Compensation For Damage To Highways Caused By Construction Of Gas Mains

 
PIIS231243500022434-5-1
DOI10.18572/2312-4350-2020-2-42-47
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University of Economics
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 2
Pages42-47
Abstract

Legal studies have been conducted on various aspects of legal regulation of construction of energy facilities. At the same time, many aspects are still worth looking at and being studied for the purpose of legal regulation improvement. Gas mains are being constructed in every part of Russia. The construction process generally requires a lot of equipment, materials and common mineral resources (sand, crushed stone, etc.). Heavy and/or large vehicles are often used to deliver them to the construction site. Considering this, construction of gas mains increases the load on highways. In accordance with Article 31, Clause 14, of Federal Law No. 257, the costs of technical evaluation of highways, their reinforcement or implementation of special measures to furnish highways, highway segments, structures and utilities crossing highways with necessary facilities should be reimbursed by the party to the benefit of which transportation by specific vehicles is performed. This article addresses the question of who this party is in construction of gas mains and who should bear the above expenses, describes a correlation between the regulations establishing requirements for reimbursement of expenses for technical evaluation of highways and the regulations establishing the obligation to compensate for damage caused by heavy vehicles.

Keywordsenergy law; legal regulation of construction of gas mains; compensation for damage to highways caused by construction of gas mains
Received06.05.2020
Publication date03.06.2020
Number of characters14616
Cite     Download pdf
1 Различные аспекты правового регулирования строительства энергетических объектов были предметом правовых исследований [1]. При этом многие аспекты по-прежнему заслуживают внимания и изучения в целях совершенствования правового регулирования.
2 Строительство магистральных газопроводов производится по всей территории России [2]. Для строительного процесса характерно использование большого количества оборудования, материалов и общераспространенных полезных ископаемых (песок, щебень и т.п.). Доставка до строительной площадки часто осуществляется с привлечением тяжеловесного и (или) крупногабаритного транспорта. Учитывая данное обстоятельство, строительство магистральных газопроводов приводит к повышенной нагрузке на автомобильные дороги.
3 В Федеральном законе от 8 ноября 2007 г. № 257-ФЗ «Об автомобильных дорогах и о дорожной деятельности в Российской Федерации и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации» (далее — ФЗ № 257) установлены единые правовые основы деятельности, связанной с проектированием, строительством, реконструкцией, ремонтом, содержанием и использованием автомобильных дорог, а также управления ими.
4 В ст. 5 ФЗ № 257 закреплена классификация автомобильных дорог в России, в зависимости от их назначения дороги делятся на федерального, регионального или межмуниципального и местного значения, а также частные автомобильные дороги.
5 В соответствии с Федеральным законом от 8 ноября 2007 г. № 257-ФЗ: крупногабаритное транспортное средство — транспортное средство, габариты которого с грузом или без груза превышают допустимые габариты, установленные Правительством Российской Федерации (п. 18 ст. 3 ФЗ № 257); тяжеловесное транспортное средство — транспортное средство, масса которого с грузом или без груза и (или) нагрузка на ось которого превышают допустимую массу транспортного средства и (или) допустимую нагрузку на ось, которые устанавливаются Правительством Российской Федерации (п. 17 ст. 3 ФЗ № 257).
6 В соответствии с подп. 2 п. 1 ст. 29 ФЗ № 257 пользователям автомобильными дорогами запрещается осуществлять движение по автомобильным дорогам на тяжеловесных транспортных средствах, масса которых с грузом или без груза и (или) нагрузка на ось которых более чем на два процента превышают допустимую массу транспортного средства и (или) допустимую нагрузку на ось, и (или) на крупногабаритных транспортных средствах и на транспортных средствах, осуществляющих перевозки опасных грузов без специальных разрешений, а также осуществлять движение транспортных средств, имеющих разрешенную массу свыше 12 тонн, по автомобильным дорогам общего пользования федерального значения без внесения платы в счет возмещения вреда, причиняемого автомобильным дорогам общего пользования федерального значения такими транспортными средствами.

views: 281

Readers community rating: votes 0

1. Romanova V.V. Legal Regulation of Construction and Modernization of Energy Facilities : Monograph / V.V. Romanova. Moscow : Yurist Publishing House, 2012. P. 425.

