Industrial Policy of Eurasian Economic Union

 
PIIS013122270023278-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-11-28-40
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Eurasian Economic Commission
Address: 3/5, Smolensky Blvd., bld. 1, Moscow, 119121, Russian Federation
Occupation: Head of Section
Affiliation: Eurasian Economic Commission
Address: 3/5, Smolensky Blvd., bld. 1, Moscow, 119121, Russian Federation
Affiliation:
RUDN University
Eurasian Economic Commission
Address: 6, Miklukho-Maklaya Str., Moscow, 117198, Russian Federation; 3/5, Smolensky Blvd., bld. 1, Moscow, 119121, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 11
Pages28-40
Abstract

The necessity to establish a consistent and sensibly planned industrial policy at the level of regional integration associations (RIAs) is justified in terms of the modern global structural changes as well as due to the growing number of protectionist measures applied by particular states and regional integration associations regarding the field of imported industrial goods (e.g., the EU carbon tax, trade wars, and restrictions due to economic sanctions). Despite the fact that both Russian and foreign literature pay full attention to the State industrial policy shaping and implementation issues, although, the conceptual theoretical grounds of the industrial policy shaping and implementation within RIAs are missing and are poorly researched. Based on the review of theoretical knowledges article proposes a conceptual approach to the RIAs industrial policy implementation in the context of the State industrial policy shaping. The article identifies features and restrictions hampering implementation process as well as determines proper conceptual definition of specific terms. For instance, the RIAs industrial policy consists of the complex of regulatory instruments at supranational level which have both stimulating and coordinating nature as well as national regulatory system with the aim of harmonizing the development of member countries' industrial capacities, with the involvement of supranational institutions. Also, it is to be noted that the main feature of the RIAs industrial policy is its coordinating and stimulating nature. Using the example of Eurasian Economic Union (hereinafter, the EAEU) the approach to its industrial policy development has been developed. Based on the analysis of particular macroeconomic indicators of the EAEU Member States, their industrial development priorities, comparison of those priorities with the global trends, the following EAEU industrial strategic priorities have been identified: assisting in promotion of commodities to foreign markets, encouraging innovation activities, increasing investment attractiveness, developing small- and medium-sized businesses, environment protection, and digital transformation. The general development trajectories of industrial development which has been highlighted in the article as well as the proposed coordinating and stimulating supranational regulation measures can be a solid fundament for achieving development objectives of the EAEU Member States and play a catalyst role in transforming their economies.

KeywordsEurasian Economic Union (EAEU), industrial policy, supranational approach, industry support
Received24.11.2022
Publication date28.11.2022
Number of characters23222
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Глобальные структурные изменения, обусловленные сменой технологического уклада, цифровой трансформацией, влиянием климатической повестки, развитием “зеленой” экономики и, как следствие, применением отдельными государствами и региональными интеграционными объединениями все большего числа мер протекционистского характера в отношении ввозимой промышленной продукции (например, углеродный налог в ЕС, торговые войны, санкционные ограничения), обостряют необходимость развития последовательной и тщательно продуманной промышленной политики как на уровне государства, так и на уровне региональных интеграционных объединений.
2 В условиях современных реалий Евразийский экономический союз (ЕАЭС) создает его членам возможности для качественного рывка в развитии отечественной промышленности и расширения рынков сбыта ее продукции. Необходимым условием реализации таких возможностей является выявление общих интересов и векторов развития промышленности.
3

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ К ПРОМЫШЛЕННОЙ ПОЛИТИКЕ

4 В отечественной и зарубежной литературе в разное время существовали противоположные взгляды относительно необходимости государственного вмешательства в промышленное развитие, его масштабов и форм.
5 Приверженцы либерального и неолиберального направления экономической теории настаивают на отсутствии необходимости проведения комплексной промышленной политики. В последние десятилетия в теории господствовали императивы экономического либерализма, но на практике правительства большинства развитых государств применяли и применяют разнообразные инструменты поддержки развития промышленного сектора экономики.
6 Вместе с тем еще в конце XIX в. представители неоклассической школы указывали на неизбежность “провалов рынка” (market failures), то есть ситуаций, когда свободное функционирование рынка не приводит к эффективной аллокации ресурсов общества. Отсюда идея о необходимости адресного государственного вмешательства для предотвращения и нивелирования “провалов рынка” вследствие экстерналий, предложенная А. Маршаллом [1]. В XX в. представители теории развития, в том числе А. Пигу, подчеркивали важность применения инструментов государственного регулирования в обеспечении промышленного развития и необходимость реализации промышленной политики [2]. В теории “большого толчка” П. Розенштайна-Родана и концепции несбалансированного роста А. Хиршмана подчеркивалась необходимость целенаправленного государственного регулирования в целях привлечения крупных инвестиций в промышленность, прежде всего обрабатывающую, для стимулирования ускоренного экономического развития страны в целом [3, 4].
7 Во второй половине XX в. промышленная политика стала ключевой составной частью стратегий экономической модернизации многих стран. Активно применялись прямые формы государственной поддержки промышленности – субсидии, гранты, льготные кредиты, а также поддержка через государственные вложения в инфраструктуру и с помощью таможенно-тарифного регулирования.

