Legal Regulation Of The Supplied And Consumed Energy Resources Metering: Problematic Aspects

 
PIIS231243500022041-3-1
DOI10.18572/2312-4350-2018-3-9-15
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Energy Law
Affiliation: Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages9-15
Abstract

Proper legal regulation of energy resources metering is based on the provisions of the Constitution of the Russian Federation set forth in Part 1, Article 9 of the Constitution of the Russian Federation documenting that the land and other natural resources shall be used and protected in Russia as the foundation of life and activity of the peoples inhabiting the corresponding territory, and Article 58 of the Constitution of the Russian Federation establishing the obligation of each person to protect the nature and the environment and treat natural resources with due care. General provisions on the energy resources metering procedure are documented in Article 13 of Federal Law dd. November 23, 2009, No. 261-ФЗ On Energy Saving and Enhancement of Energy Efficiency and on Amending Certain Legislative Acts of the Russian Federation. The metering requirements for particular types of energy resources are documented in Federal Law dd. March 26, 2003, No. 35-ФЗ On the Electric Power Industry, Federal Law dd. July 27, 2010, No. 190-ФЗ On Heat Supply, the Housing Code of the Russian Federation, and in subordinate regulatory legal acts. An efficient legal regulation of social relations arising in connection with metering of the supplied and consumed energy resources is aimed at ensuring the balance of interests of the suppliers and the consumers and minimizing disputable situations in making settlements between the energy resources suppliers and consumers. At the same time, today a considerable amount of disputes arise due to the controversies in the settlements regarding the supplied and consumed energy resources, energy resources non-metered consumption, and various construction of the regulations of material law. These disputes are typical for various branches of energy industry and concern various consumer categories, both legal entities and individuals. The Constitutional Court of the Russian Federation considered a case on verification of the constitutionality of part 1, Article 157 of the Housing Code of the Russian Federation, paragraphs three and four, Clause 42 of Rules for Utility Services Provision to Owners and Users of Premises in Apartment blocks and Dwelling Houses. Acts of the Constitutional Court of the Russian Federation constitute the crucial source of energy law. In this connection, legal analysis of the conclusions made by the Constitutional Court of the Russian Federation in Regulation dd. July 10, 2018, No. 30-П seems topical. The Regulation adopted is essentially relevant for resolution of disputable situations and further development of legal regulation in the sphere of heat supply.

Keywordsenergy law; legal regulation of the supplied and consumed energy resources metering; legal regulation in the sphere of heat supply
Received06.08.2018
Publication date30.09.2018
Number of characters18485
Cite     Download pdf
1

Эффективное правовое регулирование общественных отношений, возникающих в связи с учетом поставляемых и потребляемых энергетических ресурсов, призвано обеспечить баланс интересов поставщиков и потребителей, минимизировать спорные ситуации при осуществлении расчетов между поставщиками и потребителями энергетических ресурсов.

2 Общие положения о порядке учета энергетических ресурсов закреплены в статье 13 Федерального закона от 23.11.2009 № 261-ФЗ «Об энергосбережении и о повышении энергетической эффективности и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации».
3 В соответствии с частью 1 статьи 13 Федерального закона «Об энергосбережении и о повышении энергетической эффективности и о внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации» производимые, передаваемые, потребляемые энергетические ресурсы подлежат обязательному учету с применением приборов учета используемых энергетических ресурсов. Требования данной статьи в части организации учета используемых энергетических ресурсов распространяются на объекты, подключенные к электрическим сетям централизованного электроснабжения, и (или) системам централизованного теплоснабжения, и (или) системам централизованного водоснабжения, и (или) системам централизованного газоснабжения, и (или) иным системам централизованного снабжения энергетическими ресурсами.
4 Требования к учету отдельных видов энергетических ресурсов закреплены также в Федеральном законе 26.03.2003 № 35-ФЗ «Об электроэнергетике», Федеральном законе от 27.07.2010 № 190-ФЗ «О теплоснабжении», Жилищном кодексе Российской Федерации, подзаконных нормативных правовых актах.
5 За неисполнение требований законодательства в отношении приборов учета энергетических ресурсов установлена административная ответственность. Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях предусматривает административную ответственность за несоблюдение при проектировании, строительстве, реконструкции, капитальном ремонте зданий, строений, сооружений требований их оснащенности приборами учета используемых энергетических ресурсов, несоблюдение лицами, ответственными за содержание многоквартирных домов, требований их оснащенности приборами учета используемых энергетических ресурсов, несоблюдение организациями, обязанными осуществлять деятельность по установке, замене, эксплуатации приборов учета используемых энергетических ресурсов, снабжение которыми или передачу которых они осуществляют, требования о предоставлении собственникам жилых домов, дачных домов, садовых домов, лицам, представляющим их интересы, собственникам помещений в многоквартирных домах, лицам, ответственным за содержание многоквартирных домов, предложений об оснащении приборами учета используемых энергетических ресурсов, если предоставление указанных предложений таким лицам является обязательным, несоблюдение собственниками нежилых зданий, строений, сооружений в процессе их эксплуатации требований их оснащенности приборами учета используемых энергетических ресурсов (ст. 9.16).

views: 191

Readers community rating: votes 0

1. Romanova V.V. Ehnergeticheskij pravoporyadok: sovremennoe sostoyanie i zadachi / V.V. Romanova. M. : Izdatel'stvo «Yurist», 2016. S. 15.

2. Ehnergeticheskie rynki: problemy i zadachi pravovogo regulirovaniya : monografiya / pod red. d.yu.n. V.V. Romanovoj. M. : Izdatel'stvo «Yurist», 2018. S. 29–33.

3. URL: http://www.komitet2-13.km.duma.gov.ru/Novosti-Komiteta/item/16665878/

4. Postanovlenie Plenuma Verkhovnogo Suda Rossijskoj Federatsii ot 27.06.2017 № 22 «O nekotorykh voprosakh rassmotreniya sudami sporov po oplate kommunal'nykh uslug i zhilogo pomescheniya, zanimaemogo grazhdanami v mnogokvartirnom dome po dogovoru sotsial'nogo najma ili prinadlezhaschego im na prave sobstvennosti» // Rossijskaya gazeta. 2017. 4 iyulya.

5. Postanovlenie Konstitutsionnogo Suda Rossijskoj Federatsii po delu o proverke konstitutsionnosti chasti 1 stat'i 157 Zhilischnogo kodeksa Rossijskoj Federatsii, abzatsev tret'ego i chetvertogo punkta 42¹ Pravil predostavleniya kommunal'nykh uslug sobstvennikam i pol'zovatelyam pomeschenij v mnogokvartirnykh domakh i zhilykh domov v svyazi s zhaloboj grazhdanina S.N. Demintsa ot 10 iyulya 2018 goda № 30-P // Rossijskaya gazeta. 2018. 16 iyulya.

Система Orphus

Loading...
Up