New Shape Of Environmental Policy Amid Covid-19 Pandemic (Promotion of Green Agenda by European Union and United States)

 
PIIS013122270021806-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-7-66-80
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 7
Pages66-80
Abstract

The article examines the connection between the environmental processes during the COVID-19 pandemic (2019–2022) and the “greening” of the political sphere. A specific feature of environmental policy is its close linkage with the economy, since economic activity is the direct cause of anthropogenic pollution of natural environments. The environmental changes that have arisen in response to the economic realities of the pandemic period have led to the transformation of socio-political attitudes towards strengthening the “green” direction in the policies of the leading states of the world – the European Union member countries, the United States, Russia, China and other. The global “green agenda” was substantiated at the World Economic Forum in Davos in 2020 and 2021, as well as at the following 26th UN Climate Change Conference 2021 (COP26) in Glasgow, actually shaping a new world order based on the environmental goals and obligations. In West European countries, with prominent green parties’ political positions, the environmental policy is formed largely from grassroots. In the United States, it depends entirely on the political situation (mostly on the sitting president’s party affiliation). Whereas the European Union and the EU states (primarily Germany and France) have seized the initiative of directing the world environmental policy, striving to take the lead in this sphere (particularly, in climate protection), the new U.S. government is now seriously challenging the European leadership. Noteworthy is that the COVID-19 crisis has updated the green political and economic agenda globally, regardless of differences between the states, which verifies the importance and necessity of agreeing a conceptually new common approach to interaction with the environment in the short and long term.

KeywordsCOVID-19 pandemic, environmental pollution, environmental policy, Green Economy, climate protection, Davos, The Great Reset, Glasgow, European Union, USA
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-Crisis World Order: Challenges and Technologies, Competition and Cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783)
Received04.02.2022
Publication date01.09.2022
Number of characters50563
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Начавшаяся в 2019 г. в Китае эпидемия новой коронавирусной инфекции COVID-19, за считаные месяцы переросшая в пандемию, незамедлительно отразилась на состоянии окружающей среды в глобальном масштабе. С одной стороны, вынужденная экономическая пауза, связанная с карантинными мерами государств и целых регионов Земного шара, привела к заметному снижению уровня антропогенного загрязнения воздуха и воды [1, 2, 3, ист. 1, ист. 2]. С другой стороны, усиленные меры безопасности и медицинские мероприятия привели к значительному увеличению пластикового загрязнения [4, ист. 3]. На этом фоне во всем мире можно наблюдать усиление “зеленых” тенденций в политике и экономике. Особенностью экологической политики является ее теснейшая связь с экономической сферой, поскольку именно хозяйственная деятельность является причиной и источником антропогенного загрязнения окружающей среды.
2 “ЗЕЛЕНАЯ” ПОЛИТИЧЕСКАЯ ПОВЕСТКА 2019–2022 гг.
3 Экологическая (в первую очередь климатическая) политическая повестка, ставшая особенно актуальной в контексте пандемии COVID-19, с одной стороны, существует по объективным причинам, с другой – успешно продвигается заинтересованными политическими силами, прежде всего “зелеными” партиями, но также экономическими лобби и правительствами отдельных государств. Природоохранная область превратилась сегодня в новую арену политической, геополитической и экономической конкуренции, и коронавирусный кризис подстегнул этот процесс.
4 Так, на Всемирном экономическом форуме в Давосе1 (ВЭФ) два года подряд – в 2020 и 2021 гг. – поднималась тема усиления значимости “зеленой” политики и экономики, нацеленных в первую очередь на предотвращение изменения климата. 1. Формально экономический, этот форум является площадкой ежегодных встреч мировых элит и претендует на определение векторов геополитического развития, нового мирового порядка.
5 В мае 2020 г. принц Великобритании Чарльз [5] и директор Форума Клаус Шваб представили проект Великая перезагрузка2 как предложение ВЭФ по “устойчивому восстановлению” капиталистической экономики после пандемии COVID-19 [ист. 4]. По сути, проект представляет собой не просто “перезагрузку”, а “переформатирование” мировой политической и экономической системы по новым правилам, которые устанавливают мировые элиты в лице лидеров экономически развитых государств и руководителей крупнейших транснациональных корпораций (ТНК). По утверждению идеологов проекта, пандемия усилила экологический и социальный кризисы, которые уже имели место к моменту ее начала, и, в частности, привела к ослаблению природоохранных мер во многих странах. С целью не допустить дальнейшего углубления кризиса и добиться состояния устойчивости предлагается создать совершенно новую систему “ответственного капитализма” (stakeholder capitalism) [6]. Благодаря активизации инноваций, науки и технологий идеи устойчивости станут более прибыльными. Одним из способов достижения устойчивости названо регулирование (повышение) цены на выбросы углерода [5]. Необходимо также форсировать экологически безопасные инвестиции, создать цифровую экономическую и социальную инфраструктуру, характерную для Четвертой промышленной (научно-технической) революции . Пандемия продемонстрировала, что перезагрузка “экономических и социальных основ” вполне возможна, но для этого мир должен действовать “быстро и сплоченно” [6]. 2. The Great Reset.

