Mongolia: Foreign Trade and Infrastructure Development

 
PIIS013122270028175-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-9-68-78
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Baikal Institute of Nature Management, Siberian Branch of RAS (BINM SB RAS)
Address: 6, Sakhyanovoy Str., Ulan-Ude, 670047, Russian Federation
Occupation: Assistant Professor
Affiliation: East Siberia State University of Technology and Management (ESSUTM)
Address: 40V, Klyuchevskaya Str., Ulan-Ude, 670013, Russian Federation
Affiliation: Baikal Institute of Nature Management, Siberian Branch of RAS (BINM SB RAS)
Address: 6, Sakhyanovoy Str., Ulan-Ude, 670047, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 9
Pages68-78
Abstract

The paper reveals the modern specifics of the economy and plans for the development of infrastructure in Mongolia. The influence of anti-COVID restrictions on foreign trade is being studied. It is shown that the problems of export and raw material development and inland Mongolian isolation in the face of restrictions on crossing the border with China for vehicles were exacerbated by the poor development of the railway network. As a result of these restrictions, coal production and exports from Mongolia to China more than halved in 2020-2021. Together with the fall in coal prices in 2020 and the collapse in the services sector, this led to the deepest recession in the Mongolian economy since 1992. Plans for the development of international transport and energy corridors through Mongolia are being considered. Based on actual data, the insignificant role of Mongolia in the dynamically growing transit of container cargo in the direction of China–Europe–China is shown. The unsatisfactory condition of the Trans-Mongolian Railway and the absence of railways in a number of promising directions of freight flows prevent the full realization of the transit potential of Mongolian freight traffic. In connection with Russia's reorientation of export flows to Asia, the Eastern Railway Corridor stands out as a promising corridor through Mongolia. A strategically significant initiative, which in the context of anti-Russian sanctions will seriously strengthen economic cooperation in the regional triangle Russia-Mongolia-China, is the plan to build a Soyuz-Vostok transit gas pipeline through Mongolia. This project will allow redirecting gas supplies from the West Siberian region of Russia, previously supplied to Europe, directly to the capital region of China. Mongolia is also interested in the implementation of this large-scale project, which seeks to obtain new opportunities for economic development. The implementation of these infrastructure development plans will allow Mongolia to not only take advantage of its location between Russia and China and strengthen the economic base for cooperation with them, but also, in general, lay the foundation for economic diversification and deeper integration into the global economic system.

KeywordsMongolia, Russia, China, international economic cooperation, anti-COVID restrictions, anti-Russian sanctions, cross-border infrastructure
AcknowledgmentThe paper was prepared within the framework of the state budget assignment of the Baikal Institute of Nature Management of the SB RAS (project no. 0273-2021-0003).
Received20.10.2023
Publication date30.09.2023
Number of characters25541
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Стоящие сейчас перед Россией масштабные задачи расширения торговых связей с Китаем и другими крупнейшими государствами Азии требуют формирования новых транзитных коридоров. Особое место среди стран российского пояса соседства на восточном направлении занимает Монголия. Она располагается на пересечении кратчайших маршрутов для транзита контейнерных грузов из Пекинской агломерации в Западную Европу и энергоресурсов из Сибири в столичный регион Китая. Однако до сих пор не удавалось в полной мере воспользоваться ее возможностями из-за неразвитости местной железнодорожной сети, наличия альтернативного транзитного пути через Казахстан, прямого соединения между Россией и Китаем в Забайкалье и на Дальнем Востоке. При строительстве нефте- и газопроводов из РФ в КНР также предпочтение отдавалось более протяженным бестранзитным вариантам.
3

