American “Digital Curtain” to Isolate China

 
PIIS013122270028165-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-7-44-53
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 7
Pages44-53
Abstract

The Biden administration openly declares Washington’s intention to “play offense, act more aggressively” against China, which, in its opinion, is an “unfriendly” country and pursues a policy of “military-civilian fusion” aimed at undermining American production and national security. In accordance with the doctrine of “precision decoupling”, the desire to “actively strangle large segments of the Chinese technology industry” becomes a priority instrument of pressure on China and is put above the commercial interests of American companies and concerns about the possible diplomatic or economic consequences of these steps. Subsidies, tax incentives, as well as regulations obliging American enterprises to use local raw materials, components and parts become the main instruments of competition designed to “put an end” to US dependence on imports of semiconductor products. The possibility of extending restrictions on the sale of almost any equipment containing at least a small proportion of American technologies is being studied. The actions of the Biden administration are based on the presumption of the existence of an insurmountable gap in the scientific and technical power of the United States and China. However, an objective analysis of the existing global economic relations in the semiconductor industry indicates a high degree of dependence of this industry in the United States on the state of cooperation with firms in China, Taiwan and South Korea. A radical restructuring of supply and logistics chains can lead to an increase in production costs and, ultimately, to disruptions in the US manufacturing sector. Despite the sanctions, China aims to increase its share in the semiconductor technology market and intends to concentrate resources on original and innovative scientific and technical research to pursue a course towards self-sufficiency.

KeywordsUSA, China, technological leadership, economic nationalism, industrial policy, supply chains, import substitution, protectionism, trade policy
Received20.10.2023
Publication date31.07.2023
Number of characters29489
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Сосредоточившись на идее американского лидерства, администрация Д. Байдена склонна воспринимать впечатляющие достижения КНР в сфере инновационных технологий как вызовы для национальной безопасности США. Откликаясь на призывы антикитайского лобби в Конгрессе США, действующего в тандеме с американскими промышленными корпорациями, президент Байден обещал вернуть США статус “мастерской мира”, поставить заслон “технодиктатуре” КНР и намерению Пекина позиционировать Китай в качестве “ведущей мировой научно-технической сверхдержавы” [ист. 1]. Одна из важнейших целей – обнуление усилий Китая по модернизации полупроводниковой промышленности. Утверждается, что если Китай сможет потеснить американские ТНК в микроэлектронике, это даст ему возможность совершить прорывы и в других технологических областях, имеющих определяющее значение для экономики XXI века.
2

“ЯРОСТНАЯ” КОНКУРЕНЦИЯ НА ГРАНИ “ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ ВОЙНЫ”

3 Спекулируя на тезисе о высокой вероятности приближения “сумеречного периода” американского технологического доминирования, официальный Вашингтон объявил производство полупроводников “мультипликатором силы” и даже приравнял их к “новой нефти”. Заявлено также о стремлении администрации Байдена положить конец зависимости страны от импорта из “недружественных” государств и сделать так, чтобы глобальные цепочки стоимости (ГЦС) начинались и заканчивались в Америке. На смену стратегии сохранения относительных преимуществ, ставившей перед США задачу оставаться по применяемым инновационным технологиям на пару поколений впереди конкурентов, приходит ставка на безусловное и не ограниченное временны́ми рамками мировое доминирование в сфере инноваций [ист. 2]. Эксперты говорят в этой связи о “фазовом сдвиге” в стратегии Белого дома, угрожающем переходом от “яростной“ конкуренции к бескомпромиссной “технологической войне”. Отмечается также, что, вопреки догматам рыночной экономики, первоначальная конкуренция между компаниями США и Китая переросла в технологическое противостояние на государственном уровне.
4 За последнее десятилетие Китай не только вырвался в число мировых лидеров по массовому производству полупроводников, но и совершил прорыв в выпуске компьютеров и мобильных телефонов, обошел большинство своих конкурентов по квантовым вычислениям, навигационным спутниковым системам, искусственному интеллекту (ИИ), далеко продвинулся по пути цифровизации промышленности [1]. В то же время американские ТНК, привыкшие находиться в авангарде развития ключевых технологий, сделали ставку на “бесфабричное” (fabless) производство полупроводников и сосредоточили усилия на самых высокодоходных этапах производственной экосистемы: проектировании передовых микросхем, выпуске самых совершенных полупроводниковых продуктов и разработке программного обеспечения для автоматизации производственных процессов. Массовое изготовление чипов, находящих применение в огромной номенклатуре изделий, где делается ставка на надежность и безотказность, передано на аутсорсинг азиатским “литейкам” (foundries).

Number of purchasers: 1, views: 167

Readers community rating: votes 0

1. Gaida J., Wong-Leung J., Robin S., Cave D. ASPI’s Critical Technology Tracker. The Global Race for Future Power. Washington, ASPI International Cyber Policy Centre, February 2023. Available at: https://ad-aspi.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/2023-03/ASPIs%20Critical%20Technology%20Tracker_0.pdf?VersionId=ndm5v4DRMfpLvu.x69Bi_VUdMVLp07jw (accessed 12.03.2023).