Number of purchasers: 0, views: 441

Readers community rating: votes 0

1. Berkova A. How the COVID-19 Pandemic Influenced the Environment (and Will Influence in the Future): 5 Things to Know. Esquire, 24.03.2020. (In Russ.) Available at: https://esquire.ru/articles/165113-kak-pandemiya-koronavirusa-povliyala-i-povliyaet-v-budushchem-na-ekologiyu-5-veshchey-kotorye-nuzhno-znat/#part5 (accessed 20.01.2022).

2. Watts J., Kommenda N. Coronavirus Pandemic Leading to Huge Drop in Air Pollution. The Guardian, 23.03.2020. Available at: https://www.theguardian.com/environment/2020/mar/23/coronavirus-pandemic-leading-to-huge-drop-in-air-pollution (accessed 20.01.2022).

3. Trofimov S. Satellite Images Are Published Which Surprised with the Way the Lockdown Has Influenced the Environmental Situation. Life, 17.03.2020. (In Russ.) Available at: https://life.ru/p/1313236 (accessed 08.02.2022).

4. Geroeva A. On the Crest of a Toxic Wave. The World is Sinking in Plastic Waste Which Has Become a Part of a Human Food Chain. Kommersant, 11.02.2021. (In Russ.) Available at: https://www.kommersant.ru/doc/4449056 (accessed 08.02.2022).

5. Inman P. Pandemic is Chance to Reset Global Economy, Says Prince Charles. The Guardian, 03.07.2020. Available at: https://www.theguardian.com/uk-news/2020/jun/03/pandemic-is-chance-to-reset-global-economy-says-prince-charles (accessed 12.01.2022).

6. Schwab K. Now Is the Time for a 'Great Reset'. World Economic Forum. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/ (accessed 08.02.2022).

7. Zhukov S.V., Kopytin V.A. The Course on Demetanisation of World Economy. IMEMO, 14.10.2021. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/publications/relevant-comments/text/demethanization-of-the-world-economy (accessed 29.01.2022).

8. Bazhan A.I., Roginko S.A. The EU Carbon Border Adjustment Mechanism: Statute, Risks and Possible Answer. Analitycal Paper of IE RAS, 2020, no. 44 (227). 14 p. (In Russ.) Available at: https://www.instituteofeurope.ru/images/uploads/analitika/2020/an227.pdf (accessed 27.01.2022).

9. Belov V. Jubilee Davos 2020: Ecology and Populism. Russian International Affairs Council. 04.02.2020. (In Russ.) Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/yubileynyy-davos-2020-ekologiya-i-populizm/ (accessed 20.01.2022).

10. Kersting S., Koch M., Neuerer D. Grüne greifen nach der Macht: Darauf muss sich die Wirtschaft einstellen. Handelsblatt, 22.11.2020. Available at: https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/bundesparteitag-gruene-greifen-nach-der-macht-darauf-muss-sich-die-wirtschaft-einstellen/26647692.html?ticket=ST-2977057-eVJBI7htZdKzjCZTXROR-ap4 (accessed 20.01.2022).

11. Kersting S., Neuerer D., Stratmann K. Vitaminspritze oder Giftspritze? Wie die Wirtschaft das Wahlprogramm der Grünen bewertet. Handelsblatt, 19.03.2021. Available at: https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/bundestagswahl-vitaminspritze-oder-giftspritze-wie-die-wirtschaft-das-wahlprogramm-der-gruenen-bewertet/27023150.html (accessed 20.01.2022).

12. Chikhachev A. Life in Green: French Politics after the Pandemic. Russian International Affairs Council. 17.06.2020. (In Russ.) Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/zhizn-v-zelenom-tsvete-frantsuzskaya-politika-posle-pandemii/ (accessed 08.02.2022).

13. Boichot L. Référendum sur l’écologie: trois Français sur quatre souhaiteraient la victoire du “oui”. Le Figaro, 17.12.2020. Available at: https://www.lefigaro.fr/politique/le-scan/referendum-le-oui-mais-des-francais-a-macron-20201217 (accessed 20.01.2022).

14. Chikhachev A. Climate Turn of the Fifth Republic. Russian International Affairs Council. 26.01.2020. (In Russ.) Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/klimaticheskiy-povorot-pyatoy-respubliki/ (accessed 20.01.2022).

15. Roginko S.A. The U.S. Climate Turn: Aims and Means. Social Sciences and Contemporary World, 2021, no. 2, pp. 53-65. (In Russ.) DOI: 10.31857/S086904990014921-5 Available at: https://ons-journal.ru/s086904990014921-5-1/ (accessed 20.01.2022).

16. Roosevelt F. Aims and Objectives of the “New Deal”. On Addressing the Critics. Fireside Chats. Biblioteka elektronnykh resursov Istoricheskogo fakul'teta MGU. (In Russ.) Available at: http://www.hist.msu.ru/ER/Etext/Roosevelt/rsvl03.htm (accessed 20.01.2022).

17. Sukhoverkhov K. The Green New Deal vs J. Biden's Plan. Russian International Affairs Council. 09.02.2021. (In Russ.) Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/columns/ecology/novyy-zelenyy-kurs-vs-plan-dzh-baydena/ (accessed 20.01.2022).

18. Gasyuk A. Who Orders the Weather. The 40 State Leaders Summit on Climate Has Opened. Rossiiskaya gazeta, 22.04.2021. (In Russ.) Available at: https://rg.ru/2021/04/22/otkrylsia-klimaticheskij-sammit-liderov-40-gosudarstv.html (accessed 08.02.2022).

Система Orphus

Loading...
Up