Development Potential of Russian and Kazakh Agricultural Exports to China

 
PIIS013122270025468-5-1
DOI10.20542/0131-2227-67-2023-2-17-29
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Нead of Agrarian Market Research Department
Affiliation: Institute of Agrarian Research, National Research University Higher School of Economics
Address: 11, Pokrovsky Blvd., Moscow, 109028, Russian Federation
Occupation: Expert of Agrarian Market Research Department
Affiliation: Institute of Agrarian Research, National Research University Higher School of Economics
Address: 11, Pokrovsky Blvd., Moscow, 109028, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 2
Pages17-29
Abstract

Due to their vast territory suitable for agriculture, surplus production of agricultural products and geographical proximity to the northern and western provinces of China, Russia and Kazakhstan can take significant positions in the growing Chinese market. The development of international transport corridors with access to China will contribute to the increase of the competitive capabilities of the two countries and the growth of export volumes. In this context, the interstate railway corridor with Dostyk border station (Kazakhstan) as a connecting link seems very promising. The development of this direction of agro-logistics will contribute to the inclusion of Siberian and Ural regions of the Russian Federation in international trade, will be an important factor in the international role of the Republic of Kazakhstan by attracting transit cargo from Russia. The transport corridor through Dostyk is also relevant in the context of sanctions against Russia and the need to reorient trade flows with unfriendly countries to other directions. The article identifies the types of agricultural products and regions of the cargo area that are the most promising for exports from Russia and Kazakhstan through Dostyk. To assess the potential for the development of this transport corridor, the analysis of agricultural cargo export flows from Russia and Kazakhstan to China in terms of ports and border crossings is presented, the problems and bottlenecks of agro-export logistics of Russia and Kazakhstan are studied, the economic efficiency of traditional railway and container transportation is compared, and the competitiveness of Russian agricultural products supplies to China through Dostyk in comparison with other logistics directions is estimated. The findings indicate that the regions of the cargo zone of Russia and Kazakhstan have high shipping potential for railway deliveries to China through Dostyk. However, its implementation is possible under a number of conditions: changes in railway transportation tariffs and removal of export restrictions, while intensifying negotiations between countries with China to reduce the level of customs and administrative barriers.

Keywordsagro-logistics, railway transport corridors, export of agro-food products to China, Dostyk–Alashankou railway crossing, container transportation, transit potential of Kazakhstan
Received03.05.2023
Publication date03.05.2023
Number of characters28032
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 Формирование международных сухопутных транспортных коридоров является одной из ключевых тенденций современной логистики. В этом отношении весьма значима современная интерпретация Великого Шелкового пути для Китая – коридор “Западный Китай – Западная Европа”, трансконтинентальный проект, который связал Европу и Азию, проходит через Китай, Казахстан и Россию.
3 В России имеются благоприятные предпосылки для расширения экспорта аграрной продукции. При этом регионы Западной Сибири и Южного Урала, приближенные к границам Казахстана и характеризующиеся избыточным предложением некоторой продукции для регионального рынка (зерновых, масличных и масла подсолнечного), не имеют возможностей активного экспорта из-за достаточно жестких логистических ограничений и удаленности от экспортных портов России. Казахстан, в свою очередь, географически близок к северным и западным провинциям КНР, что дает значительное конкурентное преимущество для доступа на растущие китайские рынки. Однако аграрное производство в РК пока не располагает условиями для масштабного увеличения экспорта продукции АПК. В этой ситуации привлечение транзитных грузов из сибирских и уральских регионов РФ в направлении Китая позволило бы сформировать дополнительные товарные ресурсы, которые могут быть направлены на экспорт, и обеспечить большой оборот контейнерных перевозок.
4 СОСТОЯНИЕ ИЗУЧЕННОСТИ ПРОБЛЕМЫ
5 В литературе и аналитических докладах часто обосновывается и подчеркивается необходимость развития транзитного потенциала стран ЕАЭС, где Казахстан занимает важную роль транзитного звена в сообщении Европа–Азия благодаря наличию в составе железнодорожной сети технически оснащенных магистральных линий, преимуществу географического положения (в центре Евразийского континента), близости к западным провинциям Китая, находящимся в 2 тыс. км от ближайших морских портов. В аналитическом докладе Евразийской экономической комиссии [ист. 1] отмечается, что важнейшей задачей является увеличение транзитного грузопотока между КНР и ЕС по сухопутному маршруту через территорию ЕАЭС и имеются предпосылки для переориентации части морского грузопотока на перевозки через евразийские транзитные коридоры. Транзитный маршрут из Китая в Европу по территории ЕАЭС уже обеспечивает приемлемые сроки (он более быстрый по сравнению с морским маршрутом через Суэцкий канал – 60 дней морским путем против двух недель по железным дорогам) и стоимость доставки транзитных грузов. По мнению авторов доклада, ценовое преимущество морских поставок уже не имеет абсолютного приоритета на рынке международных перевозок.
6 Как отмечается в докладе Евразийского банка развития [ист. 2], к неценовым преимуществам железнодорожных перевозок (по сравнению с морскими) относятся более короткие сроки, регулярность и адресность доставки, надежность (гарантированность доставки точно в срок и сохранность груза), возможность доставить груз транспортным средством в любую точку. При этом известен ряд проблем транспортных коридоров Казахстана. В ежегодном отчете по измерению и мониторингу эффективности коридоров Центральноазиатского регионального экономического сотрудничества [ист. 3] указано, что наличие подвижного состава все еще является постоянной проблемой для железнодорожного транспорта. Ограничения пропускной способности в совокупности с дополнительными санитарными мерами контроля, введенными китайскими властями в конце 2020 г., привели к резкому увеличению продолжительности пересечения границы и образованию очередей. Так, время пересечения границы в Достыке составило почти 73 ч, в Алтынколе – 51 ч, что значительно больше, чем в 2019 г.

