Latin America and NATO: Correlation Formats In The XX – The First Quarter Of The XXI Century

 
PIIS013122270024693-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-1-111-121
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Latin America Institute of the Russian Academy of Sciences
National Research University Higher School of Economics
Address: 21, Bol’shaya Ordynka Str., Moscow, 115035, Russian Federation; bild. 1, 17, Malaya Ordynka Str., 115035, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 1
Pages111-121
Abstract

The article provides a comprehensive analysis of historical and contemporary relationships between Latin America and the NATO bloc. The relevance of the study is based on the strategic focus of the Atlantic Alliance in the "global South" as a direction for diversifying its extra-regional ties. The article provides a detailed analysis of the world bibliography available by 2022 on the problems of relations between Latin America and NATO. Two main research waves are emphasized. The impetus for the first wave was given by Argen-tina's intentions to move closer to NATO at the end of the 20th century. In the 21st centu-ry, the rise of the research interest was provoked by the close rapprochement of Colombia with the Alliance. The study is based on the logical-historical method, which makes it pos-sible to consider the object both in development and in structural-logical aspects. A com-parative analysis of the texts of the NATO treaties and the Inter-American Treaty on Mu-tual Assistance, as a Latin American source of the Atlantic Alliance treaty, has been carried out. The author proves that this relationship remains relevant at the present time. For the first time in Russian Latin American studies, the trajectory of Colombia's rapprochement with NATO is analyzed, and the historical background of this process in the 20th century is considered. Colombia's interaction with the alliance in the 21st century is viewed as a key element in the system of relations between the region and the alliance. Three main areas, in which Colombia performs intermediary functions, have been identified: the operational-tactical, the educational and the integration area. All of the above leads to the conclusion that in the structure of Latin America-NATO ties, there is a clear predominance of indirect ties, both in the historical plane and in the current profile of relations. The hypothesis of the study is that their array has a sufficient critical mass to cause qualitative transition towards the direct interaction formats dominance in the future

