“A Comprehensive Concept for Modernization of the Bundeswehr”

 
PIIS013122270027342-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-5-69-79
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Post-graduate Degree Applicant, IMEMO RAS; Principal Specialist, Department of Protocol Events, Lomonosov Moscow State University
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Lomonosov Moscow State University
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 5
Pages69-79
Abstract

As a key regional player, Germany can make a significant contribution to the defense of NATO and the EU. By employing militarily and politically the essential ground forces, which can form the basis when organizing the defense of other members of the Alliance, in the context of the application of Article 5 of the North Atlantic Treaty, Germany's policy on Bundeswehr reform and the costs of this reform deserve special attention. Whereas in the second track, the vector of work as well as the amount of military aid is very clear, in the case of the armed forces reform there are certain peculiarities. After a long period of stagnation and underfunding of the German Army, the trend is reversed. Today, the German politico-military leadership is striving to achieve more sovereignty and autonomy in the military sphere. As of 2022, the Bundeswehr is an active participant in NATO's international missions and operations. It forms the backbone of the Alliance's rapid reaction force in Eastern Europe, cooperating with other Eastern European states on the intergovernmental level. There is also an active partnership through Permanent Structured Cooperation (PESCO) in the context of the Common Security and Defense Policy within the European Union. The prospect of implementing the set of reforms opens a window of opportunity for Germany to increase its national politico-military capabilities in Europe, which could be realized in the field of consolidating the country as one of the regional hegemons. Besides, within the framework of the new NATO Concept, there is a provision of building up the rapid reaction force on the eastern border of the Alliance, which is actively supported by the Bundeswehr. This could lead to an even greater escalation of the conflict between NATO and the Russian Federation.

KeywordsFederal Republic of Germany, Bundeswehr Reform, “Comprehensive Bundeswehr Modernization Concept”, “Capability Profile”, armed forces, military budget, military policy
Received27.08.2023
Publication date31.05.2023
Number of characters26759
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 Внимание к военной политике Германии возросло в связи с очередным витком напряженности в системе европейской безопасности после начала Специальной военной операции (СВО) РФ на Украине в конце февраля 2022 г. Предпринятые военно-политическим руководством ФРГ действия по поддержке Украины демонстрируют готовность Берлина к реализации возможного военно-силового сценария в Восточной Европе. В этом контексте изучение отчетных периодов модернизации и реформирования немецких вооруженных сил представляет особый интерес для отечественного политико-академического сообщества. Теоретико-методологической основой исследования является теория строительства вооруженных сил (ВС). Она является аполитичной и позволяет объективно проанализировать, какие реальные задачи ставит перед собой военно-политическое руководство Германии. Сегодня официальный Берлин уделяет все больше внимания развитию и модернизации национальных вооруженных сил не только в плане взаимодействия с союзниками по НАТО, но и с точки зрения собственных национальных интересов [1].
3 Благодаря выгодному географическому положению страны и удобным выходам к критически важным логистическим узлам [ист. 1], по мнению ряда экспертов, личный состав ВС союзников ФРГ по НАТО успевает прибыть к возможному театру военных действий в целях развертывания боевых подразделений на военных объектах с техникой значительно быстрее при использовании именно германских логистических хабов. Это позволяет существенно сократить нагрузку на армейский компонент западноевропейских союзников ФРГ по Североатлантическому альянсу. Таким образом, сегодня для Германии открывается определенное окно возможностей: как ключевой региональный игрок она уже вносит [2] и может внести еще больший вклад в обеспечение военной активности НАТО и ЕС.
4 Особого внимания заслуживает политика Германии в отношении реформы бундесвера. После длительного периода недофинансирования и сокращения армии видна обратная тенденция [3]: сегодня военно-политическое руководство Германии стремится обеспечить бундесвер необходимыми финансами и условиями для выполнения национального и союзнического долга в сферах безопасности и обороны [4].
5 Проявлением активного наращивания присутствия НАТО в Восточное Европе является создание сил передового развертывания (СПР)1. Данный шаг был предпринят для того, чтобы противостоять росту “российской угрозы”. По состоянию на конец 2022 г. СПР находятся на третьем этапе своего развития [5, p. 103]. Если на первом этапе (2004–2013 гг.) были достигнуты серьезные результаты в области морского и воздушного компонентов присутствия, то уже на втором этапе (2014–2021 гг.) была развернута система штабов многосторонних сил НАТО (от корпуса до дивизии). В рамках того же второго этапа был начат процесс развертывания наземных войск в двух компонентах. Первая компонента представляла собой развертывание национальных ВС США, вторая была представлена в формате многосторонних батальонных тактических групп (БТГ)2. Что касается вклада Берлина в развитие СПР, то Германия получила статус “рамочной нации” в Прибалтике3. Кроме того, только Германия смогла закрепить рост численности ВС в период с 2014 по 2021 г. Организация системы штабов позволила создать необходимые условия для увеличения организационно-штатной структуры и форсировать начало третьего этапа развития СПР (с 2022 г.). Так, летом 2022 г. канцлер ФРГ О. Шольц сделал заявление о намерении трансформировать БТГ в Литве до уровня бригады [5, p. 108]. На фоне решения Шольца о намерении выделить дополнительные средства на сумму 100 млрд евро на нужды бундесвера в Германии ведется активная работа по организации и комплектованию сил СПР в Словакии. Помимо этого, партнерами ФРГ по комплектованию многосторонних группировок СПР выступили Нидерланды, Норвегия и Чехия [5, p. 117]. Таким образом, последовательное наращивание присутствия НАТО в Восточное Европе осуществляется при активном участии бундесвера. 1. Forward Presence Force (FPF).

