Finland and Sweden Joining Nato: Consequences for Russia's National Security

 
PIIS013122270028597-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-10-19-29
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Occupation: Deputy Director, Institute for International Studies
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow 119454, Russian Federation
Occupation: Expert, Institute for International Studies
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 10
Pages19-29
Abstract

The accession of Finland and, in the foreseeable future, Sweden to NATO shapes a new strategic and international political reality in the Scandinavian-Baltic region. The “Nordic balance” and the idea of this space as a “region of eternal peace” are irretrievably becoming the things of the past, posing a set of new challenges and threats to the Russian Federation. Russia has always taken into account the gradual withdrawal of Sweden and Finland from the policy of neutrality / non-alignment and their transformation into de facto associate members of NATO, although considered the threat of formal Alliance’s northern expansion as insignificant in the short and medium term. However, it is obvious that since February 2022, the arguments of doubling the length of Russia’s border with the alliance and the compelled military-technical response in this case have ceased to be considered in Sweden and Finland as significant in foreign policy and defense planning. The purpose of the article is to analyze the current security situation in the Scandinavian-Baltic region, scenarios for the accession of Finland and Sweden to the North Atlantic Alliance, and possible consequences for Russia. The methodological basis of the article is scenario analysis. The first and the most likely scenario assumes more active relations with the Alliance (increase in the number and scale of military exercises, strengthening of the eastern border of Finland, expansion of the Baltic Air Policing mission to Finland, etc.) without a significant increase in military deployment and infrastructure. Two other scenarios, which are possible with the further degradation of the European security system, allow the deployment of nuclear weapons in the region as the last resort, although this seems extremely unlikely today. However, even in the case of accession in accordance with the first scenario, the Russian Federation might face a whole range of threats and challenges, including, but not limited to, the deployment of a missile defense infrastructure and weapon systems with nuclear capability, an improvement of the conditions for strengthening the NATO’s military activities in the Arctic, the possibility of transferring a large amount of Soviet-designed military equipment to Ukraine by Finland, etc.

KeywordsFinland, Sweden, NATO, Scandinavian-Baltic region, military non-alignment, NATO membership, European security system, Russia's national security
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Science Foundation. Project no. 20-78-10159 “The Phenomenon of Strategic Culture in World Politics: Specifics of Influence on Security Policy (On the Example of the States of the Scandinavian-Baltic Region)”
Received16.11.2023
Publication date16.11.2023
Number of characters25602
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Подача Финляндией и Швецией заявок на вступление в НАТО стала логическим завершением длительного процесса отхода от политики нейтралитета/неприсоединения к военным альянсам и формализацией существующей модели де-факто ассоциированного участия этих стран в альянсе. Проблема интенсификации сотрудничества двух стран с НАТО неоднократно рассматривалась в российской исследовательской литературе в контексте деградации системы “северного баланса” после завершения холодной войны. Значительный вклад в ее исследование внесли К.В. Воронов [1, 2], Л.С. Воронков [3, 4], Н.С. Плевако [5, 6, 7], Е.В. Корунова [8, 9], Ю.М. Килин [10] и ряд других авторов [11, 12, 13, 14, 15].
3 Присоединение Финляндии и – в обозримой перспективе – Швеции к альянсу ставит вопросы о развитии военно-стратегической ситуации в Европе в целом и в особенности в Скандинавско-Балтийском регионе, а также о тех практических мерах, которые могут быть приняты для реализации политики “сдерживания” (deterrence) России, провозглашенной в последней стратегической концепции НАТО [ист. 1]. В связи с этим цель исследования – проанализировать текущую ситуацию в сфере безопасности в Скандинавско-Балтийском регионе, сценарии присоединения Финляндии и Швеции к НАТО и вероятные последствия для России. В качестве методологической основы статьи используется сценарный анализ, позволяющий прогнозировать изменения в политике исследуемых стран в кратко- и среднесрочной перспективе в зависимости от выбранных параметров вступления в альянс.
4 Исторически политика нейтралитета и военного неприсоединения в Финляндии и Швеции имела различные истоки. Более “молодой” нейтралитет Финляндии можно было охарактеризовать как прагматический и в значительной степени вынужденный в силу географических и исторических причин. Насчитывающий более 200 лет нейтралитет/внеблоковый статус Швеции имеет более идеалистическую окраску, поскольку является частью укоренившейся традиции и многие десятилетия определял национальную идентичность страны. Однако сегодня политика Швеции превратилась из нейтралистской в атлантистскую [ист. 2] и в отношении не только России, но и Китая оценивается как одна из самых воинственных и “ястребиных” из всех стран Запада [16].
5 На момент объявления правительственных решений о вступлении в НАТО их поддержка населением Финляндии составляла 75%, Швеции – около 60% [17]. Идея вступления в альянс также пользуется значительной поддержкой среди влиятельных лиц финских и шведских деловых кругов. В апреле 2022 г. на встрече в Хельсинки, в которой принимали участие высокопоставленные чиновники и крупные промышленники обеих стран, было отмечено, что, если Швеция останется единственным государством в Северной Европе вне НАТО, она окажется менее привлекательной для иностранного капитала [18]. Экономические интересы наряду с решительной позицией Финляндии явились решающими факторами, склонившими правительство Швеции к вступлению. Финскому и шведскому ОПК традиционно было сложно конкурировать за выгодные контракты с компаниями из стран − членов НАТО. Членство в альянсе, вероятно, укрепит доступ обеих стран к международным рынкам и расширит возможности для ведения бизнеса ведущим оборонным концернам Швеции и Финляндии, а именно: Saab, Norma Precision AB, CybAero Ab, Patria Group, Sisu Oy, SAKO Oy и Nammo Oy. Так, генеральный директор шведского гиганта оборонной промышленности Saab М. Йоханссон ожидает получить большую прибыль в связи со вступлением в альянс, поскольку это обеспечит доступ в “ближний круг” и откроет для предприятия новые перспективы в области противоракетной обороны и наблюдения [19].