Number of purchasers: 3, views: 202

Readers community rating: votes 0

1. Nauryzbekova D.K. Problems of using international corridors in the territory of Kazakhstan. Bulletin of Almaty Technological University, 2014, no. 4, pp. 91-95. (In Russ.)

2. Karlova N., Serova E. Prospects of the Chinese market for Russian agro-food exports. Russian Journal of Economics, 2020, no. 6 (1), pp. 71-90. DOI: 10.32609/j.ruje.6.50824

3. Romashkin R.A., Sedik D., Avdeev M.V., Cherkasova O.V. Prospects for Russian agro-food exports in the market of China. Moscow, Pero Publishing House, 2020. 56 p. (In Russ.) Available at: https://ecfs.msu.ru/images/documents/analytics/China_Report.pdf (accessed 01.11.2022).



Additional sources and materials

1. Analiticheskij doklad “Analiz sushhestvuyushhix mezhdunarodny`x transportny`x koridorov, proxodyashhix cherez territorii gosudarstv-chlenov”. Moskva, Evrazijskaya e`konomicheskaya komissiya, 2019. 24 s.

 

Analytical report “Analysis of existing international transport corridors passing through the territories of member states”. Moscow, Eurasian Economic Commission, 2019. 24 p. (In Russ.)

 

2. Transportny`e koridory` Shelkovogo puti: potencial rosta gruzopotokov cherez EAE`S. Sankt-Peterburg, CII EABR, 2018. 74 s.

 

Silk Road Transport Corridors: the Potential for Growth of Cargo Flows through the EAEC. St. Petersburg, CII EDB, 2018. 74 p. (In Russ.) Available at: https://eabr.org/analytics/integration-research/cii-reports/transportnye-koridory-shelkovogo-puti-potentsial-rosta-gruzopotokov-cherez-eaes/?sphrase_id=138993 (accessed 28.10.2022).

 

3. 2020 CAREC Corridor Performance Measurement and Monitoring Annual Report: Coronavirus Disease and Its Impact. Asian Development Bank, December 2021. 104 p. Available at: https://www.adb.org/publications/carec-cpmm-annual-report-2020 (accessed 28.10.2022). DOI: 10.22617/TCS210512-2

 

4. Transportny`e koridory` Shelkovogo puti: analiz bar`erov i rekomendacii po napravleniyu investicij. Sankt-Peterburg, CII EABR, 2018. 50 s.

 

Silk Road Transport Corridors: Analysis of Barriers and Recommendations for Directing Investment. St. Petersburg, CII EDB, 2018. 50 p. (In Russ.) Available at: https://eabr.org/analytics/integration-research/cii-reports/transportnye-koridory-shelkovogo-puti-analiz-barerov-i-rekomendatsii-po-napravleniyu-investitsiy-/?sphrase_id=139001 (accessed 28.10.2022).

 

5. Analiticheskij doklad “Analiz kontejnerny`x perevozok v celyax vy`rabotki predlozhenij po ix razvitiyu v ramkax Evrazijskogo e`konomicheskogo Soyuza”. Moskva, Evrazijskaya e`konomicheskaya komissiya, 2021. 86 s.

 

Analytical report “Analysis of container transportation in order to work out proposals for their development within the Eurasian Economic Union”. Moscow, Eurasian Economic Commission, 2021. 86 p. (In Russ.) Available at: http://kffanek.kz/f/prilozhenie_3_doklad_kontejnery_1.pdf (accessed 07.11.2022).

 

6. Tamozhennaya statistika vneshnej torgovli RF. Otkry`ty`e danny`e FTS RF. Customs statistics of foreign trade of the Russian Federation. Open data of Federal Customs Service of the Russian Federation. (InRuss.) Availableat: http://stat.customs.ru/ (accessed 07.11.2022).

 

7. Statistika zheleznodorozhny`x perevozok agrarny`x gruzov. Otvet na zapros v OAO “RZhD”.

 

Statistics of railway transportation of agrarian cargoes. Response to the request to “Russian Railways”. (In Russ.) Available at: https://cargo.rzd.ru/ru/9792 (accessed 07.11.2022).

 

8. Statistika zheleznodorozhny`x perevozok agrarny`x gruzov. Otvet na zapros v OAO “Rustranskom”.

 

Statistics of railway transportation of agrarian cargoes. Response to the request to “Rustranscom”. (In Russ.) Available at: https://www.rusagrotrans.ru/analitika/(accessed 07.11.2022).

 

9. Statistika zheleznodorozhny`x perevozok agrarny`x gruzov. Otvet na zapros v AO “Nacional`naya kompaniya “Kazaxstan temir zholy`” (NK “KTZh”).

 

Statistics of railway transportation of agrarian cargoes. Response to the request to the JSC “National Company “Kazakhstan Temir Zholy” (NC “KTZ”). (In Russ.) Available at: https://railways.kz/ (accessed 07.11.2022).

 

10. Trade Map International Trade Centre. Available at: https://www.trademap.org/Index.aspx (accessed 07.11.2022).

 

11. Statistika zheleznodorozhny`x i morskix tarifov na perevozku agarny`x gruzov. Otvet na zapros v “ABC-RAIL”, OOO “Evropak”.

 

Statistics of rail and sea tariffs for the transportation of agrarian goods. Response to “ABC-RAIL”, “Europac Ltd.” (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up