New Wine in Old Wine Skins? On the Biden Administration’s Arctic Strategy

 
PIIS013122270028171-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-7-63-73
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: St. Petersburg, Russian Federation
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: St. Petersburg, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 7
Pages63-73
Abstract

The article examines the new U.S. Arctic strategy adopted by Joseph Biden’s administration in October 2022. The new strategy develops the policies of both Barack Obama and Donald Trump. This continuity is particularly relevant to such issues as the promotion of the United States’ national interests in the Arctic, strengthening cooperation with NATO allies, increasing the U.S. military presence in the region, promoting the concept of Alaska’s sustainable development, developing dialogue and cooperation with the indigenous population of Alaska. However, the document also has a number of significant differences from previous strategies. The Strategy-2022 pays much more attention to the problem of climate change. Under Obama, the development of climate action strategies was still in its initial stage, under Trump it was almost completely ignored, but for the Biden administration it has become a priority again. The Strategy-2022 differs greatly from the Strategy-2013 in its confrontational spirit, and, continuing the traditions of the Trump administration, it sees the Arctic as a region of likely conflicts, not peace and cooperation. Moreover, it has strengthened Trump's policy of confrontation with Russia and China in this region. Washington’s military construction plans, the intensification of exercises in the areas adjacent to the Russian Federation, the launch of the process of including Sweden and Finland in NATO creates prerequisites for a smooth inclusion of the Arctic in the NATO area of responsibility. This significantly increases Russia's military vulnerability in the northern and northwestern strategic directions. The Strategy-2022 has a certain inconsistency. On the one hand, the document declares the U.S. commitment to international cooperation in the Arctic. On the other hand, it obviously contains hegemonic aspirations in the region. Washington's position on the resumption of cooperation with Russia in international institutions, including the Arctic Council, remains uncertain. In fact, the Arctic becomes one of new fronts of the long-term competition between the United States and Russia. Such a turn creates concerns not only for Russia, but also for other nations who would like to see the Arctic peaceful, safe and prosperous.

Keywordsthe Arctic, the U.S. strategy, J. Biden, security, sustainable development, climate change
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Science Foundation. Project no. 22-28-01287.
Received20.10.2023
Publication date31.07.2023
Number of characters35573
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВСТУПЛЕНИЕ

2 Приход к власти администрации Дж. Байдена в январе 2021 г. породил множество надежд относительно смены внешнеполитического курса США в различных регионах мира, включая Арктику. Проблема заключалась в том, что прошлый президент Д. Трамп, в отличие от своих предшественников, считавших Арктику зоной мира и сотрудничества, выбрал курс на конфронтацию с Россией и Китаем в ней, а также вышел из соглашения по климату 2015 г., чем разочаровал своих партнеров на Крайнем Севере [1]. Дело дошло до того, что из-за обструкционистской позиции, занятой американской делегацией на министерской встрече Арктического совета в мае 2019 г., этот форум впервые за свою почти 25-летнюю историю оказался неспособным принять итоговый документ.
3 Общенациональная арктическая стратегия США не обновлялась со времен Б. Обамы (2013 г.). При Д. Трампе принимались только “ведомственные” стратегии, которые не предлагали обобщенного ви́дения курса Соединенных Штатов в этом регионе на хотя бы среднесрочную перспективу. Однако администрация Дж. Байдена не торопилась с принятием “собственной” арктической стратегии, оставив в силе как давно устаревшую стратегию Б. Обамы, так и доктринальные документы отдельных министерств и ведомств, принятые при Д. Трампе и выдержанные совершенно в иной тональности, чем у его предшественников. Понадобилось более полутора лет, прежде чем Дж. Байден обнародовал новую арктическую стратегию США. Это произошло в начале октября 2022 г.
4 Опубликованный документ вызвал весьма неоднозначную реакцию и множество вопросов со стороны других участников арктической политики. Означает ли антироссийская и антикитайская риторика, содержащаяся в этом документе, продолжением конфронтационного курса Д. Трампа, или она объясняется последствиями украинского кризиса? В чем особенности концептуальных подходов администрации Дж. Байдена к арктической проблематике? Предсказуемо ли дальнейшее поведение США в регионе? Есть ли в стратегии Дж. Байдена место сотрудничеству с Россией? Каких последствий можно ожидать от арктической политики Дж. Байдена на региональном и глобальном уровнях? Поискам ответов на эти вопросы и посвящена данная статья.
5