2. Varas A., Varadarajan R., Palma R., Goodrich J., Yinug F. Strengthening the Global Semiconductor Supply Chain in an Uncertain Era. Washington, BCG/SIA, 01.04.2021. Available at: https://www.bcg.com/publications/2021/strengthening-the-global-semiconductor-supply-chain (accessed 12.03.2023).

3. Matheny J. The U.S. Has a Microchip Problem. Safeguarding Taiwan Is the Solution. The Atlantic, 03.10.2022. Available at: https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/10/taiwan-microchip-supply-chain-china/671615/ (accessed 12.03.2023).

4. Hufbauer G., Hogan M. CHIPS Act Will Spur US Production but Not Foreclose China. Washington, PIIE, October 2022. Available at: https://www.piie.com/sites/default/files/2022-10/pb22-13.pdf (accessed 12.03.2023).

5. Ezell S., Koester S. Three Cheers for the CHIPS and Science Act of 2022. Now, Let’s Get Back to Work. Washington, ITIF, 29.07.2022. Available at: https://itif.org/publications/2022/07/29/three-cheers-for-the-chips-and-science-act-of-2022-now-lets-get-back-to-work/ (accessed 12.03.2023).

6. Alper A., Nellis S., Yang H. Exclusive: Samsung’s New Texas Chip Plant Cost Rises above $25 Billion. Reuters, 16.03.2023. Available at: https://www.reuters.com/technology/samsungs-new-texas-chip-plant-cost-rises-above-25-billion-sources-2023-03-15/ (accessed 12.03.2023).

7. Swanson A., Clark D. Chip Makers Turn Cutthroat in Fight for Share of Federal Money. The New York Times, 23.02.2023. Available at: https://www.nytimes.com/2023/02/23/business/economy/chip-makers-fight-federal-money.html?action=click&module=Well&pgtype=Homepage§ion=Technology (accessed 12.03.2023).

8. Zinkula J. The World’s Biggest Chipmaker Is Making a Multi-Billion Dollar Investment in the US Even Though It’ll Cost Way More to Make Chips There. Here’s Why It Decided to Do It Anyway. Business Insider, 17.12.2022. Available at: https://www.businessinsider.nl/the-worlds-biggest-chipmaker-is-making-a-multi-billion-dollar-investment-in-the-us-even-though-itll-cost-way-more-to-make-chips-there-heres-why-it-decided-to-do-it-anyway/ (accessed 12.03.2023).

9. Clark D., Swanson A. U.S. Pours Money into Chips, but Even Soaring Spending Has Limits. The New York Times, 01.01.2023. Available at: https://www.nytimes.com/2023/01/01/technology/us-chip-making-china-invest.html (accessed 12.03.2023).

10. Танг К. В соперничестве с США Китай может использовать три преимущества. ИноСМИ, 30.01.2023. Tang K. In Its Rivalry with the US, China Can Leverage 3 Advantages. InoSMI, 30.01.2023. (In Russ.) Available at: https://inosmi.ru/20230130/kitay-260146198.html (accessed 12.03.2023).

11. Gans J. DOJ, Commerce Department Strike Force to Fight Technology Threats from Adversaries. The Hill, 16.02.2023. Available at: https://thehill.com/policy/cybersecurity/3861681-doj-commerce-department-strike-force-to-fight-technology-threats-from-adversaries/ (accessed 12.03.2023).

12. Arcesati R., Hmaidi A. Industry, Allies and Partners Face Tough Choices as US-China Tech War Escalates. Mercator Institute for China Studies, Berlin, 20.10.2022. Available at: https://merics.org/en/short-analysis/industry-allies-and-partners-face-tough-choices-us-china-tech-war-escalates (accessed 12.03.2023).

13. Daniels O., Hunt W. Sustaining and Growing the U.S. Semiconductor. Advantage: A Primer. Washington, Center for Security and Emerging Technology, June 2022. Available at: https://cset.georgetown.edu/wp-content/uploads/CSET-Sustaining-Growing-US-Semiconductor-Advantage-A-Primer.pdf (accessed 12.03.2023).

14. Hufbauer G., Hogan M. Washington Won’t Chip away at China’s Military with Semiconductor Sanctions. EastAsiaForum, 11.12.2022 Available at: https://www.eastasiaforum.org/2022/12/11/washington-wont-chip-away-at-chinas-military-with-semiconductor-sanctions/ (accessed 12.03.2023).

15. Bresnick S., Sher N. New Export Controls on Chinese Semiconductors May Prove Self-Defeating. ChinaFile, 16.09.2022. Available at: https://www.chinafile.com/reporting-opinion/viewpoint/new-export-controls-chinese-semiconductors-may-prove-self-defeating (accessed 12.03.2023).

16. Schmidt E. Innovation Power. Foreign Affairs, March–April 2023. Available at: https://www.foreignaffairs.com/united-states/eric-schmidt-innovation-power-technology-geopolitics?utm_medium=promo_email&utm_source=special_send&utm_campaign=post_release_tech&utm_content=20230309&utm_term=promo-email-prospects (accessed 12.03.2023).

Система Orphus

Loading...
Up