Legal Regulation of the Carbon Credit Market in the Russian Federation

 
PIIS231243500027218-7-1
DOI10.61525/S231243500027219-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Legal Advisor at Gazprom Dobycha Irkutsk, LLC
Affiliation: Gazprom Dobycha Irkutsk, LLC
Address: Russian Federation,
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages52-59
Abstract

This paper describes the development of the Russian carbon regulation in a market economy. The study identified the main focus areas of the state policy to reduce greenhouse gas emissions and increase their absorption. The most promising one seems to be the creation of mechanisms for market trading of carbon credit units. The author has examined the nature of climate projects and the range of their possible participants which is, in fact, unlimited. As part of a climate project, its creator may initiate the release of carbon credit units into circulation. Based on an analysis of scientific literature, the author concluded that there was no uniform understanding of the legal nature of carbon credit units and their place in civil-law transactions. Additionally, the author concludes that the legal regulation of transactions with carbon credit units is inadequate, since the current laws do not contain specific rules for transactions with these objects. The study allows shows that the current laws do not yet contain effective measures to encourage potential participants in the carbon credit market. The author has analyzed the legislative initiative to exempt the sale of carbon credit units and operator services for conducting transactions with them from VAT, as well as proposed other tax incentives.

Keywordscarbon credit market regulation, carbon credit unit, climate project, tax regulation
Received20.08.2023
Publication date24.01.2024
Number of characters24055
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 В современном мире вопросы декарбонизации экономики занимают значимое место в процессе реализации товаров, работ и услуг. Со временем потребность в создании низкоуглеродных производственных процессов только увеличивается, что обусловлено рядом природных и экономических факторов. Так, возрастающий объем выбросов углекислого газа, оксида азота, метана и других соединений провоцирует повышение глобальной температуры, подкисление океана, разрушение озонового слоя и увеличение частоты экстремальных погодных явлений [1]. Многие виды животных и растений не способны адаптироваться к новым природным условиям, в результате чего происходит сокращение биоразнообразия.
2 При этом стихийные бедствия, связанные с климатическими изменениями, ежегодно наносят существенный экономический ущерб во всем мире. По данным Всемирного банка, изменение климата негативно сказывается на ценах на продовольственные товары, здоровье населения и производительности труда, что может привести к тому, что к 2030 году около 132 миллионов человек окажется за чертой бедности [2]. В этой связи достижение углеродной нейтральности и развитие «зеленой» экономики является важнейшим элементом создания экологической и климатической безопасности. Помимо прочего, низкоуглеродное развитие является общемировым трендом в рамках сотрудничества с зарубежными бизнес-партнерами [3].
3 Принятие Рамочной конвенции Организации Объединенных Наций (далее – ООН) об изменении климата в 1992 г. [4] способствовало формированию нормативной базы в области углеродного регулирования. Основная цель данной конвенции заключалась в стабилизации концентраций парниковых газов в атмосфере для снижения опасного воздействия на климат. Конвенция определяла общие принципы и направления деятельности сторон по решению проблем изменения климата и не содержала юридических последствий для стран-участниц при невыполнении принятых обязательств.
4 Для детализации правовой регламентации в 1997 г. к названной конвенции был принят Киотский протокол [5]. Указанный протокол закрепил обязанность сторон по снижению выбросов парниковых газов на период 2008–2012 гг. не менее чем на 5 % ниже уровня выбросов 1990 г. При этом Киотский протокол установил контроль в виде регулярной отчетности стран о количестве выбросов и абсорбции парниковых газов. Кроме того, в протоколе была предусмотрена система торговли единицами сокращения выбросов парниковых газов, основанная на возможности сторон передавать или приобретать названные единицы.
5 Парижское соглашение 2015 г. [6] ознаменовало новый этап в переходе мирового сообщества на низкоуглеродное развитие. В указанном соглашении были сохранены общие принципы сотрудничества стран-участниц по недопущению повышения глобальной температуры. Однако в Парижском соглашении отсутствует механизм квотирования выбросов для стран, закрепленный Киотским протоколом. Теперь страны-участницы самостоятельно определяют цели по сокращению выбросов в зависимости от развития национальной энергетики и экономики.

views: 55

Readers community rating: votes 0

1. URL: https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessmentreport-cycle/; https://www.weforum.org/reports/global-risks-report‑2022/digest

2. URL: https://datatopics.worldbank.org/sdgatlas/goal‑13‑climate-action/

3. URL: https://ria.ru/20230102/energetika‑1842799683.html?in=t

4. United Nations Framework Convention on Climate Change of May 9, 1992 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 1996. No. 46. Art. 5204.

5. Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on Climate Change of December 11, 1997 // Bulletin of International Treaties. 2005. No. 5.

6. Paris Agreement of December 12, 2015 // Bulletin of International Treaties. 2020. No. 4.

7. Government Decree No. 1228 dated September 21, 2019, on the Adoption of the Paris Agreement // Official Online Legal Information Portal. 2019. September 23. No. 0001201909240028. URL: www.pravo.gov.ru

8. Decree of the President of the Russian Federation No. 666 dated November 4, 2020, on Reducing Greenhouse Gas Emissions // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2020. No. 45. Art. 7095.

9. Order of the Government of the Russian Federation No. 3052‑р dated October 29, 2021, on Approval of the Social and Economic Development Strategy of the Russian Federation with Low Greenhouse Gas Emissions up to 2050 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2021. No. 45. Art. 7556.

10. Federal Law No. 69-ФЗ dated July 2, 2021, on Limiting Greenhouse Gas Emissions // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2021. No. 27 (part I). Art. 5124.

11. URL: https://www.interfax.ru/russia/855520

12. URL: https://sustainability.gazpromreport.ru/2022/environmental-protection/greenhouse-gas-management/

13. URL: https://www.rosneft.ru/Investors/ESG/Vklad_v_dostizhenie_Celej_OON_v_Regioni_ustojchivogo_razvitija_case_studies/Uglerodnij_menedzhment_PAO_NK_Rosneft_kompleksnij_podhod_k_snizheniju_vibrosov_metana/

14. Order of the Ministry of Economic Development of Russia No. 248 dated May 11, 2022, on Approval of the Criteria and Procedure for Classifying Projects Implemented by Legal Entities, Individual Entrepreneurs, or Individuals as Climate Projects, the Form and Procedure for Reporting on the Implementation of Climate Projects // Official Online Legal Information Portal www.pravo.gov.ru, May 31, 2022.

15. URL: https://carbonreg.ru/ru/?ysclid=llehqgpbjq475105244

16. Decree of the Government of the Russian Federation No. 455 dated March 24, 2022, on Approval of the Rules for Verification of Climate Project Implementation Results // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2022. No. 13. Art. 2115.

17. URL: https://sozd.duma.gov.ru/bill/1116605-7?ysclid=lleptl9s8p204852435

18. Novoselova L.A., Medvedeva T.M. Carbon Credit Units as Objects of Civil Rights // The Power of Law. 2023. No. 1 (53). P. 92–104.

19. Sidorova E.A., Khachaturova K.I. Carbon credit units as an Object of Civil Rights // Energy Law Forum. 2022. No. 4. P. 15–23.

20. Civil Code of the Russian Federation (Part One) No. 51-FZ dated November 30, 1994 (as amended on July 24, 2023) // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 1994. No. 32. Art. 3301.

21. Ruling of the Ninth Arbitration Court of Appeal No. 09AП‑16416/2014 dated May 15, 2018, in Case No. А40-124668/2017. URL: https://kad.arbitr.ru/

22. Ruling of the Judicial Panel for Civil Cases of the Supreme Court of the Russian Federation No. 44-КГ20-17‑к7, 2–2886/2019 dated February 2, 2021. URL: https://sudact.ru/; https://ria.ru/20180518/1520831228.html

23. URL: https://unfccc.int/news/un-supports-blockchain-technology-for-climate-action

24. Decree of the Government of the Russian Federation No. 905 dated May 20, 2022 (as amended on November 30, 2022) on the Approval of the Form of a Standard Operator Service Agreement for Conducting Operations in the Carbon Credit Register // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2021. No. 27 (part I). Art. 5124.

25. URL: https://www.isda.org/2021/12/01/legal-implications-of-voluntary-carbon-credits/

26. URL: https://www.esma.europa.eu/publications-anddata/interactive-single-rulebook/mifid-ii

27. URL: https://www.legifrance.gouv.fr/codes/texte_lc/LEGITEXT000006074220?etatTexte=VIGUEUR

28. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/a-blueprint-for-scaling-voluntarycarbon-markets-to-meet-the-climate-challenge

29. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/K2100000400#z3274

30. URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/V2100023719

31. URL: https://regulation.gov.ru/Regulation/Npa/PublicView?npaID=136936

Система Orphus

Loading...
Up