On the Prospects for Democracy in the Muslim World

 
PIIS013122270028198-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-8-95-109
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 8
Pages95-109
Abstract

The democratic trend in the Muslim world is very difficult and contradictory. Its particularities need to be correctly studied what gives an opportunity to present suggestions about perspectives of democracy in Muslim states and societies. The Muslim world itself is composed of 47 states in which the majority consists of muslims added to them some other where the Muslim minority often possess a significant influence. Only several Muslim states could be classified as secular – among them Turkey, all states in Central Asia and some others. In the majority of those countries Islam isn't accepted as source of law, clergymen don't participate in taking key political decisions, but local administrations including of a high level evidently emphasize that their decisions are corresponding with the Islamic tradition. As far as Muslim monarchies, especially in the Persian Gulf, they carry out their politics according with religious norms but at the same time avoiding radicalization. They are opened to modernity. There are only two states – Iran and Afghanistan - whose fundamental pillars of the rule are based on Islamic law. In this article we describe how different regimes attempt to use some democratic norms (for example elections and multipartism) in order to consolidate themselves and to reach popularity. At the same time with a short number of exceptions they continue to stay authoritarian. Islam constantly influences on the social as well as on the political situation in the Muslim world. We shouldn't exaggerate its impact but in the same time Islam's presence in the political life shouldn't be ignored. The Islamic factor and the Islamic tradition remain constant but they are not an absolute obstacle on the road to democratic process.

Keywordsdemocracy, muslim world, islamic ummah, secularism, political islam
Received20.10.2023
Publication date31.08.2023
Number of characters48374
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Предваряя анализ перспектив демократии в мусульманском мире, необходимо определиться с такими ключевыми понятиями, как “демократия” и “мусульманский мир”.
3 В политической науке нет общепризнанного единого определения демократии. В данном исследовании демократия будет рассматриваться в соответствии с классическим процедурным подходом в институционально-целевой парадигме как форма организации политических и государственных порядков, основанная на использовании нормативно-правовых институтов и правил (институтов демократии из уточненного списка американского политолога Роберта Даля) с целью обеспечения свободы выбора альтернатив развития, подотчетности и сменяемости публичной власти.
4 В соответствии с минималистским институциональным пониманием демократии австрийского политолога и экономиста Йозефа Шумпетера неправительственная организация Freedom House в своем ежегодном исследовании “Свобода в мире”, начатом с 1972 г. [ист. 1], использует понятие электоральная демократия, которая характеризуется наличием конкурентной многопартийной системы и всеобщего избирательного права, регулярным проведением свободных и честных выборов при тайном голосовании, открытостью избирательной кампании, обеспечивающей всем партиям доступ к средствам массовой информации.
5 Необходимость уточнения сущности понятия мусульманский мир обусловлена тем, что сегодня мусульманский мир не абсолютно тождественен миру исламскому, то есть исламской умме. Вплоть до начала XIX в. умма и мусульманский мир были единым целым, поскольку во всех землях, населенных правоверными, господствовал шариат. Иными словами, существовали только исламские государства. Однако по мере более близкого знакомства с Европой, приобщения к иным неисламским нормам жизни, к иной культуре и традициям, превосходство ислама как образа жизни уже не воспринималось бесспорным. Принадлежа к умме, мусульмане и, прежде всего, их элиты начали задумываться о заимствовании чужого опыта. В обществе обозначилась реформаторская тенденция, стимулировавшая переосмысление традиций. В недрах уммы складывалось новое мышление, которое постепенно и стало фундаментом мусульманского мира со всем его многообразием и внутренней противоречивостью.
6 Мусульманский мир мы будем рассматривать как совокупность государств, в которых мусульмане составляют более 50% населения1. Всего таких государств 47, включая частично признанные Косово и Палестину. Все они, за исключением Косово, входят в Организацию исламского сотрудничества (ОИС), в которую в 2011 г. была переименована созданная в 1969 г. Организация Исламская конференция (ОИК). Всего в ОИС входят 57 государств, а также 5 государств-наблюдателей, но в 11 государствах – членах ОИС мусульмане составляют менее 50% населения (от 48.8% в Нигерии до 6.4% в Гайане). Исходя из этого, в качестве государств мусульманского мира будут рассматриваться 45 суверенных государств – членов ООН, основные показатели которых представлены в Приложении. 1. Здесь и далее в качестве источника информации о населении по странам используются данные за 2021 г. Всемирного банка Population total (https://data.worldbank.org/indicator/sp.pop.totl (accessed 10.05.2023)), а об относительной численности мусульманского населения – данные за 2021 г. проекта Countrymeters ( >>>> (accessed 20.04.2023)), которые основаны на публикациях Отдела народонаселения при Департаменте по экономическим и социальным вопросам ООН.

Number of purchasers: 3, views: 123

Readers community rating: votes 0

1. Милославская Т.П. Бруней-Даруссалам “Малайская исламская монархия”. Юго-Восточная Азия: актуальные проблемы развития, 2010, № 15, сс. 246-266. Miloslavskaya T.P. Brunei Darussalam “Malay Islamic Monarchy”. Yugo-Vostochnaya Azia: aktualnye problemy razvitiya, 2010, no. 15, pp. 246-266. (In Russ.)

2. Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек. Москва, АСТ, 2006. 588 с. Fukuyama F. The end of history and the last man. Moscow, AST, 2006. 588 p. (In Russ.)

3. Нисневич Ю.А. Политическое администрирование vs политическая конкуренция в условиях неоавторитарного правления. Вестник РУДН, серия Политология, 2023 (в печати). Nisnevich Yu.A. Political Administration vs Political Competition under Authoritarian Rule. Vestnik RUDN, seriya Politologiya, 2023 (In print). (In Russ.)