2. Battalion Tactical Group (BTG).

3. Концепция “рамочной нации” (англ. framework nation, нем. Rahmennation), принятая в НАТО по инициативе тогдашнего министра обороны ФРГ Томаса де Мезьера в 2013 г., подразумевает переход от национального формата оперативного планирования к кластерному с целью сохранения оборонительного и наступательного потенциалов Альянса: подразумевается возможность привлечения национальных вооруженных сил более мелких стран НАТО к более крупным организационно-штатным единицам “рамочных наций”.

Number of purchasers: 0, views: 148

Readers community rating: votes 0

1. Kvashnin A.V., Ostankov V.I. Uspeshnoe reshenie problem stroitel'stva Vooruzhennykh Sil – vazhnejshee‬ uslovie obespecheniya natsional'noj bezopasnosti. Voennaya bezopasnost' Rossijskoj Federatsii v XXI veke: sbornik nauchnykh statej. Gen.-polk. Baluevskij Yu.N., red. Moskva, 2004, ss. 210-226.‬ Kvashnin A.V., Ostankov V.I. Successful Solution of Problems of Armed Forces Construction – the Most Important Condition for Ensuring National Security. Military Security of the Russian Federation in the 21st Century: Collection of Scientific Articles. General-Colonel Baluevskii Yu.N., ed., Moscow, 2004, pp. 210-226. (In Russ.) Available at: https://flot.com/publications/books/shelf/safety/13.htm (accessed 18.01.2023).

2. Rustamova L.R. Reformirovanie bundesvera i buduschee mirotvorchestva FRG. Mirovaya politika, 2021, № 4, cc. 29-43. Rustamova L.R. Reforming the Bundeswehr, and the Future of FRG’s Peacekeeping. World Politics, 2021, no. 4, pp. 29-43. (In Russ.) DOI: 10.25136/2409-8671.2021.4.36992

3. Prikhot'ko N.P. Ehvolyutsiya voennoj politiki FRG posle ob'edineniya strany. Vestnik MGIMO, 2010, № 1, cc. 320-326. Prikhot’ko N.P. The Evolution of FRG’s Military Policy after the Unification of Germany. Newsletter of MGIMO, 2010, no. 1, pp. 320-326. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.24833/2071-8160-2010-5-14-320-326

4. Zandee D., Deen B., Kruijver K., Stoetman A. European Strategic Autonomy in Security and Defence. Now the Going Gets Tough, It’s Time to Get Going. 2020. 75 p. Available at: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-12/Report_European_Strategic_Autonomy_December_2020.pdf (accessed 18.01.2023)

5. Trunov F.O. Ehvolyutsiya sil peredovogo razvertyvaniya NATO k seredine 2022 g. Rossiya i mir v XXI veke, 2022, № 4, cc. 100-122. Trunov F.O. Evolution of NATO Forward Deployment Forces by mid-2022. Russia and the World in the 21st Century, 2022, no. 4, pp. 100-122. (In Russ.) DOI: 10.31249/rsm/2022.04.06

6. Zverev Yu. Naraschivanie sil NATO i SShA v Evrope: riski i posledstviya dlya Rossii i Belorussii. Evraziya ehkspert, 26.07.2022. The Build-Up of NATO and U.S. Forces in Europe: Risks and Consequences for Russia and Belarus. Eurazia Expert, 26.07.2022. (In Russ.) Available at: https://eurasia.expert/narashchivanie-nato-v-evrope-riski-i-posledstviya-dlya-rossii-i-belorussii/?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&utm_referrer=https%3A%2F%2Fyandex.ru%2Fnews%2Fsearch%3Ftext%3D (accessed 15.09.2022).

