Shaping of the “China Threat” Concept in the U.S. Expert-Political Discourse

 
PIIS013122270028619-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-11-35-45
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 11
Pages35-45
Abstract

In 2011, Andrew Liveris, a former CEO and chairman of The Dow Chemical Company, one of the three largest chemical producers in the world, published the book “Make in America. Re-invention solved”. During the 2016 presidential campaign, he was one of D. Trump’s top donors. In 2017, the President appointed him to lead his American Manufacturing Council. The slogan “make in America” became the second key ideological element of Donald Trump's presidency, along with the popular “make America great again”. The strategy of restoring American industry has become the basis of D. Trump's economic policy and is continued by J. Biden. It also in many ways strengthened and accelerated the confrontational vector in the U.S. policy towards China. This is a vivid example of how ideas can get into American political discourse, become official concepts that determine not only the country's internal development, but also foreign policy strategies. In American politics, there is a well-established mechanism for such transition of ideas into political concepts and big strategies. Through this mechanism, the authors are striving to track the dynamics of the U.S.–China confrontation. This article explores the evolution of the “China Threat” concept in American policy from “think tanks” analytical papers to Senate hearings and annual reports towards, finally, the National Security Strategies of the last three administrations. This research shows the gradual change in narratives from the “U.S.–China partnership” to the “U.S.–China confrontation”. The principles of systems analysis allowed us to consider the process of formulating current foreign policy approaches to China through the interaction of the main elements of the U.S. foreign policy strategic conceptualization. In this systemic process, there are three interrelated actors – research centers, Congress and the President. The research period is limited to the term of the last three presidents, with a view to trace, if possible, the point of transition from the declared “well-being” in bilateral relations to the declared confrontation. The authors came to the conclusion that the escalation of the “China Threat” in political discourse starts from the period of B. Obama’s defense budget reduction and was highly promoted by the U.S. Department of Defense and military-industrial complex interest groups through conceptualization of the threat by think tanks.

KeywordsChina, USA, strategic competition, cooperation logic, confrontation logic, think tanks, U.S. Senate, RAND Corporation, The Brookings Institution, The Heritage Foundation, The National Security Strategy, China Threat
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Received17.11.2023
Publication date07.12.2023
Number of characters34455
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Во второй половине июня 2023 г. госсекретарь США Э. Блинкен совершил визит в Китай. Это был первый официальный визит такого уровня за пять лет: после поездки Д. Трампа в КНР все встречи высокопоставленных представителей двух государств проходили на нейтральной территории. Единственным итогом официального визита стало подтверждение обеих сторон своей готовности способствовать стабилизации двусторонних отношений. Однако буквально на следующий день после встречи Блинкена с китайским лидером американский президент Дж. Байден назвал Си Цзиньпина диктатором [1]. Такая резкая формулировка была на самом деле констатацией того, что США считают Китай авторитарным государством. Прямолинейность нынешнего американского президента, больше свойственная его предшественнику, очень красноречиво отражает текущее состояние отношений двух держав, которое большинство экспертов называют самым худшим за последние 50 лет [2].
3 На сегодняшний день риторика представителей политической элиты Соединенных Штатов звучит в унисон со стратегическими документами, экспертными публикациями и дискуссиями в комитетах Конгресса. Все точки в двусторонних отношениях расставлены, формулировки текущего противостояния прописаны в официальных документах, политическая корректность осталась в прошлом.
4 Как уже отмечалось выше, еще в Стратегии национальной безопасности 2015 г. администрация Б. Обамы приветствовала рост стабильного и процветающего Китая, несмотря на обострение торговых противоречий, а сам президент был предельно вежлив, встречаясь с китайским лидером как у себя в стране, так и на его территории. Однако разочарование стало нарастать уже тогда.
5 В 2011 г. Э. Ливерис, глава Dow Chemical Company, одной из трех крупнейших в мире химических кампаний, опубликовал книгу “Сделать в Америке. Заново изобретая экономику” [3]. В президентской кампании 2016 г. он был одним из крупнейших доноров Д. Трампа, а в 2017 г. стал главой его Совета по американской промышленности (American Manufacturing Council). Лозунг “Сделать в Америке” стал вторым ключевым идейным элементом президентства Д. Трампа наравне с популярным – “Сделать Америку опять великой”. Стратегия восстановления американской промышленности превратилась в основу экономической политики Д. Трампа и продолжается Дж. Байденом. Она же во многом способствовала усилению конфронтационного характера политики США в отношении Китая.
6 Это яркий пример того, как идеи могут попадать в американский политический дискурс, становиться официальными концепциями, определяющими не только внутреннее развитие страны, но и внешнеполитические стратегии. И даже если учесть, что Д. Трамп был не типичным президентом США и весь политический процесс вокруг него четыре года организовывался как-то по-особому, в политике Соединенных Штатов есть устоявшийся механизм перехода идей в политические концепции и действующие стратегии. Цель статьи – отследить через этот механизм динамику американо-китайского противостояния. Авторами проанализирован путь от декларируемого партнерства к нескрываемому противостоянию с точки зрения формирования и официального закрепления концепций и формулировок, описывающих двусторонние отношения. Для этого рассмотрено движение идеи противостояния с Китаем в стандартной для американского процесса формирования внешнеполитических стратегий цепочке: мозговые центры – федеральное правительство.

