Peculiarities of Legal Regulation of Use of Renewable Energy in the BRICS Member States

 
PIIS231243500022155-8-1
DOI10.18572/2312-4350-2019-3-59-64
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Kutafin Moscow State Law University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages59-64
Abstract

The article presents an analysis of the peculiarities of legal regulation of use of renewable energy sources in the member states of an international organization BRICS. The article examines the provisions of strategic planning documents, the main provisions of legislative acts. Each BRICS member state has its own peculiarities of legal regulation in the field of use of renewable energy sources. In this regard, it seems relevant to conduct comparative legal studies of the laws of the BRICS member states in order to ensure further development of legal regulation of use of renewable energy sources in the Russian Federation, and to perform work on international legal harmonization. Use in the legal regulation system of a state-funded renewable energy development fund, the funds of which are used to support research, develop demonstration projects of renewable energy sources, create projects for use of renewable energy sources in rural and cattle- breeding areas, create independent energy production systems using renewable energy sources in remote areas and on islands, etc. is of particular interest.

Keywordsenergy law, energy law of foreign countries, legal regulation of use of renewable energy sources
Received16.07.2019
Publication date01.09.2019
Number of characters13746
Cite     Download pdf
1 Согласно мнению экспертов экономический потенциал государств — членов БРИКС (Бразилии, Российской Федерации, Индии, Китайской Народной Республики, Южно-Африканской Республики) таков, что они могут стать четырьмя доминирующими экономическими системами к 2050 году [1].
2 В Стратегии экономического развития БРИКС [2] определены основные цели и задачи данного международного объединения, сферы партнерства и приоритетные направления сотрудничества стран-участниц. Особого внимания заслуживает раздел 3 «Энергетика», согласно которому «содействие использованию возобновляемых источников» энергии выделяется в качестве одного из приоритетных областей укрепления энергетической безопасности в странах БРИКС. В дополнение к основным направлениям сотрудничества в рамках БРИКС в сфере науки, технологий и инноваций особо выделяется ориентирование на «новые и возобновляемые источники энергии, сохранение энергии».
3 4 сентября 2017 года в рамках проведения саммита БРИКС в Китае была подписана Сямэньская декларация руководителей стран БРИКС [3], в которой нашли отражение следующие положения: признание устойчивого развития, доступа к энергетике и энергетической безопасности в качестве ключевых факторов общего процветания и будущего планеты; признание доступности для всех чистой энергетики и возобновляемых источников энергии; способствование развитию открытых, гибких и транспарентных рынков энергетического сырья и технологий в области энергетики; продвижение наиболее эффективных методов использования ископаемого топлива и более широкого использования газа, ядерной и гидроэнергии, что будет способствовать переходу к экономике с низким уровнем выбросов, расширению доступа к энергии и устойчивому развитию; поддержание продолжения диалога о создании Платформы энергетических исследований БРИКС и др.
4 Остановимся подробнее на особенностях правового обеспечения использования возобновляемых источников энергии для каждой из стран БРИКС.
5 Бразилия. Современный энергетический рынок Бразилии привержен стабильному развитию и в основной своей части состоит из гидрои регенеративной энергии, о чем свидетельствует 60% доля ВИЭ в области электроэнергии [4].
6 В Бразилии приняты Десятилетние планы развития энергии (Ten-year energy expansion plans (PDEE), которые ежегодно обновляются Национальным Советом Энергетической политики Бразилии (The National Council for Energy Policy (CNPE) [5]. Так, в 2017 году Министерством энергетики Бразилии был принят новый План, определяющий следующие политические установки в сфере ВИЭ: во-первых, сохранение преобладающей доли возобновляемых источников и источников выбросов парниковых газов, составляющих до 80% от общей мощности; во-вторых, в условиях перехода на ВИЭ к 2022 году прогнозируется потребность в дополнительных мощностях, что может быть обеспечено технологиями хранения или гибкими тепловыми электростанциями; в-третьих, несмотря на развитие углеводородного сырья, как частность — расширение нефтяного рынка, гарантируется стабильный высокий процент использования регенеративной энергии на внутреннем энергетическом рынке, не меньше чем 47% к 2027 году и проч. [6]. Суммируя представленную информацию, можно сделать вывод о том, что в Бразилии достаточно четко определены политические векторы и целевые показатели расширения сферы ВИЭ как в долгосрочной, так и в среднесрочной перспективах, что дает возможность всестороннему мониторингу и анализу различных данных перехода и использования ВИЭ на территории Бразилии.

views: 307

Readers community rating: votes 0

1. Dreaming with BRICs: The Path to 2050 // Official Website of Goldman Sachs. URL: https://www.goldmansachs. com/insights/archive/brics-dream.html

2. Strategy for BRICS Economic Partnership // Official Website of BRICS Information Portal. URL: http://info- brics.org/files/pdf/107.pdf

3. Aleksandr Novak Took Part in the Meeting of Leaders of BRICS Countries // Official Website of the Ministry of Energy of the Russian Federation. URL: https://minenergo.gov.ru/node/9134

