Arctic Science Diplomacy of the USA and Canada: A Comparative Analysis

 
PIIS013122270027407-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-6-92-105
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
St. Petersburg State University
Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod
Address: 1/3, Smol'nogo Str., St. Petersburg, 191060, Russian Federation
Affiliation: South Ural State University
Address: 76, Lenina Prosp., Chelyabinsk 454080, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 6
Pages92-105
Abstract

The article examines the U.S. and Canadian Arctic Science Diplomacy (ASD) in a comparative perspective. The authors have identified the main reasons – scientific and geopolitical – for the use of the ASD in the region by these two countries, as well as by key state and non-state actors involved in its coordination and implementation. The ASD priorities for both countries include climate change implications, environmental problems, oceanography, geophysics, glaciology, permafrost, Arctic flora and fauna, conservation of biodiversity, Arctic shipping and transport infrastructure, rational use of Arctic mineral and biological resources, local communities, indigenous peoples, integration of traditional knowledge into science, and so on. Based on the analysis, it was found that both the USA and Canada recognize the important role of the Arctic Science Diplomacy in the successful implementation of their Arctic strategy and consider this kind of “non-traditional” public diplomacy to be a rather significant resource of their policy in the Far North. The Canadian ASD has to a greater extent an internal rather than an external orientation, while the U.S. ASD basically serves as an instrument of promotion of American national interests in the region. However, the United States pay less attention to the Arctic Science Diplomacy than Canada. The American ASD infrastructure (including the research centers and polar stations network as well as the research vessel fleet) is less developed than the Canadian one. In addition, in the U.S. strategic documents on the Arctic, unlike Canadian strategies, the coercive component is most clearly traced, which makes the United States a less attractive international partner and imposes certain restrictions on the participation of American ASD actors in Arctic cooperation. Moreover, the United States is very suspicious of the ASD of those regional “players” whom they have listed as unfriendly states (including Russia and China), which also serves as an obstacle to the development of Washington’s scientific cooperation with international partners in the Far North.

KeywordsArctic, Canada, USA, science diplomacy, international relations, science
AcknowledgmentThe article has been supported by a grant of the Russian Science Foundation. Project no. 22-28-01287.
Received28.08.2023
Publication date30.06.2023
Number of characters41839
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВСТУПЛЕНИЕ
2 Несмотря на то что феномен научной дипломатии (НД) существовал в истории человечества уже длительное время, само это понятие появилось лишь в XXI в. В результате развития теории публичной дипломатии стали возникать ее новые измерения и подвиды. Одной из первых фундаментальных теоретических попыток осмысления НД стал основополагающий совместный доклад Королевского общества1 и Американской ассоциации содействия развитию науки2 “Новые рубежи научной дипломатии: навигация по меняющемуся балансу сил” (“New Frontiers in Science Diplomacy: Navigating the Changing Balance of Power”). Доклад был опубликован по итогам обсуждения совещания, прошедшего 1–2 июня 2009 г. в Лондоне. В качестве важного вклада в теорию научной дипломатии стоит отметить выделение трех ее измерений: наука в дипломатии, дипломатия для науки и наука для дипломатии. Однако теоретический подход, представленный в докладе, был нацелен на характеристику, скорее, форм НД, чем ее природы. К тому же он был ориентирован на восприятие научной дипломатии только как инструмента государственной политики: роль негосударственных акторов (включая академическое сообщество), по большому счету, игнорировалась [ист. 1]. 1. The Royal Society.

