Legal Regulation of Relations regarding the Nuclear Fuel Supply to the European Union Countries

 
PIIS231243500022170-5-1
DOI10.18572/2312-4350-2019-4-38-44
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Kutafin Moscow State Law University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 4
Pages38-44
Abstract

Authorizing such bodies as the European Commission and Euratom Supply Agency to actually define the structure of the European market for nuclear materials under the pretext of necessity to ensure an equal and non- discriminatory access to nuclear power industry resources also opens up wide opportunities for a protectionism policy and imposing limitations on non-European suppliers of nuclear materials. The Agency exercises its powers and through these powers the policy stated in the Corfu Declaration in relation to new contracts for the nuclear materials supply to the Community. However, a probability exists that these powers can be applied also to contracts and agreements concluded by nuclear products consumer companies prior to their country’s becoming a member of the Community.

It seems that if statutory requirements for licensing operations in the field of nuclear energy use and an efficient system for monitoring nuclear materials relocation (including transborder relocation) are in place, a state would be able to provide consumers with an uninterrupted and sufficient supply of nuclear products without recurring to the above more sophisticated mechanisms of legal regulation.

Keywordsenergy law, nuclear law, legal regulation of relations regarding the nuclear fuel supply, European Union’s energy law
Received14.08.2019
Publication date01.12.2019
Number of characters17130
Cite     Download pdf
1 Как справедливо отмечает В.В. Романова, атомное право является одним из наиболее развитых институтов энергетического права [1]. Притом что многие аспекты правового регулирования в области использования атомной энергии являются предметом правовых исследований [2], еще многие аспекты правового регулирования заслуживают внимания и проработки. Рынок стран Европейского Союза является стратегически значимым для российских производителей ядерного топлива. В странах Европейского Союза расположены 7 построенных по советским проектам атомных электростанций (реакторы типа ВВЭР), основными поставщиками топлива для которых являются компании атомной отрасли России. При этом участие европейских стран — потребителей продукции ядерной отрасли России в таком масштабном геополитическом объединении, как Европейский Союз, и накладываемые таким участием ограничения самостоятельности государств в осуществлении внешней торговли привели к существенным различиям правовых режимов оборота ядерных материалов в России и стран ЕС. Соответственно, данные различия (особенности) можно отнести к основным правовым рискам, учет которых необходим при ведении внешнеэкономической деятельности российскими экспортерами ядерного топлива.
2 Основу европейской системы правового регулирования обращения ядерных материалов составил Договор о создании Европейского сообщества по атомной энергии (Евратом), в первоначальной редакции подписанный Францией, ФРГ, Нидерландами, Бельгией, Люксембургом и Италией и вступивший в силу с 1 января 1958 года [3]. Целями создания нового европейского сообщества (далее — Евратом, Сообщество) явились содействие развитию мирного использования атомной энергии и обеспечению контроля членов Евратома за ядерной энергетикой, формированию общей энергетической политики и координации принятия решений [4].
3 Отправной точкой, с которой необходимо начать исследование нормативного регулирования вопросов поставки ядерного топлива в страны Европы, является добровольный отказ стран — участниц Договора о Евратоме от права собственности на ядерные материалы: согласно статье 86 указанного договора специальные делящиеся материалы являются собственностью самого сообщества — Евратома. При этом право собственности Евратома распространяется на специальные делящиеся материалы, которые произведены или ввезены (импортированы) государствами — членами Евратома, лицами или предприятиями государств-членов. Взамен такой «жертвы» указанные государства, лица и предприятия наделяются неограниченным правом использования и потребления специальных делящихся материалов, которые надлежащим образом попали к ним во владение, а также получают равный и недискриминационный доступ к ядерным ресурсам на основе единой политики в области снабжения, в целях администрирования которой создан специальный орган Евратома — Агентство по снабжению (статьи 52, 87 указанного Договора), на роли которого в общей системе регулирования рынка ядерных материалов стоит остановиться подробнее.

views: 259

Readers community rating: votes 0

1. Romanova V.V. Development Trends of Legal Regulation of Public Relations in the Energy Sector and the Tasks of Energy Law / V.V. Romanova // Works of the Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences. 2016. No. 6. P. 95– 96

2. Problem issues and trends of legal regulation in the sphere of nuclear energy use. Moscow : Yurist Publishing House. 2017. 223 p.

3. Euratom Treaty. URL: https://www.europarl.europa.eu/about-parliament/en/in-the-past/the-parliament-and-the- treaties/euratom-treaty.

4. Consolidated version of the Treaty Establishing the European Atomic Energy Community // Official Journal of the European Union. 2012. Vol. 1. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012A/ TXT&from=EN.

5. Alehno I. Nuclear security of supply and the role of ESA / I. Alehno. 2016. URL: https://ec.europa.eu/euratom/docs/ September_2016_ESA_presentation_updated_data_AR_2015.pdf.

6. Case of Kernkraftwerke Lippe-Ems v Commission С-161/97 № C-161/97 P. URL: http://curia.europa.eu/juris/showPdf. jsf?text=&docid=44530&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=11212294 (Дело Kernkraftwerke Lippe-Ems v Commission С-161/97 № C-161/97 P. URL: http://curia.europa.eu/juris/showPdf.jsf?text=&do cid=44530&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=11212294).

7. Treaty of Lisbon amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community, signed at Lisbon, 13 December 2007. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2007:306:FULL &from=EN.

8. Mescheryakova O.M. Treaty of Lisbon (the Reform Treaty) and the issue of the European Union structure. Mescheryakova O.M. // International Public and Private Law. 2015. No. 1. P. 12–16 (9. Merger Treaty. URL: https://www.europarl.europa. eu/about-parliament/en/in-the-past/the-parliament-and-the-treaties/merger-treaty.

9. Communication from the Commission to the European Parliament and the Council: European energy security strategy (СОМ (2014) 330 final of 28.5.2014. URL: https://www.eesc.europa.eu/resources/docs/European-energy-security- strategy.pdf.

10. Communication from the Commission to the European Parliament and the Council: European energy security strategy (СОМ (2014) 330 final of 28.5.2014. URL: https://www.eesc.europa.eu/resources/docs/European-energy-security- strategy.pdf.

11. Commission Decision of 6 October 2004 declaring a concentration compatible with the common market and the functioning of the EEA Agreement (Case COMP/M.3099 — Areva/Urenco), notified under document number C(2004) 3676 // Official Journal of the European Union. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CE LEX:32006D0170&qid=1568821975898&from=EN.

12. Euratom Supply Agency — Annual Report 2007

13. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. 2008. 36 p. URL: https://ec.europa.eu/ euratom/ar/ar2007.pdf.

14. Article 1 of the General Agreement on Tariffs and Trade of 1994 // Annex to the Russian Federation Code. 2012. No. 37. Part VI.

15. Protocol on the accession of the Russian Federation to the Marrakesh Agreement establishing the World Trade Organisation of April 15, 1994 // Official web portal of legal information http://www.pravo.gov.ru, 23.07.2012

Система Orphus

Loading...
Up