuels W.J. (1991) “Truthˮ and “Discourseˮ in the Social Construction of Economic Reality. Journal of Post Keynesian Economics, vol. 13, no. 4, pp. 511–524.

37. Scott J.C. (1998) Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed. New Haven; London: Yale Univ. Press.

38. Shore C. (2000) Building Europe. The Cultural Politics of European Integration. London; New York: Routledge.

39. Stock W.A., Siegfried J.J. (2014) Fifteen Years of Research on Graduate Education in Economics: What Have we Learned? The Journal of Economic Education, vol. 45, no. 4, pp. 287–303.

40. Sugden R. (2009) Credible Worlds, Capacities, and Mechanisms. Erkenntnis, vol. 70, no. 1, pp. 3–27.

41. Vroey M. De, Pensieroso L. (2016) The Rise of a Mainstream in Economics. Université Catholique de Louvain. IRES Discussion Paper. No. 26.

42. Whaples R. (2009) The policy views of American economic association members: The results of a new survey. Economic Journal Watch, vol. 6, no. 3, pp. 337–348.

Система Orphus

Loading...
Up