Number of purchasers: 2, views: 212

Readers community rating: votes 0

1. McCausland Phil. Biden calls Xi a dictator, Fueling Chinese anger. NBC News, 21.06.2023. Available at: https://apnews.com/article/china-biden-xi-jinping-dictator-c1fe17f72e2d37fcc840575eea1b78d2 (accessed 02.07.2023).

2. Zhu Jinghao. Great Power Competition as the New Normal of China-US Relations. New York, Palgrave Macmillan, 2023. 299 p. Available at: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-09413-2

3. Liveris A.N. Make it in America. The Case for Reinventing Economy. New York, Wiley, 2011. 240 p.

4. Bush R.C., Jones B., Pollack J.D. Avert Conflict in the South and East China Seas: Memorandum to President Obama. Brookings Institution, 23.01.2014. Available at: https://www.brookings.edu/articles/avert-conflict-in-the-south-and-east-china-seas/ (accessed 01.07.2023).

5. Shambaugh D. China at the Crossroads: Ten Major Reform Challenges. Brookings Institution, 01.10.2010. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/01-china-crossroads-reform-challenges-shambaugh-b.pdf (accessed 01.07.2023).

6. Pollack J.D., Bader J.A. Return to the Asia Rebalance: Memorandum to President Obama. Brookings Institution, 23.01.2014. Available at: https://www.brookings.edu/articles/return-to-the-asia-rebalance-and-the-u-s-china-relationship/ (accessed 01.07.2023).

7. Bader J.A. Changing China policy: Are we in search of enemies? Brookings Institution, 01.06.2015. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/Changing-China-policy-Are-we-in-search-of-enemies.pdf (accessed 01.07.2023).

8. Shambaugh D. China at the Crossroads: Ten Major Reform Challenges. Brookings Institution, 01.10.2010. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/01-china-crossroads-reform-challenges-shambaugh-b.pdf (accessed 01.07.2023).

9. Dollar D. China’s rise as a regional and global power: The AIIB and the “one belt, one road”. Brookings Institution, 15.07.2015. Available at: https://www.brookings.edu/articles/chinas-rise-as-a-regional-and-global-power-the-aiib-and-the-one-belt-one-road/ (accessed 01.07.2023).

10. Bader J.A. Changing China policy: Are we in search of enemies? Brookings Institution, 01.06.2015. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/Changing-China-policy-Are-we-in-search-of-enemies.pdf (accessed 01.07.2023).

11. O’Hanlon M.E., Sisson M.W., Talmadge C. Managing the risks of US-China war: Implementing a strategy of integrated deterrence. Brookings Institution, September 2022. Available at: https://www.brookings.edu/articles/managing-the-risks-of-us-china-war-implementing-a-strategy-of-integrated-deterrence/ (accessed 01.07.2023).

12. Kerry C.F., Meltzer J.P., Sheehan M. Can democracies cooperate with China on AI research? Rebalancing AI research networks. Brookings Institution, 09.01.2023. Available at: https://www.brookings.edu/articles/can-democracies-cooperate-with-china-on-ai-research/ (accessed 01.07.2023).

