Some Aspects of European Defence Industry Development

 
PIIS013122270023621-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-12-98-107
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 12
Pages98-107
Abstract

As a result of the analysis of defence spending in European countries for the period 1990–2022, the author reveals a trend towards underfunding of their defence–industrial base. Due to the fall in defence spending, there is a reduction in European defence companies in Europe, some companies go into the commercial sector, the other part is trying to consolidate. The armed forces of European countries conduct exercises and fight on a multinational basis, and purchase weapons on a national basis. This situation does not allow industrial enterprises to consolidate demand, which makes it possible to increase production volumes. By researching the state of the defense-industrial base of European countries, it becomes evident that there are disagreements between the states of Europe about which is better to buy samples of weapons. Some are in favor of purchases in the United States, others – for joint European projects, and others – for national ones. For example, for fighters, we are talking about choosing between the F–35, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale or SAAB. A study of data on arms exports from the United States to Europe shows that Europe has lost its status as the main export destination of the United States. The results of research illustrate that the procurement of weapons is a long and complex process, the programming of the construction of the armed forces and the costs are planned, taking into account the threats of tomorrow, in advance. The research findings indicate that the prevailing conditions of peace and stability of the last 30 years have shaped the image of the defense industrial base of European countries unable to produce military products in large quantities and in a short time. The author comes to the conclusion that the ambitions of Europe exceed the available resources.

KeywordsEurope, defence industry, defence technological and industrial base, integration
Received16.06.2022
Publication date14.12.2022
Number of characters29354
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2022 г. государства Европы объявили об увеличении своих оборонных бюджетов почти на 200 млрд евро в ближайшие годы [1]. Это существенный рост на фоне ситуации предыдущего десятилетия, когда наблюдалось серьезное недофинансирование европейской оборонно-промышленной базы, а также продолжалась ее фрагментация.
2 Несмотря на общую конкурентоспособность оборонной промышленности стран Европы, в ней существуют специфические проблемы. Главная из них – спрос на вооружение и военную технику (ВВТ) предъявляется со стороны министерств обороны отдельных стран континента, а потому остается фрагментированным. Соответственно, за исключением авиа- и ракетостроения, военные НИОКР и производство также в основном структурированы по национальному признаку. Кроме того, в отношении некоторых ключевых типов ВВТ сохраняется серьезная зависимость от поставок извне, прежде всего из США, поскольку имеющаяся в европейских государствах оборонно-промышленная и научно-техническая база (ОПНТБ) не обеспечивает полноценных собственных решений.
3

РАСХОДЫ НА ОБОРОНУ

4 В представленном Европейским оборонным агентством (European Defense Agency, EDA) для рассмотрения Европейским Советом 31 мая 2022 г. отчете “Закупки вооружений, расходы на НИОКР и перечень недостающих систем вооружения стран – членов ЕС” (EU Member States’ Defence Investment and Capability Gaps) признан факт нехватки необходимой техники в боевой авиации, сухопутных войсках, военно-морских и космических силах, а также в информационно-коммуникационной области [1]. Предложены три приоритета дальнейшего военного строительства в рамках Европейского союза: пополнение резервных запасов оружия, замена устаревших систем советской эпохи, усиление систем ПВО и ПРО.
5 Текущая ситуация в европейском оборонно-промышленном комплексе стала результатом тенденций, характеризовавших его развитие в предыдущие годы. За десятилетие 2010–2019 гг. оборонные ассигнования в западноевропейском субрегионе (Франция, Германия, Великобритания, Италия, Испания, Нидерланды, Норвегия, Греция, Дания, Португалия, Люксембург) в целом сократились на 0.6% [ист. 1]. При этом по сравнению с 2010 г. ФРГ увеличила расходы на 10%, а Великобритания снизила их на 15%. В абсолютном измерении наиболее крупные военные расходы по-прежнему осуществляют Франция, Германия, Великобритания и Италия.
6 Согласно докладу Ассоциации аэрокосмической и оборонной промышленности Европы, несмотря на экономические трудности, связанные с пандемией COVID-19, в 2020 г. европейской аэрокосмической и оборонной промышленности удалось сохранить свою роль одного из лидеров мирового рынка [2]. Оборонный сектор продемонстрировал определенную экономическую устойчивость благодаря долгосрочным контрактам с правительственными ведомствами как в самой Европе, так и в других частях мира. Соответственно, продажи и занятость в компаниях, занимающихся производством военной авиации, сухопутной и военно-морской техники, в целом оставались стабильными или даже незначительно увеличились.

