Energy Sector and Justice: Modern Problems of Turbulence and Legal Regulation

 
PIIS231243500026195-2-1
DOI10.18254/S231243500026195-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Research Scientist of the Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences; Chief Research Scientist of the Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Affiliation:
Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences
Autonomous Non-Commercial Organization V.A. Musin Research Center for the Development of Energy Law and Modern Legal Science
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 2
Pages9-18
Abstract

The article deals with the problems of modern legal regulation in the energy sector of the Russian economy which is characterized by serious turbulences. This situation implies difficulties in the effective functioning of the mechanism of justice. The necessity of definitive goal setting at the basic level both in legal regulation of the energy sector and in judicial activity is proved. Suggestions of a fundamental nature — in essence and in form — are made. The need to really take into account the “green” impact on our economy, first of all, when determining the strategic goals of its development, is also important with regard to the problem discussed in this article. It is noted that the judicial policy should to become a benchmark for the improvement of the mechanism of justice in the energy, basic, crucial for the state sector of the economy with turbulent regulation.

Keywordsenergy law, turbulence of legal regulation, mechanism of justice, codification of energy legislation, codification of legislation on courts and judges
Received31.03.2023
Publication date27.06.2023
Number of characters30430
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Исходной базой для проблемы, рассматриваемой в настоящей статье, служит высказанное в научной юридической и иной литературе мнение: в последнее столетие происходит доселе невиданное, превосходящее самые смелые прогнозы и ожидание усложнения буквально всех общественных процессов, которые с каждым днем становятся все более стихийными, непредсказуемыми, неуправляемыми и бесконтрольными, что, по всей видимости, представляет собой их специфическое свойство, отличительную особенность на данном этапе исторического развития. И это сопровождается стремительным возникновением огромного множества совершенно новых, в большинстве своем глобальных проблем, делающих мир чрезвычайно опасным, ставящим под сомнение возможность дальнейшего нормального существования целых стран и народов, а порой таящих в себе угрозу самому существованию цивилизации, сохранению человечества в духовном и биологическом смыслах [1].
2 Но особенно, что сейчас уже наглядно видно, турбулентность, как в международных политических и экономических отношениях, так и в общественных отношениях внутри нашей страны, обострившаяся в период ковидной пандемии, еще более усилилась с 24 февраля 2022 г. – с начала СВО. В том числе и в экономике, основу которой, а это безусловно, составляет энергетика.
3 Соответственно, резко возросла турбулентность нормативно-правового регулирования в экономической сфере нашего государства, ускоряемость которого вызвана быстроизменяющейся обстановкой в целом и в военно-промышленной сфере нашего государства в частности. Достаточно сказать, что лишь за один день 3 марта 2023 г. Президентом РФ В.В. Путиным были приняты Указы как изначальные: № 138 «О дополнительных временных мерах экономического характера, связанных с обращением ценных бумаг» [2] и № 139 «О некоторых вопросах осуществления деятельности хозяйственных обществ, участвующих в выполнении государственного оборонного заказа» [3], так и серьёзно развивающие ранее принятые Указы: от 5 марта 2022 г. № 95 (с изм. от 3 марта 2023 г.) «О временном порядке исполнения обязательств перед некоторыми иностранными кредиторами» [4] и от 1 марта 2022 г. № 81 (с изм. от 15.10.22, с изм. от 3.03.2023) «О дополнительных мерах экономического характера по обеспечению финансовой стабильности Российской Федерации»[5].
4 Впрочем, эта турбулентность правового регулирования в энергетическом секторе нашей экономики началась еще в конце прошлого 2022 года. Это, в частности: Указ Президента РФ от 7 октября 2022 г. № 723 «О применении дополнительных специальных экономических мер в топливно-энергетической сфере в связи с недружественными действиями некоторых иностранных государств и международных организаций»[6], Указ Президента РФ от 22 декабря 2022 г. № 943 « О применении специальных экономических мер в сфере поставок природного газа в связи с недружественными действиями некоторых иностранных государств и международных организаций» [7], Указ Президента РФ от 27 декабря 2022 г. № 963 «О применении специальных экономических мер в топливно-энергетической сфере в связи с установлением некоторыми иностранными государствами предельной цены на российские нефтепродукты»[8].

views: 149

Readers community rating: votes 0

1. Kerimov A.D. State Organization of Public Life: Issues of Theory : monograph. – Moscow : Norm : INFRA-M., 2014, p. 61–62.