7. Trunov F.O. Politika FRG v NATO na sovremennom ehtape: problemy i perspektivy. Aktual'nye problemy Evropy, 2019, № 4, cc. 114-133. Trunov F.O. FRG’s Policy in NATO at the Present Stage: Problems and Prospects. Actual Problems of Europe, 2019, no. 4, pp. 114-133. (In Russ.) DOI: 10/31249/ape/2019.04.07

8. Kuleshov V.M., Tarasenko A.V. Mezhdunarodnaya informatsionnaya bezopasnost' kak vektor razvitiya natsional'noj bezopasnosti Rossii i Germanii. Sotsial'no-ehkonomicheskie yavleniya i protsessy, 2019, № 105, cc. 61-73. Kuleshov V.M., Tarasenko A.V. International Information Security as Development Vector of National Security of Russia and Germany. Socio-Economic Phenomena and Processes, 2019, no. 105, pp. 61-73 (In Russ.) DOI: 10.20310/1819-8813-2019-14-105-60-73.

9. Sharikov P.A. Voennye aspekty kiberbezopasnosti v kontekste spetsial'noj voennoj operatsii RF na territorii Ukrainy. Analiticheskie zapiski Instituta Evropy RAN, 2022, vyp. 2, № 13 (280), cc. 5-12. Sharikov P.A. Military Aspects of Cybersecurity in the Context of the Russian Federation's Special Military Operation on the Territory of Ukraine. Analytical Papers of the Institute of Europe RAS, 2022, iss. 2, no.13 (280), pp. 5-12 (In Russ.) Available at: http://www.zapiski-ieran.ru/images/analitika/2022/an280.pdf (accessed 03.10.2022).

10. Kokeev A.M. Novye aktsenty v oboronnoj strategii i politike bezopasnosti Germanii. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 11, ss. 26-34. Kokeev A.M. New Emphases in Germany's Defense Strategy and Security Policy. World Economy and International Relations, 2018, vol. 62, no. 11, pp. 26-34. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2018-62-11-26-34

11. Oznobischev S.K. Novaya strategicheskaya kontseptsiya NATO i otnosheniya s Rossiej. Polis. Politicheskie issledovaniya, 2011, № 3, cc. 50-57. Oznobishchev S.K. The New World and Russia NATO Relations. Polis. Political Studies, 2011, no. 3, pp. 50-57. (In Russ.) Available at: https://www.politstudies.ru/index.php?page_id=453&id=4416&jid=4409 (accessed 18.01.2023).

12. Arbatova N.K., Kokeev A.M., red. Global'naya strategiya bezopasnosti ES 2016. Analiticheskij doklad. Moskva, IMEhMO RAN, 2017. 33 s. Arbatova N.K., Kokeev A.M., eds. EU Global Security Strategy 2016. Analytical Report. Moscow, IMEMO RAN, 2017. 33 p. (In Russ.) DOI:10.20542/978-5-9535-0505-5

13. Trunov F.O. K voprosu skhemy strukturnykh reform sovremennykh vooruzhennykh sil: primer FRG. Politicheskaya nauka, 2021, № 1, cc. 187-206. Trunov F.O. To the Issue of the Modern Armed Forces Structural Reforms Scheme: the Example of FRG. Political Science, 2021, no. 1, cc. 187-206. (In Russ.) DOI: 10.31249/poln/2021.02.07

14. Sindeev A.A. Reforma bundesvera: tri ehtapa. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2015, № 3, cc. 86-94. Sindeev A.A. Bundeswehr Reform: Three Stages. World Economy and International Relations, 2015, no. 3, pp. 86-94. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2015-3-86-94



Additional sources and materials

(accessed 03.10.2022).

(accessed 09.05.2021).

29.12.2022.

, 29.12.2022. (In Russ.) Available at: https://russian.rt.com/world/article/1091821-germaniya-nato-sily-bystrogo-reagirovaniya (accessed 24.12.2022).

(accessed 15.09.2022).

03.10.2022).

6. Militärische Unterstützungsleistungen für die Ukraine. Bundesregierung, 10.09.2022. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/krieg-in-der-ukraine/lieferungen-ukraine-2054514 (accessed 24.12.2022).

https://www.bundesrat.de/SharedDocs/drucksachen/2019/0301-0400/331-19.pdf?__blob=publicationFile&v=1 (accessed 16.09.2022).

16.09.2022).

16.09.2022).

(accessed 16.09.2022).

03.08.2022.

(accessed 13.09.2021).

(accessed 13.09.2021).

(accessed 13.09.2022).

05.10.2018.

(accessed 18.01.2023).

15. Rheinmetall is Equipping NATO's Spearhead VJTF. Bundeswehr Prepares for the VJTF Leadership in 2023. Rheinmetall. Available at: https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/public_relations/themen_im_fokus/vjtf/index.php (accessed 13.09.2022).

(accessed 03.10.2022).

, 26.07.2021.

(accessed 16.09.2022).

, 09.05.2021.

(accessed 09.10.2022).

Система Orphus

Loading...
Up