ЭВОЛЮЦИЯ АРКТИЧЕСКОЙ СТРАТЕГИИ США

6 Политика Соединенных Штатов в Арктическом регионе претерпела важные изменения с момента окончания холодной войны. В начале 1990-х годов Арктика не была приоритетом американской внешней политики, поскольку тенденция к доверительным отношениям с новой Россией привела к изменению повестки региональной безопасности. РФ существенно снизила военное присутствие в Арктике, хотя и сохраняла ядерный потенциал на Кольском полуострове и Камчатке в рамках режима глобального сдерживания США. Политика сдерживания продолжается и сегодня, а с ней сохраняется военно-стратегическая важность Арктики для безопасности России [2, с. 83; 3, 4]. Однако в 1990-е годы вероятность ядерного конфликта между США и РФ оценивалась как низкая, а в сфере безопасности основное внимание переключилось на утилизацию атомных реакторов и отходов на Кольском полуострове при активной финансовой поддержке со стороны Соединенных Штатов и ряда других западных стран.

Number of purchasers: 1, views: 110

Readers community rating: votes 0

1. Конышев В.Н., Сергунин А.А. Российско-американские отношения в Арктике: сотрудничество или соперничество? Мировая экономика и международные отношения, 2018, т. 62, № 9, сс. 103-111. Konyshev V.N., Sergunin A.A. US-Russian relations in the Arctic: cooperation or confrontation? World Economy and International Relations, 2018, vol. 62, no. 9, pp. 103-111. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2018-62-9-103-111

2. Загорский А.В., Тодоров А.А. Военно-политическая обстановка в Арктике: очаги напряженности и пути деэскалации. Арктика и Север, 2021, № 4, сс. 79-102. Zagorsky A.V., Todorov A.A. Military-political situation in the Arctic: hotbeds of tension and ways of de-escalation. The Arctic and the North, 2021, no. 4, pp. 79-102. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.37482/issn2221-2698.2021.44.79

3. Сергунин А.А., Конышев В.Н. Ремилитаризация Арктики и безопасность России. Национальная безопасность, 2013, № 6, сс. 55-67. Sergunin A.A., Konyshev V.N. Remilitarization of the Arctic and Russia’s security. National Security, 2013, no. 6, pp. 55-67. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.7256/2306-0417.2013.6.3772

4. Konyshev V., Sergunin A. Is Russia a revisionist military power in the Arctic? Defense and Security Analysis, 2014, vol. 30, no. 4, pp. 323-335. Available at: https://doi.org/10.1080/14751798.2014.948276

5. Конышев В.Н., Сергунин А.А. Арктическая стратегия стран Северной Америки и Россия. Россия и Америка в XXI веке, 2011, № 2. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Arctic strategies of North American countries and Russia. Russia and America in the 21st Century, 2011, no. 2. (In Russ.) Available at: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_17394605_94963815.htm (accessed 28.04.2023).

6. Конышев В.Н., Сергунин А.А. Арктические амбиции Вашингтона. Научно-аналитический журнал Обозреватель/Observer, 2013, № 9, cс. 59-67. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Washington’s Arctic ambitions. Observer, 2013, no. 9, pp. 59-67. (In Russ.) Availableat: https://i-sng.ru/pdf/2180/34797-9284-09-2013.pdf (accessed 09.02.2023).

