Parameters Of The Energy Law Policy

 
PIIS231243500022439-0-1
DOI10.18572/2312-4350-2020-2-7-15
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: chief researcher
Affiliation: Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 2
Pages7-15
Abstract

Considering inevitable new challenges facing the legislator and structures responsible for the foreign policy, it is essential to determine law policy parameters both on the national level and internationally. One of the tasks at hand is to determine parameters of the energy law policy. An efficient law policy cannot be developed simply by adopting a number of regulations consistent with the tasks established by strategies and doctrines. In this case, a systemic approach is required combining adoption of public and private law regulations with striking a balance between private and public interests by law. These conditions have to be fulfilled for energy law, the core of regulation in the power sector. What is the strategic role of energy law in ensuring effective market relations? It would be naive to believe that market relations are self-sufficient. The market as a form of existence of economy is self-sufficient only when the law guarantees that its existence is free of misuse, unscrupulousness, monopolization, and collusions, including price fixing. Thus, regulation of both private law and public law relations is an objectively necessary prerequisite for existence of the market as such. It is also evident that Russian energy law needs a focus to ensure not only national security, but foreign policy interests, since the cumulative potential energy capacity of Russia exceeds the demand of its population of 140 to 150 million people, and real international relations tend to become increasingly conflict-ridden rather than aspiring to equal cooperation in a multipolar world.

Keywordsenergy law, energy strategy, energy law science objectives, energy law order
Received06.05.2020
Publication date03.06.2020
Number of characters27301
Cite     Download pdf
1 Развитие общественных отношений в каждом государстве и в международной жизни — процесс постоянный. Мир, меняющийся в наши дни, ставит перед обществом новые задачи, однако в этом нет ничего необычного. Вопрос в том, как общество реагирует на новые вызовы. Сейчас, когда большинство государств позиционируют себя в качестве правовых государств, естественным становится вопрос о развитии права, как регулятора общественных отношений.
2 Право, как общественное явление, достаточно консервативно. Выработка и внедрение новых институтов, отвечающих новым требованиям, это процесс, объективно требующий времени и преодоления определенных противоречий: классовых, социальных групп, элит, традиций, стереотипов и т.д.
3 Принимая во внимание неизбежность наступления новых вызовов, несущих в себе указанные противоречия, для законодателя и структур, ответственных за внешнюю политику, важно определить параметры правовой политики внутри страны и на внешнем контуре. Одной из возникающих задач является определение параметров правовой политики в сфере энергетики.
4 Для Российской Федерации параметры правовой политики в сфере энергетики требуют определенной коррекции. Объяснение этому можно найти в следующем.
5 Во-первых, сфера энергетики, как составная часть экономики страны, до настоящего времени находится еще в переходном состоянии к устойчивым рыночным отношениям.
6 Во-вторых, положение России, как обладателя уникального разнообразия и объемов энергоресурсов, требует постоянного мониторинга эффективности норм правового регулирования энергетических рынков и разработки соответствующих правовых институтов, обеспечивающих их развитие и взаимодействие.
7 В-третьих, общей тенденцией развития является высокотехнологичное и экологически чистое производство, что должно в полной мере учитываться российской энергетикой, основу которой составляют углеводороды и атомная энергетика. В современных условиях она требует серьезной модернизации не только в технологическом и экологическом плане, но и с точки зрения правового регулирования соответствующих рынков.
8 В-четвертых, российская энергетика изначально была привязана к внешнему энергетическому рынку и восприимчива ко всем его колебаниям и внеэкономическим факторам. Деструктивность, складывающаяся на внешнем контуре, пагубно сказывается на экономике страны в целом. Принципиальной задачей правового регулирования является обеспечение баланса интересов энергетических компаний, значительная часть деятельности которых связана с внешним рынком, и общественных интересов внутри страны, связанных с энергообеспеченностью населения, рассматривающее энергоресурсы как национальное достояние.
9 Принципы построения правовой политики, равно как и сама нормативно-правовая база 90-х, были существенно скорректированы в Энергетической Стратегии до 2030 года, утвержденной Распоряжением Правительства Российской Федерации от 13 ноября 2009 г. № 1715-р, и принятыми впоследствии нормативными актами. Задачи правового регулирования в сфере энергетики неоднократно рассматривались в правовых исследованиях, что вполне обоснованно [1].

views: 238

Readers community rating: votes 0

1. Romanova V.V. Energy Law Order: Current State and Tasks / V.V. Romanova. Moscow : Yurist Publishing House, 2016. P. 255; Lisitsin-Svetlanov A.G. Problems of International Legal Regulation in the Energy Sector (On the Example of the Hydrocarbon Complex) / A.G. Lisitsin-Svetlanov // Energy Law Forum. 2014. No. 3. P. 15–17.

2. The Government of the Russian Federation Approved the Energy Strategy of Russia for the period up to 2035 // The Ministry of Energy of the Russian Federation. URL: https://minenergo.gov.ru/node/17491.

3. Romanova V.V. General Overview of sources of Energy Law. Energy Law. Textbook / Edited by V.V. Romanova, Doctor of Law. 2nd edition, revised and updated. Moscow : Yurist Publishing House, 2016. P. 33–34.

4. Romanova V.V. International Treaties as a source of Energy Law. Energy Law. Textbook / Edited by V.V. Romanova, Doctor of Law. 2nd edition, revised and updated. Moscow : Yurist Publishing House, 2016. Р. 45–50.

5. Romanova V.V. Energy Law Order: Current State and Tasks / V.V. Romanova. Moscow : Yurist Publishing House, 2016. P. 255.

6. Matviyenko Proposed a Unified State Electricity Pricing Policy // TASS. https://tass.ru/ekonomika/7860691.

7. Non-economic Aspects of Economy. Unexplored Interrelation : Scientific and Journalistic Notes of Social Scientists : Collected Articles / Cross-Disciplinary Project Manager and Science Editor O.T. Bogomolov; Deputy Cross-Disciplinary Project Manager B.N. Kuzyk. Moscow : Institute for Economic Strategies, 2010. P. 796.

8. Säcker F.J. Energy Law as a Complex Branch of German Law / F.J. Säcker ; translated by Timofeyeva E.V. // Energy Law of Russia and Germany: a Comparative Law Study / edited by P.G. Lakhno, F.J. Säcker. Moscow : Yurist Publishing House, 2011. P. 88–106.

9. Energy Law of Russia and Germany: A Comparative Law Study / edited by P.G. Lakhno, F.J. Säcker. Moscow : Yurist Publishing House, 2011. P. 1076.

10. Romanova V.V. Current State and Tendencies of the Development of Legal Regulation in the Sphere of Nuclear Energy Use : Monograph / edited by V.V. Romanova. Moscow : Yurist Publishing House, 2017. P. 9–32.

11. Matviyenko Proposed a Unified State Electricity Pricing Policy // TASS. https://tass.ru/ekonomika/7860691.

12. Romanova V.V. Problems, Strategies Goals and Tasks of Legal Regulation of Energy Security : Monograph / edited by V.V. Romanova. Moscow : Yurist Publishing House, 2019. P. 14–49.

Система Orphus

Loading...
Up