Retroactive Adjustment of Customs Value in the Export Supplies of Natural Gas

 
PIIS231243500022149-1-1
DOI10.18572/2312-4350-2019-3-39-44
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University of Economics
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages39-44
Abstract

Legal regulation of state control in the energy sector is rightly referred to the main elements of legal regulation in the energy sector which forms the energy order, and, therefore, the tasks of the science of energy law include conducting research on the state control system in the energy sector [1]. One of the main activities of the customs authorities is customs control. Based on the results of inspections in 2018, the customs authorities additionally charged customs payments (customs duties, penalties, fines) for a total amount of 11.9 billion rubles, 4,645 administrative cases and 203 criminal cases were initiated [2].

Control of customs value (CV) is one of the most common types of customs control. In the exercise of this type of customs control, the customs authority checks the correctness of the chosen method for determining the CV, the correctness of calculation by the declarant of the CV, the presence of documentary evidence of information on the customs value specified in the customs declaration. 

As a result of verification of correctness of declaration of the CV by the declarant, disputes often arise between the customs authority and the customs applicant regarding the correct determination of the customs value. Therefore, following the results of 2018, the customs authorities performed about 168 thousand adjustments to the CV of the goods [3]. As a rule, the result of adjustment of the customs value is additional charge of the amount of the customs duty payable to the budget as well as a penalty.

This article examines the legal grounds and conditions for adjustment of the customs value after release of the goods for export of natural gas, considers the procedure for the declarant and the customs authority in the adjustment of the customs value, makes proposals for improvement of the existing mechanism for the CV adjustment.

Keywordsenergy law, energy law order, state regulation in the energy sector, state control in the energy sector, legal regulation for export of gas
Received09.07.2019
Publication date01.09.2019
Number of characters14004
Cite     Download pdf
1 При осуществлении поставок природного газа на экспорт в целях выпуска товара таможенным органом декларант обязан при подаче таможенной декларации рассчитать таможенную стоимость вывозимого товара и на основе заявленной таможенной стоимости рассчитать и уплатить в бюджет таможенную пошлину. Таможенная пошлина является обязательным платежом, взимаемым таможенными органами в связи с пересечением товарами таможенной границы Евразийского экономического союза (ЕАЭС). В настоящее время таможенная пошлина на экспортируемый природный газ является адвалорной, то есть рассчитывается в процентном соотношении от заявленной таможенной стоимости, и составляет 30% от таможенной стоимости товара [4].
2 Экономическим основанием таможенной пошлины является таможенная стоимость, определение которой приводит к возникновению значительного количества споров [5]. На этапе подачи таможенной декларации таможенным органом проверяется правильность расчета таможенной стоимости, а также наличие необходимых денежных средств у декларанта для уплаты таможенной пошлины. По итогам проверки таможенным органом принимается решение о выпуске товара. Данное решение принимается таможенным органом при соблюдении декларантом условий заявленной таможенной процедуры, правильном расчете таможенной пошлины, а также уплате в бюджет таможенной пошлины. В случае принятия решения таможенным органом о запрете выпуска товаров декларант не вправе распоряжаться товаром в соответствии с заявленной таможенной процедурой до момента устранения недостатков, выявленных таможенным органом.
3 При поставках природного газа на экспорт используется временное периодическое декларирование. Общие нормы данного порядка декларирования предусмотрены в статье 102 ФЗ «О таможенном регулировании». Особенности использования данного порядка в отношении природного газа закреплены в статье 204 ФЗ «О таможенном декларировании».
4 При временном периодическом декларировании декларант обязан до осуществления поставки подать временную таможенную декларацию (ВТД) и не позднее 20 числа месяца, предшествующего месяцу поставки, рассчитать и уплатить таможенную пошлину в размере не менее 50%, исходя из ориентировочных сведений о предполагаемой поставке товара, заявленных в ВТД.
5 По итогам поставки не позднее 20 числа месяца, следующего за месяцем поставки, декларант обязан подать полную таможенную декларацию (ПВД) и заявить в ней итоговые сведения, исходя из фактически осуществленной поставки товара. Также декларант обязан доплатить оставшийся размер таможенной пошлины.
6 Таким образом, при поставках природного газа на экспорт таможенным органом осуществляется контроль правильности заявления и исчисления таможенной пошлины как при подаче ВТД, так и при подаче ПВД.

views: 235

Readers community rating: votes 0

1. Romanova V.V. Energy Law Order: Current State and Tasks / V.V. Romanova. Moscow : Yurist. 2016. 255 p.

2. Results of Activities of Customs Authorities on Customs Control after Release of the Goods for 2018. URL: http://cus- toms.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=27220:2018-&catid=343:2012-08-09-12-59-58&Itemid=1830&Itemid=2268

3. Final Report on the Results and Main Activities of the FCS of Russia in 2018. URL: http://customs.ru/index. php?option=com_content&view=article&id=27216:-2018-&catid=475:2015-03-12-09 57-15&Itemid=2588

4. Decree No. 754 of the Government of the Russian Federation dated August 30, 2013, On Approval of Rates of Export Customs Duties on Goods Exported from the Russian Federation Outside the States Being Parties to the Agreements on the Customs Union, and on Invalidation of Certain Acts of the Government of the Russian Federation // Official Internet Portal of Legal Information. URL: www.pravo.gov.ru (date of visit: September 2, 2013)

5. Vasyanina E.L. Theoretical Basis of Legal Regulation of Public Revenues in the Russian Federation : Thesis of the LL.D. / E.L. Vasyanina. Moscow, 2016. 442 p.

6. Disputes regarding refusal of the customs authorities to adjust the customs value also arose within the framework of cases Nos. А40-56169/11-94-467, А40-57262/11 92-476, and А40-58217/11-21-488. URL: http://ras.arbitr.ru/

7. This position was consolidated in clause 13 of Decree No. 18 of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation dated May 12, 2016, On Certain Issues of Application of Customs Laws by Courts // Rossiyskaya Gazeta 2016. May 18

8. Clause 40 of the Review of Judicial Practices of the Supreme Court of the Russian Federation No. 4 (2018), Ruling No. 309-КГ18-5069 of the Supreme Court of the Russian Federation, Ruling No. 293-ПЭК18 of the Supreme Court of the Russian Federation dated December 10, 2018. URL: http://ras.arbitr.ru/

9. Decision No. 289 of the Board of the Eurasian Economic Commission dated December 10, 2013, On Amendment of (Additions to) the Information Stated in the Goods Declaration and Invalidation of Certain Decisions of the Commission of the Customs Union and the Board of the Eurasian Economic Commission // Official Website of the Eurasian Economic Commission. URL: http://www.eurasiancommission.org/ (date of access: December 11, 2013)

10. Mokrov G.V. Eurasian Economic Union. Dumping Imports and Anti-Dumping Measures to Protect the Domestic Market : monograph / G.V. Mokrov. Moscow : Prospekt, 2018. 352 p.

Система Orphus

Loading...
Up