2. American Association for the Advancement of Science (AAAS).
3 В рамках нашего исследования более подходящим представляется прагматичный подход к НД, предложенный группой бывших и действующих дипломатов из разных стран и нацеленный на выделение трех ее уровней путем продвижения и/или удовлетворения:
4 – национальных интересов той или иной страны, включая использование инструментов “мягкой силы”;
5 – трансграничных интересов, если в дело вовлечены две страны и более;
6 – глобальных интересов и потребностей, если проблемы имеют общепланетарный масштаб [1].
7 Что касается сути арктической научной дипломатии, то в данной статье под ней понимается разновидность публичной дипломатии, применяемой как отдельными странами, так и многосторонними институтами для укрепления международного научно-технической сотрудничества и решения наиболее важных проблем на Крайнем Севере. При этом стоит подчеркнуть, что в нее вовлечены как государственные, так и негосударственные структуры (к последним относятся академические сообщества, институты гражданского общества, профессиональные научные организации и ассоциации) [2].
8 В данном исследовании ставится задача проведения сравнительного анализа арктической научной дипломатии двух соседних и вместе с тем союзных государств – США и Канады – на предмет выявления сходства и различия. Сравнительный анализ АНД двух стран проводится на основе нескольких критериев, включающих такие показатели, как упоминание арктической научной дипломатии в стратегических документах этих стран, наличие координирующих органов на уровне государства и академического сообщества, характер ее приоритетов, проведение престижных международных конференций, членство в международных научных организациях и ассоциациях, а также состояние научно-исследовательской инфраструктуры (наличие полярных станций и научно-исследовательского флота) (см. таблицу).

Number of purchasers: 0, views: 241

Readers community rating: votes 0

1. Turekian V., Gluckman P., Kishi T., Grimes R. Science Diplomacy: A Pragmatic Perspective from the Inside. Science and Diplomacy, 16.01.2018. Available at: http://www.sciencediplomacy.org/article/2018/pragmatic-perspective (accessed 22.01.2023).

2. Gutenyov M.Yu., Sergunin A.A. Arkticheskaya nauchnaya diplomatiya Rossii: teoriya i praktika. Vestnik mezhdunarodnykh organizatsij, 2022, t. 17, № 3, ss. 155-174. Gutenev M., Sergunin A. Russia’s Arctic Science Diplomacy: Theory and Practice, International Organizations Research Journal, 2022, vol. 17, no. 3, pp. 155-174. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.17323/1996-7845-2022-03-06

3. George J. Arctic Research Station in Cambridge Bay, Nunavut, Reopens after Pandemic Closure. CBC News, 19.05.2022. Available at: https://www.cbc.ca/news/canada/north/arctic-research-station-reopens-cambridge-bay-1.6458285 (accessed 25.01.2023).

4. Lackenbauer W., Dean R. Canada’s Northern Strategy under the Harper Conservatives: Key Speeches and Documents on Sovereignty, Security, and Governance, 2005–2015. Calgary, Centre for Military, Security and Strategic Studies, University of Calgary, 2016. 421 p.

5. Gutenyov M.Yu. Arktika vo vneshnej politike SShA. Ojkumena. Regionovedcheskie issledovaniya, 2019, № 2, sc. 133-143. Gutenev M.Yu. The Arctic in U.S. Foreign Policy. Ojkumena. Regional Researches, 2019, no. 2, pp. 133-143. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.24866/1998-6785/2019-2/133-143

6. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Arkticheskie strategii stran Severnoj Ameriki i Rossiya. Rossiya i Amerika v XXI veke, 2011, № 2. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Arctic Strategies of North America and Russia. Russia and America in the 21st Century, 2011, no. 2. (In Russ.) Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=17394605 (accessed 25.01.2023).

7. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Novaya voennaya doktrina Baraka Obamy i natsional'nye interesy Rossii. Natsional'nye interesy: prioritety i bezopasnost', 2012, № 14 (155), sc. 2-9. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Barack Obama's New Military Doctrine and Russia's National Interests. National Interests: Priorities and Security, 2012, no. 14 (155), pp. 2-9. (In Russ.)

8. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Rossijsko-amerikanskie otnosheniya v Arktike: sotrudnichestvo ili sopernichestvo? Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 9, sc. 103-111. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Russian-American Relations in the Arctic: Cooperation or Rivalry? World Economy and International Relations, 2018, vol. 62, no. 9, pp. 103-111. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2018-62-9-103-111

9. Konyshev V.N., Sergunin A.A. Sovremennaya arkticheskaya politika SShA. Sankt-Peterburg, “Galart+”, 2021. 159 c. Konyshev V.N., Sergunin A.A. The U.S.' Contemporary Arctic Policy. St. Petersburg, “Galart+”, 2021. 159 p. (In Russ.)

