Protection System For Investment Interests Of Chinese Enterprises Abroad

 
PIIS013122270022242-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-9-82-89
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
National Research University Higher School of Economics
Peking University School of International Studies, Tencent Holdings Ltd “Belt and Road” Big Data Innovation Experiment Project
Address: 17, Malaya Ordynka Str., Moscow, 119017, Russian Federation; 5, Yiheyuan Road, Haidian District, Peking, 100871, China
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 9
Pages82-89
Abstract

China’s direct overseas investment policy shows a significant shift from the “going global” strategy to the “One Belt, One Road” initiative. The active promotion of the government and the breakthrough initiative of state-owned enterprises became the hallmark of China's direct investments abroad. The main advantage of direct investments of Chinese companies is the government guidance and service. The Chinese government provides political guidance and certain services to companies that implement their needs for investments abroad, helping them to go out into the outside world and securing their interests abroad. This is where the special advantages of the country come out. This article analyses legal documents, policies and regulations adopted by the Chinese government since 2000 in order to provide the protection for overseas investment of the national state and private enterprises. Only through the combination of the four components of the system, such as the adoption of laws and regulations, the implementation of regulatory policies, the adoption of preventive measures, and the use of crisis response mechanisms, it is possible to ensure the situation when the overseas investment of Chinese companies will continue to grow, and it will be possible to prevent or even avoid the adverse effects of perceived political risks in the country of investment and achieve the goal of ensuring “safe and sustainable” foreign investment. The author formulates political recommendations for the nowadays implementation of the specific advantages of the state in order to fulfill a better protection for the overseas investment interests of Chinese enterprises.

KeywordsChinese enterprises, overseas investment, protection system, legal framework, regulatory policy, preventive measures, emergency coordination mechanism
AcknowledgmentThis article is a phased achievement of the 2020 National Social Science Fund of China (NSSFC) Major project “Reconstruction of «The ASEAN's Centrality» within the framework of the Indo-Pacific Strategy and the study of the China–ASEAN joint construction of the «Maritime Silk Road»” (Project No. 20 & ZD145). 本文是2020年国家社科基金重大项目“印太战略下‘东盟中心地位’重构与中国—东盟共建‘海上丝绸之路’研究”(项目编号20&ZD145)的阶段性成果
Received26.02.2022
Publication date23.09.2022
Number of characters21450
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 С повышением экономической мощи и международной конкурентоспособности в политике КНР в области прямых иностранных инвестиций произошел существенный сдвиг. Cтратегию “выхода во внешний мир” сменила инициатива “Один пояс, один путь”. Активное содействие правительства прорывным инициативам государственных предприятий на внешней арене стало отличительной чертой современного этапа. “Преимущества, присущие конкретным компаниям, не стали основной движущей силой при инвестировании за рубежом. Основным преимуществом является государственное руководство и обслуживание” [1]. Правительство страны не только помогает национальным компаниям выйти во внешний мир, но и обеспечивает безопасность их зарубежных проектов.
2 В статье анализируется построенная с 2000 г. система государственной защиты зарубежных инвестиций китайских предприятий. Ее основные компоненты: законы, нормативные акты, административное регулирование, а также превентивные меры и механизмы действий в кризисных ситуациях. Она призвана гарантировать, что зарубежные инвестиции китайских компаний будут устойчиво расти, несмотря на многочисленные политические риски в странах-реципиентах.
3

ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ

4 В развитии системы защиты зарубежных инвестиционных интересов китайских предприятий можно выделить два этапа. Первый начался в 1998 г. с принятия стратегии “выхода во внешний мир” как генеральной линии КПК по дальнейшему развитию построенной к этому времени в стране социалистической рыночной экономики. После вступления Китая в ВТО в 2001 г. прямые инвестиции за рубежом стали рассматриваться как важнейший механизм реализации этой стратегии. Путем предоставления субсидий и налоговых льгот, ослабления валютного контроля правительство поощряло крупные государственные и частные предприятия к выходу на зарубежные рынки для получения доступа к стратегическим ресурсам. Прежде всего речь шла об инвестициях в передовые технологии, устойчивую энергетику, энергосбережение и охрану окружающей среды.
5 Годовой поток прямых китайских инвестиций за рубеж увеличился с 6.9 млрд долл. в 2001 г. до 196.1 млрд в 2012 г., а их накопленный объем вырос с 27.2 млрд до 1.36 трлн долл. в конце 2012 г. [ист. 1]. После некоторой полемики в китайском академическом сообществе было признано, что зарубежные инвестиции китайских компаний являются важной частью экономических интересов Китая в мире [2]. На X и XI конференциях дипломатических представителей Председатель КНР Ху Цзиньтао подчеркнул необходимость создания “потенциала для защиты зарубежных интересов для лучшего обслуживания китайских граждан и юридических лиц” [ист. 2]. К 2012 г. после более чем 10 лет напряженной работы был создан механизм единого руководства, сотрудничества между различными функциональными подразделениями госаппарата и координации на центральном уровне их конкретных действий.

Number of purchasers: 1, views: 271

Readers community rating: votes 0

1. Pei Changhong, Fan Ying. Country-specific advantages of Chinese enterprises' foreign direct investment. China's Industrial Economy, 2010, no. 7, pp. 45-54. (In Chin.)

2. Tang Hao. Strategic thinking on the protection of China’s overseas interests. Modern International Relations, 2011, no. 6, pp. 1-8. (In Chin.)

3. Ren Tao, Zhao Zhongjun. Thinking about the Construction of China's International Police Cooperation Mechanism, Based on the One Belt, One Road Development Strategy. Journal of Beijing University of Police, 2017, no. 1, pp. 71-76. (In Chin.)

4. Zhang Chunwang Zhang Xiuming, Hu Xiulei. Annual Report on Overseas Chinese (2020). Beijing, Social Science Literature Publishing House, 2020. 356 p. (In Chin.)

Система Orphus

Loading...
Up