KeywordsLatin America, NATO, USA, collective security, cooperation, partnership, Colombia
AcknowledgmentThe research was supported by RSF, project No. 22-78-10014, (https://rscf.ru/project/22-78-10014/)
Received21.09.2022
Publication date03.03.2023
Number of characters31063
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Нарастание конфронтационной тональности в отношениях России с НАТО и США [1] в последние годы и приближение к пиковым значениям противостояния в 2022 г. актуализируют императив поиска сторонами симметричных и асимметричных ответов на динамично развивающуюся ситуацию с целью сдерживания друг друга. На 36-м саммите НАТО, прошедшем в июне 2022 г. в Мадриде, обозначились явные симптомы усиления стратегического внимания Альянса к “глобальному Югу”. Основной приоритет, безусловно, отдается традиционному северному флангу, но наряду с ним все отчетливее звучат мотивы расширения влияния Альянса в южном направлении. Органичным элементом данного сегмента мировой системы выступает Латино-Карибская Америка (ЛКА) как полигон развертывания конкурирующих стратегий, с одной стороны, России и Китая, с другой – США и Европейского союза [2].
3 В принятой по итогам саммита новой “Стратегической концепции безопасности альянса” ЛКА не фигурирует, но в кулуарах, по свидетельствам журналистского сообщества, латиноамериканский аспект перманентно находился в “фокусе радара” [3]. Прямым свидетельством наличия латиноамериканской повестки в ходе мадридского саммита стало заявление испанского короля Филиппа VI о готовности иберийского государства стать связующим элементом между трансатлантическим сообществом и двумя регионами “Глобального Юга” – Африкой и ЛКА [4]. Испания обладает идеальным географическим положением для стимулирования связей между НАТО и ЛКА. В арсенале ее переговорных инструментов наличествует апробированный десятилетиями Ибероамериканский форум, с помощью которого Мадрид оказывает немалое влияние на позицию латиноамериканских партнеров [5]. Данные факты дают основания предполагать, что в среднесрочной перспективе ибероамериканский диалог может наполниться новым пронатовским содержанием.
4 Следует подчеркнуть, что и до мадридского саммита латиноамериканские мотивы в последние годы все более отчетливо акцентировались в дискурсе официальных представителей и в самой повестке работы Североатлантического альянса. Так, в апреле 2019 г. генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг дал понять, что перспектива обретения широким спектром стран ЛКА по примеру Колумбии статуса “глобального партнера” отвечает интересам Альянса и организация открыта для подобного рода диалога [6]. Несмотря на то что им категорически исключалась возможность присоединения стран региона к НАТО в формате полноценного членства, сам факт обозначения интенции проводить линию на диверсификацию партнерских отношений свидетельствовал о заметной заинтересованности Альянса в ЛКА.
5 В июне 2021 г. название региона вторично появилось в тексте стратегических документов альянса аналитико-прогностического характера, что свидетельствует о стабильном интересе НАТО к южноамериканскому направлению. В первый раз это произошло в 2010 г. в экспертном докладе “НАТО в 2020 г.: гарантированная безопасность и динамическое взаимодействие”, где допускалась возможность участия организации в делах региона в случае экстренных гуманитарных кризисов [ист. 1]. В аналогичном докладе “НАТО в 2030 г.”, выпущенном десять лет спустя, поставлена следующая установка на развитие внерегиональных связей организации: “Союзники договорились укреплять отношения НАТО с партнерами-единомышленниками и международными организациями и налаживать новые контакты, в том числе в Африке, Азии и Латинской Америке” [ист. 2]. Данную формулировку можно квалифицировать как рубежную в процессе фокусировки внимания Альянса на “Глобальном юге” и его латиноамериканском сегменте. Указанный массив фактов актуализирует анализ конфигурации прямых и косвенных связей между ЛКА и НАТО как в измерении сегодняшнего дня, так и в ретроспективе.

Number of purchasers: 3, views: 293

Readers community rating: votes 0

1. Voitolovskiy F.G. US Strategy in a Changing World Order: Challenges for Russia. Bulletin of the Russian Academy of Sciences, 2021, vol. 91, no. 7, pp. 616-626. (In Russ.) DOI: 10.31857/S0869587321070148

2. Yevseenko A.S. China’s and Russia’s growing footprint in Latin America as a challenge to American interests. Bulletin of the Volgograd State University. Series 4: History. Regional studies. International relationships, 2022, vol. 27, no. 2, pp. 163-177. (In Russ.) DOI: 10.15688/jvolsu4.2022.2.14

3. Actis A. La OTAN mira de reojo a Latinoamérica: la “desinformación” de Rusia y la injerencia de China. La Politica Online, 03.06.2022. Available at: https://www.lapoliticaonline.com/espana/politica-es/la-otan-mira-de-reojo-a-latinoamerica-la-desinformacion-de-rusia-y-el-auge-comercial-de-china/ (accessed 14.07.2022).

4. Hinojosa S. El Rey propone a España como nexo de la OTAN con África y América Latina. La Vanguardia, 28.06.2022. Available at: https://www.lavanguardia.com/internacional/20220628/8372301/rey-propone-espana-nexo-otan-africa-america-latina.html (accessed 28.08.2022).

5. Yakovlev P.P. Global puzzles: Iberoamerica in a changing world. Moscow, ILA RAS, 2020. 515 p. (In Russ.) DOI: 10.37656/978-5-6043459-6-2

6. Brunnstrom D. Jefe de OTAN dice Brasil y otros países América Latina podrían convertirse en “socios” de la alianza. Reuters, 04.04.2019. Available at: https://www.reuters.com/article/otan-a-latina-brasil-idLTAKCN1RF2WX (accessed 16.07.2022).

