Digital Confrontation between USA and China: Economic and Political Dimensions

 
PIIS013122270028960-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-11-15-23
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: 1/3, Smolnogo Str., Saint Petersburg, 191124, Russian Federation
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: 1/3, Smolnogo Str., Saint Petersburg, 191124, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 11
Pages15-23
Abstract

China turned out to be the only rival to the US in terms of producing digital products sold in the global market. Digital confrontation, previously defined as economic competition between the United States and China in the fields of development, production, application, and control over digital products and social media platforms, has been transformed into political and ideological deterrence. The United States maintains its leadership in the world of technological innovations and is aimed at rolling back China’s informational activity in social media and its digital products from the markets of both the United States and target regions and countries indicated as a concern of US national security. The administration of Biden has intensified this confrontation by introducing the so-called policy of digital split with China limiting its access to US innovations, blocking social media platforms, and creating an anti-Chinese alliance in cyberspace. This study assesses China’s actions in cyberspace, including issues of digital expansion in African, Asian, and Latin American countries; information campaigns in social networks; and cyber-attacks in the United States. The countermeasures of the United States against the technological growth and expansion of China have been identified in the areas including the establishment of an anti-Chinese digital coalition, the policy of digital connectivity in the Asia-Pacific region, the bilateral cyber diplomacy, and restrictions on the dissemination of Chinese digital products and social networks in the United States. The study concludes that the United States has embarked on a large-scale reduction in China’s technological growth and cyberpower over the next three to five years.

Keywordsdigital confrontation, cyberdiplomacy, United States, China
Received06.12.2023
Publication date07.12.2023
Number of characters25580
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Цифровое противостояние – термин, которым можно описать современное состояние отношений между США и КНР в сфере информационных технологий. Имеется в виду экономическая и политическая конкуренция между двумя государствами в сфере разработки, производства, использования и контроля за цифровыми продуктами и социальными сетями. Вашингтон, стремясь сохранить свое лидерство в мире, пытается сдержать информационную активность Китая и поставки его цифровой продукции широкого потребления как в сами США, так и в регионы и страны, которые представляют особую заботу национальной безопасности США [1].
3 Цифровое противостояние между этими странами имеет два уровня – это рынок и пользователи социальных сетей в США, а также рынки и целевые аудитории для американских или китайских ценностей в других странах. Противостояние охватывает не только технологии, но и политическую культуру двух стран. Доминирование цифровых продуктов Китая в мире даст возможность Пекину усилить легитимность модели государственного капитализма, а американская победа в деле распространения своих продуктов и технологий позволит США показать преимущество рыночной либеральной демократии. В ходе противостояния решаются вопросы о том, на компьютеры какой страны – США или Китая – будет собираться информация о пользователях в других странах. Кто из них – США или Китай – будет передавать свои технологии, мобильные телефоны и платформы социальных сетей в третьи страны, например в Европе, Африке и Латинской Америке?
4 Китай не опережает США в области создания передовых технологий, но наращивает объем торговли цифровыми продуктами внутри страны и на зарубежных рынках. Объем цифровой экономики КНР растет на 10.3% в год, а США – на 9.8; ее доля в ВВП Китая составляет 41.5%, а в США – только 10% ВВП [ист-ки 1, 2]. Однако США остаются источником инноваций для цифровой экономики, лидером в создании новых направлений технологического развития, включая компьютеры, телефоны, функционал социальных сетей. Китай занимает 12-е место в мире в области создания продвинутых технологических решений [2, 3].
5 Китай оказался единственным конкурентом США по масштабам создания цифровых продуктов, которые продаются на глобальном рынке. Ни Россия, ни страны Европейского союза не сумели сформировать устойчивые глобальные продукты, которые бы охватывали все рынки. Продукция Apple или социальная сеть Twitter, продукция Huawei или китайская платформа Weibo имеют своих потребителей во всех странах мира. Глобальное первенство США в цифровой сфере может быть поколеблено. Тем не менее Вашингтон пока имеет серьезные преимущества: Google, Apple, Amazon, Microsoft, Intel, IBM остаются мировыми лидерами. Именно американские, а не китайские производители определяют новейшие тенденции в мире социальных сетей и телекоммуникационных продуктов.