4. Gils H.C. 100% Renewable Energy Supply for Brazil – The Role of Sector Coupling and Regional Development / H.C. Gils, S. Simon, R. Soria // Energies. 2017. Vol. 10. URL: https://www.mdpi.com/1996-1073/10/11/1859/pdf

5. Cabré M.M. Renewable Energy Policy Brief: Brazil / M.M. Cabré (IRENA consultant); G. Kieffer, A. Lopez-Peña [et al.]. URL: https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2015/IRENA_RE_Latin_ America_Policies/IRENA_RE_Latin_America_Policies_2015_Country_Brazil.pdf?la=en&hash=D645B3E7B 7DF03BDDAF6EE4F35058B2669E132B1

6. Official Website of Empresa de Pesquisa Energ tica. URL: http://epe.gov.br/pt

7. Filho M. Renewable Energy in Brazil / M. Filho, V. Filho, M. Advogados. URL: https://www.lexology.com/library/ detail.aspx?g=b75fdb4a-7cba-4593-952d-aeaeaeb93c47

8. Sorj P. The Renewable Energy Law Review – Edition 1. Brazil / P. Sorj, F. Brito, A.C. Katlauskas Calil. URL: https:// thelawreviews.co.uk/edition/the-renewable-energy-law-review-edition-1/1174706/brazil

9. Gorodov O.A. Renewable Energy Sources in the Energy Sector / O.A. Gorodov, D.A. Petrov, V.F. Popondopulo // Energy Law. 2011. No. 1. P. 23-29; Rybkina Ya.A. Legal Nature of RES Project Selection and Application of Rules of Anti-Monopoly Laws to the Procedure for Selection of RES Projects / Ya.A. Rybkina // Energy Law Forum. 2018. No. 4. P. 38-45

10. Physical Progress (Achievements) // Official Website of the Ministry of New and Renewable Energy of India. URL: https://mnre.gov.in/physical-progress-achievements

11. Strategic Plan for New and Renewable Energy Sector for the Period 2011-2017 // Official Website of the Ministry of New and Renewable Energy of India. URL: https://mnre.gov.in/sites/default/files/uploads/strategic_plan_ mnre_2011_17.pdf

12. National Wind-Solar Hybrid Policy. URL: https://mnre.gov.in/sites/default/files/webform/notices/NationalWind-Solar-Hybrid-Policy.pdf

13. National Wind-Solar Hybrid Policy. Block No. 14, C.G.O. Complex Lodhi Road New Delhi 110003. URL: https:// mnre.gov.in/sites/default/files/uploads/biofuel_policy.pdf

14. The Electricity Act of 2003. No. 36 of 2003. URL: http://www.cercind.gov.in/Act-with-amendment.pdf

15. The National Tariff Policy (NTP) of 2006. URL: https://www.gktoday.in/gk/national-tariff-policy-ntp-2016/

16. The Forbes. China is Set to Become the World’s Renewable Energy Superpower, According to New Report. URL: https://www.forbes.com/sites/dominicdudley/2019/01/11/china-renewable-energy-superpower/#3c53f766745a

17. The Forbes. Policy Initiatives to Trigger Massive Growth of Renewable Energy in China. URL: https://www.forbes. com/sites/gauravsharma/2019/05/21/policy-initiatives-to-trigger-massive-growth-of-renewable-energy-inchina/#5529b8c86c63

18. Renewable Energy Law of the People’s Republic of China. URL: http://english.gov.cn/archive/laws_regula- tions/2014/08/23/content_281474983043598.htm http://www.nea.gov.cn/2011-09/30/c_131060257.htm

19. Winkler H. Why South Africa can’t Make a Massive Shift to Renewables Yet. URL: https://theconversation.com/whysouth-africa-cant-make-a-massive-shift-to-renewables-yet-104734

20. National Plan for Development of Energy Infrastructure for the Period up to 2030 (South African Government’s National Development Plan (NDP)) URL: https://www.gov.za/sites/default/files/Executive%20Summary-NDP%20 2030%20-%20Our%20future%20-%20make%20it%20work.pdf

21. Official Website of the International Renewable Energy Agency (IRENA) URL: https://www.irena.org/publica- tions/2015/Oct/Africa-2030-Roadmap-for-a-Renewable-Energy-Future

22. South Africa Electricity Power Systems & Renewable Energy. URL: https://www.export.gov/article?id=South-Afri- ca-Electricity-Power-Systems-Renewable-Energy

23. White Paper on the Renewable Energy Policy of the Republic of South Africa. URL: https://unfccc.int/files/meetings/ seminar/application/pdf/sem_sup1_south_africa.pdf

24. Fontana L. The Renewable Energy Law Review – Edition 1. SOUTH AFRICA / L. Fontana, S. Wing. URL: https:// thelawreviews.co.uk/edition/the-renewable-energy-law-review-edition-1/1173974/south-africa

Система Orphus

Loading...
Up