Number of purchasers: 9, views: 427

Readers community rating: votes 0

1. Voronov K.V. Nordic Neutralism: Historical Finale or a New Transformation? Contemporary Europe, 2018, no. 1 (80), pp. 80-89. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope120188089

2. Voronov K.V. Security Modus Operandi of the Northern Europe. World Eсonomy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 1, pp. 82-89. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-1-82-89

3. Voronkov L.S. “Northern cooperation” and Features of Northern European Integration. Moscow, MGIMO-University, 2016. 340 p. (In Russ.)

4. Voronkov L.S. Sweden and Finland and NATO Free from Military Alliances. The International Affairs, 03.17.2017. (In Russ.) Available at: https://interaffairs.ru/news/show/17125 (accessed 15.04.2023).

5. Plevako N.S. The Security of Sweden and NATO: Road with Obstacles. Scientific and Analytical Herald of the Institute of Europe RAS, 2023, no. 1 (31), pp. 26-35. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/vestnikieran120232635

6. Plevako N.S. Swedish and Finnish Neutrality. In the Past? Scientific and Analytical Herald of the Institute of Europe RAS, 2022, no. 2 (26), pp. 24-31. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/vestnikieran220222431

7. Plevako N.S., Gromyko Al.A. On the Sweden’s and Finland’s Optional Membership in NATO. Contemporary Europe, 2016, no. 2 (68), pp. 13-16. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope220161316

8. Korunova E.V. Detente Crisis and New Confrontation: a Challenge to Sweden's Non-Aligned Policy. Prepodavanie istorii i obshchestvoznaniya v shkole, 2022, no. 7, pp. 15-28. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.47639/2074-4035_2022_7_15

9. Korunova E.V. From Eventual Neutrality to Non-Aligned Policy at the Initial Stage of the Cold War: the Swedish Experience. The Journal of Education and Science “Istoriya” (“History”), 2021, vol. 12, no. 7 (105). (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.18254/S207987840016461-6

10. Kilin Yu.M. Neutral States at the Crossroad: the Issue of Sweden and Finland’s Membership in NATO. Contemporary Europe, 2017, no. 2 (74), pp. 65-76. (In. Russ) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope220176576

11. Zverev Yu.M., Mezhevich N.M. Regional Security Challenges: the Baltic Vector. The International Affairs, 2021, no. 1, pp. 28-43. (In Russ.) Available at: https://interaffairs.ru/virtualread/ia_rus/12021/files/assets/downloads/publication.pdf (accessed 15.04.2023).