2. Decree of the President of the Russian Federation No. 138 On Additional Temporary Economic Measures Related to the Circulation of Securities dd. March 3, 2023 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, March 3, 2023.

3. Decree of the President of the Russian Federation No. 139 On Certain Issues of Activities of Business Entities Involved in the Implementation of the State Defense Order dd. March 3, 2023 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, March 3, 2023.

4. Decree of the President of the Russian Federation No. 95 (as amended on March 3, 2023) On the Temporary Procedure for Fulfilling Obligations to Certain Foreign Creditors dd. March 5, 2022 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, March 5, 2022.

5. Decree of the President of the Russian Federation No. 81 (as amended on March 3, 2023) On Additional Economic Measures to Ensure the Financial Stability of the Russian Federation dd. March 1, 2022 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, March 1, 2022.

6. Decree of the President of the Russian Federation No. 723 (as amended on April 5, 2023) On the Application of Special Economic Measures in the Fuel and Energy Sector in Connection with Unfriendly Actions of Some Foreign States and International Organizations dd. October 7, 2022 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, October 7, 2022.

7. Decree of the President of the Russian Federation No. 943 On the Application of Special Economic Measures in the Sphere of Natural Gas Supply in Connection with the Unfriendly Actions of Some Foreign States and International Organizations dd. December 22, 2022 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, December 22, 2022.

8. Decree of the President of the Russian Federation No. 961 (as amended on April 28, 2023) On the Application of Special Economic Measures in the Fuel and Energy Sector in Connection with the Establishment by Some Foreign States of the Ceiling Price for Russian Oil and Oil Products dd. December 27, 2022 // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, December 27, 2022.

9. Ursul A.D., Ursul T.A. The Future in the Context of Transition to Sustainable Development // Strategic Priorities. 2017. No. 2 (14), p. 118.

10. Malko, A.V., Salomatin, A.Yu. The Future as a Problem of Scientific Research // Strategic Priorities. 2016. No. 2, p. 45–58.

11. Malko, A.V., Salomatin, A.Yu. The Future as a Problem of Scientific Research // Strategic Priorities. 2016. No. 2, p. 119.

12. Gubin, Ye.P. Sanctions and Measures of Economic and Legal Support for Sustainable Stable Development of the Russian Economy // Entrepreneurial Law. 2022. No. 4, p. 5.

13. Interview of A. Rozanov “To the Beginning of Life” // Search. 2023. No. 6. February 10, p. 7.

14. Kleandrov, M.I. Green Financing of Green Energy as a Sector of Green Economy: a Brief Review of the State of Scientific and Legal Support // Energy Law Forum. 2022. No. 2, p. 10–15.

15. Academician Leopold Lobkovsky. I Didn’t See the Answer in the Anthropological Theory of Warming // Kommersant-Nauka. 2023, March, p. 37–39.

16. Alekseyenko, S. (Head of the Renewable Energy Section of the Energy Priority Council of the Russian Federation, Laureate of the Global Energy Prize, Academician of the Russian Academy of Sciences). Geothermal Energy - from Hot Springs to Deep Hot Rocks. It’s not Easy and It’s Expensive to Harness the Deep Heat of the Earth, but All the Costs are Paid Off by Its Independence from the Vagaries of the Environment, and the Reserves are Inexhaustible. Kommersant-Nauka. 2023, March.

17. Kolesova, O. Views on the Balance. Geothermal Energy will Be Able to Compete with Hydrocarbon Energy // Search. 2022. No. 37. September 9.

18. https://ras.arbitr.ru/

19. https://ras.arbitr.ru/

20. https://pravo.ru/story/245547/

21. Beloglavek, Alexander I. International Legal Protection of Investments in the Energy Sector: K: Tucson, 2011. – 396 p. (in Russian).

22. Udartsev, S.F. Law and State as Institutions and Ideas: Past, Present and Future. Selected Works. – Moscow : Yurlitinform, 2022, p. 88.

23. Malko, A.V., Terekhin, V.A. Judicial Policy as a Means to Optimize Justice in the Russian Federation // State and Law. 2016. No. 7, p. 11–19.

24. Section III. Future. Perfection of the Mechanism of Economic Justice in Russia // In monograph : Kleandrov, M.I. Economic Justice in Russia: Past, Present, Future. – Moscow : Wolters Kluwer, 2006, p. 391–579.

Система Orphus

Loading...
Up