Protected Zones and Minimum Distances to Main Oil Pipelines (Petroleum Product Pipelines): The Concept, Legal Regime and Meaning for Secure Operation of Main Pipeline Transport Facilities

 
PIIS231243500024480-6-1
DOI10.18254/S231243500024480-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Head of the Division of Administrative Disputes and Enforcement Proceedings of the Department of Judicial Practice of Transneft, PJSC
Affiliation: PJSC Transneft
Address: Krasnogorsk, 143410, Moscow region, Krasnogorsk, Krasnogorsky boulevard, 13, building 1, apt. 89
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages41-51
Abstract

A significant risk faced by oil pipeline companies in operation of main pipeline transport facilities is violation by third parties of the regime of protected zones and minimum distances to oil pipelines and petroleum product pipelines (collectively referred to as “oil pipelines”). No regulations establishing the legal regime of protected zones and minimum distance zones have been adopted yet. Absence of any regulations triggers law enforcement problems including origination of court disputes. This paper studies the main provisions on protected zones and minimum distances within the framework of their impact on the security of operation of main oil pipelines, life and health of people, analyzes concepts and regimes of the protected zone and minimum distances from the standpoint of the goal of their introduction, brings forward recommendations and proposals for minimization of legal risks.

Keywordsenergy law, legal regime of a main pipeline, restricted use zones, protected zone of a main pipeline
Received20.02.2023
Publication date31.03.2023
Number of characters32182
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 I. Введение
2 Одной из основных задач организации, эксплуатирующей опасный производственный объект, является обеспечение сохранности данного объекта, предотвращение аварий и инцидентов на опасных производственных объектах.
3 Статья 17.1 Федерального закона от 21.07.1997 № 116-ФЗ «О промышленной безопасности опасных производственных объектов» (далее – Закон о промышленной безопасности) возлагает на организацию, эксплуатирующую опасные производственные объекты, ответственность за причинение вреда жизни или здоровью граждан в результате аварии или инцидента на опасном производственном объекте.
4 Поскольку нефтепроводы относятся к опасным производственным объектам, данная норма распространяется и на нефтепроводные организации [1].
5 Важным фактором обеспечения сохранности нефтепроводов является обеспечение соблюдения режима охранных зон, а в целях защиты окружающей застройки, жизни и здоровья людей, устанавливаются также минимальные расстояния до магистральных нефтепроводов.
6 В 2018 году Земельный Кодекс РФ ( далее - ЗК РФ) дополнен главой XIX «Зоны с особыми условиями использования территорий», которая установила цели, виды и правовые основы зон с особыми условиями использования территорий ( далее – ЗОУИТ).
7 При этом новая глава ЗК РФ не содержит определения ЗОУИТ [2].
8 Определение ЗОУИТ содержится в п. 4 ст. 1 Градостроительного кодекса РФ: ЗОУИТ – это охранные, санитарно-защитные зоны, зоны охраны объектов культурного наследия (памятников истории и культуры) народов Российской Федерации (далее - объекты культурного наследия), защитные зоны объектов культурного наследия, водоохранные зоны, зоны затопления, подтопления, зоны санитарной охраны источников питьевого и хозяйственно-бытового водоснабжения, зоны охраняемых объектов, приаэродромная территория, иные зоны, устанавливаемые в соответствии с законодательством Российской Федерации.
9 Легальное определение не раскрывает понятие через его свойства, а лишь перечисляет возможные виды ЗОУИТ.
10 В литературе предложено несколько вариантов определения ЗОУИТ:
11 (1) ЗОУИТ – это зоны, устанавливаемые с целью обеспечения безопасности населения от воздействия объектов промышленности, энергетики, радиационно-опасных и ядерно-опасных объектов, пунктов хранения ядерных материалов и т.д., а также защита этих объектов от антропогенного воздействия [3].
12 (2) ЗОУИТ – определенная территория, в установленных границах которой в определенных целях установлен особый (специальный) правовой режим, заключающийся прежде всего в установлении ограничений в использовании земельных участков или частей земельных участков. [4].
13 Представляется, что понятию ЗОУИТ можно дать следующее определение, исходя из его признаков, содержащихся в главе XIX ЗК РФ:
14 ЗОУИТ – это имеющие границы территории (акватории), которые устанавливаются в порядке, определенном действующим законодательством, в целях защиты жизни и здоровья граждан, обеспечения сохранности и безопасной эксплуатации объектов с особыми свойствами, охраны окружающей среды, обеспечения обороны страны и безопасности государства, в границах которых возникают ограничения использования земельных участков без изъятия таких участков у их владельцев, за исключением случаев, установленных законом.

views: 153

Readers community rating: votes 0

1. Tikhomirova L.A. Features and Problems of Identification, Classification and Registration of Hazardous Production Facilities // ConsultantPlus reference legal system. 2018.

