Greenhouse Gas Emission Reduction Policy And The “Carbon Footprint” Issue In Determination Of The Legal Regime Applicable To Energy Carriers And Carbon Intensive Industry Products

 
PIIS231243500022327-7-1
DOI10.18572/2312-4350-2020-1-34-40
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Assistant Professor of the Department of Legal Regulation
Affiliation: International Institute of Energy Policy and Diplomacy of the MGIMO University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages34-40
Abstract

The Paris Agreement gave momentum to carbon regulation measures aimed at reduction of man-made greenhouse gas emissions, or decarbonization. In many countries, including the EU, decarbonization is becoming the centerpiece of the current political agenda. Carbon regulation measures applied by states include direct ones aimed at governing greenhouse gas emissions and indirect ones governing other relations, but having emission reduction as their primary or auxiliary goals. The latter include restrictions and prohibition of the use of “dirty” energy carriers; increasing energy efficiency and saving; driving production of renewable energy sources; border carbon adjustments. In this context, the world is experiencing an “energy transition” resulting in the expansion of production and use of renewable energy sources, as well as escalation of competition between “fossil” and “green” energy carriers. The question whether and how environmental and climatic characteristics of energy and other products, technologies, and investments should be considered when determining the conditions of competition between them is becoming ever more urgent, while the state practice shows a tendency towards differentiation of the legal regime depending on the products’ “carbon footprint”. This article answers this question by analyzing the legal regime applicable to energy carriers and carbon intensive industry products. The main conclusion is that there is a conflict between unilateral carbon regulation measures differentiating between the regimes applied to the same products depending on their “carbon footprint” and general WTO regulations on freedom of international trade.

Keywordsenergy law; energy resources legal regime; the Paris Agreement, WTO, GATT
Received06.02.2020
Publication date29.03.2020
Number of characters16991
Cite     Download pdf
1 Заключенное в 2015 году универсальное Парижское соглашение, «активизирующее осуществление» Рамочной конвенции по изменению климата 1992 года, придало импульс принятию разнообразных мер углеродного регулирования, направленных на сокращение антропогенных выбросов парниковых газов — декарбонизацию.
2 Во многих странах декарбонизация становится центральным пунктом актуальной политической повестки. Так, в декабре 2019 года Европейская комиссия опубликовала программу так называемого «Зеленого курса ЕС» [1], в рамках которого перед Евросоюзом ставится задача достичь нетто-нулевого уровня выбросов парниковых газов к 2050 году, сохранив при этом конкурентоспособность европейской экономики.
3 Применяемые в практике государств меры углеродного регулирования можно условно разделить на прямые, направленные непосредственно на регламентацию выбросов парниковых газов, и косвенные, направленные на регламентацию иных отношений, но при этом преследующие в качестве основной или вспомогательной цели сокращение выбросов.
4 В число ключевых прямых мер углеродного регулирования входят установление обязательных платежей за выбросы через систему торговли квотами на выбросы или углеродные налоги; внедрение стандартов выбросов, т.е. определение их предельно допустимого уровня; развитие искусственных (специальные установки) и естественных (леса) поглотителей парниковых газов.
5 К косвенным мерам углеродного регулирования можно отнести ограничения и запреты использования «грязных» энергоносителей, например угля, увеличение энергоэффективности и энергосбережения, стимулирование производства возобновляемых источников энергии (ВИЭ), в том числе поощрение инвестиций в «зеленые» технологии и оборудование. К этой же категории следует причислить такие анонсированные в рамках «Зеленого курса ЕС» меры, как дифференциация налогообложения энергоносителей с учетом их климатических характеристик, запрет субсидирования ископаемых видов топлива и пограничные углеродные корректировки — платежи, которыми Евросоюз планирует облагать импорт углеродоемкой продукции из стран, не устанавливающих, в отличие от ЕС, обязательные платежи за выбросы.
6 Побудительными мотивами принятия косвенных мер углеродного регулирования, помимо климатических соображений, служат соображения энергетической безопасности и промышленной политики. Так, производство ВИЭ, в отличие от ископаемых видов топлива, не имеет жестких территориальных ограничений, а значит, позволяет сократить зависимость от импорта энергии и развить отечественные энергетические технологии, что с точки зрения государств-импортеров имеет положительный социально-экономический эффект. В свою очередь, пограничные углеродные корректировки позволяют предотвратить «углеродные утечки» («бегство» углеродоемких производств в страны с менее жесткой климатической политикой) и тем самым поддержать конкурентоспособность отечественной промышленности.

views: 205

Readers community rating: votes 0

1. Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions “The European Green Deal” // COM(2019) 640 final 11.12.2019.