7. Selivanov V.D. Pentagon, NATO and Latin America. International Life, 1984, no. 6, pp. 49-55. (In Russ.)

8. Yakovlev P.P. Latin America in the strategy of US imperialism. Moscow, Znanie, 1984. 63 p. (In Russ.)

9. Bazhenova O.A. Brazil in Trump's foreign policy web. Social and humanitarian knowledge, 2020, no. 1, pp. 169-178. (In Russ.) DOI: 10.34823/SGZ.2020.1.51301

10. Bazhenova O.A. The Major Non-NATO Ally Status: Characteristics, Chronology, Geo-graphical Distribution. Bulletin of International Organizations, 2021, vol. 16, no. 1, pp. 162-171. (In Russ.) DOI: 10.17323/1996-7845-2021-01-08

11. Bezerra M. How far does NATO intend to go? International Life, 2016, no. 5, pp. 71-88. (In Russ.)

12. Krivolapov O.O., Stepanova N.V. La cooperación de EE.UU. con países de América Latina en el ámbito de seguridad antes y después de la llegada de Joseph Biden al poder. Iberoamerica, 2021, no. 4, pp. 58-79. DOI: 10.37656/s20768400-2021-4-03

13. Diamint Rut. La OTAN y los desafíos en el Mercosur. Comunidad de seguridad y estabilidad democrática. Buenos Aires, Nuevohacer, 2001. 157 p.

14. Reficco E. Argentina como aliado extra-OTAN de los EE UU: los factores detrás de la alianza. Fundación CIDOB. Afers Internacionals, 1998, no. 42, pp.79-97.

15. Picazo María Victoria. Argentina-EE.UU: balance de la alianza extra-OTAN. Instituto de Relaciones Internacionales. Universidad Nacional de La Plata. 2004. 33 p. Available at: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37040 (accessed 30.07.2022).

16. Larrinaga L.F. Argentina, a New U.S. Non-Nato Ally: Significance and Expectations. Naval War College Review, 2000, vol. 53, no. 2, pp. 125-157. Available at: https://www.jstor.org/stable/44638304 (accessed 30.07.2022).

17. Haglug G. David. Pensando lo imposible: Why Mexico Should Be the Next New Member of the North Atlantic Treaty Organization. Latin America Policy, 2010, vol. 1, no. 2, pp. 264-283. Available at: https://doi.org/10.1111/j.2041-7373.2010.00019.x

18. Broke A. Smith-Windsor, ed. Enduring NATO, Rising Brazil. Managing International Security in a Recalibrating Global Order. NATO Defense College, Italy, 2015. 286 p.

19. Aguilera-Reza G. Expanding the Transatlantic Bond – NATO's Possible Cooperation with Colombia, Brazil and Mexico. Atlantic Treaty Association. 2015. 56 p. Available at: https://www.academia.edu/19364389/Expanding_the_Transatlantic_Bond_NATO_s_Possible_Cooperation_with_Colombia_Brazil_and_Mexico (accessed 30.07.2022).

20. Torrijos V., Abella J.D. Ventajas y desventajas políticas y militares para Colombia derivadas de su eventual participación en misiones internacionales relacionadas con la OTAN. Revista Científica General José María Córdova, 2017, julio-diciembre, vol. 15, no. 20, pp. 47-82. Available at: http://dx.doi.org/10.21830/19006586.175

21. Farfán Castro F.E., Torres N.M.R., Reina J.J., eds. Colombia y La Organización del Tratado del Atlántico Norte. Aproximaciones de Análisis desde la Academia. Bogota, Escuela Superior de Guerra “General Rafael Reyes Prieto”, 2019. 220 p. Available at: https://esdeguelibros.edu.co/index.php/editorial/catalog/view/46/53/779 (accessed 30.07.2022).

