Carbon units as the object of civil rights

 
PIIS231243500022874-9-1
DOI10.18254/S231243500022875-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: SPIMEX
Address: Russian Federation,
Affiliation: SPIMEX
Address: Russian Federation,
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages15-23
Abstract

Federal Law No. 296-ФЗ on Limiting Greenhouse Gas Emissions dd. July 2, 2021, was adopted to implement the Paris Climate Agreement adopted at the 21st UN Conference and meant to reduce the carbon footprint. The Law introduces a new article into the stream of commerce, “carbon units”, which can be transferred to another person under a contract. Taking into consideration the novelty of this object of civil rights, the article reviews the possibility of referring carbon units to the existing objects of civil rights as per Article 128 of the Civil Code of the Russian Federation, proposes an approach to the legal regulation of carbon unit transfer contracts, and analyzes the possibility of circulation of carbon units at exchanges.

Keywordsenergy law, legal regulation of exchange trading, legal regulation of relations connected with greenhouse gas emissions, circulation of carbon units
Received23.12.2022
Publication date27.12.2022
Number of characters30000
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 По состоянию на 2020 год глобальная средняя приземная температура воздуха на 1,1 градуса Цельсия превысила доиндустриальный уровень 1850 - 1900 годов [1], а уровень концентрации парниковых газов в атмосфере был зафиксирован выше уровня, установленного в 2011-2019 годах. Возможными последствиями изменения климатических условий могут являться глобальное потепление, увеличение экстремальных погодных явлений, риски деградации различных экосистем в результате изменения термического и влажностного режима. Во избежание последствий реализации климатических рисков в 2015 году на 21-й конференции ООН по климату было принято Парижское соглашение по климату. Статьей 6 Парижского соглашения учреждается механизм для содействия сокращению выбросов парниковых газов и поддержки устойчивого развития. Россия ратифицировала Парижское соглашение в 2019 году. В целях реализации Парижского соглашения принят Указ Президента Российской Федерации от 04.11.2020 № 666 «О сокращении выбросов парниковых газов», устанавливающий необходимость обеспечения к 2030 году сокращения выбросов парниковых газов до 70 процентов относительно уровня 1990 года, а также необходимость обеспечения создания условий для реализации мер по сокращению, предотвращению выбросов парниковых газов и по увеличению поглощения таких газов. Указанные меры предусмотрены, в частности Федеральным законом от 02.07.2021 № 296 – ФЗ «Об ограничении выбросов парниковых газов» (далее – Закон о парниковых газах). Создание и разработка нормативных правовых актов, направленных на создание условий для устойчивого и сбалансированного развития экономики Российской Федерации при снижении уровня выбросов парниковых газов, обоснованы не только экологическими и правовыми причинами, но и экономическими. В целях исполнения Парижского соглашения в Европейском союзе с 2023 года планируется к введению механизм трансграничного углеродного регулирования, который предусматривает сбор за импорт углеродоемких товаров в ЕС, производство которых связано с выбросами парниковых газов. Возможная уплата такого сбора российскими экспортерами в бюджет ЕС стимулирует государство к принятию мер по созданию национальной системы углеродного регулирования и достижению признания такой системы зарубежными странами. Данные вопросы справедливо вызывают интерес и становятся предметом правовых исследований, о чем верно указывается В.В.Романовой.[2]
2 Согласно Основным направлениям развития финансового рынка Российской Федерации на 2022 год и период 2023 и 2024 годов, одобренным Советом директоров Банка России, в России планируется создание национальной системы торговли углеродными единицами. Обращение углеродных единиц допускается, в том числе на организованных торгах в целях формирования ценового индикатора и определения рыночной стоимости.

views: 195

Readers community rating: votes 0

1. Decree of the Government of the Russian Federation No. 3052-р on Approval of the Strategy of Socio-Economic Development of the Russian Federation with Low Greenhouse Gas Emissions until 2050 dd. October 29, 2021 // Official Gazette of the Russian Federation, November 8, 2021, No. 45, Art. 7556.

2. Romanova V.V. On the Priority Areas of Legal Research in Energy Law Taking into Account the Modern Low-Carbon Agenda // Energy Law Forum. 2021. No. 4. P. 13–20.