12. Khudoley K.K. Lanko D.A. Finnish Security Dilemma, NATO and the Factor of Eastern Europe. World Eсonomy and International Relations, 2019, vol. 63, no. 3, pp. 13-20. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-3-13-20

13. Volovoi V., Batorshina I. Security in the Baltic Region as a Projection of Global Confrontation between Russia and the USA. Baltic region, 2017, vol. 9, no. 1, pp. 18-29. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.5922/2079-8555-2017-1-2

14. Vezhlivtseva N.Yu. Finland’s Neutrality as Part of Its National Identity. MGIMO Review of International Relations, 2019, no. 2 (65), pp. 86-100. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.24833/2071-8160-2019-2-65-86-100

15. Kislitsyn S.V. Military and Political Cooperation of the United States with Finland and Sweden in Modern Times. Vestnik of Saint Petersburg University. International Relations, 2018, vol. 11, iss. 4, pp. 376-389. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.21638/11701/spbu06.2018.404

16. Parsi T., Stranne F. Sweden Is the Land of Ikea, ABBA – and China Hawks. Foreign Policy, 24.07.2023. Available at: https://foreignpolicy.com/2023/07/24/sweden-is-the-land-of-ikea-abba-and-china-hawks/ (accessed 25.07.2023).

17. Lynch L. Joining the West. International Politics and Society,16.06.2022. Available at: https://www.ips-journal.eu/topics/future-of-social-democracy/joining-the-west-5995/ (accessed 15.04.2023).

18. Nordenskiöld T. The Government in Secret NATO Meeting in Finland. Expressen, 11.04.2022. (In Swed.) Available at: https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-i-hemligt--nato-mote-i-finland/ (accessed 15.04.2023).

19. Ek V. Saab CEO Says Swedish NATO Entry Would Open Door to Inner Circle. Bloomberg, 22.04.2022. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-22/saab-ceo-says-swedish-nato-entry-would-open-door-to-inner-circle?leadSource=uverify%20wall (accessed 15.04.2023).

20. Schake K. In Vilnius, NATO Got Two Wins and One Big Loss. The Atlantic, 16.07.2023. Available at: https://www.theatlantic.com/international/archive/2023/07/vilnius-nato-summit-sweden-turkey-ukraine/674721/ (accessed 20.07.2023).

21. Dahl A.S. US Policy in the Nordic-Baltic Region. During the Cold War and After. Stockholm, Santerus Academic Press, 2008. 116 p.

22. Pyykönen J. Nordic Partners of NATO: How Similar are Finland and Sweden within NATO Cooperation? Helsinki, Finnish Institute of International Affairs, 2016. 138 p. Available at: https://www.fiia.fi/en/event/nordic-partners-of-nato-how-similar-are-finland-and-sweden-within-nato-cooperation (accessed 15.04.2023).

23. Wieslander A. What Makes an Ally? Sweden and Finland as NATO’s Closest Partners. Journal of Transatlantic Studies, 2019, vol. 17, pp. 194-222. Available at: https://doi.org/10.1057/s42738-019-00019-9

24. Osborn K. F-35 Operates as ‘Elevated Sensor’ to Destroy Cruise Missile. The National Interest, 16.07.2021. Available at: https://nationalinterest.org/blog/buzz/f-35-operates-‘elevated-sensor’-destroy-cruise-missile-189872 (accessed 15.04.2023).

25. Osborn K. The F-35 Strengthens Its Role in Missile Defense. The National Interest, 30.11.2021. Available at: https://nationalinterest.org/blog/buzz/f-35-strengthens-its-role-missile-defense-197241 (accessed 18.04.2023).

26. Nurmi L. Estonian Defense Minister to Iltalehti: Finnish and Estonian Missiles will Create a NATO Barrier in the Gulf of Finland. Iltalehti, 12.08.2022. (In Finn.) Available at: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0932ec99-89e7-4f85-8a6e-e39dbb43da79 (accessed 15.04.2023).

27. Nurmi L. The Government's Proposal on NATO Membership: No Restrictions on Nuclear Weapons in Finland. Iltalehti, 26.10.2022. (In Finn.) Available at: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/79b81501-689d-4ad8-bf69-c6aabab71985 (accessed 20.04.2023).

Система Orphus

Loading...
Up