2. Gazprom Constructs Eight Gas Lines in the Tomsk Region // Gazprom Invest. URL: https://invest.gazprom.ru/ press/news/2020/02/180/; Projects of Gazprom Invest, LLC // Gazprom Invest. URL: https://invest.gazprom.ru/ about/projects/.

3. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 167 on Approval of the Procedure for Issuing a Special Permit for Movement of Heavy and/or Large Vehicles on Highways, dated June 5, 2019 // Official Web Portal of Legal Information. URL: http://www.pravo.gov.ru. July 26, 2019.

4. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 119 on Approval of the Vehicle Weight and Dimension Control Procedure, Including Arrangement of Vehicle Weight and Dimension Control Stations, dated March 29, 2018 // Official Web Portal of Legal Information. URL: http://www.pravo.gov.ru. May 10, 2018.

5. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 90 on Approval of the Procedure for Establishment of a Fixed Route for Heavy and/or Large Vehicles, dated March 12, 2018 // Official Web Portal of Legal Information. URL: http://www.pravo.gov.ru. June 27, 2018.

6. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 107 on Approval of the Administrative Policy of the Federal Road Agency on Rendering State Services Associated with Issue of Special Permits for Movement of Vehicles Transporting Heavy and/or Large Cargo on Highways, if the Route or a Part of the Route of the Vehicle Runs via Federal Highways, Segments of Federal Highways, or Two or More Constituent Territories of the Russian Federation, or Crosses the Russian Border, dated March 28, 2013 // Rossiyskaya Gazeta. 2013. June 21.

7. Decree of the Government of the Russian Federation No. 67 on Approval of the Rules of Compensation for Damage Caused by Heavy Vehicles, Amendment and Repeal of Specific Regulations of the Russian Federation, dated January 31, 2020 // Official Web Portal of Legal Information. URL: http://www.pravo.gov.ru. February 3, 2020.

8. Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation No. 150 on the Highway Technical Evaluation Procedure, dated August 27, 2009 // Bulletin of Regulations of Federal Executive Bodies. 2010. No. 7.

9. Decree of the Government of the Russian Federation No. 504 on Collection of Charges in Compensation for Damage, to Federal Public Highways Caused by Vehicles with a Plated Weight Exceeding 12 Tons dated June 14, 2013 (along with the Rules of Collection of Charges in Compensation for Damage to Federal Public Highways Caused by Vehicles with a Plated Weight Exceeding 12 Tons) // Official Web Portal of Legal Information. URL: http://www.pravo.gov.ru. 6/18/2013.

10. Decision of the Supreme Court of the Russian Federation No. 305-ЭС19-23930 dated December 16, 2019, in Case No. А40-278843/2018. URL: https://ras.arbitr.ru/; Ruling of the Ninth Commercial Court of Appeal No. 09АП- 20702/2014 dated July 8, 2014, in Case No. А40-33265/2014. URL: https://ras.arbitr.ru/.

11. Ruling of the Moscow District Federal Commercial Court in Case No. А40-3162/13-154-27 dated October 30, 2013 // https://ras.arbitr.ru/; Ruling of the Moscow District Federal Commercial Court in Case No. А40-10790/13- 79-99 dated October 30, 2013. URL: https://ras.arbitr.ru/; Ruling of the Moscow District Federal Commercial Court in Case No. А40-62199/12-17-599 dated 5/14/2013. URL: https://ras.arbitr.ru/.

12. Ruling of the Presidium of the Supreme Commercial Court of the Russian Federation in Case No. 15714/08 dated April 28, 2009. URL: https://ras.arbitr.ru/; Decision of the Supreme Court of the Russian Federation No. 308-ЭС19-26227 dated January 22, 2020, in Case No. А53-700/2019. URL: https://ras.arbitr.ru/; Ruling of the Commercial Court of the Moscow District No. Ф05-10465/2019 on Case No. А41-100074/2018 dated July 24, 2019. URL: https://ras.arbitr.ru/; Ruling of the Moscow District Commercial Court No. Ф05-14817/2019 in Case No. А40-19546/2019 dated September 17, 2019. URL: https://ras.arbitr.ru/.

13. Austria // Gazprom Export. URL: http://www.gazpromexport.ru/partners/austria/; Germany // Gazprom Export. URL: http://www.gazpromexport.ru/partners/germany/; Italy // Gazprom Export. URL: http://www. gazpromexport.ru/partners/italy/; France // Gazprom Export. URL: http://www.gazpromexport.ru/partners/ france/.

Система Orphus

Loading...
Up