2. DS412, DS426 Canada — Renewable Energy / Canada — Feed-in Tariff Program; DS456 India — Solar Cells; DS510 United States — Certain Measures related to Renewable Energy. Resheniya ne vyneseny po sleduyuschim delam: DS419 China — Measures concerning wind power equipment; DS443 EU and a Member State — Certain Measures Concerning the Importation of Biodiesels; DS452 EU and certain Member States — Certain Measures affecting the Renewable Energy Generation Sector; DS459 EU and certain Member States — Certain Measures on the Importation and Marketing of Biodiesel and Measures Supporting the Biodiesel Industry; DS563 United States — Certain Measures related to Renewable Energy. Obzor nekotorykh iz ehtikh sporov sm.: Wu M., Salzman J. The Next Generation of Trade and Environment Conflicts: The Rise of Green Industrial Policy // 108 Nw. U. L. Rev. 401. 2014.

3. DS412, DS426 Canada — Renewable Energy / Canada — Feed-in Tariff Program; DS456 India — Solar Cells; DS510 United States — Certain Measures related to Renewable Energy.

4. Appellate Body Report, para 5.175. 5. Ibid. Paras 5.177; 5.189.

5. Rubini L. What Does the Recent WTO Litigation on Renewable Energy Subsidies Tell us about Methodology in Legal Analysis? The Good, the Bad, and the Ugly // EUI Working Paper RSCAS 2014/05.

6. WTO, European Union and its Member States — Certain Measures Relating to the Energy Sector (EU Energy Package), Report of the Panel, WT/DS476/R, 10 August 2018, para. 7.1294.

7. Talus K. False Dichotomy Between LNG and Natural Gas? A Comment on Recent Practices at the World Trade Organization / K. Talus, R.D. Ripple, M.A. Wustenberg // Oil, Gas & Energy Law Intelligence. October, 2018. Evropejskaya komissiya priznala fakt konkurentsii truboprovodnogo s szhizhennym gazom pri odobrenii sliyaniya ryada ehnergeticheskikh kompanij: COMP/M.6477 BP/Chevron/ENI/Sonangol/Total/JV of 16 May 2012, para. 18. Takzhe vyvod o konkurentsii szhizhennogo s truboprovodnym gazom sdelan v sdelannom po zakazu Evropejskoj komissii issledovanii: “Quo vadis EU gas market regulatory framework — Study on a Gas Market Design for Europe”. 2018, February. P. 42.

8. Sm.: Saldarriaga C. Sustainable production and trade discrimination: an analysis of the WTO jurisprudence / C. Saldarriaga // Anuario Colombiano de Derecho Internacional (acdi). 2018, 11 ; Charnovitz S. The Law of Environmental PPMs in the WTO: Debunking the Myth of Illegality / S. Charnovitz // (2002) 27 Yale Journal of International Law.

9. WT/DS2/AB/R United States — Standards for Reformulated and Conventional Gasoline.

10. Low P. The Interface between the Trade and Climate Change Regimes: Scoping the Issues / P. Low, G. Marceau,

11. J. Reinaud // World Trade Organization Economic Research and Statistics Division Staff Working Paper ERSD-2011-1. 12.01.2011. Pp. 16–17.

12. Low P. The Interface between the Trade and Climate Change Regimes: Scoping the Issues / P. Low, G. Marceau, J.Reinaud // World Trade Organization Economic Research and Statistics Division Staff Working Paper ERSD-2011-1. 12.01.2011. R. 18.

13. Abbasi S.A. The likely adverse environmental impacts of renewable energy sources / S.A. Abbasi, Naseema Abbasi // Applied Energy. Vol. 65, Iss. 1–4. 2000, April. P. 121–14 ; Environmental Impacts of Renewable Energy Technologies Ewa Klugmann-Radziemska 2014 5th International Conference on Environmental Science and Technology IPCBEE Vol. 69 (2014) © (2014) IACSIT Press, Singapore. DOI: 10.7763/IPCBEE. 2014. V69. 21 ; Gibon Thomas. Health benefits, ecological threats of low-carbon electricity / Thomas Gibon, Hertwich Edgar G., Arvesen Anders, Singh Bhawna, Verones Francesca // Environmental Research Letter 12 (2017) 034023.

14. Stern J. Narratives for Natural Gas in Decarbonising European Energy Markets / J. Stern // Oxford Institute for Energy Studies. 2019, February. Pp.18–19. URL: https://www.oxfordenergy.org/wpcms/wp-content/uploads/2019/02/ Narratives-for-Natural-Gas-in-a-Decarbonisinf-European-Energy-Market-NG141.pdf

15. Charnovitz S. The Law of Environmental PPMs in the WTO: Debunking the Myth of Illegality / S. Charnovitz // (2002) 27 Yale Journal of International Law. Pp. 108–110.

Система Orphus

Loading...
Up