7. Капила Ю., Миккола Х. Арктическое напряжение. Морские вести России, 18.11.2014. Käpylä J., Mikkola H. Arctic tension. Maritime news of Russia, 18.11.2014. (In Russ.) Availableat: http://www.morvesti.ru/themes/1698/53313/ (accessed 20.03.2021).

8. Todorov A. Dire straits of the Russian Arctic: options and challenges for a potential US FONOP in the Northern Sea Route. Marine Policy, May 2022, vol. 139. Available at: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2022.105020

9. Konyshev V., Sergunin A., Subbotin S. Russia’s Arctic strategies in the context of the Ukrainian crisis. The Polar Journal, 2017, vol. 7, no. 1, pp. 104-124. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/2154896X.2017.1335107

10. Конышев В.Н., Сергунин А.А. Эволюция концептуальных основ арктической стратегии США. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4. История. Регионоведение. Международные отношения, 2022, т. 27, № 2, cс. 225-236. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Evolution of the US Arctic strategy’s conceptual foundations. Occasional Papers of the Volgograd State University. Series no. 4. History. Area Studies. International Relations, 2022, vol. 27, no. 2, pp. 225-236. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.15688/jvolsu4.2022.2.19

11. Bisen A. US national strategy for the Arctic region: an assessment. 14.10.2022. MP-IDSA Issue Brief. New Delhi, Manohar Parrikar Institute for Defense Studies and Analyses, 2022. Available at: https://www.idsa.in/issuebrief/us-national-strategy-for-the-arctic-region-abisen-141022 (accessed 28.04.2023).

12. Devyatkin P. Environmental Détente: U.S.-Russia Arctic science diplomacy through political tensions. The Polar Journal, 2022, vol. 12, no. 2, pp. 322-342. Available at: https://doi.org/10.1080/2154896X.2022.2137091

13. Bertelsen R. The Arctic as a laboratory of global governance: the case of knowledge-based cooperation and science diplomacy. Finger M., Heininen L., eds. The Global Arctic Handbook. Cham, Springer International Publishing, 2019, pp. 251-267. Available at: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-91995-9

14. Middleton A. Security and economic development: the US National Strategy for the Arctic Region 2022. High North News, 13.10.2022. Available at: https://www.highnorthnews.com/en/security-and-economic-development-us-national-strategy-arctic-region-2022 (accessed 06.02.2023).

15. Smith J., Hendrix J. Forgotten waters. Minding the GIUK Gap. CNAS, Center for a New American Security, 2017. Available at: https://s3.us-east-1.amazonaws.com/files.cnas.org/hero/documents/CNASReport-GIUKTTX-Final.pdf?mtime=20170502033816&focal=none (accessed 06.02.2023).

16. Lozier J.-L. Arctic: Toward the end of the exception? Strategic, nuclear and maritime issues in the region. Etudes de l’EFRI, April 2022, no. 64. Available at: https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/lozier_arctic_end_of_exception_2022.pdf (accessed 07.02.2023).

17. Herrmann V. The U.S. comes in from the Cold War with new climate-focused strategy. The Arctic Institute Center for Circumpolar Security Studies. 03.11.2022. Available at: https://www.thearcticinstitute.org/us-comes-cold-new-climate-focused-arctic-strategy/ (accessed 07.02.2023).

18. Khorrami N., Hussong L. The Arctic Institute Reacts to the new U.S. National Strategy for the Arctic. The Arctic Institute Center for Circumpolar Security Studies. 17.10.2022. Available at: https://www.thearcticinstitute.org/the-arctic-institute-reacts-new-us-national-strategy-arctic/ (accessed 07.02.2023).

19. Charap S., Priebe M. Avoiding a long war: U.S. policy and the trajectory of the Russia-Ukraine conflict. RAND Corporation, 2023. Available at: https://www.rand.org/pubs/perspectives/PEA2510-1.html (accessed 06.02.2023).

Система Orphus

Loading...
Up