The Presidency of E. Macron in France: The Results of the First Term (2017–2022)

 
PIIS013122270023227-0-1
DOI 10.20542/0131-2227-2022-66-10-45-55
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Department for European Political Studies.
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 10
Pages45-55
Abstract

The article analyzes the results of the first Emmanuel Macron’s presidential five-year term. The authors highlight that the period 2017–2022 proved to be a time of ambitious undertakings and difficult trials for France. The young president sensitively caught the French desire for change and set about solving urgent problems. The improvement of public finances and reboot of the economy, modernization of the administration of the Republic with expansion of “social lifts”, the return of France's leadership in the European Union and strengthening of the EU's position in the world – these were the main goals of Macron. Nevertheless, these plans ran into serious objections: inside the country – via the mass protests of working classes defending social guarantees and the opposition of parliamentarians facing the strengthening of presidential power, in the international arena – due to the EU problems and the rivalry of France with a number of other powers. The COVID-19 pandemic has become a real “black swan” for the president, forcing him to adjust the initial settings. However, E. Macron had some achievements on his way – such as the Labor Code reform, political confidence laws, transformation of the ENA, development of the European Union initiatives, especially the Franco-German plan to save the EU economy during the 2020 pandemic. The authors conclude that despite Macron’s re-election, his second term will become very difficult: the loss of an absolute majority in the National Assembly in the June 2022 elections showed that a tripolar system has been formed in France, so the centrist Macron will have to take the positions of the extreme right and left forces into account when building his economic and domestic policy. As for his foreign policy, the main troubles lie in the serious aggravation of the international situation in Europe.

KeywordsFrance, Macron, neoliberalism, Yellow Vests, COVID-19 pandemic, Senate, EU, Ukrainian crisis
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement 075-15-2020-783)
Received04.07.2022
Publication date23.11.2022
Number of characters37870
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Во втором туре президентских выборов 24 апреля 2022 г. президент Франции Эммануэль Макрон был переизбран на второй срок (2022–2027), став за 20 лет первым после Ж. Ширака руководителем Пятой республики, которому французы доверили второй мандат главы государства. Уже поэтому первое пятилетие Э. Макрона 2017–2022 гг. выделяется на фоне каденций менее успешных Н. Саркози (2007–2012) и Ф. Олланда (2012–2017), но это не единственное отличие. Стремясь к достижению амбициозных внутри- и внешнеполитических целей, Макрон был вынужден проводить Францию через серию острых внутренних и внешних кризисов. Оттого итоги его первого президентского пятилетия оказались противоречивыми, а колебания президента-центриста можно емко обозначить любимой им фразой “в то же время” (et en même temps), призванной примирять непримиримое [ист. 1]. Не имея возможности детально проанализировать все итоги пятилетия, авторы поставили целью выявить ключевые преобразования Макрона и обозначить основные тенденции во внутренней и внешней политике, продолжения которых следует ожидать во второй каденции.
3

ЭКОНОМИКА: К ОЗДОРОВЛЕНИЮ МОДЕЛИ ЧЕРЕЗ КРИЗИСЫ

4 Как человек, сделавший блестящую деловую карьеру – от инспектора финансов до министра экономики1, Макрон отстаивает идею Франции как своего рода предприятия, полагая, что именно предпринимательство, стартапы станут основой экономического оживления страны [ист. 2]. Основным содержанием его преобразований в экономике стала попытка найти баланс между наращиванием международной конкурентоспособности Франции и сохранением ее социальных обязательств. Суть проблемы состояла в том, что оздоровление французской социально-экономической модели, доставшейся Макрону от предшественников, требовало мер по сокращению государственных расходов и разбюрократизации рынка труда, которые следовало провести так, чтобы сохранить социальную защищенность работника [1, cc. 18-19]. 1. Э. Макрон возглавлял Министерство экономики, промышленности и цифрового развития Франции в 2014–2016 гг.
5 Пройти по этой тонкой грани оказалось непросто. Президентская команда провела целый блок реформ, нацеленных на сокращение бюджетного дефицита и восстановление инвестиционной привлекательности страны для крупного капитала: замену налога на богатство, или так называемого налога солидарности на состояние (Impôt de Solidarité sur la Fortune, ISF), охватывавшего как движимые, так и недвижимые активы, более щадящим налогом на недвижимое имущество (L'impôt sur la fortune immobilière, IFI); отмену налога на бегство капитала (exil tax); снижение налога с корпораций и повышение “общего социального налога” (Сontribution sociale généralisée, CSG), взимаемого со всех категорий населения, введение эконалога. Одной из ключевых мер правительства Э. Филиппа (2017–2020) стала либерализация Трудового кодекса, проведенная в 2017 г. с целью упрощения увольнения и приема на работу и повышавшая гибкость использования рабочей силы на предприятиях [2]. Отмена социальных привилегий Национальной компании французских железных дорог (Société nationale des chemins de fer français, SNCF), реформа социального страхования, планы ликвидации различных льготных пенсионных режимов и их сведение от 42 к 3 с повышением пенсионного возраста с 62 до 65 лет были призваны сократить “лишние” социальные расходы государства.

Number of purchasers: 8, views: 868

Readers community rating: votes 0

1. Klinova M., Kudriavtsev A., Rubinskiy Yu., Timofeev P., eds. France under President Emmanuel Macron: at the Starting Point. Moscow, IMEMO, 2018. 256 p. (In Russ.)

2. Kudriavtsev A., Timofeev P. Results of the Presidential Elections in France: re-Election with a Bland Aftertaste. IMEMO. 29.04.2022. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/publications/relevant-comments/text/results-of-the-presidential-elections-in-france-re-election-with-a-bland-aftertaste (accessed 03.07.2022).

3. Preobrazhenskaya A.A. France: a Hard Path of Reforms. Year of the Planet, 2018. Moscow, IMEMO, 2018, pp. 223-236. (In Russ.)

4. Obichkina E.O. Political Crisis in France: “Gilets Jaunes” and the End of the “First Period” of the Emmanuel Macron’s Governance. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2019, no. 2 (65), pp. 101-135. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.24833/2071-8160-2019-2-65-101-135

5. Bisson L. The Movement of "Yellow Vests": the Meaning for France. Analytics № 10, 2019 (№ 161). Institute of Europe RAS. 18.04.2019. (In Russ.) Available at: http://instituteofeurope.ru/images/uploads/analitika/2019/an161.pdf (accessed 03.07.2022).

6. Duhamel O. La Ve République, revue et corrigée par Emmanuel Macron. Institut Montaigne. 20.04.2018. Available at: https://www.institutmontaigne.org/blog/la-ve-republique-revue-et-corrigee-par-emmanuel-macron (accessed 03.07.2022).

7. Bois L. Une réforme des institutions à haut risque. Fondation Jean Jaurès. 05.07.2018. Available at: https://www.jean-jaures.org/publication/une-reforme-des-institutions-a-haut-risque/ (accessed 03.07.2022).

8. Macron E. Revolution. Paris, XO Editions, 2016. 267 p.

Система Orphus

Loading...
Up