National development policies in the face of global challenges: the irish “pendulum”

 
PIIS013122270021810-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-7-81-93
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Director
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 7
Pages81-93
Abstract

Divided societies project new cleavages into the contemporary divided world. Assessing cleavages as drivers of social change and evaluating their positive potential versus evident negative impacts is a key element for forecasting prospects of social development. The paper addresses social and economic statistical data, opinion polls and academic research input of the past decade to prove the need to balance tradition and innovation and combine tangible and intangible assets to support the progress of national and local communities. The trend to reduce social inequalities is an important criterion for evaluating the strategic consistency of such policies, whereas the main contextual factor important for their success is the dynamics of support for these policies and the engagement of citizens and communities in their implementation. The example of Ireland as a society that has managed to integrate divisions of the nation and of its historic territory into its development strategies and to promote past cultural traumas as drivers of social cohesion with a long-lasting effect is a representative case in this sense. This case is relevant for explaining the pendulum effects of economic development that can be compensated by consistent social policies, and by using intangible resources linked to identity politics, education, and politics of memory to promote an inclusive national identity. Ongoing deep transformations of the existing world order are creating new political spaces, and recourse to intangible resources of development may stimulate a reevaluation of the current conflictual political agenda

Keywordsdivided societies, inequality, cultural traditions, policy innovations, immigration, diaspora, politics of memory, national identity, development policies, Ireland
Received18.03.2022
Publication date01.09.2022
Number of characters42872
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В условиях растущей политической конфликтности поступательная динамика социальных размежеваний воспринимается как родовая характеристика разделенного мира, имманентно присущая современному мироустройству. В массовом сознании обостряется тревожность мировосприятия, подогреваемая конфронтационным настроем представителей мировой политической элиты и средств массовой информации, а в лексиконе экспертного сообщества, анализирующего общественные процессы, доминируют вызовы, риски и угрозы. Неслучайно такие понятия, как “поляризация”, “фрагментация”, “кливажи” и “размежевания”, “противоречия” и “конфликты”, заняли прочное место в лексиконе экспертного политического анализа, а социальное неравенство в разных его проявлениях стало фокусом текущей дискуссии в общественных науках [1, 2].
2 Заметно меньше исследовательского внимания уделяется оценке возможностей использования потенциала разделенных обществ в целях развития. И это тем более объяснимо, что при обобщении позитивного социального опыта исследователя подстерегают опасности привнесения нормативного подхода или неоправданной идеализации управленческих практик, приносящих результаты, и соблазн внедрить такие модели в чуждую им политико-культурную среду. Широкие обобщения оказываются ограниченными в том числе ввиду уникальности тех условий, которые формируют субъективное пространство политики конкретного сообщества. А характеристики такого пространства – культура политических коммуникаций, особенности коллективной памяти, “градус” политической, гражданской, национальной идентичности – во многом определяют успех или неуспех реализации тех или иных стратегий развития.
3 Ответ на вопрос о том, почему в процессе нациестроительства “одни общества объединяются, а другие – распадаются” [3], можно искать в разных измерениях – от реальных показателей экономического неравенства до характера его субъективного восприятия, от уровня доверия к государству, социального и межличностного доверия до укорененности в обществе ценностей эгалитарной культуры [4]. Рост культурной неоднородности на основе языковых, религиозных, ценностных различий и их институциональное закрепление в сообществах, объединенных общими политико-правовыми нормами или гражданскими обязательствами, будь то государство, регион, местное сообщество или же, например, профессиональный коллектив, ставит саму возможность поддержания культурного и социального пространства под вопрос. В условиях нынешнего кризиса лидерства в Европе скрепой могли бы служить общие этические ориентиры; в более широком общественно-политическом контексте “приоритетом становится утверждение нравственной мотивации развития на путях взаимодействия в публичной сфере вокруг общей повестки дня носителей разных идей и идентичностей” [5, с. 84]. Но в ситуации стремительного роста экономической и политической нестабильности, углубления внутриполитических и международных конфликтов перспективы такого “этического поворота” остаются за горизонтами самых смелых прогнозов о будущем миропорядка (подробнее см.: [6, сс. 37-41]).