Number of purchasers: 3, views: 137

Readers community rating: votes 0

1. Voytolovsky F.G. US Strategy in a Changing World Order: Challenges for Russia. Bulletin of the Russian Academy of Sciences, 2021, vol. 91, no. 7, pp. 616-626. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.31857/S0869587321070148

2. Kondrat’ev V.B., Popov V.V., Kedrova G.V. Critical Materials’ Supply Chains and US National Security. World Economy and International Relations, 2023, vol. 67, no. 2, pp. 5-16. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2023-67-2-5-16

3. Momoko K. Taiwan’s TSMC as a Focal Point of US-China High-Tech Conflict. Asia-Pacific Review, 2022, vol. 29, iss. 1, pp. 5-12. Available at: https://doi:10.1080/13439006.2022.2055407

4. Leksyutina Ya.V. U.S.-China Relations in 2018–2019: Trade War and the Process of Decoupling. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 6, pp. 85-93. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-6-85-93

5. Mori S. US Technological Competition with China: The Military, Industrial and Digital Network Dimensions. Asia-Pacific Review, 2019, vol. 26, iss. 1, pp. 77-120. Available at: https://doi:10.1080/13439006.2019.1622871

6. Wright C. China’s Digital Colonialism: Espionage and Repression along the Digital Silk Road. SAIS Review of International Affairs, 2021, vol. 41, no. 2, pp. 89-113.

7. Gamza L.A. Technological Confrontation between USA and China in Europe. World Economy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 7, pp. 98-105. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-7-98-105

8. Zinovieva E.S., Shitkov S.V. Digital International Relations: In 2 vol. Moscow, Aspect Press, 2023. Vol. 1. 354 p. (In Russ.)

9. Markov A.S., Romashkina N.P. The Problem of Identifying the Source (Atribution) of Cyberattacks – An International Security Factor. World Eсonomy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 12, pp. 58-68. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-12-58-68

10. Lebedeva M.M., Zinovieva E.S. International Negotiations in the Digital Age. Vestnik RUDN. International Relations, 2023, vol. 23, no. 1, pp. 144-156. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.22363/2313-0660-2023-23-1-144-156

11. Snapkovskii V.E., Fedotov L.A. On Certain Research Approaches to the World Information and Communication Order. World Eсonomy and International Relations, 2023, vol. 67, no. 2, pp. 67-77. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2023-67-2-67-77

12. Moore G.J. Huawei, Cyber-Sovereignty and Liberal Norms: China’s Challenge to the West/Democracies. Journal of Chinese Political Science, 2023, vol. 28, no. 1, pp. 151-167. Available at: https://doi:10.1007/s11366-022-09814-2

13. Harriet M. The Vital Role of International Law in the Framework for Responsible State Behaviour in Cyberspace. Journal of Cyber Policy, 2021, vol. 6, no. 3, pp. 394-410. Available at: https://doi:10.1080/23738871.2020.1832550

14. Zhuravleva V.Yu. American Presidents in Polarized D.C.: From Barack Obama to Joe Biden. Vestnik of Saint Petersburg University. International Relations, 2021, vol. 14, no. 3, pp. 334-347. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.21638/spbu06.2021.305

15. Zhuravleva V. Yu. Trump 2020: Protest President in Polarized Country. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 10, pp. 17-28. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-10-17-28

16. Mikheev V.V., Lukonin S. A. New Stage in China’s Development amid the “Trade War” with the U.S. World Economy and International Relations, 2019, vol. 63, no. 2, pp. 56-65. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-2-56-65

17. Tsvetkova N., Sytnik A., Grishanina T. Digital International Relations: Uncertainty, Fragmentation, and Political Framing. Lagutina M., Tsvetkova N., Sergunin A., eds. The Routledge Handbook of Russian International Relations Studies. New York, London, Routledge, 2023, pp. 381-395.

Система Orphus

Loading...
Up