Role of U.S. Congress in Development and Implementation of the “Strategic Ambiguity” Policy in Taiwan Strait

 
PIIS013122270028959-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-11-58-69
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: 7–9, Universitetskaya Emb., Saint Petersburg, 199034, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 11
Pages58-69
Abstract

The article considers the evolution of the U.S. political strategy in relation to the Taiwan problem. For several decades, the American approach has been marked by “strategic ambiguity”, but recently there have been signs of more unequivocal support for Taiwan. The question of whether the era of “strategic ambiguity” can be considered to be over is resolved by the author using an analysis of changes in the American foreign policy mechanism. It is noted that the U.S. Congress, starting from the period of D. Trump's presidency, not only performs its traditional functions of defending democratic Taiwan from encroachments by the PRC, but also neutralizes the most radical initiatives of the executive branch aimed at the transition to “strategic clarity” in relations with China and Taiwan. This indicates the desire of some legislators to delay the elimination of “strategic ambiguity” that is beneficial for the United States, but the steps already taken by the U.S. government make abandoning it almost inevitable. Political polarization in the United States is an additional and increasingly significant factor influencing the development of a strategy towards Taiwan. The desire of congressmen and senators to attract the sympathy of more radical voters is leading to a revision of the approaches that have developed over the decades since 1979. Maintaining the status quo in the Taiwan Strait is no longer considered unconditionally good, because, according to the new bipartisan consensus in the U.S., that status quo has already disrupted due to China's rising military power and political ambitions. In such an environment, even American politicians who were previously not prone to provocative behavior, including those representing the Democratic Party, are starting to aggravate the game, while the influence of moderate forces is weakening: the U.S. executive and legislative branches of government are literally racing to demonstrate their readiness to give a tough rebuff to China in the Taiwan Strait. Thus, the internal political split in the United States contributes to further deterioration of the American-Chinese relations, therefore, the mechanism for balancing the U.S. relations with China and Taiwan that has developed over decades can no longer work with the same efficiency.

KeywordsTaiwan, U.S.–China relations, policy of “strategic ambiguity”, U.S. Congress
Received06.12.2023
Publication date07.12.2023
Number of characters41412
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВСТУПЛЕНИЕ

2 Визит на Тайвань спикера палаты представителей Конгресса США Нэнси Пелоси в начале августа 2022 г. стал настоящей мировой сенсацией и превратил Тайвань в центральный пункт глобальной новостной повестки. Такого внимания к тайваньской проблеме не было уже очень давно. Сервис компании Google, с 2004 г. отслеживающий частоту запросов по определенной тематике (Google Trends), зафиксировал за весь период наблюдений несколько всплесков интереса к Тайваню, но только в 2022 г. их масштаб впервые преодолел условный рубеж в 25% от всего глобального новостного трафика. Это произошло в конце февраля – начале марта 2022 г., когда в связи с началом российской военной операции на Украине многие стали задумываться о вероятности реализации Пекином подобного сценария в Тайваньском проливе. Это привело к росту числа запросов о тайваньской проблеме до отметки 50%. Но через четыре месяца визит Н. Пелоси на Тайвань породил волну еще более ажиотажного интереса. Несколько дней пользователи Интернета практически не интересовались никакими другими политическими событиями, и Google присвоил этой волне запросов максимально возможный индекс – 100% [ист. 1].
3 Когда 25 лет назад, в апреле 1997 г., спикер палаты представителей Конгресса США республиканец Ньют Гингрич посетил Тайвань, это, хотя и было оценено специалистами как важное событие, всеобщего внимания не привлекло. Гингрич оказался на острове в завершающий день поездки по странам Восточной Азии, включавшей остановки в КНР и Японии, и провел на Тайване всего несколько часов. Реакция Пекина на визит была негативной, но сдержанной: все ограничилось несколькими осуждающими заявлениями [ист. 2].
4 В 2022 же году, сразу после отъезда Нэнси Пелоси с острова, Китай организовал масштабные многодневные военные учения в окрестностях Тайваня, в ходе которых над территорией острова даже было запущено несколько баллистических ракет. Перед визитом в китайских социальных сетях и пропагандистских изданиях всерьез обсуждалась возможность если не ракетного удара по самолету с американской делегацией, то по крайней мере его перехвата и сопровождения истребителями военно-воздушных сил КНР. Безусловно, напряженность в зоне Тайваньского пролива за 25 лет повысилась многократно, и это, помимо прочего, заставляет нас задаться вопросом о механизме принятия внешнеполитических решений по тайваньской проблеме, который сегодня существует в США, и о роли американского Конгресса как одного из подразделений федерального правительства, имеющего конституционные полномочия в сфере внешней политики.
5 Участие Конгресса США в формировании внешнеполитического курса в отношении Тайваня многократно становилось предметом изучения в отечественной и зарубежной историографии [1, 2, 3, 4]. Как и в случае с другими тематическими исследованиями роли Конгресса в американской внутренней и внешней политике, разработке данного направления весьма способствовала доступность законотворческих и иных материалов, собранных во впечатляющей по объему и многообразию представленных документов электронной базе данных Congress.gov (и нескольких других информационных базах правительства США). Наличие удобных инструментов поиска и классификации стимулировало исследователей к активному использованию методов количественного анализа. В итоге сегодня можно опираться на выводы предшественников, установивших разного рода корреляции между характером политики Соединенных Штатов в отношении Тайваня и партийным контролем над различными ветвями власти, активностью лоббистов, состоянием отношений между Тайванем и КНР, США и КНР и т. п. Вместе с тем мы исходим из убеждения, сформированного на основе опыта использования количественных методов при изучении самых разных политических сюжетов, что выводы, основанные на подсчетах и вычислении корреляций, не имеют большой эвристической ценности без учета конкретно-исторических ситуаций, которые запросто могут перевернуть всю картину, сформированную на базе количественных аргументов.