Number of purchasers: 0, views: 273

Readers community rating: votes 0

1. Mijs J.B. The Paradox of Inequality: Income Inequality and Belief in Meritocracy Go Hand in Hand. Socio-Economic Review, 2021, vol. 19, no. 1, pp. 7-35. DOI: 10.1093/ser/mwy051

2. Flaherty T., Rogowski R. Rising Inequality as a Threat to the Liberal International Order. International Organization, 2021, vol. 75, special iss. 2, pp. 495-523. DOI: 10.1017/S0020818321000163

3. Wimmer A. Nation Building. Why Some Countries Come Together While Others Fall Apart. Princeton and Oxford, Princeton University Press, 2018. 345 p. DOI: 10.2307/j.ctvc77kjx

4. Steckermeier L.C., Delhey J. Better for Everyone? Egalitarian Culture and Social Wellbeing in Europe. Social Indicators Research, 2019, no. 143, pp. 1075-1108. DOI: 10.1007/s11205-018-2007-z

5. Dynkin A., ed. World 2035. Global Forecast. Moscow, Magistr Publishers, 2017. 352 p. (In Russ.)

6. Semenenko I.S. Developmental discourses in the social sciences: on the eve of the ethical turn. Polis. Political Studies, 2021, no. 2, pp. 25-45. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2021.02.03

7. Hickel J. The World’s Sustainable Development Goals Aren’t Sustainable. Foreign Policy, 30.09.2020. Available at: https://foreignpolicy.com/2020/09/30/the-worlds-sustainable-development-goals-arent-sustainable/ (accessed 12.04.2022).

8. Yanitsky O.N. Globalization. City. Person. Moscow, Federal Center of Theoretical and Applied Sociology of the Russian Academy of Sciences, 2018. 177 p. (In Russ.).

9. Semenenko I.S. Horizons of Responsible Development: From Discourse to Governance. Polis. Political Studies, 2019, no. 3, pp. 7-26. (In Russ.) DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2019.03.02

10. Polyakova E.Yu. History of Ireland in contemporary research. English studies in modern Russia. Aizenshtat M.P., Labutina T.L., eds. Moscow, IVI RAN, 2019, рр. 376-386. (In Russ.)

11. The end of Irish history? Critical reflections on the Celtic Tiger. Coulter C., Coleman S., eds. Manchester and New York, Manchester University Press, 2003. 212 p.

12. Orlova M.E. Reflections on Ireland on the Brink of a Crisis. Politiya, 2010, no. 1 (56), pp. 182-189. (In Russ.) DOI: 10.30570/2078-5089-2010-56-1-182-189

13. Орлова М.Е. Опыт экономической модернизации Ирландии. Полития, 2010, № 3 (58–59), сс. 75-86.

14. Orlova M.E. The Experience of the Economic Modernization of Ireland. Politiya, 2010, no. 3 (58–59), pp. 75-86. (In Russ.) DOI: 10.30570/2078-5089-2010-5859-3-75-86

15. McGreevy R. Irish People take issue with topping “Good Country Index”. The Irish Times, 25.06.2014.

16. Keohane K., Kuhling C. The Domestic, Moral and Political Economies of Post-Celtic Tiger Ireland: What Rough Beast? Manchester and New York, Manchester University Press, 2014. 209 p.

17. Coffey S. Why has income inequality fallen in Ireland? Cork University Business School. News, 19.11.2020. Available at: https://www.cubsucc.com/news/why-has-income-inequality-fallen-in-ireland-/ (accessed 10.02.2022).

18. Hilliard B., Nic Ghiolla Phádraig M., eds. Changing Ireland in International Comparison. Dublin, Liffey Press, 2007. 245 p.