Number of purchasers: 1, views: 420

Readers community rating: votes 0

1. Marshall A., Marshall M.P. Economics of Industry. London, Macmillan, 1879. 298 p.

2. Pigou A. The Economics of Welfare. London, Macmillan, 1932. 872 p.

3. Rosenstein-Rodan P.N. Problems of Industrialisation of Eastern and South-Eastern Europe. The Economic Journal, vol. 53, no. 210/211, Jun.–Sep. 1943, pp. 202-211.

4. Hirschman A. The Strategy of Economic Development. New Haven, Yale University Press, 1958. pp. xiii, 217.

5. Pack H., Saggi K. Is There a Case for Industrial Policy? A Critical Survey. The World Bank Research Observer, 2006, no. 21 (2), pp. 267-297.

6. Warwick K. Beyond Industrial Policy: Emerging Issues and New Trends. OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, 2013, no. 2, pp. 1-57. DOI: 10.1787/5k4869clw0xp-en

7. Glaz’ev S.Yu. Methodology of advanced economic development: how to solve the task of a breakthrough in economic development set by the President of Russia. Scientific works of the Free Economic Society of Russia, 2019, vol. 218, no. 4, pp. 124-132. (In Russ.)

8. Bodrunov S.D. Reindustrialization and modern industrial policy. St. Peterburg, Institute of new industrial development (INIR) named after S.Yu. Vitte, 2015. 61 p. (In Russ.)

9. Rybakov F.F. Industrial policy of Russia: history and modernity. St. Peterburg, Nauka, 2011. 189 p. (In Russ.)

10. Sulakshin S.S. State Policy of Industrial Development of Russia. Russia yesterday, today, tomorrow, 2006, no. 3, pp. 110-117. (In Russ.)

11. Polterovich V.M. Industrial policy: recipes or institutions? Journal of the New Economic Association, 2014, no. 2, pp. 190-195. (In Russ.)

12. Tatarkin A.I. Industrial policy as the basis for the systemic modernization of the Russian economy. Vestnik ChelSU, 2008, no. 19, pp. 5-17. (In Russ.)

13. Aganbegyan A.G. On the new industrial policy. EKO, 2012, no. 6 (456), pp. 4-22. (In Russ.)

14. Vardomskii L.B. Post-Soviet integration and economic growth of the new borderland of Russia in 2005–2015. Spatial Economics, 2017, no. 4, pp. 23-40. (In Russ.)

15. Mishal’chenko Yu.V., Toropygin A.V. State industrial policy in modern conditions: world experience. Eurasian integration: economics, law, politics, 2015, no. 2, pp. 160-163. (In Russ.)

16. Shurubovich A.V. Industrial policy of Eurasian integration projects. Russia and the new states of Eurasia, 2016, no. 2, pp. 9-24. (In Russ.)

17. Krivoguz M., Fesenko D. Industrial policy of the EAEU countries: together or apart? Russia and the new states of Eurasia, 2022, no. 1, pp. 9-26. (In Russ.) DOI: 10.20542/2073-4786-2022-1-9-26.

18. Karlik A.E., Krechko S.A., Platonov V.V. Industrial cooperation of the EAEU member countries in the perspective of the digital economy. MIR (Modernization. Innovation. Development), 2017, no. 8 (3), pp. 384-395. (In Russ.) DOI: 10.18184/2079-4665.2017.8.3.384-395.



Additional sources and materials

1. The Global Competitiveness Report Special Edition 2020: How Countries are Performing on the Road to Recovery. The World Economic Forum, 2020. Available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2020.pdf (accessed 15.02.2022).

2. Small and Medium-sized Enterprises: Local Strength, Global Reach. OECD, 2000. Available at: https://www.oecd.org/cfe/leed/1918307.pdf (accessed 20.03.2022).

3. Росстат впервые раскрыл долю малого и среднего бизнеса в экономике. РБК, 05.02.2019. 

Rosstat for the first time revealed the share of small and medium-sized businesses in the economy. RBK, 05.02.2019. Available at: https://www.rbc.ru/economics/05/02/2019/5c5948c59a794758389cfdf7?from=newsfeed (accessed 15.02.2022). 

4. Measuring Digital Development: Facts and Figures 2021. The International Telecommunication Union, 2021. Available at: https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/facts/default.aspx (accessed 21.05.2022).

Система Orphus

Loading...
Up