СПЕЦИФИКА ЭКОНОМИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ СТРАНЫ

4 Монгольская экономика стала бурно расти и трансформироваться с началом разработки крупных месторождений минерального сырья в середине 2000-х годов. Однако рост был нестабильным. Три глубоких спада, индуцированных глобальными кризисами 2008 и 2015 гг., а также пандемией COVID-19, высветили чрезмерную зависимость Монголии от экспорта полезных ископаемых, главным покупателем которых служил Китай. Так, в 2019 г. Китай импортировал из Монголии почти половину своего импорта коксующегося угля (36.6 млн из 75.0 млн т). При этом ввиду отсутствия железных дорог в районе основных угольных месторождений в пустыне Гоби в основном использовался автотранспорт [1]. В 2020 г. Монголия столкнулась с серьезными трудностями при поставке угля в Китай из-за закрытия автомобильных погранпереходов с китайской стороны в качестве антиковидной меры. Результатом стало резкое снижение объемов добычи и экспорта угля. В совокупности с падением цен на уголь и обвалом сектора услуг это привело к самому глубокому с 1992 г. кризису в экономике страны.
5 В 2021 г., вопреки прогнозам МВФ, Всемирного банка и Азиатского банка развития, монгольская экономика восстановилась незначительно (табл. 1). В 2022 г. темпы роста также оставались невысокими, так как продление карантинных мер в КНР продолжало ограничивать объемы добычи и экспорта минерального сырья [2].
6 Тем не менее правительство Монголии рассчитывает на рост экономики с 2023 г. В Новой политике возрождения, утвержденной в 2021 г., в качестве главной движущей силы по-прежнему рассматривается горнодобывающий сектор [ист. 2]. Ключом к дальнейшему освоению крупнейших месторождений страны и увеличению объемов экспорта полезных ископаемых в Китай и другие страны Азии должно стать развитие транспортной инфраструктуры. В конце 2022 г. завершено строительство трех железных дорог в Южном регионе, которые позволят многократно увеличить физические объемы добычи и экспорта минерального сырья. Ожидается, что на фоне начавшегося в 2021 г. роста цен на полезные ископаемые это станет основой быстрого восстановления экономики.

Number of purchasers: 5, views: 298

Readers community rating: votes 0

1. Khashchuluun Ch., Dulguun T., Khorol-Erdene B., Manlaibaatar Z., Nyambaatar B., Oyuntugs D., Oyunzul Ts. Sustainable Mining Development. Ulaanbaatar, Economic Research Institute, 2021. Available at: http://www.eri.mn/research/finished/500-vn3fdrhc (accessed 08.11.2021).

2. Nganou J.-P., Batmunkh U., Jambal G., Dorfman M.C., Chowdhury I.S. Mongolia Economic Update (Navigating Stronger Headwinds). Washington, World Bank Group, 2022. Available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/099217304262220163/IDU075eaf9ad0a3f4040f0099870c4ddc3edcadb (accessed 02.06.2022).

3. Helble M., Hill H., Magee D. Mongolia’s Economic Prospects. Resource-Rich and Landlocked between Two Giants. Asian Development Bank, 2020. Available at: https://www.adb.org/publications/mongolia-economic-prospects (accessed 21.08.2021).

4. Erdenechimeg E. Logistics and Transport Challenges in Mongolia. The Northeast Asian Economic Review, 2016, vol. 4, iss. 2, pp. 21-36.

5. Grayvoronsky V.V. Modernization of Railway Transport in Mongolia and the Role of Russian-Mongolian Cooperation. Eastern Analytics, 2011, no. 2, pp. 123-130. (In Russ.)

6. Makarov A.V., Makarova E.V., Andreev A.B. Mongolian Corridor: Problems and Prospects of Mongolian Transport Network Development. EСO, 2020, vol. 50, no. 10, pp. 34-49. (In Russ.) Available at: https://ecotrends.ru/index.php/eco/article/view/4126 (accessed 03.04.2023).

7. Chepurkin Yu.V. International Project “Program for Technical Modernization and Development of Ulan-Bator Railway”. Bulletin of the Economics and Transport Development Institute, 2016, no. 1, pp.19-26. (In Russ.)

8. Saneev B.G., Sokolov A.D., Popov S.P., Claire A.M., Ilkevich N.I. Natural Gas Markets and Stages of Creating a Gas Pipeline Network and a System of Export Gas Pipelines in the East of Russia. Bulletin of the RAS. Energy, 2000, no. 6, pp. 49-56. (In Russ.)

9. The Eastern Vector of Russia’s Energy Strategy: State of the Art and Prospects. Voropay N.I., Saneev B.G., eds. Novosibirsk, Academic Publishing House Geo, 2011. 368 p. (In Russ.)

10. Voropay N.I., Podkovalnikov S.V., Saneev B.G. Interstate Energy Cooperation in North-East Asia: Current State, Potential Projects, Energy Infrastructure. Energy policy, 2014, no. 2, pp. 55-65. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up