Topical Issues Of The Improvement Of Legal Regulation In The Sphere Of Subsoil Use

 
PIIS231243500022512-1-1
DOI10.18572/2312-4350-2020-3-30-36
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ecology and Subsoil Use Problems of the Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages30-36
Abstract

This article examines issues pertaining to the improvement of the legal regulation of subsoil use relations in the Russian Federation. It contains specific proposals on the improvement of subsoil use law. The purpose of the legal regulation of subsoil use relations shall be enshrined in the Russian Law “On Subsoil” according to the objectives of the state energy policy for subsoil use and state subsoil fund management. The Law “On Subsoil” needs to reflect the subsoil use goals of the state described in Russia’s Energy Strategy until 2035. It seems reasonable to include a section containing basic terms and definitions used in the subsoil legislation into the Law “On Subsoil”. It is important to make sure the Law “On Subsoil” contains a rule stating that a license agreement is an integral and mandatory part of a license to help streamline the legal regulation of subsoil use licensing. It is advisable to reinforce the Russian Law “On Subsoil” and codify state control and regulation principles.

Keywordsenergy law, extraction of energy resources; legal regulation of subsoil use, state regulation of subsoil use, licensing
Received06.08.2020
Publication date04.09.2020
Number of characters17615
Cite     Download pdf
1 В правовой литературе по энергетическому праву справедливо отмечается, что отношения по поиску и добыче энергетических ресурсов входят в предмет энергетического права. Об этом указывается в трудах А.Г. Лисицына-Светланова, П.Г. Лахно, О.А. Городова, В.В. Романовой, Р.Н. Салиевой [1]. При этом, как верно отмечает А.Г. Лисицын-Светланов, сфера регулирования начинается с отношений по поводу поиска и добычи энергоресурсов [2].
2 Следует отметить, что общественные отношения в сфере недропользования представляют собой сложный многогранный объект [3], эти отношения включают отношения в связи с предоставлением участков недр в пользование, в связи с осуществлением работ по освоению месторождений и добыче полезных ископаемых, в частности, первичных источников энергии (нефти, газа, угля). Как справедливо отмечается В.В. Романовой, «природными особенностями энергетических ресурсов обусловлен и особый правовой режим, установленный для энергетических объектов, с помощью которых осуществляется поиск, добыча, переработка, производство, транспортировка, хранение различных видов энергетических ресурсов» [4].
3 В доктрине энергетического права так же верно отмечается, что отношения, составляющие предмет энергетического права, охватывают как частноправовые, так и публично-правовые отношения [5].
4 В действующем Законе РФ «О недрах» содержится целый раздел «Государственное регулирование отношений недропользования». Как определено в статье 35 указанного закона, основной задачей государственного регулирования отношений недропользования является обеспечение воспроизводства минерально-сырьевой базы, ее рационального использования и охраны недр в интересах нынешнего и будущих поколений народов Российской Федерации. Определены и основные средства и задачи государственного регулирования. Государственное регулирование отношений недропользования осуществляется посредством управления, лицензирования, учета и государственного надзора. Задачами государственного регулирования являются:
5
  • определение объемов добычи основных видов полезных ископаемых на текущий период и на перспективу по Российской Федерации в целом и по регионам;
  • обеспечение развития минеральносырьевой базы и подготовки резерва участков недр, используемых для строительства подземных сооружений, не связанных с добычей полезных ископаемых;
  • обеспечение геологического изучения территории Российской Федерации, ее континентального шельфа, Антарктики и дна Мирового океана;
  • установление квот на поставку добываемого минерального сырья;
  • введение платежей, связанных с пользованием недрами, а также регулируемых цен на отдельные виды минерального сырья;
  • разработка норм и правил в области использования и охраны недр.
6 Как справедливо отмечается в литературе, со времени принятия данного законодательства (несмотря на многочисленные поправки и уточнения) произошли (и происходят) весьма существенные изменения не только в России, но и в мире в целом [6]. Очевидно, что в современных социальноэкономических условиях требуется актуализация и средств государственного регулирования, и задач.

views: 236

Readers community rating: votes 0

1. A.G. Lisitsin-Svetlanov. Energy Law: Objectives of Further Development of the Sector / A.G. Lisitsin-Svetla- nov // Legal Regulation in the Spheres of Electric Power and Heat Supply : materials of an international scientific and practical conference (Moscow, December 13, 2013) : collection of scientific articles. Moscow : Yurist Publishing House, 2013. P. 10–15 ; Lakhno P.G. Energy Law of the Russian Federation: Establishment and Development : monograph / P.G. Lakhno. Moscow : Publishing House of the Moscow University, 2014. P. 477 ; Gorodov O.A. Introduction to Energy Law : textbook / O.A. Gorodov. 2nd edition, revised and updated. Moscow : Prospekt, 2018. P. 222 ; Legal Regulation in the Energy Sector : Textbook / R.N. Salieva, I.R. Saliev, A.A. Popov, Z.M. Fatkudinov, Y.N. Chizhikov. Kazan : Publishing House of the Tatarstan Republic Academy of Sciences, 2015 ; Energy Law. General Part. Special Part : textbook / edited by V.V. Romanova. 2nd edition, revised and updated, Moscow : Yurist Publishing House, 2015. P. 655.

2. A.G. Lisitsin-Svetlanov. Energy Law: Objectives of Further Development of the Sector / A.G. Lisitsin-Svetla- nov // Legal Regulation in the Spheres of Electric Power and Heat Supply : materials of an international scientific and practical conference (Moscow, December 13, 2013) : collection of scientific articles. Moscow : Yurist Publishing House, 2013. P. 10–15.

3. Salieva R.N. The State Control of Subsoil Use Relations in the Russian Federation / R.N. Salieva // Energy Law. 2014. No. 2. P. 16–19.

4. Romanova V.V. Introduction / V.V. Romanova // Energy Law. General Part. Special Part : textbook / edited by V.V. Romanova. 2nd edition, revised and updated, Moscow : Yurist Publishing House, 2015. P. 655.

5. A.G. Lisitsin-Svetlanov. Energy Law: Objectives of Further Development of the Sector / A.G. Lisitsin-Svetla- nov // Legal Regulation in the Spheres of Electric Power and Heat Supply : materials of an international scientific and practical conference (Moscow, December 13, 2013) : collection of scientific articles. Moscow : Yurist Publishing House, 2013. P. 10–15.

6. Kryukov V.A. Subsoil Use in the Changing World / V.A. Kryukov // Environmental Law. 2016. No. 2. P. 33–39.

7. Model Subsoil and Subsoil Use Code for the CIS Member States (adopted in St. Petersburg on December 7, 2002, by Resolution 20-8 at the 20th plenary session of the Interparliamentary Assembly of the CIS Member States) // Newsletter. Interparliamentary Assembly of the Commonwealth of Independent States Member States. 2003. No. 30 (Part 2 ). P. 5–218.

8. The Law of the Republic of Kazakhstan “On Subsoil and Subsoil Use” (as amended and supplemented on April 11, 2014). URL: www.spinform.ru

9. Vinnitskiy A.V. Public Property / A.V. Vinnitskiy. Moscow : Statute, 2013. P. 730.

10. Model Subsoil and Subsoil Use Code for the CIS Member States (adopted in St. Petersburg on December 7, 2002, by Resolution 20-8 at the 20th plenary session of the Interparliamentary Assembly of the CIS Member States) // ConsultantPlus Reference Legal System.

11. The Law of the Republic of Kazakhstan “On Subsoil and Subsoil Use”. URL: http://online.zakon.kz.

Система Orphus

Loading...
Up