Current Issues of Legal Regulation of Industrial Safety of Hazardous Production Facilities of the Oil Industry

 
PIIS231243500030178-3-1
DOI10.61525/S231243500030178-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Lawyer, Occupational Health and Safety Practice of Gazpromneft Expert Solutions, LLC
Affiliation: Gazpromneft Expert Solutions, LLC
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages108-114
Abstract

The article discusses the identification of hazardous production facilities and the legal regulation of permanent government supervision in the field of industrial safety. The author emphasizes that establishing the specific attributes and procedures for identifying and classifying the corresponding facilities, as well as determining the individuals responsible for providing relevant information or having the authority to identify them are of great importance for the categorization of production facilities.

This article provides a systematic analysis of the current laws’ requirements in relation to judicial practice. It identifies problems in law enforcement practice and formulates conclusions on how to eliminate them.

Keywordsenergy law, industrial safety, hazardous production facility, permanent government supervision, identification of hazardous production facilities
Received20.11.2023
Publication date17.03.2024
Number of characters23536
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Опасные производственные объекты (ОПО) представляют большую угрозу как для людей, так и для окружающей среды. По этой причине каждый такой объект нуждается в особом контроле. 
2 Однако на практике нередко встречаются случаи, при которых организация, эксплуатирующая ОПО, сталкивается с проблемами правового регулирования такого контроля, практическими проблемами правильности идентификации ОПО, вопросами, связанными с постоянным государственным надзором в области промышленной безопасности.
3  В данной статье раскрываются проблемы правового регулирования идентификации ОПО, а также практические проблемы осуществления постоянного государственного надзора в области промышленной безопасности нефтепромышленного комплекса.
4 Законодательство по промышленной безопасности распространяется только на опасные производственные объекты (ОПО), само понятие которых впервые было введено Федеральным законом от 21.07.1997 № 116-ФЗ «О промышленной безопасности опасных производственных объектов» (далее – «закон № 116-ФЗ»)1 [1]. Положения данного закона обязательны для исполнения только организациями, эксплуатирующими ОПО. 1. Федеральный закон «О промышленной безопасности опасных произ-водственных объектов» от 21.07.1997 N 116-ФЗ // СЗ РФ.1997, N 30, ст. 3588
5 Требования, предъявляемые к ОПО, существенно осложняют его эксплуатацию и, в том числе, влекут за собой финансовые затраты на экспертизу промышленной безопасности, на обучение и аттестацию персонала, на страхование ответственности за причинение ущерба третьим лицам и окружающей среде в результате аварии на ОПО, осуществление производственного контроля, регистрацию такого объекта в территориальных органах Ростехнадзора и прочее.
6 Требования промышленной безопасности устанавливаются законом для всех стадий жизни ОПО, начиная с его проектирования и заканчивая выводом объекта из эксплуатации и ликвидации 2[2]. Многие аспекты правового регулирования промышленной безопасности опасных производственных объектов ТЭК становятся предметом правовых исследований.3 [3] 2. Романова В.В. Энергетическое право. Учебник для подготовки кадров высшей квалификации. М. Издательская группы «Юрист». 2021. С.60-86.

3. Тубденов В.Г. Правовое положение добывающих энергетических компаний нефтегазового комплекса. дисс…. к.ю.н. Москва, 2018. Тубденов В.Г. >>>> //Правовой энергетически форум.2018. № 1. С.30-36.
7 В обязанности руководителя организации, эксплуатирующей опасные производственные объекты, входит предоставление полных и достоверных сведений для регистрации в государственном реестре опасных производственных объектов. При этом владельцу (руководителю) предприятия или организации необходимо определить, являются ли объекты его предприятия опасными производственными объектами или нет, требуется ли их регистрация.
8 Однако, несмотря на достаточно длительный срок действия данного закона, как показывает практика, до сих пор идентификация производственных объектов в качестве опасного или неопасного в ряде случаев вызывает затруднения. Во многом это связано с тем, что в законе № 116-ФЗ предусмотрены не только критерии наличия на объекте опасных веществ, либо определенные виды деятельности, но и другие показатели, учитывающие, в том числе, наличие на объектах соответствующих технических устройств. При этом действующие нормативные документы не содержат чётких указаний по применению тех или иных критериев в некоторых конкретных случаях.

views: 46

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law No. 116-ФЗ on Industrial Safety of Hazardous Production Facilities dd. July 21, 1997 // Legislation Bulletin of the Russian Federation.1997, No. 30, Art. 3588

2. Romanova V.V. Energy Law. Textbook for Training of Top Qualification Personnel. Moscow. Yurist Publishing Group. 2021. P. 60-86.

3. Tubdenov V.G. Legal Position of Extracting Energy Companies in the Oil and Gas Complex. Thesis of PhD (Law). Moscow, 2018. Tubdenov V.G. Topical Issues of Legal Regulation of Industrial Safety of Extracting Companies in the Oil and Gas Complex // Energy Law Forum. 2018. No. 1. P. 30-36.

4. Tikhomirova L.A. Specific Features and Problems of Identification, Classification, and Registration of Hazardous Production Facilities // https://online.consultant.ru/riv/cgi/online.cgi?req=doc&base=CMB&n=18714&cacheid=22AC6FFFB4FD361DE2F4091FBCC63F34&mode=splus&rnd=e0KLuw#R4Ty04UwLFuREBMN1

5. Order of the Federal Service for the Supervision of Environment, Technology and Nuclear Management of Russia on Approval of the Requirements for Registering Facilities in the State Register of Hazardous Production Facilities and Maintaining the State Register of Hazardous Production Facilities and the Form of Certificate of Registration of Hazardous Production Facilities in the State Register of Hazardous Production Facilities No. 471 dd. November 30, 2020 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, December 21, 2020

6. Federal Law No. 225-ФЗ on Compulsory Insurance of Civil Liability of the Owner of a Hazardous Facility for Damage Caused by an Accident at the Hazardous Facility dd. July 27, 2010 // Rossiyskaya Gazeta. No. 169, August 2, 2010

7. Tikhomirova L.A. Specific Features and Problems of Identification, Classification, and Registration of Hazardous Production Facilities // https://online.consultant.ru/riv/cgi/online.cgi?req=doc&base=CMB&n=18714&cacheid=22AC6FFFB4FD361DE2F4091FBCC63F34&mode=splus&rnd=e0KLuw#R4Ty04UwLFuREBMN1

8. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 1082 on Federal Government Supervision in the Field of Industrial Safety dd. June 30, 2021 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, July 1, 2021

Система Orphus

Loading...
Up