Problems of Legal Regulation of Approval of Heat Supply Investment Programs

 
PIIS231243500023543-5-1
DOI10.18254/S231243500023545-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Territorial Generating Company No. 11 Joint-Stock Company
Address: Russian Federation
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages56-64
Abstract

It is impossible to ensure uninterrupted heat energy supply if heat systems are in an unsatisfactory condition, and therefore the deterioration of heat systems is a major concern for the state. Nevertheless, in view of tariffs established for regulated entities, an investment program is often the only way to take measures aimed at heat system reconstruction and modernization. Currently, there are a number of gaps in the legal regulation of investment program approval, which, if not addressed, make it impossible to fully implement heat supply investment programs. The lack of requirements for refusal to approve investment programs cause a lot of problems for heat supply organizations. These problems have not been adequately covered by the legal doctrine and have not been addressed by the legislator. The author has studied the major problems associated with the legal regulation of heat supply investment program review and offered ways to address them.

Keywordsenergy law, legal regulation in the heat supply sector; investment program approval
Received23.12.2022
Publication date27.12.2022
Number of characters28932
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Обеспечение надежного теплоснабжения является одним из общих принципов организации отношений в сфере теплоснабжения в соответствии с Федеральным законом от 27.07.2010 № 190-ФЗ «О теплоснабжении» [1]. Между тем, бесперебойная поставка тепловой энергии невозможна в случае неудовлетворительного состояния тепловых сетей.
2 В настоящий момент тепловые сети нуждаются в регулярной реконструкции и модернизации, что обусловлено как физическим износом вследствие воздействия внешних факторов, так и моральным устареванием оборудования. Несмотря на большое значение энергетической отрасли, в том числе теплоснабжения, в доктрине [2] и СМИ [3] неоднократно отмечается критичное состояние части основных фондов и аварийное состояние отдельных коммунальных сетей.
3 Износ тепловых сетей является серьезной проблемой не только для организаций, осуществляющих деятельность в сфере теплоснабжения, но и всего государства в целом, ведь выход тепловых сетей из строя может негативно сказаться на энергобезопасности отдельных регионов. Кроме того, в условиях российского климата от обеспечения теплом во многом зависит качество жизни населения, а также экономическое развитие государства, что имеет особое значение в условиях санкционных ограничений.
4 Тот факт, что значительный процент коммунальных сетей нуждается в ремонте, обуславливает необходимость проведения мероприятий, направленных на устранение существующих проблем, а также предупреждение новых.
5 Тем не менее, в связи с устанавливаемыми тарифами для регулируемых организаций зачастую единственным способом произвести мероприятия по реконструкции и модернизации тепловых сетей является инвестиционная программа, утверждаемая в соответствии с Правилами согласования и утверждения инвестиционных программ организаций, осуществляющих регулируемые виды деятельности в сфере теплоснабжения, а также требований к составу и содержанию таких программ (за исключением таких программ, утверждаемых в соответствии с законодательством Российской Федерации об электроэнергетике), утвержденными Постановлением Правительства Российской Федерации от 05.05.2014 № 410 [4] (далее – Правила № 410).
6 Несмотря на тот факт, что Правила № 410 применяются на протяжении достаточно долгого времени, ряд существующих пробелов законодательства не позволяет регулируемым организациям реализовывать инвестиционные программы в полной мере, в том числе осуществлять качественную доработку после получения отказа в ее согласовании или утверждении.
7 Необходимо обратить внимание на отсутствие проработки существующих проблем, связанных с утверждением и доработкой инвестиционных программ в сфере теплоснабжения, как на законотворческом, так и доктринальном уровнях. Данная ситуация свидетельствует о недостаточном контроле за процессом рассмотрения инвестиционных программ органами, уполномоченными решать вопрос о согласовании и/или утверждении инвестиционной программы (далее – уполномоченный орган), а также принятия ими конечных решений. В результате подобные вопросы зачастую находятся исключительно в компетенции должностных лиц уполномоченных органов, что порождает опасность злоупотребления ими полномочиями без должного контроля извне. При этом в случаях, когда регулируемые организации не оспаривают полученный отказ ввиду отсутствия судебной практики и четких требований к содержанию полученных документов, может сложиться ошибочная картина отсутствия проблем, связанных с реализацией инвестиционных программ в сфере теплоснабжения.