4. Diamond L. Facing Up to the Democratic Recession. Journal of Democracy, January 2015, vol. 26, iss. 1, pp. 141-155. DOI: 10.1353/jod.2015.0009

5. Зайферт Арне К. Политический ислам в Центральной Азии – противник или демократический партнер? Пер. с нем. Рабочий документ 25. Центр исследований ОБСЕ (CORE). Институт изучения проблем мира и политики безопасности при Гамбургском университете (IFSH). Гамбург, ноябрь 2012. Seyfert Arne K. Political Islam in Central Asia – Adversary or Democratic Partner? Translation from German. OSCE Center for OSCE Research (CORE) Working Paper 25. Institute for Peace Research and Security Policy at the University of Hamburg (IFSH). Hamburg, November 2012. (In Russ.)

6. Carothers T. The End of the Transition Paradigm. Journal of Democracy, 2002, vol. 13, no. 1, pp. 5-21.

7. Сергеев В.М., Саруханян С.Н. Модернизация и политический ислам в Турции. Полития, 2012, № 4 (67), сс. 134-151. Sergeev V.M., Saruhanyan S.N. Modernization and Political Islam in Turkey. Politiya, 2012, no. 4 (67), pp. 134-151. (In Russ.)

8. Маркова Е.Н. Принцип светского государства (Глава 7). Основы конституционного строя России: двадцать лет развития. Москва, Институт права и публичной политики, 2013, сс. 183-213. Markova E.N. The Principle of the Secular State (Chapter 7). Fundamentals of the Constitutional System of Russia: Twenty Years of Development. Moscow, Institut prava i publichnoi politiki, 2013, pp. 183-213. (In Russ.)

9. Бартольд В.В. Теократическая идея и светская власть в мусульманском государстве. Сочинения. Т. 6. Работы по истории ислама и арабского халифата. Москва, Издательство восточная литература, 1966, cc. 303-319. Bartold V.V. Theocratic Idea and Secular Power in the Muslim State. Works. T. 6. Works on the History of Islam and the Arab Caliphate. Moscow, Izdatelstvo vostochnaya literatura, 1966, pp. 303-319. (In Russ.)

10. Яхрамов И. Дамир хазрат Мухетдинов: Светское государство не противоречит шариату (интервью). KazanFirst, 21.11.2018. Yakhramov I. Damir hazrat Mukhetdinov: A Secular State does not Contradict Sharia (interview). KazanFirst, 21.11.2018. (In Russ.) Available at: https://kazanfirst.ru/articles/478661 (accessed 12.12.2022).

11. Esposito J. The Muslim Diaspora and the Islamic World. Hunter Sh.T., ed. Islam, Europe's Second Religion: The New Social, Cultural, and Political Landscape, Washington, Praeger, 2002, pp. 245-256.

12. Джалилийан М.Дж. Ислам и развитие. Москва, “Исток”, 2011. 112 с. Dzhaliliian M.Dzh. Islam and Development. Moscow, “Istok”, 2011. 112 p. (In Russ.)

13. Кутб С. Аль-адаля аль-иджтима’ийя аль-исламийя. Бейрут, “Аш-Шурук”, 1974. 222 с. Qutb S. Social Justice in Islam. Beirut, Publishing House Ash-Shuruk, 1974. 222 p. (In Arabic)

14. Пушкарева Г.В. Политические кризисы: содержание, виды и факторы эскалации. Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество), 2016, № 1, сс. 138-162. Pushkareva G.V. Political Сrises: Сontent, Types and Factors of Escalation. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 21. Upravlenie (gosudarstvo i obshhestvo), 2016, no. 1, pp. 138-162. (In Russ.) Available at: http://old.spa.msu.ru/uploads/files/stati/pushkareva.pdf (accessed 15.05.2023).

15. Жусипбек Г. Политический ислам в Центральной Азии после 25 лет независимости. Ларюэль М., Курманова А., ред. Центральная Азия – 25. Мысли о прошлом, проекция будущего: сборник эссе. Вашингтон, Университет Дж. Вашингтона, 2017. 128 с. Zhusipbek G. Political Islam in Central Asia after 25 years of Independence. Laruelle M., Kurmanova A., eds. Central Asia – 25. Thoughts on the past, projection of the future: a collection of essays. Washington, George Washington University, 2017. 128 p. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2985059

16. Наумкин В.В., Зарипов И.А., Кузнецов В.А., Орлов В.В. Стратегии выстраивания отношений между государством и исламом в России и арабском мире. Minbar. Islamic Studies, 2021, № 14 (1), сс. 13-49. Naumkin V.V., Zaripov I.A., Kuznetsov V.A., Orlov V.V. Strategies for Building Relations between the State and Islam in Russia and the Arab World. Minbar. Islamic Studies, 2021, no. 14 (1), pp. 13-49. (In Russ.) DOI: 10.31162/2618-9569-2021-14-1-13-49

17. Roy O. L' echec de l' Islam politique. Paris, Edition du Seuil, 1992. 320 p.

18. Kepel G. Jihad. Expansion et declin de l’islamisme. Paris, Gallimard, 2000. 460 p.

19. Kepel G. La Revanche de Dieu. Chrétiens, juifs et musulmans à la reconquête du monde Broché. Paris, Editions du Seuil,1991. 288 p.

20. Brown N. J., Hamzawy A. Between Religion and Politics. Washington, D.C., Carnegie Foundation for International Peace, 2010. 213 p.

21. Жданов Н.В. Исламская концепция миропорядка. Москва, Международные отношения, 2003. 563 с. Zhdanov N.V. Islamic Concept of World Order. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya, 2003. 563 p. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up