19. Reynolds D. Family values: we still cling to tradition. Independent.ie, 11.03.2015. Available at: https://www.independent.ie/irish-news/modern-family/family-values-we-still-cling-to-tradition-31059563.html (accessed 12.02.2022).

20. Duncan P. 93% of Irish parents baptize their kids but just 35% pray with them. The Irish Times, 24.03.2015. Available at: https://www.irishtimes.com/life-and-style/93-of-irish-parents-baptise-their-kids-but-just-35-pray-with-them-1.2151683 (accessed 12.02.2022).

21. Ganiel G. Transforming Post-Catholic Ireland: Religious Practices in Late Modernity. Oxford, Oxford University Press, 2016. 285 p.

22. Canavan J. Family and Family Change in Ireland: An Overview. Journal of Family Issues, 2012, iss. 33 (1), pp. 10-28. DOI: 10.1177/0192513X11420956

23. Kenny K. The Irish Diaspora. Aeon, 07.09.2017. Available at: https://aeon.co/essays/the-irish-experience-and-the-meaning-of-modern-diaspora (accessed 15.02.2022)

24. Kryuchkova A.A. Main Migration Trends in Ireland at the End of XX – the Beginning of the XXI Century. Human Capital, 2019, no. 7 (127), pp. 11-17. (In Russ)

25. Shchedrin A., Trofimova O. Contemporary migration processes in Ireland. World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 2, pp. 71-79. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-2-71-79

26. Perry С. The Tribe: The Inside Story of Irish Power and Influence in US Politics. Dublin, Gill Books, 2019. 272 p.

27. White T.J., Pausa E.M. When Did the Irish American Diaspora Make a Difference? Influencing US Diplomacy towards Northern Ireland. Studiirlandesi.A Journal of Irish Studies, 2019, no. 9, pp. 329-346. DOI: 10.13128/SIJIS-2239-3978-25520

28. Ananieva E.V. Trump’s Reaction to Brexit. The Trump Phenomenon. Kuznetsov A.V., ed. Moscow, INION RAN, 2020, pp. 483-496. (In Russ.) DOI: 10.31249/phtr/2020.00.00

29. Doyle K. New website will sell our country to the world – Taoiseach. Independent.ie, 16.03.2017. Available at: https://www.independent.ie/irish-news/new-website-will-sell-our-country-to-the-world-taoiseach-35536019.html (accessed 15.02.2022)

30. Billig M. Banal Nationalism. London, SAGE Publications Ltd., 1995. 200 p. DOI: 10.4135/9781446221648

31. Lapa D. St Patrick, Apostle of Ireland and Wonderworker. Pravoslavie.ru, 30.03.2020. Available at: https://pravoslavie.ru/129750.html (accessed 20.02.2020).

32. Jackson A. Irish History in the Twentieth and Twenty-First Centuries. The Oxford Handbook of Modern Irish History. Jackson A., ed. Oxford, Oxford University Press, 2014, pp. 3-26. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199549344.001.0001

33. Pine E. The Politics of Irish Memory. Performing Remembrance in Contemporary Irish Culture. London, Palgrave Macmillan, 2011. 210 p. DOI: 10.1057/9780230295315

34. Corporaal M., Cusack Ch., van den Beuken R., eds. Irish Studies and the Dynamics of Memory. Transitions and Transformations. Oxford, Reimagining Ireland; vol. 79. P.I.E. – Peter Lang, 2017. 337 p. DOI: 10.3726/b10423

35. Keohane K., Kuhling C. Millenarianism and Utopianism in the New Ireland: The Tragedy (and Comedy) of Accelerated Modernization. Coulter C., Coleman S., eds. The End of Irish History? Critical Reflections on the Celtic Tiger. Manchester and New York, Manchester University Press, 2003, pp. 122-138. DOI: 10.7765/9781526137715.0003

Система Orphus

Loading...
Up