3. For details see: Simvolokov O.A. Contracts in the Electric Power Industry: Problems of Theory and Practice : Monograph. Moscow : Infotropic Media, 2021. — 186 p.

4. Resolution of the Constitutional Court of the Russian Federation No. 31-П in the Case of Verification of the Constitutional Nature of Parts Six and Seven of Article 115 of the Criminal Procedure Code of the Russian Federation in View of the Complaint of Gloria Closed Joint-Stock Company dd. December 10, 2014 // Official Internet Portal of Legal Information http://www.pravo.gov.ru, December 12, 2014.

5. Resolution of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation No. 24 on Judicial Practice in Cases of Bribery and Other Corruption-Related Crimes dd. July 9, 2013 // Bulletin of the Supreme Court of the Russian Federation. 2013. No. 9.

6. Resolution of the Ural District Commercial Court No. Ф09-6328/19 dd. November 22, 2019 in Case No. A50–20679/2017 // https://ras.arbitr.ru/

7. Explanatory Note to Draft Federal Law No. 1116605-7 on Limiting Greenhouse Gas Emissions // https://sozd.duma.gov.ru/bill/1116605-7

8. Directive 2003/87 of the European Parliament and of the Council dd. October 13, 2003, Establishing a Scheme for Greenhouse Gas Emission Allowance Trading Within the Community [Emission Allowance Trading Directive] // ABl. L 275 dd. October 25, 2003, p. 32.

9. European Commission, Directorate-General for Climate Action, Reins, L., Ballesteros, M., Bart, I., et al., Legal nature of EU ETS allowances: final report, Publications Office, 2019. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2834/014995

10. Masters project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Master of Environmental Management degree in the Nicholas School of the Environment of Duke University - Legal nature of the emission allowance in china's national carbon trading scheme URL: https://dukespace.lib.duke.edu/dspace/bitstream/handle/10161/16535/Final%20Report-Legal%20Nature%20of%20The%20Emission%20Allowance%20in%20China%27s%20National%20Carbon%20Trading%20Scheme.pdf?sequence=1&isAllowed=y

11. Annunziata, F. (2021). Emission Allowances as Financial Instruments. In: Busch, D., Ferrarini, G., Grünewald, S. (eds) Sustainable Finance in Europe. EBI Studies in Banking and Capital Markets Law. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-71834-3_14

12. Stepanchenko A.V. On the Legal Essence of Cryptocurrency // ed. by O.A. Kuznetsova, V.G. Golubtsov, G.Ya. Borisevich, L.V. Borovykh, Yu.V. Vasilieva, S.G. Mikhailov, S.B. Polyakov, A.S. Telegina, T.V. Shershen // Perm Legal Almanac. Annual Scientific Journal. 2019. No. 1. P. 510–519.

13. Yankovsky R.M. Cryptocurrencies in Russian Law: Surrogates, “Other Property”, and Digital Money // Law. Journal of the Higher School of Economics. 2020. No. 4. P. 43–77.

14. Fedorov D.V. Tokens, Cryptocurrency, and Smart Contracts in National Draft Laws from the Standpoint of Foreign Experience // Civil Law Bulletin. 2018. No. 2. P. 30–74.

15. Sazhenov A.V. Cryptocurrencies as a New Kind of Intangible Things // Modern Information Technologies and Law : Monograph / Lomonosov Moscow State University, Law Faculty / ed. by E.B. Lauts. Moscow : Statut, 2019. P. 157–180.

16. Savelyev A.I. Cryptocurrencies in the System of Objects of Civil Rights // Law. 2017. No. 8. P. 136–153.

17. Resolution of the Plenum of the Supreme Commercial Court of the Russian Federation No. 16 on the Freedom of Contracts and Its Limits dd. March 14, 2014 // Bulletin of the Supreme Commercial Court of the Russian Federation, No. 5, May 2014.

18. Resolution of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation No. 49 on Certain Issues of Application of General Provisions of the Civil Code of the Russian Federation on the Conclusion and Interpretation of Contracts dd. December 25, 2018 // Rossiyskaya Gazeta, No. 4, January 11, 2019.

Система Orphus

Loading...
Up