22. Gonzalez A.M., Moncada M.A., Reyes Pulido L.O., Mejía Rosas J.L. Colombia y la OTAN: ¿Una alianza estratégica de disuasión o de contención? Revista de Relaciones Internacionales, Estrategia y Seguridad, 2022, vol. 17, no. 1, pp. 87-100. Available at: https://doi.org/10.18359/ries.6056

23. Meyer Peter J. Brazil: Background and U.S. Relations. Congressional Research Service, Version 5, 10.05.2022. 25 p. Available at: https://sgp.fas.org/crs/row/R46236.pdf (accessed 30.07.2022).

24. Berg C. Rayan. The Future of U.S.-Brazil Security Cooperation: Opportunities Present-ed by Brazil’s Major Non-NATO Ally Status. Center for Strategic & International Studies. Report. 15.07.2022. Available at: https://www.csis.org/analysis/future-us-brazil-security-cooperation-opportunities-presented-brazils-major-non-nato-ally (accessed 30.07.2022).

25. Ortíz D. Román. La OTAN, América Latina y España: pensar lo impensable. Instituto de Política Internacional. Universidad Francisco de Vitoria. España. Informe № 9. 14.07.2022. 10 p. Available at: https://ipi-ufv.com/wp-content/uploads/2022/07/Madrid-2022_La-OTAN-ante-un-cambio-de-era-9.pdf (accessed 30.07.2022).

26. Lajtman T., García Fernández A., Romano S. ¿Qué hace la OTAN en América Latina? El Centro Estratégico Latinoamericano de Geopolítica, CELAG. 24.03.2022. Available at: https://www.celag.org/que-hace-la-otan-en-america-latina/# (accessed 26.07.2022).

27. Quirós Ugalde R.A. La OTAN tienta a América Latina. Barómetro Latinoamericano, 06.04.2021. Available at: https://rebelion.org/la-otan-tienta-a-america-latina/ (accessed 26.07.2022).

28. Vasyulin V.A. The logic of history: questions of theory and methodology. Moscow, URSS, 2019. 384 p. (In Russ.) ISBN 978-5-9710-6332-2

29. Sudarev V.P. The Inter-American System in Another Deadlock? Latin America, 2020, no. 7, pp. 6-14. DOI: 10.31857/S0044748X0009858-2

30. Rondon J.C. El TIAR: el ocaso de un obsoleto tratado. 16.09.2020. Available at: https://elestado.net/2020/06/18/el-tiar-el-ocaso-de-un-obsoleto-tratado-ii/ (accessed 01.08.2022).

31. Arzatti A. La Organización del Tratado del Atlántico Sur. El Universal, México, 31.08.1980.

32. Lukianov D. Expansión rumbo al sur: como la OTAN casi llegó a esclavizar mulitamente a América Latina. 07.02.2019. Available at: https://sputniknews.lat/20190207/brasil-argentina-otas-organizacion-del-tratado-del-atlantico-sur-america-latina-1085317447.html (accessed 01.08.2022).

33. Vitelli M. Gisela. The South American Defense Council: the Building of a Community of Practice for Regional Defense. Revista Brasileira de Política Internacional, 2017, no. 60 (2), pp. 1-17. Available at: https://doi.org/10.1590/0034-7329201700202

34. Palacios A. Carta encerra sonho argentino de entrar na OTAN. O Estado de S.Paulo, 30.07.1999.

35. Busaniche J. Faurie: “El gobierno se olvidó de que somos aliados de la OTAN”. Perfil, 27.02.2022. Available at: https://www.perfil.com/noticias/cordoba/faurie-el-gobierno-se-olvido-de-que-somos-aliados-de-la-otan.phtml (accessed 14.08.2022).

36. Rivero F. La OTAN: La Agenda Inconfesable de Biden-Duque. TeleSur, 08.05.2022. Available at: https://www.telesurtv.net/opinion/La-OTAN-La-Agenda-Inconfesable-de-Biden-Duque-20220308-0027.html (accessed 28.08.2022).

Система Orphus

Loading...
Up