2. Zolotova O.A. On the Concept and Types of Restricted Use Zones // Environmental Law. 2020. No. 3. P. 9–13. DOI: 10.18572/1812-3775-2020-3-9-13.

3. Boronina I.Yu. On Problems of Protection of Rights of Owners of Land Plots and Permanent Structures Entering the Protected Zone // ConsultantPlus reference legal system. 2020.

4. Vorontsova A.A., Zaslavskaya N.M. The Legal Regime of Restricted Use Zones // Environmental Law. 2019. No. 2. P. 10–14.

5. Vorontsova A.A., Zaslavskaya N.M. The Legal Regime of Restricted Use Zones // Environmental Law. 2019. No. 2. P. 10–14.

6. Zolotova O.A. The Legal Regime of Protected Zones: Thesis of PhD (Law). Moscow, 2012.

7. Filatkina Yu.E. Management of Legal Risks Related to Restriction of Use and Economic Turnover of Land Plots // Property Relations in the Russian Federation. 2019. No. 3. P. 96–101.

8. Averyanova N.N. Zoning of Lands and Territories under the Laws of the Russian Federation // Environmental Law. 2022. No. 3. P. 29–32. DOI: 10.18572/1812-3775-2022-3-29-32.

9. Boltanova E.S. Limitation of Rights in View of the Establishment of a Restricted Use Zone // Property Relations in the Russian Federation. 2019. No. 5. P. 55–65. DOI: 10.24411/2072-4098-2019-10505.

10. Markelova A.A., Karachun A.V. Regulatory Takings in Russia and Abroad // Law. 2021. No. 11. P. 169–182; No. 12. P. 156–171.

11. Zharkova O.A. Establishment of a New Real Estate Unit: Public and Civil Laws // Law. 2022. No. 4. P. 171–187. DOI: 10.37239/0869-4400-2022-19-4-171-187.

12. Tikhomirova L.A. Protected Zones of Pipelines // ConsultantPlus reference legal system. 2019.

13. Zavyalov A.A. Protected Zones. Legal Regulation Novelties. A Brief Analysis of Consequences of Adoption of Federal Law No. 342-FZ of August 3, 2018 // Property Relations in the Russian Federation journal, No. 4, April 2020. P. 103–110.

14. Romanova G.V. Land Law: course of lectures for bachelors. Moscow: Justice, 2016. 190 p.

15. Aleksandrov Yu.N. Limitation of Construction in Restricted Economic Operation Territories // Property Relations in the Russian Federation journal, No. 9, September 2017, p. 53–63.

16. Vorontsova A.A., Zaslavskaya N.M. The Legal Regime of Restricted Use Zones // Environmental Law. 2019. No. 2. P. 10–14.

17. Tikhomirova L.A. Protected Zones of Pipelines // ConsultantPlus reference legal system. 2019.

18. Khaustov D.V. Review of New Laws // Environmental Law. 2010. No. 4. P. 39–46.

19. Basharin A.V. Problems of Reflection of Sanitary Protection Zones in Urban Development Documents. A Commentary on Appellate Ruling of the Supreme Court of the Russian Federation No. 64-АПГ18-7 of October 17, 2018 // Property Relations in the Russian Federation. 2019. No. 12. P. 97–110. DOI: 10.24411/2072-4098-2019-11208.

20. Dyukova E.A., Chepurnova N.M. Judicial Control as a Type of Control Activities of the State // Russian Judge, 2007, No. 10. P. 13–18.

21. Muradyan E.M. Preventive Actions // State and Law, No. 4, 2001. P. 21–26.

22. Lazarev L.V., Morschakova T.G., Strashun B.A. et. al. / The Constitution of the Russian Federation in Rulings of the Constitutional Court of Russia (article-by-article) // Moscow: Institute of Law and Public Policy, 2005. 670 p.; Lutsenko S.I. Protected Zones // ConsultantPlus reference legal system. 2021.

23. Petrischev V.S., Podmarkova A.S. Yet Another Reform of Provisions on Unauthorized Construction: An Evaluation of Novelties // Law. 2019. No. 2. P. 56–69.

24. Tikhomirova L.A. Protected Zones of Pipelines // ConsultantPlus reference legal system. 2019.

Система Orphus

Loading...
Up