10. Todorov A.A. Vneshnyaya politika SShA v Arktike: ot amerikanotsentrizma D. Trampa k mnogostoronnosti Dzh. Bajdena. Problemy natsional'noj strategii, 2021, № 3 (66), sc. 42-59. Todorov A.A. The U.S. Foreign Policy in the Arctic: from D. Trump's Americanocentrism to J. Biden's Multilateralism. National Strategy Issues, 2021, no. 3 (66), pp. 42-59. (In Russ.) Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=46379344 (accessed 27.01.2023).

11. Goodsite M., Bertelsen R., Pertoldi-Bianchi S., Ren J., Watt L., Johannsson H. The Role of Science Diplomacy: a Historical Development and International Legal Framework of Arctic Research Stations under Conditions of Climate Change, Post-Cold War Geopolitics and Globalization/Power Transition. Journal of Environmental Studies and Sciences, 2016, no. 6, pp. 645-661. Available at: https://doi.org/10.1007/s13412-015-0329-6

12. Woody C. The US Coast Guard's biggest ship made a rare trip to the North Pole amid warnings about Russian and Chinese moves in the Arctic. Insider. 23.10.2022. Available at: https://www.businessinsider.com/coast-guard-icebreaker-healy-visits-north-pole-amid-arctic-activity-2022-10 (accessed 24.01.2023).

13. Zhuravel' V.P. Gonka ledokolov v Arktike. Analiticheskaya zapiska. Moskva, Institut Evropy RAN, 2020, № 31 (214). Zhuravel V. P. Icebreaker Race in the Arctic. Analytical Note. Moscow, Institute of Europe RAS, 2020, no. 31 (214). (In Russ.) Available at: DOI: http://doi.org/10.15211/analytics312020

14. Schreiber M. New U.S. Spending Bill Brings Icebreaker Funding Back. Arctic Today, 14.02.2019. Available at: https://www.arctictoday.com/new-u-s-spending-bill-brings-icebreaker-funding-back/ (accessed 24.01.2023).



Additional sources and materials

. London, Science Policy Centre, 2010. 32 p.

(accessed 13.02.2023).

. Government of Canada. Ottawa, 2019. Available at: https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1560523306861/1560523330587 (accessed 14.02.2023).

. Government of Canada. Available at: https://www.canada.ca/en/polar-knowledge/behindthescenes.html#h2-1(accessed 12.02.2023).

. Government of Canada. Available at: https://www.canada.ca/en/polar-knowledge/CHARScampus.html (accessed 14.02.2023).

).

. Arctic Focus. Available at: https://www.arcticfocus.org/about/ (accessed 17.02.2023).

.

Available at: https://arctic.ucalgary.ca/ (accessed 02.02.2023).

).

The White House. President George W. Wush. January 9, 2009. Available at: https://irp.fas.org/offdocs/nspd/nspd-66.htm (accessed 02.02.2023).

. The White House. Washington, May 10, 2013. Available at: https://obamawhitehouse.archives.gov/sites/default/files/docs/nat_arctic_strategy.pdf (accessed 02.02.2023).

. The White House. Washington, October 2022. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2022/10/National-Strategy-for-the-Arctic-Region.pdf (accessed 02.02.2023).

. June 2019. Available at: https://media.defense.gov/2019/Jun/06/2002141657/-1/-1/1/2019-DOD-ARCTIC-STRATEGY.PDF (accessed 02.02.2023).

(accessed 02.02.2023).

https://www.everycrsreport.com/files/2020-07-29_RL34391_119fa19e1f0b79fbf3dcbd06d214423547eea69d.pdf (accessed 13.02.2023).

Дни.ру, 17.07.2008.

(accessed 12.02.2023).

https://www.arcus.org/arcus (accessed 02.02.2023).

(accessed 02.02.2023).

https://www.iarpccollaborations.org/uploads/cms/documents/final-arp-2022-2026-20211214.pdf (accessed 02.02.2023).

Система Orphus

Loading...
Up