Number of purchasers: 2, views: 100

Readers community rating: votes 0

1. Lin G., Zhou W., Wu W. What Shapes Taiwan-related Legislation in U.S. Congress? Journal of Contemporary China, 2022, vol. 31, iss. 136, pp. 609-625. DOI: 10.1080/10670564.2021.1985840

2. Kastner S.L., Grob D.B. Legislative Foundations of U.S.–Taiwan Relations: A New Look at the Congressional Taiwan Caucus. Foreign Policy Analysis, 2009, vol. 5, iss. 1 (January), pp. 57-72. DOI: 10.1111/j.1743-8594.2008.00083.x

3. Khlopov O. The Impact of the U.S. Congress on the Development of American-Chinese Relations. Bulletin of Science and Practice, 2022, vol. 8, no. 9, pp. 654-663. (In Russ.) DOI: 10.33619/2414-2948/82/74

4. Voloshina A.V. The End of the U.S. Policy of “Strategic Ambiguity” toward Taiwan? United States and Russia in the XXI Century, 2022, Special Issue. (In Russ.) Available at: https://www.ifes-ras.ru/ru-RU/library/834 (accessed 05.06.2023). DOI: 10.18254/S207054760023892-8

5. Kan S.A. China/Taiwan: Evolution of the “One China” Policy – Key Statements from Washington, Beijing, and Taipei. Congressional Research Service. 10.10.2014. Available at: https://sgp.fas.org/crs/row/RL30341.pdf (accessed 05.06.2023).

6. Biden J. Not So Deft on Taiwan. The Washington Post, 02.05.2001. Available at: https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/2001/05/02/not-so-deft-on-taiwan/2adf3075-ee98-4e70-9be0-5459ce1edd5d/?itid=lk_inline_manual_13 (accessed 05.06.2023).

7. Brunnstrom D., Hunnicutt T. Biden Says U.S. Forces Would Defend Taiwan in the Event of a Chinese Invasion. Reuters, 19.09.2022. Available at: https://www.reuters.com/world/biden-says-us-forces-would-defend-taiwan-event-chinese-invasion-2022-09-18/ (accessed 05.06.2023).

8. Blanchard B. U.S. Should Recognise Taiwan, Former Top Diplomat Pompeo Says. Reuters, 04.03.022. Available at: https://www.reuters.com/world/asia-pacific/us-should-recognise-taiwan-former-top-diplomat-pompeo-says-2022-03-04/ (accessed 05.06.2023).

9. Chung L. Former U.S. Defence Chief Says One-China Policy Has ‘Outlived Its Usefulness’. South China Morning Post, 19.07.2022. Available at: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3185818/former-us-defence-chief-says-one-china-policy-has-outlived-its (accessed 05.06.2023).

10. Zhuravleva V.Yu. The Democratic Party and President Joe Biden Face to Rising Left-Wing Populism. World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 12, pp. 5-15. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-12-5-15

11. Smeltz D., Kafura C. Americans Favor Aiding Taiwan Against China. Chicago Council on Global Affairs, 11.08.2022. Available at: https://globalaffairs.org/research/public-opinion-survey/americans-favor-aiding-taiwan-against-china (accessed 05.06.2023).

12. Orth T. More Americans Prefer Taking a Strong Stand to Protect Taiwan than Would Choose Good China Relations. YouGov, 02.03.2023. Available at: https://today.yougov.com/topics/international/articles-reports/2023/03/01/american-opinion-china-taiwan-conflict-poll (accessed 05.06.2023).

13. Henehan M.T. Foreign Policy and Congress: An International Relations Perspective. University of Michigan Press, 2000. 213 p.

Система Orphus

Loading...
Up