views: 211

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law No. 190-ФЗ on Heat Supply dd. July 27, 2010 (as amended on May 1, 2022) // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, May 1, 2022

2. See: Vashchukov A.A. Peculiarities of Efficiency Assessment of Investment Projects to Modernize the Heat Supply Sector of the Russian Federation // National Association of Scholars. 2015. No. III (8). P. 8 (7-11 p.); Titov G.I., Novopashina N.A., Titov V.G. Causes of Heat System Damageability // Bulletin of the Samara State University of Architecture and Civil Engineering. Urban Planning and Architecture. No. 2 (23). P. 19–22. DOI: 10.17673/Vestnik/2016/02/4

3. See: URL: https://eenergy.media/archives/19313; URL: https://expert.ru/siberia/2019/20/sibir-iznoshennaya/; URL: https://www.tatar-inform.ru/news/stepen-iznosa-teplovyx-setei-po-tatarstanu-dostigla-54-5828040?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

4. Decree of the Government of the Russian Federation No. 410 on the Procedure for Review and Approval of Investment Programs of Organizations Engaged in Regulated Heat Supply Activities as well as Requirements for the Composition and Content of Such Programs (Except for such Programs Approved under the Electric Power Industry Laws of the Russian Federation) dd. May 5, 2014 (together with the Rules of Review and Approval of Investment Programs of Organizations Engaged in Regulated Heat Supply Activities as well as Requirements for the Composition and Content of Such Programs (Except for such Programs Approved under the Electric Power Industry Laws of the Russian Federation) (as amended on August 29, 2022) // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, August 31, 2022

5. Housing Code of the Russian Federation No. 188-ФЗ dd. December 29, 2004 (as amended on October 07, 2022) // Official Gazette of the Russian Federation. January 03, 2005. No. 1 (Part 1). Art. 14

6. Decision of the Omsk Region Commercial Court dd. July 07, 2020 in case No. А46-3970/2020 // https://kad.arbitr.ru/

7. Commercial Procedure Code of the Russian Federation No. 95-ФЗ dd. July 24, 2002 (as amended on October 07, 2022) // Official Gazette of the Russian Federation. July 29, 2002. No. 30. Art. 3012

8. Ruling of the Eighth Commercial Court of Appeal dd. October 29, 2020, in case No. A46-3970/2020 // https://kad.arbitr.ru/

9. Ruling of the West Siberian District Commercial Court dd. March 10, 2021, in case No. A46-3970/2020 // https://kad.arbitr.ru/

10. Order of the Regional Energy Commission of the Omsk Region No. 22-П on Approval of the Administrative Procedure for the Approval of Investment Programs of Organizations Engaged in Regulated Heat Supply Activities Public Service dd. August 8, 2016 (as amended on November 2, 2021) // Official Internet Portal of Legal Information http://pravo.gov.ru, August 9, 2016

11. Federal Law of the Russian Federation No. 59-ФЗ on the Procedure for Consideration of Appeals of Citizens of the Russian Federation dd. May 2, 2006 (as amended on December 27, 2018) // Official Gazette of the Russian Federation. May 8, 2006. No. 19. Art. 2060

12. Decree of the Government of the Russian Federation No. 400 on the Formation of Indices of Changes in the Amount of Citizens’ Payment for Public Utilities in the Russian Federation (together with the Basic Principles of Formation of Indices of Changes in the Amount of Citizens’ Payment for Public Utilities in the Russian Federation) dd. April 30, 2014 (as amended on March 3, 2022) // Official Gazette of the Russian Federation. May 12, 2014. No. 19. Art. 2434

13. Decree of the Government of the Russian Federation No. 1075 on Pricing in Heat Supply dd. October 22, 2012 (as amended on October 10, 2022) // Official Gazette of the Russian Federation. October 29, 2012. No. 44. Art. 6022

Система Orphus

Loading...
Up