13. Hass R., Kim P.M., Bader J.A. A course correction in America’s China policy. Brookings Institution, November 2022. Available at: https://www.brookings.edu/articles/a-course-correction-in-americas-china-policy/ (accessed 01.07.2023).

14. O’Hanlon M.E. Getting China right: Resoluteness without overreaction. Brookings Institution, June 2023. Available at: https://www.brookings.edu/articles/getting-china-right-resoluteness-without-overreaction/ (accessed 01.07.2023).

15. Lin B., Shatz H.J., Chandler N., Garafola C.L., Han E., Law A., Mallory K., Winkelman Z. Bridging the Gap: Assessing U.S. Business Community Support for U.S.-China Competition. RAND Corporation, 2022. Available at: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA1417-1.html (accessed 01.07.2023).

16. Johnson El., Cook N. The real reason Jim DeMint got the boot. Politico, 02.05.2017. Available at: https://www.politico.com/story/2017/05/02/why-jim-demint-was-ousted-from-heritage-237876 (accessed 12.08.2023).

17. Hilliker B., Enos O. The Overlooked Human Rights Crisis Unfolding in China’s Xinjiang Province. Heritage Foundation, 26.07.2018. Available at: https://www.heritage.org/asia/commentary/the-overlooked-human-rights-crisis-unfolding-chinas-xinjiang-province (accessed 12.08.2023).

18. Meservey J. Chinese Corruption in Africa Undermines Beijing’s Rhetoric about Friendship with the Continent. Heritage Foundation, 08.08.2018. Available at: https://www.heritage.org/global-politics/report/chinese-corruption-africa-undermines-beijings-rhetoric-about-friendship-the (accessed 12.08.2023).

19. Roberts J.M. Free Trade: America’s Best Strategy to Counter China. Heritage Insider, 20.12.2018. Available at: https://www.heritage.org/insider/winter-2019-insider/free-trade-americas-best-strategy-counter-china (accessed 12.08.2023).

20. Smith J. China’s Belt and Road Initiative: Strategic Implications and International Opposition. Heritage Foundation, 09.08.2018. Available at: https://www.heritage.org/asia/report/chinas-belt-and-road-initiative-strategic-implications-and-international-opposition (accessed 12.08.2023).

21. Walters R. Understanding China’s Economic Weaknesses Key to U.S. Policy Development. Heritage Foundation, 16.12.2019. Available at: https://www.heritage.org/asia/report/understanding-chinas-economic-weaknesses-key-us-policy-development (accessed 12.08.2023).

22. Cheng D., et al. Assessing Beijing’s Power: A Blueprint for the U.S. Response to China over the Next Decades. Heritage Foundation, 10.02.2020. Available at: https://www.heritage.org/asia/report/assessing-beijings-power-blueprint-the-us-response-china-over-the-next-decades (accessed 12.08.2023).

23. Freeman B. U.S. Government and Defense Contractor Funding of America’s Top 50 Think Tanks. Washington, D.C., Center for International Policy. October 2020. Available at: https://3ba8a190-62da-4c98-86d2-893079d87083.usrfiles.com/ugd/3ba8a1_c7e3bfc7723d4021b54cbc145ae3f5eb.pdf (accessed 10.07.2023).

24. Ochmanek D. The Role of Maritime and Air Power in DoD’s Third Offset Strategy. RAND Corporation, 02.12.2014. Available at: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/testimonies/CT400/CT420/RAND_CT420.pdf (accessed 15.08.2023).

25. Heginbotham E., et al. The U.S.-China Military Scorecard: Forces, Geography, and the Evolving Balance of Power, 1996–2017. RAND Corporation, 2015. Available at: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR392.html (accessed 15.08.2023).

26. Lohman W., Walters R. Understanding the Chinese Challenge to the United States. Heritage Foundation, 29.09.2020. Available at: https://www.heritage.org/asia/commentary/understanding-the-chinese-challenge-the-united-states (accessed 15.08.2023).

Система Orphus

Loading...
Up