Number of purchasers: 0, views: 334

Readers community rating: votes 0

1. Clapp S. Member States’ Defence Investment and Capability Gaps. European Parliamentary Research Service, May 2022. Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2022/729449/EPRS_ATA (2022)729449_EN.pdf (accessed 14.06.2022).

2. ASD Facts & Figures 2021. The Aerospace and Defence Industries Association of Europe. Available at: https://www.asd-europe.org/sites/default/files/atoms/files/ASD_Facts%26Figures_2021_.pdf (accessed 13.06.2022).

3. Marksteiner A., Beraud-Sudreau L., Tian N., Lopes da Silva D., Kuimova A. The SIPRI Top 100 Arms-Producing and Military Services Companies, 2020. Fact Sheet. Stockholm, SIPRI, December 2021. 12 p. Available at: https://www.sipri.org/sites/default/files/2021-12/fs_2112_top_100_2020.pdf (accessed 14.06.2022).

4. Gotkowska J. Bundeswehr 3.0. The Political, Military and Social Dimensions of the Reform of the German Armed Forces. Warsaw, Centre for Eastern Studies, May 2012. 43 p. Available at: https://www.files.ethz.ch/isn/145721/PW_28_EN_Bundeswehr_end_0.pdf (accessed 13.06.2022).

5. Scherer S. Italy Widely Expected to Scale Back F-35 Orders. Reuters, 10.02.2012. Available at: https://www.reuters.com/article/defence-italy-fighter-idUSL5E8DAC5T20120210 (accessed 13.06.2022).

6. Cenciotti D. Italy Has Decided: F-35s to Be Cut by More than 30 Percent. The Aviationist, 15.02.2012. Available at: https://theaviationist.com/2012/02/15/italy-spending-review/ (accessed 13.06.2022).

7. Kington T. Italy Defense Minister Commits to F-35 after Calls to Suspend Program. Defense News, 28.05.2020. Available at: https://www.defensenews.com/global/europe/2020/05/28/italy-defense-minister-commits-to-f-35-after-calls-to-suspend-program/ (accessed 13.06.2022).

8. Regan J., Hepher T. EADS Wants A400M Contract Change, Adds Delay. Reuters, 09.01.2009. Available at: https://www.reuters.com/article/eads-idUSL915166620090109 (accessed 13.06.2022).

9. Perry D. Portugal Looks to Cancel NH90 Helicopter Order. Flight Global, 27.07.2012. Available at: https://www.flightglobal.com/portugal-looks-to-cancel-nh90-helicopter-order/106429.article#toggle (accessed 13.06.2022).

10. Bergstrom O., Bruggeman F., Ganczewski J., Hartley K., Sellier D., Waelbroeck-Rocha E., Wilke P., Wulf H. Anticipating Restructuring in the European Defense Industry. Paris, BIPE, 2008. 124 p.

11. Mehta A. 30 Years: William Perry – Reshaping the Industry. Defense News, 25.10.2016. Available at: https://www.defensenews.com/30th-annivesary/2016/10/25/30-years-william-perry-reshaping-the-industry/ (accessed 13.06.2022).

12. Beraud-Sudreau L. COVID-19: A New Wave of European Arms Industry Consolidation? Commentary (Essays). Stockholm, SIPRI, 17 September 2020. Available at: https://www.sipri.org/commentary/essay/2020/covid-19-new-wave-european-arms-industry-consolidation (accessed 13.06.2022).

13. Agreement for the “WISŁA” system. Warsaw, Ministry of National Defence, 29 March 2018. Available at: https://www.gov.pl/web/national-defence/agreement-for-the-wisa-system (accessed 14.06.2022).

14. Thales Will Equip the Future MIECZNIK Frigates of the Polish Navy with the Integrated Combat System TACTICOS. Thales Group, 4 March 2022. Available at: https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/press_release/thales-will-equip-future-miecznik-frigates-polish-navy-integrated (accessed 14.06.2022).

15. Wezeman P., Kuimova A., Wezeman S. Trends in International Arms Transfers, 2021. Stockholm, SIPRI, March 2022. 12 p. Available at: https://www.sipri.org/sites/default/files/2022-03/fs_2203_at_2021.pdf (accessed 14.06.2022).

16. Cancian M. Will the United States Run out of Javelins before Russia Runs out of Tanks? Washington, Center for Strategic and International Studies (CSIS), 12.04.2022. Available at: https://www.csis.org/analysis/will-united-states-run-out-javelins-russia-runs-out-tanks (accessed 14.06.2022).

Система Orphus

Loading...
Up